ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 16. schůze výboru,
která se konala 23., 26. a 27. listopadu 1990
30. listopadu 1990
Zápis
z 16. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 23., 26. a 27. listopadu 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté dle prezenčních listin
Omluveni: |
26. 11. - posl. A. Chutný, D. Kolářová, J. Ryšlinková, I. Svoboda |
27. 11. - posl. A. Chutný, D. Kolářová, J. Ryšlinková, I. Svoboda |
Jednání prvního dne:
Jednání výboru zahájil místopředseda posl. J. Kapusta. Přivítal všechny přítomné hosty i poslance. Uvedl následující program jednání:
pátek 23. listopadu 1990
1.Vládní návrh zákona o státní správě a samosprávě ve školství (tisk 94)
2.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění České a Slovenské republiky Opční protokol k mezinárodnímu paktu o občanských a politických právech, přijatý v New Yorku dne 16. prosince 1966, a prohlášení podle článku 41 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (tisk FS 279)
3.Návrh na usnesení, kterým Česká národní rada navrhuje Federálnímu shromáždění, aby přijalo ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci (tisk 98A)
Pondělí 26. listopadu 1990 (společně s NHV)
4.Vládní návrh zákona o převodu majetku státu na jiné osoby pro účely podnikání (tisk FS 257)
5.Námět koncepčního řešení zemského zřízení
Úterý 17. listopadu 1990
6.Praktické poznatky z přípravy podniku na převod do soukromého vlastnictví (Masokombinát Hodonín)
7.Prohlídka masokombinátu Hodonín
Takto navržený program jednání schválili poslanci jednomyslně.
1.
Vládní návrh zákona o státní správě a samosprávě ve školství
(tisk 94).
Úvodní výklad podal nám. ministra školství České republiky PhDr. F. Kozel. Zpravodajskou zprávu přednesla posl. J. Ryšlinková. Byla zvolena návrhová komise ve složení posl. J. Ryšlinková, V. Šplíchal, J. Homola. Výbor hlasováním (+14, 0, 0) rozhodl o tom, že se projedná pouze obecná rozprava a paragrafované znění se odloží do doby, kdy budou vyjasněna stanoviska z volebních obvodů.
V rozpravě vystoupili poslanci J. Růžička, F. Nerad, D. Kolářová, Z. Smělík, F. Homola, J. Chutný, V. Šplíchal, J. Hofrová, J. Maryt, M. Vlk, J. Hájek. Vystoupili též hosté: ing. Hlaváček, představitel ministerstva školství ČR, ing. Rössler ing. Krásenský, předseda a místopředseda Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství.
V diskusi bylo poukazováno na dvoukolejnost řízení (resortní a z úrovní okresů), na chybný přístup minulých let, kdy byly zrušeny malotřídní školy, na nutnost jednotnosti vzdělávací soustavy s její vnitřní diferenciaci, na změny dané eventuálním zemským uspořádáním. Bylo též požadováno, aby prováděcí předpisy k zákonu neměly omezující účinky. Diskuse byla vedena i k trojkolejnosti přidělování prostředků na činnost škol - ze státního rozpočtu, z okresů a od podniků v případě učňovského školství.
Zástupci ČMOS poukazovali na údajné centralistické pojetí zákona a jeho nedemokratičnost a doporučovali jiné územní rozložení školských správ než budou podle okresů okresní školské správy ve smyslu vládního návrhu zákona.
Po ukončení všeobecné rozpravy byl tento bod přerušen dle usnesení (viz výše).
2.
Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu
Federálnímu shromáždění České a Slovenské republiky Opční
protokol k mezinárodnímu paktu o občanských a politických
právech, přijatý v New Yorku dne 16. prosince 1966, a prohlášení
podle článku 41 Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech
(tisk FS 279)
Zpravodajskou zprávu k Opčnímu protokolu přednesl posl. F. Nerad. Uvedl, že v podstatě tento opční protokol nejde nad již projednaný návrh změny ústavního zákona o občanských právech, kterým Česká národní rada navrhla Federálnímu shromáždění, aby přijalo ústavní zákon o základních právech a svobodách.
Následovala obecná rozprava, ve které bylo konstatováno, že v ČSFR chybějí identifikační údaje o mezinárodních institucích zabývajících se problematikou lidských práv.
Posl. F. Nerad pak doporučil k přijetí návrh na usnesení č. 57, které bylo schváleno 14 hlasy, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.
3.
Návrh na usnesení, kterým Česká národní rada navrhuje Federálnímu
shromáždění, aby přijalo ústavní zákon, kterým se mění ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci (tisk 98A).
Jednání zahájil předseda výboru posl. P. Kozánek. Přivítal všechny hosty, mimo jiné i místopředsedu ČNR ing. V. Žáka. Ten též podal úvodní výklad k návrhu České národní rady na změnu Ústavního zákona. Byla zvolena návrhová komise ve složení poslanci I. Svoboda, J. Ryšlinková, F. Homola.
Zpravodajskou zprávu přednesl posl. I. Svoboda. Mimo jiné poukázal zejména na oblasti příjmů, kompetencí, daňové politiky včetně sazeb a otázky kontroly a jejích dopadů do trojstranných vztahů mezi republikami a federací. Dále se rozpočtový a kontrolní výbor seznámil s připomínkami ústavně právního výboru. Následovala obecná rozprava. V ní vystoupili: I. Svoboda, J. Kapusta, Z. Smělík, J. Kalfus, F. Homola, V. Šplíchal, D. Kolářová, F. Nerad, I. Svoboda, F. Chutný.
Výbor trval na svých připomínkách k tisku 91 uvedených v usnesení RKV č. 48 kromě těch, které se dostaly do rozporu s připomínkami uvedenými v tomto usnesení. Bylo poukázáno na to, že zákon s ohledem na vypracování nové ústavy bude mít omezenou platnost na cca 1/2 roku, při jeho zpracování se musí vyjít z federativního principu a musí být položen důraz na celistvost státu a jeho soudržnost.
K paragrafovanému znění byly vysloveny následující připomínky:
název změnit takto:
"Listina lidských práv a občanských svobod",
preambuli upravit takto:
-vypustit slova "vycházejíc se svrchovanosti České republiky a Slovenské republiky",
-str. 2, druhý odsek nahradit slova "základní svobody" slovy "občanské svobody",
-str. 2 čtvrtý odsek slova "po bok států" nahradit slovy "mezi státy",
k čl. 1 odst. 1:
Druhá věta zní:" Každý má právo činit nebo konat co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit něco, co zákon neukládá.",
k čl. 2
začátek upravit takto: "Základní lidská práva a občanské svobody ...",
k čl. 3 odst. 1
odst 1 zní: "(1) Lidská práva a občanské svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyku, vzdělání, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní menšině nebo etnické skupině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
k čl. 4
slova "základních práv a svobod" nahradit slovy "lidských práv a občanských svobod",
k čl. 4 odst. 1
čl. 4 odst. 1 označit jako čl. 4,
k čl. 4 odst. 2
slova "musí platit" nahradit slovem "platí",
čl. 4 odst. 2,3 a 4 označit jako čl. 5
dosavadní čl. 4 odst. 2 a 3 přehodit
ostatní články přečíslovat,
k čl. 5
za odst. 1 - za text zákona zařadit přílohu, ve které bude učiněn výčet mezinárodních smluv,
změnit systematiku takto:
Hlava druhá zní: "Základní lidská práva a občanské svobody",
nad čl. 13 napsat "Oddíl druhý"
"Základní občanské svobody"
slova "oddíl druhý" nahradit slovy "Hlava třetí"
dosavadní hlavu třetí označit jako hlavu čtvrtou,
dosavadní hlavu čtvrtou označit jako hlavu pátou,
dosavadní hlavu pátou označit jako hlavu šestou,
dosavadní hlavu šestou označit jako hlavu sedmou,
čl. 8, odst. 2 zní:
"Nikdo nesmí být mučen nebo podrobován krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu. Zvláště nebude nikdo bez svého svobodného souhlasu podrobován lékařským nebo vědeckým pokusům.",
k čl. 9 a 10
přesunout do oddílu druhého
oddíl druhý obsahuje čl. 9, 10, 13, 14, 15, 16 a 34,
k čl. 9 odst. 5
druhou větu vypustit,
k čl. 11 odst. 1
vypustit slova "jak sám, tak spolu s jinými",
k čl. 11 odst. 2
slova "veřejného blaha" nahradit slovy "veřejného zájmu,",
k čl. 11 odst. 3
slovo "zneužíváno" nahradit slovem "zneužito",
čl. 11 odst. 4 zní:
(4) Vyvlastnění je možné jen ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Jiné nucené omezení vlastnického práva je možné jen na základě zákona."
k čl. 13 odst. 3
druhou větu vypustit,
čl. 14 zní:
"Listovní a telekomunikační tajemství a tajemství ostatních přepravovaných zpráv i listin uchovávaných v soukromí se zaručuje. Do tohoto práva lze zasáhnout pouze v případech a způsobem, jež stanoví zákon.",
k čl. 15
odst. 3 označit jako odstavec 4,
odst. 4 označit jako odstavec 3,
čl. 15 odst. 2 upravit takto:
"... na území České a Slovenské Federativní Republiky, má právo je svobodně opustit.",
k čl. 15 odst. 4
vypustit slova "anebo v jiném veřejném zájmu",
k čl. 16 odst. 1
vypustit slova "nebo být bez vyznání",
do čl. 16 zařadit čl. 34, a to tak,
že čl. 34 odst. 1 označit jako čl. 16 odst. 2,
čl. 34 odst. 2 označit jako čl. 16 odst. 3,
čl. 34 odst. 3 označit jako čl. 16 odst. 4,
čl. 34 odst. 4 označit jako čl. 16 odst. 5,
čl. 34 odst. 5 označit jako čl. 16 odst. 6,
čl. 16, odst. 2 označit jako článek 16 odst. 7, který zní: "Každý má právo odmítnout vykonání vojenské služby, pokud je to proti jeho svědomí.",
k čl. 17, odst. 4
doplnit na konec "a pro ochranu zdraví",
vypustit spojku "a" mezi slovy "bezpečnost státu" a "veřejnou bezpečnost",
k čl. 18, odst. 1
slovo "místní" nahradit slovem "územní",
k čl. 20, odst. 1
vypustit slovo "též",
k čl. 21, odst. 2
vypustit,
k čl. 23, odst. 1
druhá věta zní: "Zakazují se všechny formy nátlaku směřující k omezování nebo ovlivňování tohoto rozhodnutí.",
k čl. 23, odst. 2
vypustit slovo "jiné",
k čl. 24, odst. 1
vypustit slovo "jiné",
k čl. 24, odst. 2
vypustit slovo "jiným",
čl. 25, odst. 1 zní:
"(1) Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu.",
čl. 26 odst. 4 zní:
"(4) Právo na stávku je zaručeno za podmínek stanovených zákonem.",
čl. 27 zní:
"Zaměstnanci mají právo na odměnu za práci a na spravedlivé a uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon.",
k čl. 29 odst. 2
za slovo "nouzi" vložit čárku,
k čl. 31 odst. 2
první věta zní: "Péče o děti, jejich výchovu a vzdělání je právem rodičů.",
k čl. 31 odst. 3
v první větě slovo "zvláštní" nahradit slovem "odpovídající",
k čl. 32 odst. 1
-v první větě vypustit slova "podle svých schopností",
-za první větu vložit druhou větu tohoto znění: "Vzdělání má směřovat k plnému rozvoji lidské osobnosti.",
k čl. 36 odst. 2
ve druhé větě slova "druhé a třetí " nahradit slovy II až IV"
k čl. 36, odst. 3
závěr upravit takto: "nezákonným rozhodnutím orgánu státní či veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.",
k čl. 37, odst. 2
upravit takto: "před soudy a dalšími státními orgány.",
k čl. 38, odst. 2
-za slova "v jeho přítomnosti" vložit čárku a vypustit spojku "a",
-slovo "záležitost" nahradit slovem "věc",
čl. 38, odst. 4 zní:
"(4) Každý má právo jednat před soudem ve svém jazyce.",
čl. 39 zní:
"Jedině zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jiné újmy na majetku, lze za jeho spáchání uložit.",
k čl. 40, dosavadnímu odst. 5
začátek upravit takto: "Trestnost činu se posuzuje a trest se ukládá podle zákona ...",
za čl. 41 vložit nový čl. 42 tohoto znění:
"Ani v době zvýšeného ohrožení státu, života národa či branné pohotovosti nesmějí být omezena práva podle článků 6, 7 odst. 1, 8 odst. 2, 9 odst. 1 a 16 ."k čl. 42 odst. 1
slova "základních práv a svobod" nahradit slovy "občanských práv a lidských svobod",
k čl. 44
-v první větě vyškrtnout slovo "lidských"
- v druhé větě slova "základními lidskými právy" nahradit slovy "lidskými právy a občanskými svobodami",
k čl. 46
slova "místní samosprávy" nahradit slovy "územní samosprávy",
k čl. 47
v odst. 1 vypustit slova "Státní" a "státním",
k čl. 48
-vložit nový bod 1 tohoto znění: "1. preambule ústavního zákona č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky.",
- body 1 a 2 se přečíslují na body 2 a 3,
-dosavadní bod 1 zní: " čl. 19 až 33 a 35 až 38 hlavy druhé ústavního zákona č. 100/1960 Sb. Ústava Československé socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou čl. 34, který zní "Každý je povinen zachovávat ústavu a zákony.",",
čl. 49 zní:
"Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.",
Návrh na usnesení č. 54, který předložila návrhová komise byl schválen 10 hlasy pro, nikdo nebyl proti, 1 se zdržel hlasování. Přítomno hlasování bylo 11 poslanců.
Jednání druhého dne pořadu, pondělí 26. 11. 1990.
Zasedání probíhalo společně s národohospodářským výborem. Jednání řídili střídavě předseda rozpočtového a kontrolního výboru ing. Petr Kozánek a předseda národohospodářského výboru ing. V. Švec.
4.
Vládní návrh zákona o převodu majetku státu na jiné osoby pro
účely podnikání (tisk FS 257).
Úvodem přivítal předseda výboru všechny hosty a zástupce ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci náměstka ing. Vodičku a ředitelku legislativního odboru JUDr. Čížkovou. Byla zvolena návrhová komise ve složení poslanci J. Kalfus, P. Kozánek, F. Homola.
Po úvodním výkladu ing. Vodičky a zpravodajské zprávě posl. J. Kalfuse v diskusi za rozpočtový a kontrolní výbor vystoupili poslanci Z. Smělík, J. Hájek, F. Nerad, J. Kalfus. Z diskuse vyplynuly následující obecné připomínky:
Fond národního jmění nesmí mít podnikatelské funkce (z toho důvodu je třeba upravit obzvlášť § 30); 3 měsíční lhůta mezi zařazením podniku do privatizace a předložením privatizačního projektu je příliš dlouhá (§ 43); do privatizačního projektu je nutno zahrnout způsob odškodnění eventuálních původních majitelů; provádět oceňování podniků tržním způsobem mezinárodně srovnatelnou metodou; snížit hodnotu 1000 investičních bodů ze 2000,- Kčs na 1000,- Kčs; již ze zákona je nutno rozhodnout, že příjemcem výnosů z prodeje kuponů jsou republikové fondy.
Dále poslanci nedoporučili možnost nákupu investičních kuponů nad základní hodnotu (§25) a upozornili, že v současné době nejsou vyjasněny majetkové poměry mezi federací, republikami a obcemi a že při privatizačním procesu je tuto skutečnost třeba respektovat. Je třeba, aby zákon stanovil, že se počítá s několika privatizačními vlnami a tomu je třeba přizpůsobit způsob přidělování investičních bodů ze zákona. Vzhledem k tomu, že všechny podniky nebudou privatizovány najednou, nesmí se zrušit účinnost zákona o státním podniku do doby, než bude privatizace plně ukončena.
K paragrafovanému znění byly vzneseny tyto připomínky:
§ 6, odst. 3
správné znění 1. věty: "... musí být časově shodné ...",
§ 20, odst. 4
vypustit;
Na závěr tohoto projednávaného bodu bylo přijato usnesení č. 59, které bylo schváleno 10 hlasy pro, 2 poslanci byli proti, 1 se zdržel hlasování.
5.
Námět koncepčního řešení zemského zřízení
Úvodní slovo k návrhu zásad zákona přednesl poslanec J. Kapusta. Jeho výklad doplnili posl. F. Homola a posl. F. Kačenka, představitel předkladatele - skupiny poslanců, členů HSD. V diskusi k návrhu zásad vystoupili poslanci: F. Kalfus, Z. Smělík, J. Hájek, F. Nerad, F. Homola.
Bylo poukázáno na závěry expertní skupiny ustavené na úrovni vlády k této problematice, dále na nutnost vyjasnit rozpočtové vztahy k oblastem resp. zemím, na vazbu na samosprávné hospodaření obcí a měst. Ze strany poslanců, členů HSD bylo poukazováno na nepřípustný "pragocentrismus".
Na základě diskuse výbor podpořil vytvoření zemského zřízení. Při přípravě zákona o zemském zřízení bylo doporučeno postupovat tak, aby řešení bylo v souladu i s možným spolkovým uspořádáním státu. Současně výbor doporučil České národní radě, aby námět koncepčního řešení zemského zřízení posoudila ve všech variantách. K návrhu zásad doporučil výbor vytvoření komise poslanců ČNR a expertů k dopracování podle připomínek všech výborů a jejich opětovné předložení do výborů k projednání.
Poslanci pak přijali usnesení č. 61, které bylo schváleno 13 hlasy, nikdo z přítomných nebyl proti, nikdo se nezdržel.
Program 27. listopadu 1990:
6.
Praktické poznatky z přípravy podniku na převod do soukromého
vlastnictví (Masokombinát Hodonín).
7.
Prohlídka masokombinátu Hodonín.
Na úvod poslance přivítali zástupci podniku - ing. L. Jelínek (podnikový ředitel), J. Januška (výrobní náměstek) a další. V diskusi k problematice privatizace vystoupili všichni přítomní poslanci.
Zástupci podniku poukázali na některé nedořešené problémy: není jasná doba, kdy k privatizaci dojde, není jasné, zda podnik bude převeden na státní akciovou společnost rozhodnutím vlády, nebo bude čekat až na velkou privatizaci. V případě převodu podle dosud známé varianty transformačního zákona (návrh zákona o převodu majetku státu na jiné osoby pro účely podnikání) není jasné, kolik kupónů bude na podnik uplatněno a jaké z nich vyplynou akciové podíly.
Podnik dělal průzkum o zájem mezi zaměstnanci o akcie a zjistil, že je relativně malý; jenom 4 pracovníci by projevili zájem nakoupit akcie ve vyšší hodnotě jak 100 000 Kčs, o kupóny uplatněné na podnik projevilo zájem méně jak čtvrtina dotázaných v anketě. Současně bylo poukázáno na odbytové potíže podniku vlivem relativně vysokých nákupních cen, zejména u hovězího masa a potíží s exportem potravinářských výrobků za světové ceny.
V následující prohlídce se poslanci seznámili s linkami na porážku prasat a hovězího dobytka, linkou bourání hovězího a vepřového masa a provozů na výrobu masných výrobků.
Absolvováním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 16. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR. Zasedání výboru ukončil předseda ing. P. Kozánek 27. listopadu 1991 v 15.00.
ing. Zdeněk Smělík |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 30. listopadu 1990