ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 14. schůze výboru,

která se konala 31. října, 7., 8., 9., 13.

a 14. listopadu 1990

8. listopadu 1990

 

Zápis

z 14. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 31. října, 7., 8., 9., 13., 14. listopadu 1990

Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR

a hosté dle prezenčních listin

Omluveni: 31. 10. - posl. J. Maryt

9. 11. - posl. J. Hájek

13. 11. - posl. F. Homola, J. Kapusta, Z. Smělík,

I. Svoboda, M. Vlk

14. 11. - posl. F. Homola, I. Svoboda

Schůzi zahájil předseda výboru poslanec P. Kozánek. Přivítal přítomné poslance a všechny hosty. Uvedl, že z praktických důvodů zahajuje 14. schůze již 31. 10. 1990, aby byl splněn úkol projednat do 31. 10. materiál: "Zajištění kontrolní činnosti v místech po komunálních volbách s ohledem na zánik Výborů lidové kontroly", se kterým měli před výbor předstoupit ministři státní kontroly a vnitra ČR.

Jednomyslně byl schválen následující pořad jednání:

Středa 31. října 1990:

1.Zajištění kontrolní činnosti v místech po komunálních volbách s ohledem na zánik Výborů lidové kontroly - projednání informace ministerstva státní kontroly ČR a ministerstva vnitra ČR

2.Sdělení předsedy

Jednání výboru dne 31. 10. řídil předseda rozpočtového a kontrolního výboru posl. P. Kozánek.

Středa 7. listopadu 1990 (společně s VÚSN):

3.Vládní návrh Ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 233)

4.Vládní návrh zákona o rozpočtových pravidlech federace (tisk FS 231)

5.Vládní návrh zákona ČNR o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (tisk 65)

(dále již samostatně, bez VÚSN)

6.Návrh zákona o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky (tisk FS 229)

7.Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 105/1990 Sb. o soukromém podnikání občanů tisk (FS 232)

Čtvrtek 8. listopadu:

8.Vládní návrh zákona o ochraně hospodářské soutěže (protimonopolní zákon)(tisk FS 235)

9.Vládní návrh devizového zákona (tisk FS 237)

10.Vládní návrh zákona o dluhopisech (tisk FS 238)

11.Vládní návrh zákona o cenách (tisk FS 234)

12.Různé

Pátek 9. listopadu:

13.Vládní návrh zákona o zaměstnanosti (tisk FS 215)

14.Návrh poslanců ČNR na přijetí ústavního zákona o základních právech a svobodách (tisk 91)

15.Vládní návrh zákona o územních finačních orgánech (tisk 79)

Úterý 13. listopadu 1990:

16.Návrh poslanců ČNR na přijetí ústavního zákona o základních právech a svobodách (tisk 91) - dokončení

17.Vládní návrh zákona o kolektivním vyjednávání (tisk 260)

18.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce (tisk FS 261)

Středa 14. listopadu 1990:

19.Vládní návrh zákona o přepočtu devizových aktiv a pasiv (tisk FS 258)

20.Vládní návrh zákona o převodu majetku státu na jiné osoby pro účely podnikání (tisk FS 257)

21.Návrh usnesení ČNR, kterým Česká národní rada navrhuje Federálnímu shromáždění, aby přijalo ústavní zákon, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci (tisk 98)

22.Návrh na nutné změny zákona o malé privatizaci v návaznosti na schválený zákon FS o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby

Pozn: V průběhu jednání byl doplněn bod pořadu 16a "Návrh zákona skupiny poslanců Federálního shromáždění, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb. (tisk FS 224)", viz bod 12. Různé.

31. října 1990

1.

Zajištění kontrolní činnosti v místech po komunálních

volbách s ohledem na zánik Výborů lidové kontroly.

Úvodní informaci podali ministr státní kontroly ing. B. Tichý a nám. ministra vnitra JUDr. P. Zářecký. Ve svých vystoupeních shrnuli dvě rozdílná stanoviska resortů na řešení kontroly v místech.

V následující rozpravě vystoupili poslanci Z. Smělík, M. Vlk, I. Svoboda, F. Nerad, A. Chutný, J. Hájek. Slovo bylo uděleno i hostům: J. Barešovi, M. Woffovi, kteří reprezentovali zástupce okresních výborů lidové kontroly.

Rozpočtový a kontrolní výbor byl nucen konstatovat, že výboru nebyl předložen způsob zajištění kontrolní činnosti v místech po komunálních volbách s ohledem na zánik Výborů lidové kontroly, jak bylo požadováno v usnesení rozpočtového a kontrolního výboru č. 23 z 27. září 1990.

Trvá zásadní rozpor názorů na organizační i věcné začlenění orgánů kontroly do struktury státní správy; stanoviska dotčených ministerstev nebyla uspokojivě zdůvodněna. V podstatě jde o to, že koncepcí ministerstva kontroly jsou samostatné útvary kontroly zatím dočasně působící při okresních úřadech, ministerstvo vnitra prosazuje hledisko, kdy kontrolu budou provádět příslušné vlastní referáty okresních úřadů. Ty však provádějí i výkonnou a řídící činnost, tj. dojde v řadě případů k paradoxní situaci, kdy by měly kontrolovat samy sebe. Zde se dá očekávat řada stížností ze strany občanů a bude nutné zde postupovat pouze ve smyslu předpisů o správním řízení.

Dále aparáty výborů lidové kontroly budou převedeny pod okresní úřady ze zákona, tj. mohou se tam dostat bývalí pracovníci výboru lidové kontroly z předchozího období. Na rozdíl od toho, kooptovaní nebo volení předsedové výborů lidové kontroly (ze 100% jsou to lidé ustavení po revoluci), jsou tímto zákonem o okresních úřadech z tohoto převodu vyloučeni.

Již dnes odcházejí z důvodu existenční nejistoty bezúhonní kvalifikovaní pracovníci - kontroloři mimo sféru kontroly. Vzhledem k příštímu přechodnému období, kdy nás čekají vážné majetkové převody a další opatření, bude třeba kontrolu spíše posílit. Proto se výbor domnívá, že je třeba do voleb jednoznačně rozhodnout.

Vzhledem k tomu, že apel na příslušná ministerstva se ukázal jako nedostačující, bylo rozhodnuto doporučit předsednictvu České národní rady, aby se obrátilo na předsedu vlády České republiky o předložení návrhu na řešení regionální kontroly tak, aby tento návrh mohl vstoupit v platnost dnem voleb.

Výbor zvolil návrhovou komisi ve složení posl: I. Svoboda, J. Hájek, M. Vlk. Komise předložila návrh na usnesení č. 36. Usnesení bylo schváleno. Pro hlasovalo 15 momentálně přítomných poslanců, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.

2.

Sdělení předsedy

Předseda výboru přednesl informace o:

- jednání předsednictva ČNR,

- uspořádání semináře v ČNR k problematice obecního zřízení se zástupci švýcarské firmy a institutu řízení dne 5. a 6. listopadu 1990,

- vystavení diplomatických pasů poslancům,

- termínu a pořadu pokračování výborové schůze /13. a 14. listopadu/,

- návrhu na zpravodaje k zákonům, které budou projednávány a kteří dosud nebyli výborem schváleni.

Schůze byla přerušena v 9.00 hod. z důvodu zahájení plenárního zasedání ČNR. Jednání bylo odročeno na 7. 11. 1990.

Středa 7. listopadu 1990

Jednání dne zahájil předseda rozpočtového a kontrolního výboru ing. Petr Kozánek. Schůzi řídil střídavě s předsedou výboru pro územní správu a národnosti JUDr. A. Hrazdírou.

3.

Vládní návrh Ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé

federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 233).

Na úvod jednání k tomuto bodu byl oběma výbory odsouhlasen jediný společný zpravodaj, posl. I. Svoboda. Za RKV hlasovalo pro 14 momentálně přítomných poslanců, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti. Byla zvolena návrhová komise ve složení poslanci: J. Maryt, I. Svoboda, J. Hájek. Společný zpravodaj pak přednesl svou zprávu. Za odůvodňovatele vystoupil Ing. Salava, zástupce federálního ministerstva financí.

V diskusi za rozpočtový a kontrolní výbor vystoupili poslanci: I. Svoboda a J. Hájek. Na základě vystoupení zpravodaje a diskuse výbor nesouhlasil s vládním návrhem Ústavního zákona s tímto odůvodněním:

a) návrh zákona neobsahuje pravidlo, podle kterého se republiky podílejí na zabezpečení té části republikových daňových výnosů, která by měla připadnout státnímu rozpočtu federace. Toto pravidlo, jako pravidlo nejvyšší právní síly musí být nadřazeno ostatním právním normám a tedy být zakotveno v ústavním zákoně,

b) ústavním zákonem musí být rovněž zaručena jednotnost daňové soustavy ČSFR s ohledem na zachování jednoty vnitřního trhu.

V tomto smyslu bylo přijato usnesení výboru č. 37. Pro hlasovalo 15 momentálně přítomných poslanců, nikdo se nezdržel a nikdo nebyl proti.

4.

Vládní návrh zákona o rozpočtových pravidlech federace

(tisk FS 231).

5.

Vládní návrh zákona ČNR o pravidlech hospodaření s rozpočtovými

prostředky České republiky a obcí v České republice (tisk 65).

Na počátku jednání výbor jednomyslně schválil návrh předsedy RKV posl. P. Kozánka, který doporučil aby obecná rozprava k oběma tiskům (k tisku FS 231 a ČNR 65, tj. rozpočtovým pravidlům federace i rozpočtovým pravidlům České republiky) byla společná.

Návrh rozpočtových pravidel federace odůvodnil zástupce federálního ministerstva financí ing. Salava, za ministerstvo financí ČR přednesl odůvodnění k rozpočtovým pravidlům ČR náměstek ministra financí ČR ing. Nikodým. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Hájek.

V obecné diskusi za RKV vystoupili poslanci: J. Hájek, J. Ryšlinková, I. Svoboda, F. Nerad, J. Růžička, Z. Smělík, D. Kolářová.

V diskusi byly zdůrazněny následující požadavky: Příjem ze strany federace nesmí být ovlivňován podle ekonomické situace republik. V zákonu je třeba zavázat k jednotné daňové sazbě u hlavních typů daní na celém území ČSFR. Bylo poukázáno na připravovaný kompetenční zákon a nutnost jeho provázanosti s návrhem zákona o rozpočtových pravidlech federace a republik.

V diskusi též vystoupil jako host místopředseda ČNR ing. J. Žák. Ve svém vystoupení apeloval na to, aby poslanci souběžně s projednáváním rozpočtu měli na paměti i soudržnost a sílu federace, i když z hlediska ČR se mohou některé otázky jevit jako ne zcela spravedlivé.

K bodu 4, tisk FS 231:

V podrobné rozpravě byly vzneseny následující připomínky:

§ 4, odst. 1) písm. g/

Změnit text takto: "Stanovený podíl na celkovém výnosu daně z obratu a spotřebních daní vybraných v ČSFR".

§ 4, odst, 1) písm. h/

Změnit text takto: "Stanovený podíl na celkovém výnosu odvodů ze zisku - 2) a zemědělské daně ze zisku - 3) vybraných v ČSFR".

§ 4, odst. 2)

Změnit text takto: "Stanovený podíl podle odst. 1) písm. g/ a h/ je určen rozpočtovým zákonem federace.".

§ 4, odst. 1) písm. j/

Rozšířit text o: "...mimo subjekty převedené do působnosti republik".

Zpřesnit používané termíny jako jsou: "rozpočty územních samospráv (§ 1, odst. 3) a "státní zakázka" (§ 6, odst. 2).

K tisku FS 231 bylo schváleno usnesení č. 38. Pro hlasovalo 11 poslanců, 1 byl proti, 3 se zdrželi.

K bodu 5, tisk ČNR 65:

Výbor doporučil vládní návrh zákona schválit s připomínkami:

§ 1, odst. 2

Navrhuje se nové znění: "Část finančních zdrojů vytvořených na území České republiky, které představují účast České republiky na zabezpečení společných potřeb a zájmů federace, vyjádřená podílem na výnosu daně z obratu, spotřebních daní, odvodů ze zisku a zemědělské daně ze zisku se stává příjmem státního rozpočtu federace v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem.

§ 17, odst. 3

Zrušit v textu čárku za slovem orgány.

K tisku 65 bylo přijato usnesení č. 39. Pro hlasovalo 14 poslanců, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel.

6.

Návrh zákona o Kanceláři presidenta České a Slovenské Federativní

Republiky (tisk FS 229).

Zpravodajskou zprávu k návrhu zákona přednesla posl. D. Kolářová. Byla zvolena návrhová komise ve složení posl. D. Kolářová, F. Nerad, Z. Smělík. V diskusi vystoupili poslanci: J. Kapusta, Z. Smělík. V diskusi byla pozornost věnována zejména problematice eventuální detašované části prezidentské kanceláře v Bratislavě.

Byla vznesena připomínka, aby při obsazování míst v kanceláři bylo dbáno proporcionálního zastoupení občanů z území obou republik a při jejich výběru byly respektovány především jejich odborné a morální kvality." Na závěr bylo přijato usnesení č. 40, a to jednomyslně 15 přítomnými poslanci.

7.

Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 105/1990 Sb.

o soukromém podnikání občanů tisk (FS 232).

Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec J. Kalfus. Ve své zprávě doporučil novelu přijmout. Byla zvolena návrhová komise ve složení: poslanci F. Homola, J. Růžička., J. Kalfus. V diskusi vystoupili poslanci: I. Svoboda, F. Nerad, J. Růžička, Z. Smělík.

Vládní návrh novely byl schválen usnesením č. 41, které bylo přijato všemi přítomnými poslanci jednomyslně (15 pro).

8. listopadu 1990

Jednání zahájil a celý den řídil předseda rozpočtového a kontrolního výboru ČNR posl. P. Kozánek. Přivítal přítomné poslance a hosty.

8.

Vládní návrh zákona o ochraně hospodářské soutěže - protimonopolní zákon (tisk FS 235).

Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec J. Kalfus. Byla zvolena návrhová komise ve složení poslanci: J. Kalfus, J. Hofrová, J. Růžička.

V diskusi vystoupili poslanci F. Nerad, J. Kalfus, J. Hájek, J. Růžička, I. Svoboda, M. Vlk, z nichž někteří vystoupili opakovaně. Z diskuse vyplynuly následující připomínky:

Úřad pro hospodářskou soutěž musí mít federální působnost. Je třeba jasně vymezit, kdo tento úřad bude kontrolovat. Upozorňuje se na to, že řada v zákonu použitých termínů nemá přesně vymezený obsah (relevantní trh, podstatné omezení soutěže, veřejný zájem, nepřiměřené podmínky). Jejich výklad pracovníky úřadu může mít vážné hospodářské důsledky na činnost podniku; také z tohoto důvodu je nutné, aby pracovníci úřadu byli na vysoké profesionální a morální úrovni. Doporučuje se, aby vzhledem k vysokým kompetencím tohoto úřadu byl jeho přednosta volen Federálním shromážděním na návrh vlády. Doporučuje se, aby pobočky úřadu byly zřizovány postupně, nikoliv jednorázově, přiměřeně k časovému nárůstu objemu práce.

Připomínky k paragrafovanému znění:

§13, odst. 1

Lze chápat jako možnost nepřímo likvidovat podnik (likvidační klauzule). Domníváme se, že tuto možnost by zákon měl obsahovat.

§ 12, odst. 1

Doporučuje se upravit takto: "Nesouhlasí li účastník řízení s konečným zněním "Úřadu" (včetně uložení pokuty dle § 13),....".

Připomínky byly formulovány do usnesení č. 42, které bylo schváleno 12 poslanci, jeden byl proti, 2 se zdrželi.

9.

Vládní návrh devizového zákona (tisk FS 237).

Na úvod jednání byla schválena návrhová komise ve složení poslanci P. Kozánek, M. Vlk, F. Nerad. Úvodní slovo přednesla zástupkyně federálního ministerstva financí JUDr. Blechová a za Státní banku československou - ústředí Ing. Beránková. Zpravodajem byl posl. P. Kozánek.

V rozpravě vystoupili poslanci Z. Smělík, I. Svoboda, F. Nerad, J. Hájek. V obecné diskusi zazněly připomínky:

I když navrhovaná zákonná úprava je podstatně liberálnější než stávající zákon, je návrh zákona nadměrně předurčující, zvláště s ohledem na fyzické osoby - občany. Navrhované sankce nemohou být prakticky účinné. Uvažovaná částka 5.000,- Kčs jako limit držení deviz pro občany je podhodnocená, zvláště k předpokládanému vývoji čs. měny.

Připomínky k paragrafovanému znění:

§14

Je nadbytečný a doporučuje se jej v obou odstavcích vynechat.

§39

Je třeba přesně vymezit pojem "škoda devizovému hospodářství" vzhledem k navrhované výši pokuty do 500.000,-Kčs.

Na závěr bylo hlasováno o usnesení č.44, které bylo přijato jednomyslně (14 momentálně přítomných poslanců pro).

10.

Vládní návrh zákona o dluhopisech (tisk FS 238).

-----------------------------------------------------------

Úvodní výklad návrhu zákona přednesl JUDr. Špička, pracovník federálního ministerstva financí. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Ivo Svoboda. Do návrhové komise zvolil výbor poslance I. Svobodu, J. Maryta a J. Hábu.

Následovala diskuse. V ní vystoupili posl: J. Kalfus, I. Svoboda, J. Hájek. Poslanci J. Hájek a J. Kalfus vystoupili opakovaně. V diskusi zazněly následující připomínky:

Institut hypotéčních zástavních listů předjímá dosud nezakotvenou úpravu občanského zákoníku (výkon zástavního práva). Je třeba uvést do souladu terminologii v návaznosti na zákon o obcích (místo termínu "komunální obligace" použít např. "obecní dluhopisy"). Oddíl o komunálních obligacích doplnit o omezení emisních práv obcí ve zvláštním zákoně o hospodaření obcí. Návrh předjímá funkci finanční burzy tím, že neupravuje zvlášť oběh dluhopisů cizozemské emise.

K návrhu zákona bylo přijato usnesení výboru č. 43. Pro přijetí hlasovalo 11 momentálně přítomných poslanců, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.

11.

Vládní návrh zákona o cenách (tisk FS 234).

Na úvod jednání navrhl předseda výboru návrhovou komisi ve složení posl. F. Homola, J. Kapusta, A. Chutný. Komise byla jednomyslně odsouhlasena. Úvodní výklad přednesla zástupkyně předkladatele, pracovnice Federálního ministerstva financí JUDr. Blechová. Zpravodajskou zprávu podal poslanec F. Homola.

Následovala rozprava. V ní vystoupili poslanci: J. Hájek, Z. Smělík, I. Svoboda, J. Růžička, J. Vlk a J. Hájek.

Výbor upozornil na nutnost souladu ustanovení týkajících se vzájemných kompetencí federálních a republikových orgánů s ohledem na přípravu souhrnného kompetenčního zákona (zejména § 20 projednávaného zákona).

Bylo přijato usnesení č. 45 a to 14 hlasy pro, žádným proti, nikdo se nezdržel.

12.

Různé

Poslanec Petr Kozánek informoval o jednání se zástupci tisku, konkrétně o větší součinnosti s Hospodářskými novinami. Redaktoři budou zváni pravidelně na jednání výboru, aby jeho práce byla více propagována.

Poslankyně J. Ryšlinková požadovala prověření údajného stažení návrhu zákona o zaměstnanosti. Ověřil tajemník výboru P. Jelínek - nestaženo.

Na základě požadavku Federálního shromáždění, aby RKV zaujal stanovisko k návrhu zákona skupiny poslanců Federálního shromáždění, kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb. o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb., byl schválen dodatečný bod jednání na pátek 9. 11. 1990 - bod 16a pořadu.

V bodu různé vystoupila jako host předsedkyně České národní rady JUDr. Dagmar Burešová. Vystoupení směřovala k návrhu na změnu ústavního zákona - zákona o občanských a politických svobodách. Seznámila poslance s genezí návrhu zákona, jeho hlavními principy a s jeho filosofií. Uvedla, že přijetí Charty lidských práv je podmínkou přijetí do Rady Evropy.

Po souhlasu výboru se změnou pořadu jednání byl předsunut před bod 13 bod 15 pozvánky "Vládní návrh zákona o územních finančních orgánech (tisk 79) a byl projednáván jako poslední bod pořadu dne 8. listopadu 1990.

15.

Vládní návrh zákona o územních finačních orgánech (tisk 79).

Úvodní výklad přednesl nám. ministra financí ČR. ing. Culík. Zpravodajskou zprávu měl poslanec A. Chutný. Byla zvolena návrhová komise ve složení posl. A. Chutný, J. Ryšlinková, J. Šplíchal. V rozpravě, ve které vystoupili posl. F. Homola, A. Chutný, J. Kapusta, J. Maryt, bylo doporučeno:

V § 5, v citované příloze a to na str. 9 pod finanční ředitelství v Plzni v bodě b) přidat úřad v Železné Rudě a na str. 10 pod finanční ředitelství v Ostravě v bodě b) doplnit úřad pro Ostravu I. a II. a úřad pro Ostravu III. a IV.

V § 13 zvážit, zda by v tomto paragrafu neměly být uvedeny i sankce pro ty, kdo budou ustanovení tohoto paragrafu porušovat.

Návrhová komise předložila návrh na usnesení č. 46, které bylo schváleno jednomyslně všemi 14 momentálně přítomnými poslanci.

9. listopadu 1990

13.

Vládní návrh zákona o zaměstnanosti (tisk FS 215).

Úvodní výklad podal ing. Kotnárek, pracovník ministerstva práce a sociálních věcí České republiky. Byla schválena návrhová komise ve složení poslanců: J. Ryšlinková, J. Hofrová, D. Kolářová. Zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona přednesla posl. J. Ryšlinková.

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Kapusta, F. Nerad, J. Růžička, M. VLk, Z. Smělík, z nichž někteří vystoupili opakovaně.

V diskusi zazněly dotazy, jak se bude postupovat u osob se změněnou pracovní schopností, jak to bude u soukromých podnikatelů s povinností tyto pracovníky zaměstnávat, jak se budou umísťovat absolventi vysokých škol, kdo a jak bude zajišťovat rekvalifikační programy. Na základě diskuse byly schváleny následující připomínky:

§ 16, odst. 1

Doporučuje se upravit v tom smyslu, aby občanům, kteří si vydělávali před ztrátou zaměstnání částku vyšší než životní minimum, byla zajištěna podpora ve výši nejméně životního minima.

§ 8, odst. 1

Doporučuje se pojem "zvýšená péče" z právnického hlediska blíže vymezit.

Návrhová komise předložila návrh na usnesení č. 47, které bylo schváleno 11 hlasy pro, 1 byl proti, 2 se zdrželi.

14.

Návrh poslanců ČNR na přijetí ústavního zákona o základních

právech a svobodách (tisk 91a).

Úvodní výklad přednesl místopředseda ČNR ing. V. Žák. Osvětlil podstatu rozdílu mezi dosavadní platnou ústavou upevňující vládu jedné strany a přístupem k občanským svobodám podle mezinárodního práva. Současně charakterizoval přístup ČNR a SNR.

Do návrhové komise byli poté zvoleni poslanci: I. Svoboda, J. Hofrová, F. Homola, Z. Smělík a J. Ryšlinková. Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec I. Svoboda. Poslanci zahájili obecnou rozpravu v níž diskutovali o filosofii zákona. Projednání tohoto bodu bylo poté přerušeno.

16a

Návrh zákona skupiny poslanců Federálního shromáždění, kterým se

mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních

a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb.

(tisk FS 224).

Úvodní výklad podal nám. ministra ing. F. Kozel. Zpravodajskou zprávu přednesla posl. J. Ryšlinková. Byla zvolena komise pro přípravu usnesení ve složení poslanci J. Ryšlinková, D. Kolářová, V. Šplíchal.

V rozpravě vystoupili poslanci J. Kapusta, D. Kolářová, J. Hájek, jenž vystoupil opakovaně. V rozpravě byly formulovány následující připomínky:

Nepedagogičtí pracovníci SOU byli namnoze placeni státními podniky. Proto rozpočtový a kontrolní výbor upozornil, že

je třeba zajistit delimitaci mzdových prostředků pro tyto pracovníky a že do státního rozpočtu nebude převeden odvod z mezd těchto pracovníků a pracovníků SOU, jimž byla mzda refundována, protože SOU budou příspěvkové organizace.

K tomuto bodu bylo přijato usnesení č. 52, které bylo schváleno jednomyslně 12 momentálně přítomnými poslanci.

13. listopadu 1990

Pokračující schůzi otevřel předseda výboru poslanec P. Kozánek, přivítal přítomné poslance a všechny hosty. Schůze pokračovala ve schváleném pořadu.

16.

Pokračování v projednávání návrhu poslanců ČNR na přijetí

ústavního zákona o základních právech a svobodách (tisk 91a)

Bod pokračoval podrobnou rozpravou. Z diskuse vyplynuly následující požadavky:

k čl. 5:vysvětlit přesně postup, jakým se uvedené smlouvy stanou integrální součástí našich ústav,

k čl. 38, odst. 1: vysvětlit přesně termín "být odňat zákonnému

soudci",

k čl. 40, odst. 4: vysvětlit rozdíl mezi "odsouzen" a "pravomocně

odsouzen",

a dále byly vysloveny následující připomínky:

preambule:

- vypustit "vycházejíc ze svrchovanosti České a Slovenské republiky,"

- změnit větu "vyjadřujíc vůli ... hodnoty a" na "vyjadřujíc vůli, aby se Česká a Slovenská Federativní Republika zařadila po bok států, uznávajících tyto hodnoty a";

čl. 1 má znít:

Člověk je svobodný. Jeho základní práva a svobody jsou nezadatelné. Nikdo je nemůže zcizit nebo být jich zbaven.

čl. 2 má znít:

/1/ Nikomu nesmí být bráněno v tom, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit něco, co zákon neukládá.

/2/ Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem a způsobem, jež zákon stanoví.

čl. 3, odst. /1/:

za "k národnostní menšině," vložit "etnické skupině,"

odst. /2/:

změnit na "Nikomu nemůže být činěna újma za uplatňování jeho základních práv a svobod.",

čl. 8, odst. /1/ má znít:

Právo na nedotknutelnost osoby je zaručeno. Omezeno může být jen zákonem.

čl. 9, odst. /5/ má znít:

Nikdo nemůže být vzat do vazby, pouze v případech stanovených zákonem.

čl. 13, odst. /1/ má znít:

Právo na domovní svobodu a nedotknutelnost obydlí je zaručeno.

čl. 15, odst. /1/ má znít:

Právo na svobodu pohybu a pobytu je zaručeno.

odst. /5/ má znít:

Občan nemůže být vyhoštěn. Cizinec může být vyhoštěn jen v případech stanovených zákonem.

čl. 17, odst. /1/ má znít:

Právo na svobodu projevu a právo na informace jsou zaručena.

čl. 18, odst. /1/:

vypouští se "místní",

čl. 19, odst. /1/ má znít:

Právo shromažďovat se je zaručeno.

čl. 20 odst. /1/:

vypustit "též",

čl. 27, bod e) má znít:

přiměřenou dobu na odpočinek a práci,

bod f) má znít:

nejkratší přípustnou dobu placené dovolené na zotavenou,

čl. 30:

vypouští se "bezplatnou",

čl. 36, odst. /3/:

změnit "státního orgánu" na "orgánu veřejné správy",

čl. 41, odst. /1/:

změnit "úpravu" na "rozšíření",

čl. 44:

vypustit "místní",

čl. 45:

vypustit "místní";

Návrhová komise předložila návrh na usnesení č. 48, které bylo schváleno 11 hlasy pro z 12 přítomných, jeden se zdržel, nikdo nebyl proti.

17.

Vládní návrh zákona o kolektivním vyjednávání (tisk FS 260).

Na úvod byla schválena návrhová komise: poslanci F. Nerad, V. Šplíchal, J. Maryt. Odůvodnění návrhu přednesla pověřená zástupkyně předkladatele JUDr. Součková. Zpravodajskou zprávu poslance F. Homoly přednesl v zastoupení posl. F. Nerad.

V diskusi padly dotazy, jak se v případě kolektivních sporů postupuje v zahraničí ve srovnatelných zemích, jakou závaznost má smlouva vyššího stupně mezi odborovým svazem a vládou pro podnikatele, kteří nejsou členy organizace podnikatelů. Dále bylo připomínáno, že zákon vymezuje řešení sporů při uzavírání smluv, není však řešena problematika plnění těchto smluv, tj. zejména možnost stávky z důvodů neplnění smlouvy. Z toho důvodu byla vyslovena tato připomínka:

Vzhledem k tomu, že stávky mimo rámec kolektivního vyjednávání nejsou právně upraveny, doporučuje se přijmout nový zákon o stávce, ve kterém budou podmínky těchto stávek přesně stanoveny.

Předložené usnesení č. 49 bylo pak schváleno 11 hlasy, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel.

18.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce

(tisk FS 261).

Úvodní výklad přednesla představitelka ministerstva práce a sociálních věcí ČR JUDr. Součková. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. A. Chutný. Do návrhové komise byli zvoleni posl. A. Chutný, J. Ryšlinková a J. Hofrová.

V následující rozpravě se diskutovalo o rozdílech mezi právem na práci a právem na zaměstnání, byla konfrontována výborem projednávaná listina základních lidských práv a svobod.

Výbor konstatoval, že pro zodpovědné projednání novely nebyly s ohledem na termín přikázání vytvořeny časové podmínky.

K čl. III výbor upozornil, že termín právo na práci má v naší zemi z minulého období určitou interpretaci. V této novele je chápán ve smyslu právo na zaměstnání, proto navrhuje, aby byl vypuštěn. Druhou větu doplnit o slova "etnika".

K čl. V. výbor trval na jeho vypuštění (vzhledem k informaci o projednávání zákona ve Federálním shromáždění).

K § 59 výbor konstatoval, že pravomoci odborových organizací zaručené tímto paragrafem a dalšími možnostmi nemění současnou situaci, kdy zaměstnavatel bez souhlasu odborů v podstatě nemá možnost zrušit pracovní poměr s nevyhovujícím zaměstnancem.

Na závěr tohoto bodu pořadu bylo přijato usnesení č. 50, které bylo schváleno 11 hlasy pro, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.

19.

Vládní návrh zákona o přepočtu devizových aktiv a pasiv

(tisk FS 258).

Úvodní slovo k návrhu zákona přednesl zástupce předkladatele, ing. Adamec, pracovník federálního ministerstva financí. Zpravodajskou zprávu posl. F. Homoly přednesl v zastoupení posl. F. Nerad. Do návrhové komise výbor zvolil poslance F. Nerada, J. Kalfuse, J. Hábu.

V diskusi k návrhu zákona padly tyto obecné připomínky:

Výbor upozornil na nutnost řešit dopad devalvace přepočtu výše úhrad za objednané a finančně zajištěné dovozy podle původních kursovních přepočtů u rozpočtových a příspěvkových organizací.

Současně nesouhlasil s tou skutečností, že návrh zákona řeší ex post situaci, která vznikla v lednu a říjnu 1990.

K jednotlivým paragrafům byly vzneseny tyto připomínky:

V § 1 vypustit slova:"ke dni přechodu československé měny na vnitřní směnitelnost".

V § 4a vložit nový paragraf následujícího znění: "Platnost tohoto zákona končí přechodem na vnitřní směnitelnost."

Výbor doporučil návrh zákona schválit svým usnesením č. 51, které přijal 13 hlasy pro ze 13 momentálně přítomných poslanců.

20.

Vládní návrh zákona o převodu majetku státu na jiné osoby pro

účely podnikání (tisk FS 257).

Na úvod byla navržena komise k přípravě usnesení ve složení poslanci J. Kalfus, J. Hájek, F. Homola. Úvodem vystoupila JUDr. Z. Čížková, představitelka ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR. Zpravodajem byl posl. J. Kalfus. Následovala obecná rozprava k filosofii zákona, která byla přerušena a doprojednání zákona přeloženo na 16. výborovou schůzi dne 26. 11. 1990.

21.

Návrh usnesení ČNR, kterým Česká národní rada navrhuje

federálnímu shromáždění, aby přijalo ústavní zákon, kterým se

mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci

(tisk 98).

Vzhledem k novým skutečnostem, ke kterým došlo při vývoji jednání o kompetencích mezi jednotlivými vládami republik a federace bylo toto znění iniciativního návrhu zákona předsednictvem ČNR staženo, takže bod se neprojednával.

Pozn: Výboru bylo přikázáno nové znění (tisk 98A), které bylo zařazeno na pořad 16. schůze.

22.

Návrh na nutné změny zákona o malé privatizaci (tisk 55) v návaznosti na schválený zákon FS o převodech vlastnictví státu

k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.

Úvodem byla schválena návrhová komise ve složení posl. J. Kalfus, F. Homola a P. Kozánek. Výklad předkladatele přednesla JUDr. Hášová, představitelka ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci. Zpravodajství měl posl. J. Kalfus.

V diskusi vystoupili poslanci: J. Hájek, Z. Smělík, J. Růžička, J. Kalfus.

V diskusi bylo poukazováno na privatizování objektů vytvořených v akci Z a bezúplatně převedených organizacím, které půjdou do privatizace, aniž by se na výtěžku podílela obec. Dále se probíralo složení komisí k privatizaci. Poslanci trvali na uplatněných připomínkách z předchozího jednání (usn. č. 30)

K úpravám bylo přijato usnesení č. 53, které bylo schváleno 10 hlasy, 4 se zdrželi, nikdo nebyl proti.

Tím byl vyčerpán program 14. schůze, kterou ukončil předseda výboru ing. Petr Kozánek v pátek 14. listopadu 1990.

 

ing. Zdeněk Smělík

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

V Praze dne 17. listopadu 1990

 



Přihlásit/registrovat se do ISP