ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 11. schůze výboru,
která se konala 11. října 1990
12. října 1990
Zápis
z 11. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 11. října 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
a hosté dle prezenčních listin
Nepřítomni: J. Hájek, J. Ryšlinková
Schůzi zahájil předseda výboru poslanec Petr Kozánek. Přivítal všechny hosty, zejména nového poslance Františka Nerada, který byl do výboru zvolen za odstoupivšího poslance Jana Bubeníka. Současně přivítal poslance Františka Homolu, který se též stal řádným členem výboru. Potom předseda uvedl pořad jednání.
Proti pozvánce doporučil rozšířit program o další bod, a to o zákon o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob. Uvedl, že tento zákon, který byl výboru přikázán předchozího dne, je nedílnou součástí, resp. pokračováním federálního zákona, takže oba dva zákony lze projednat současně. Takto navržený program jednání byl výborem schválen - 14 poslanců hlasovalo pro, nikdo proti, jeden se zdržel. Pořad jednání:
od 9.00 hodin
1.Návrh zákona poslanců Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky o jednacím řádu Federálního shromáždění (tisk FS 156)
od 10.30 hodin
2.Vládní návrh zákona o převodech některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických a právnických osob
2a.Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických a právnických osob
od 13.00 hodin
3.Vládní návrh zákona o změnách v působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení
4.Sdělení předsedy výboru
5.Různé
1.
Návrh poslanců Federálního shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky na vydání zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
Zpravodajka poslankyně J. Ryšlinková se těsně před schůzí omluvila, její místo zaujal poslanec Ivo Svoboda, který přednesl zpravodajskou zprávu. Uvedl, že v předloženém návrhu není řada věcí dořešena, např. návaznost práce sněmovny a klubů dále členství ve více klubech, nesymetričnost v možnosti předsedajícího ovlivňovat průběh debaty během řízení schůze, aniž by byla schůzi dána možnost jej odvolat. Poslanec Svoboda dále uvedl, že doporučuje lépe definovat část, ve které se hovoří o rozpravě, včetně pořadí hlasování o tom, která rozprava bude dříve, tj. podrobná či obecná. Dále se zamýšlel nad britským systémem členství poslanců ve více výborech. Současně podotkl, že jednací řád by neměl předem obsahově vymezovat jak má interpelace vypadat, omezení by mělo být pouze procedurální. K paragrafovanému znění uvedl, že paragraf 7, odst. 2 a 3 znamená omezování poslanců.
Po výkladu zpravodaje byla zvolena návrhová komise: poslanci Svoboda, Maryt, Chutný a Homola. Následovala rozprava. V ní vystoupili: poslanci J. Kalfus, J. Kapusta, D. Kolářová, A. Chutný, Z. Smělík, I. Svoboda, M. Vlk, F. Homola,V. Šplíchal, F. Nerad, P. Kozánek, z nichž někteří diskutovali opakovaně. V rozpravě zazněla řada doporučení, z nichž byly schváleny jednotlivým ustanovením a k obecné části následují připomínky:
obecné připomínky:
- rozdělit jednací řád na vlastní jednací řád (vnitřní řád sněmovny) a zákon, upravující parlament jako instituci,
- jednací řád by měl mít takovou kvalitu, aby byl srovnatelný s obdobnými řády vyspělých demokracií;
připomínky k jednotlivým paragrafům:
§ 3, odst. 2 Doporučuje se umožnit poslanci práci ve dvou
výborech s tím, že se přiměřeně upraví § 87, odst. 3.
§ 7V této podobě vypustit. Problematika odst. 1/ je částečně řešena § 27. Odst. 2/ a 3/ připouštějí libovolný výklad.
§ 8Upozorňuje se na to, že paragraf předjímá strukturu klubu tím, že stanoví minimální počet poslanců v klubu. Dále předjímá politickou strukturu parlamentu tím, že stanoví povinnost poslance být členem klubu.
§§ 12 a 13 Gremium plní funkci politického dohadovacího orgánu; jako takové by nemělo být institucionálně propojeno s institucí parlamentu.
§ 23, odst 3 Upozorňuje se na to, že se zde směšuje odvolání
poslance, jakožto funkcionáře předsednictva Federálního shromáždění, s jeho odvoláním z řízení konkrétního jednání. Zde by mělo být procedurálně upraveno pouze odvolání z řízení jednání, a to okamžitým hlasováním bez rozpravy.
odst. 5 Upozorňuje se, že se zde opět předjímá struktura poslaneckého klubu (institut mluvčího).
§§ 22 - 28 Procedurálně upravit řízení rozpravy (možnost členění
podle částí projednávané věci).
§ 57Změnit na: "Poslanec má právo interpelovat federální vládu a její jednotlivé členy a to ústně nebo písemně."
§ 63Je procedurálně zcela nejasný.
Jménem návrhové komise předložil její předseda, poslanec Svoboda, návrh na usnesení. Usnesení č. 26 bylo schváleno 14 hlasy pro, nikdo nebyl proti, jeden poslanec se zdržel hlasování.
2.
Vládní návrh zákona o převodech některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob
2a.
Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve
věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu
do vlastnictví fyzických nebo právnických osob (tisk 55)
Úvodní výklad podal zástupce ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ing. Češka. Přednesl filozofii zákona a objasnil základní problémové okruhy.
Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec Jiří Kalfus. Referoval o účasti na jednání ve Federálním shromáždění v partnerských výborech a objasnil některé sporné body včetně toho, proč jsou podávány zákony dva (kompetenční důvody). Následovala obecná rozprava k oběma dvěma zákonům současně. V ní vystoupili poslanci I. Svoboda, M. Vlk, D. Kolářová, J. Kalfus, F. Homola, Z. Smělík, J. Růžička. Před ukončením obecné rozpravy byla jednomyslně zvolena návrhová komise ve složení: poslanci J. Kalfus, F. Homola, P. Kozánek, a to k oběma dvěma zákonům.
Vzhledem k závažnosti projednávaného zákona rozhodli poslanci jednomyslně, že budou projednávat oba dva tisky i v rozpravě podrobné, tj. i tisk federální číslo 159.
a) z podrobné rozpravy k tisku FS č. 159 vyplynuly následující připomínky:
obecné připomínky:
- vládní návrh by měl sledovat ekonomická hlediska a nepodléhat politickým tlakům;
- určit, kdo podává návrhy na zařazení provozních jednotek do privatizačního procesu;
- vyjasnit, co se stane s majetkem, který se ani v druhé dražbě nevydraží;
připomínky k paragrafovanému znění:
§ 2doplňuje se odst. 4 tohoto znění: "Požádá-li o vydání majetku provozní jednotky původní vlastník (včetně obce), jemuž bylo vlastnické právo k majetku odňato podle předpisu o znárodnění z roku 1948, či jeho právní nástupce (podle zákona o majetkové restituci) a to nejpozději do dne konání veřejné dražby, mají tyto osoby přednostní právo na bezúplatný převod uvedeného majetku do jejich vlastnictví.";
§ 3za slova "... a dále právnické osoby" doplnit: "s výjimkou družstev";
§ 8doporučuje se vyřešit problém neprodejných zásob a navrhuje se, aby zásoby jako celek nebyly předmětem dražby;
§ 14, odst. 2 doporučuje se, aby smlouva za dočasné užívání byla
pouze na principech ekonomického nájmu;
§ 16vzít v úvahu pouze ty uzavřené smlouvy před 1.9. 1990, kde již nový majitel provedl investice, které jsou adekvátní hodnotě tohoto majetku. Smyslem připomínky je vyloučení spekulativních smluv;
§ 17osoba, která se stala na základě tohoto zákona vlastníkem provozní jednotky, ji může převést na jiného až po zaplacení splátek (§ 13 odst. 1), nejdříve však za dva roky od uzavření smlouvy;
Po přestávce přednesl předseda návrhové komise posl. J. Kalfus návrh na usnesení. Usnesení č. 27 bylo přijato 10 hlasy pro, z deseti přítomných poslanců, to je jednomyslně.
Pozn. vzhledem k tomu, že projednávání návrhu obou zákonů trvalo déle, než předpokládal původní časový rozvrh, od 13.00 h bylo toto jednání přerušeno a mezitím byl projednán bod č. 3 programu podle pozvánky.
b) podrobná rozprava k návrhu zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob byla z časových důvodů odložena na příští schůzi výboru, která se koná dne 17. října 1990.
3.
Vládní návrh zákona o změnách působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení (tisk 63)
Úvodní výklad podal zástupce ministerstva práce a sociálních věcí České republiky dr. Oto Sedláček. Zpravodajskou zprávu přednesla poslankyně Jarmila Hofrová. Poukázala na to, že výbor projednal vládní návrh zákona Federálního shromáždění o rodičovském příspěvku a svým usnesením č. 12 s ním vyslovil souhlas. Předkládaný návrh zákona je navazujícím na tento zákon a de facto je kompetencí k jeho provádění. Na závěr svého vystoupení doporučila zpravodajka výboru předložený návrh zákona schválit.
V diskusi vystoupil poslanec M. Vlk. Připomenul návrh usnesení výboru č. 12, ve kterém bylo apelováno na zvýšení hranice vypláceného příspěvku směrem nahoru, neboť Kčs 900,- je proti příspěvku, který je vyplácen nezaměstnaným (Kčs 1345,-), málo. Poté zpravodajka přednesla návrh na usnesení č. 28, které výbor jednomyslně přijal (z přítomných 11 poslanců 11 hlasovalo pro přijetí usnesení).
4.
Sdělení předsedy výboru
-
Předseda výboru P. Kozánek přednesl informaci o způsobu projednávání a schvalování soudců v České národní radě. Všichni poslanci obdrží podrobné charakteristiky všech soudců, aby byli schopni prověřit tyto informace ve svých volebních obvodech. Na jedné z příštích výborových schůzí budou potom projednány připomínky k návrhům jednotlivých soudců.
Dále předseda informoval o jednání s kanadskou obchodní skupinou, které proběhlo v mezidobí jednání výboru a sdělil, že bližší informaci podá na příští výborové schůzi.
5.
Různé
V tomto bodu vystoupil poslanec I. Svoboda, který informoval o semináři pořádaném Univerzitou Karlovou a Nizozemím. Tento seminář je zaměřen na místní politiku a místní úřady, lokální hospodářský vývoj, daňové systémy, demokratické instituce a celou řadu dalších problémů souvisejících s výkonem místní správy. Seminář se koná na Albertově v průběhu příštího týdne. Zájemci z řad poslanců mají volný přístup.
Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 11. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, jejíž jednání ukončil předsedající posl. ing. Kozánek 11. října 1990 v 16.05 hodin.
ing. Zdeněk Smělík |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda výboru |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 12. října 1990