ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 10. schůze výboru,

která se konala 3. a 4. října 1990

5. října 1990

 

Zápis

z 10. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 3. a 4. října 1990

Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR

a hosté dle prezenčních listin

Omluveni: 3. října - posl. Hába, 4. října - posl. Hába,

Růžička a Smělík

NÁVRH POŘADU:

Středa 3. října 1990:

1.Státní závěrečný účet České republiky za r. 1989 (souhrnná zpráva

2.Informace ministra ČR o finančním hospodaření

3.Státní závěrečný účet ČR za r. 1989 (projednání jednotlivých kapitol)

Čtvrtek 4. října 1990

4.Sdělení předsedy výboru

5.Různé

Jednání výboru řídil oba dva dny předseda rozpočtového a kontrolního výboru ČNR posl. P. Kozánek. V úvodu jednání přivítal přítomné poslance a hosty. Seznámil je s návrhem pořadu, který poslanci jednomyslně schválili.

1.

Státní závěrečný účet České republiky za r. 1989 (souhrnná

zpráva)

Úvodní výklad přednesl náměstek ministra financí ČR ing. Nikodým. Následoval výklad zpravodaje Ivo Svobody. Ve svém výkladu poukázal zpravodaj na netransparentnost rozpočtu, že byl sestavován jako výdajový, teprve potom byla snaha o naplňování jeho potřeb, z čehož vyplynuly inflační tlaky do ekonomiky. Současně upozornil na to, že v uvedeném roce docházelo k změnám určení rozpočtových výnosů, že nebylo možno v takto sestavovaném rozpočtu přesně určit alokaci zdrojů. Vlivem rozhodnutí federální vlády o individuálních stavebních půjčkách došlo k inflačnímu vývoji bytové výstavby. Dále poukázal na způsob kompenzace schodku státního rozpočtu. Na závěr svojí zprávy doporučil jako nezbytné státní závěrečný účet schválit a respektovat to, aby se do budoucna výše uvedené nedostatky při sestavování rozpočtu neopakovaly. Jako další část svého vystoupení vyložil poslanec Svoboda způsoby finančních toků státního rozpočtu s poukazem na nerovnováhu mezi slovenským, federálním a českým rozpočtem.

Po odpovědi náměstka ministra ing. Nikodýma na připomínky zpravodaje otevřel předsedající posl. ing. Petr Kozánek rozpravu. Na jejím začátku byla schválena návrhová komise ve složení: poslanci Svoboda, Homola (rozpočtový výbor) a poslanec Sojka za představitele ostatních výborů.

V následující diskusi vystoupila řada poslanců: J. Kalfus, J. Hájek, F. Homola, J. Růžička, J. Kapusta. Nejčastěji diskutovanou byla otázka průzračnosti vztahů státního rozpočtu, zejména s poukazem na příští přechodné období, dále převod prostředků mezi Českou a Slovenskou republikou, a vznik inflačních tlaků, které plynou z nižší efektivnosti výroby ve Slovenské republice. Bylo poukazováno na to, že i přes tuto skutečnost se v budoucím období musí slovenský rozpočet sestavovat tak, aby nejprve pokryl sociální dávky a teprve potom všechny ostatní potřeby. Z dalších bylo upozorňováno na saldo státního závěrečného účtu za rok 1989 a vzájemné poměry těchto sald v jednotlivých rozpočtových soustavách. Dále jak podniková sféra kryje obratové fondy úvěrem v České a Slovenské republice. Byly vysloveny i pochybnosti v tom směru, že výdaje na sociální zabezpečení a zdravotnictví nestačí ani na prostou reprodukci těchto odvětví. Bylo doporučeno, aby při sestavování rozpočtů v příštích obdobích byly příděly těchto prostředků automaticky valorizovány.

V oblasti rozpočtových soustav a rozpočtů národních výborů bylo kritizováno, že se nepodařilo posílit rozpočty obcí a také to, že všechny stupně této rozpočtové soustavy pracují s rezervami, které se rozpouští velmi arbitrálně. To potom nemotivuje k hospodaření s těmito prostředky.

Jinou diskutovanou oblastí byly státní účelové fondy a hospodaření s nimi. Poslanci žádali, aby k výdajům, které kryjí tyto fondy, bylo přistupováno na základě určitých pevných pravidel, nikoli na základě arbitrážního rozhodování úředníků ministerstev.

Na dotaz, zda bylo v roce 1989 použito státní finanční rezervy České národní rady, bylo jednoznačně odpovězeno, že nikoliv. Další dotazy, které zazněly, byly otázky na konverzi zbrojního průmyslu, na to, kdo ponese dopady rozhodnutí zavedení těchto výrob na Slovensku, protože Slovenská republika za to "nemůže", dále otázky na způsob rozpočtování jednotlivých regionů - zemí, v případě zavedení zemského zřízení a na způsob krytí debetu státního rozpočtu v průběhu roku u státní banky, ke kterému dochází vlivem rozdílu mezi příjmovou stránkou a výdajovou stránkou rozpočtu.

Po ukončení rozpravy se sešla návrhová komise, která v průběhu dalšího jednání připravila návrh usnesení č. 24. Tento návrh byl schůzi výboru předložen na závěr jednání dne 3. října společně s návrhem na usnesení k jednotlivým kapitolám. Pro přijetí usnesení hlasovalo z 13 přítomných poslanců všech 13 kladně, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.

2.

Informace ministra financí ČR o finančním hospodaření

Výklad podal nám. ministra financí ČR ing. Nikodým. Poukázal na to, že řada problémů ve finančním hospodaření z roku 1989 přešla i do letošního roku po ukončení rozpočtového provizoria, zejména že v rozpočtu federace je zabezpečován celoročně plánovaný přebytek, zatímco v obou republikových rozpočtech pouze vyrovnanost. Přitom pokles dynamiky výroby nadále pokračuje a sílí tlak na veřejné výdaje. Potom informoval o stavu jednotlivých položek příjmů a výdajů státního rozpočtu k 31. 8. 1990 a podal jejich srovnání s minulým rokem. Na závěr ing. Nikodým informoval o přístupu ministerstva financí k návrhu státního rozpočtu na rok 1991.

V diskusi k tomuto bodu vystoupili poslanci: J. Růžička, Z. Smělík. Byla diskutována dostatečnost prostředků v rámci FENZO, dále vyrovnávání ztrát v hospodaření zemědělským podnikům v důsledku klimatických a jiných vlivů a též problémy spojené s ropnou krizí.

3.

Státní závěrečný účet ČR za r. 1989 (projednání jednotlivých

kapitol)

Úvodní výklad přednesl ředitel odboru SZÚ ministerstva financí ČR ing. Bidlo a doplňující informace za jednotlivé skupiny podali náměstci ministra financí, odpovědní za příslušné úseky: ing. Purkyně, ing. Culík, ing. Grubner.

K návrhu usnesení byla zvolena komise ve složení poslanci J. Maryt, V. Růžička, A. Chutný.

Byly projednány následující kapitoly:

Úřad vlády ČR

ministerstvo spravedlnosti ČR včetně Sboru nápravné výchovy ČR

Generální prokuratura ČR

Státní arbitráž

Kancelář České národní rady

Česká komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj

ministerstvo financí, cen a mezd ČR

Výbor lidové kontroly ČR

Český statistický úřad

ministerstvo vnitra a životního prostředí ČR

ministerstvo průmyslu ČR

ministerstvo výstavby a stavebnictví

ministerstvo zemědělství a výživy ČR

ministerstvo lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu

ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR

ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí ČR

nemocenské pojištění členů výrobních družstev

nemocenské pojištění pracovníků

Český úřad bezpečnosti práce

ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

ministerstvo kultury ČR

Československý rozhlas

Československá televize

Český úřad geodetický a kartografický

Český geologický úřad

Český báňský úřad

národní výbory

K jednotlivým kapitolám vystoupili v rámci rozpravy zpravodajové příslušných výborů (viz prezenční listina). V diskusi vystoupili i zástupci SBČS, České státní spořitelny, zástupce České státní pojišťovny, dále představitelé ministerstva státní kontroly ČR, ministerstva průmyslu ČR, ministerstva výstavby a stavebnictví ČR, ministerstva obchodu ČR. Z vystoupení zpravodajů a následné rozpravy (poslanci J. Růžička, Z. Smělík, J. Kalfus, I. Svoboda) nevyplynuly žádné připomínky k jednotlivým kapitolám.

Jednání druhého dne:

4.

Sdělení předsedy

Předseda výboru podal informace o jednání předsednictva ČNR s předsednictvem SNR a o jednání s předsedou partnerského výboru SNR, poslancem Luptákem.

Informoval též o jednání s představiteli z partnerských výborů SL a SN Federálního shromáždění (posl. Zeman, mpř. Šilhán místo poslance Borguďy, ing. Fendrych - organizační tajemník).

Vzájemná součinnost výborů se bude uskutečňovat následovně:

a)na úrovni organizačních tajemníků výborů výměnou zápisů, usnesení, plánu činnosti a projednáváním organizačně-technických otázek,

b)na úrovni předsedů výborů (ev. místopředsedů) vzájemnými schůzkami k naléhavým otázkám (např. lze eliminovat některé negativní a laické názory veřejnosti vstřícnou činností výborů),

c)na úrovni poslanců - z členů výborů se budou operativně i dlouhodoběji vytvářet tématické skupiny zaměřené na určité problémové oblasti; lze spojovat i s výjezdními zasedáními a průzkumy v terénu,

d)spoluprací celých výborů formou společných seminářů k aktuálním otázkám (výjimečně), účastí zástupců výborů na jednáních partnerských výborů, spoluprací na přípravě zpravodajských zpráv pro odůvodňování zákonů FS v ČNR na úrovni zpravodajů.

Dále byly navrženy konkrétní akce na následující období.

Z dalších to byly informace z předsednictva, průzkum zájmu o poslanecké papíry, připomenutí termínu a pořadu 5. schůze ČNR,

seznámení s přikázáním zákona o neperiodických publikacích (zpravodaj - posl. Šplíchal), oznámení o zařazení poslanců do komisí předsednictva ČNR (do komise pro informatiku byl jmenován posl. Svoboda, do komise pro mládež byl jmenován posl. Maryt),

připomenutí zpravodajům účast na jednání ústavně právního výboru (posl. Hájek k okresním úřadům, posl. Kolářová k Praze a posl. Ryšlinková k novele volebního zákona). Předseda podal zprávu o plánovaných změnách ve výborech, které budou projednány na příští schůzi (z RKV odchází posl. Fendrych za posl. Homolu, za posl. Bubeníka přijde posl. Nerad).

5.

Různé

a)Poslanci se seznámili s legislativním výhledem vlády ČR a ČSFR. Jednotlivé návrhy zásad a zákonů byly demokraticky rozděleny mezi jednotlivé poslance, kteří garantují daná témata a zpracují i zpravodajské zprávy. Seznam zákonů a jejich rozdělení mezi poslance (určení zpravodajů) je v příloze k zápisu. Poslanci byli upozorněni na to, že u federálních zákonů nemusí být příslušný zákon přikázaný našemu výboru, i když k němu bude předem určen zpravodaj.

b)Předběžně bylo projednáno stanovisko k návrhu zákona o malé privatizaci. Problematiku uvedl posl. Kalfus.

V diskusi k této problematice vystoupil posl. Svoboda.

Zazněly tyto připomínky:

-vyřešit zásoby privatizovaných podniků, které jsou dosud úvěrovány z větší části komerční bankou,

-vymezit taxativně přesně okruh podniků, jichž se zákon týká,

-do privatizačních komisí nejmenovat zástupce zájmových organizací (např. Svaz podnikatelů),

-návrh federálního zákona nemůže určovat do komisí jako zástupce poslance ČNR,

-určit již ze zákona, které podniky budou příslušet k určení sekcím a které přímo komisím. Doporučuje se vyvolávací cena 1 mil. Kčs.,

-vyjasnit si, jak se bude postupovat u objektů budovaných v rámci akce Z.

Bylo jednomyslně odsouhlaseno, že se zmocňuje posl. Kalfus, aby připomínky zpracoval a přednesl je na operativní schůzce výboru, která bude po formální stránce pokračováním 10. schůze, bodu různé. Připomínky po schválení bude tlumočit partnerským výborům Federálního shromáždění.

Poté předseda přerušil jednání 10. schůze do úterý 9. 10. 1990 do 11. 45 hod.

Pokračování 10. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR dne 9. 10 1990:

Schůze pokračovala přerušeným bodem 5. - Různé. Posl. Kalfus přednesl návrh na souhrn připomínek, které doporučil přednést na partnerských výborech SL a SN Federálního shromáždění. Poslanci jeho připomínky schválili bez hlasování. Současně předseda seznámil s tím, že návrh zákona byl výboru přikázán a bude projednán na příští výborové schůzi ve čtvrtek 11. 10. 1990.

Dále výbor vzhledem k projednané Petici pracovníků výborů lidové kontroly Východočeského kraje pověřil poslance Chutného, aby nad rámec původních připomínek vznesl doplňující návrh k právě projednávanému návrhu zákona o okresních úřadech formou následující připomínky. O připomínce bylo hlasováno. Z 15 přítomných poslanců bylo 14 pro, nikdo proti, jeden se zdržel hlasování.

Připomínka:

Vážené paní poslankyně, vážení poslanci,

Kontrolní a rozpočtový výbor na své schůzi projednal návrh koncepčního uspořádání nejvyššího kontrolního orgánu České republiky a petici pracovníků VLK ONV Východočeského kraje ze dne 2. srpna 1990, kterou podpořili svými stanovisky další pracovníci Výboru lidové kontroly ONV České republiky.

V podstatě jde o to, aby na přechodné období, podotýkám, že pouze na přechodné období, než budou vybudovány nezávislé kontrolní orgány ve smyslu připravovaného zákona o kontrole, nezanikla kontrolní činnost v místech se zánikem ONV. Proto jsem zmocněn naším výborem, abych Vás seznámil se stanoviskem výboru a nad rámec připomínek, které náš výbor projednal a předložil do společné zprávy, vznesl pozměňující návrh.

Kontrolní a rozpočtový výbor doporučil vytvořit nezávislý kontrolní orgán podřízený přímo České národní radě a připravit návrh na změnu kompetenčního zákona a urychleně připravit zákon o kontrole. Dále dořešit technické, organizační a zejména personální otázky místních, plně profesionalizovaných a na okresních úřadech nezávislých kontrolních orgánů.

Přechodné období pak řešit zřízením kontrolních útvarů při okresních úřadech, které by s přijetím zákona o kontrole byly převedeny jako nezávislé orgány.

Proto navrhuji znění odst. 3, § 11 takto:

Úřad si pro odborný výkon kontroly, jakož i pro případnou kontrolu správních rozhodnutí, zřizuje kontrolní útvar. Vedoucího kontrolního útvaru jmenuje a odvolává přednosta úřadu po projednání s ministerstvem kontroly.

Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 10. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, jejíž jednání ukončil předsedající posl. ing. Kozánek 9. října 1990 v 12.15 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda výboru

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

V Praze dne 5. října 1990



Přihlásit/registrovat se do ISP