ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 6. schůze výboru,
která se konala 29.- 30. srpna 1990
30. srpna 1990
Zápis
z 6. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 29. - 30. srpna 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
a hosté dle prezenčních listin
Nepřítomni: poslanec J. Bubeník
Jednání prvního dne:
Jednání zahájil předseda výboru posl. ing. Kozánek. Uvítal všechny hosty. Byl schválen jednomyslně následující pořad jednání:
ve středu 29. srpna 1990
od 9.00 hodin
1. Vládní návrh zákona o hlavním městě Praze (tisk 31)
od 13.00 hodin
2.Vládní návrh zákona FS o dani z příjmů obyvatelstva (tisk 66)
3.Sdělení předsedy
4. Různé
ve čtvrtek 30. srpna 1990
od 9.00 hodin
5. Projednání změn v návrzích zákonů:
a) Návrh zákona o volbách do obcí
b) Návrh zákona o obcích (obecní zřízení)
1.
Vládní návrh zákona o hlavním městě Praze (tisk 31)
Výbor jednomyslně schválil projednání tohoto bodu jako znovuotevření všeobecné rozpravy k návrhu zákona, tj. jako pokračování projednávaní zákona z minulé schůze, viz zápis č. 5, bod 6.
V diskusi vystoupili poslanci posl. J. Kalfus, I. Svoboda, D. Kolářová, L. Fendrych, J. Hájek, J. Růžička, Z. Smělík. Někteří poslanci vystoupili opakovaně. Z obecné rozpravy vyplynulo doporučení přijmout obecné připomínky, které byly navrženy na předchozí schůzi:
-výbor podporuje přijetí samostatného zákona o hlavním městě Praze
-v pojetí zákona se doporučuje dát přednost integrujícím faktorům
-urychleně řešit systém kontroly ve vztahu k připravovanému zákonu o kontrole a především vytvořit institut správního soudnictví
-zprůhlednit formulace a sladit se zněním souboru ostatních "obecních zákonů" (terminologicky i obsahově)
-přednostně řešit majetkoprávní kompetence městských částí a města
V podrobné rozpravě výbor doporučil ve většině paragrafů převzít úplné znění iniciativního návrhu skupiny poslanců ČNR (viz příloha usnesení č. 15) pouze v konkrétních paragrafech, které jsou uvedeny; dále doporučil vyjít z původního vládního návrhu zákona. O každém paragrafu byla vedena diskuse a u všech paragrafů se vždy hlasovalo o navrhovaném znění:
§ 2
-převzít znění § 2 iniciativního návrhu
-k výkonu referenda přijmout zvláštní zákon
§ 3, § 4
-vypustit
§ 5
-v zákonu přesně vymezit rozdělení kompetencí města a městských částí včetně svěření hospodaření s majetkem v intencích znění § 14 iniciativního návrhu
§ 6, odst 1
-převzít znění § 6, odst. 1 iniciativního návrhu
odst 4, písm. c
-vypustit
§ 7
-převzít § 7 z iniciativního návrhu s následujícími úpravami:
. v odst. 1 přehodit písm. b/ a c/
. vypustit odst. 4
. vypustit odst. 6
-sladit otázky referenda v § 3 a § 7 (neopakovat tytéž formulace)
-buď jednoznačně vymezit, která referenda jsou fakultativní, a která obligatorní, nebo k výkonu referenda přijmout zvláštní zákon
§ 8
-převzít znění § 8 iniciativního návrhu s tím, že se ponechá z vládního návrhu definice senátu a zastupitelstva, tj. odst. 1,2
§ 9
-zrušit
§ 12
-převzít § 12 iniciativního návrhu
-kde to lze, doplnit, že se připomínkami zabývají kolektivní orgány organizací
§ 13,
-převzít § 13 z iniciativního návrhu a zde upravit:
v odst. 1 slovo "svěřeném" lépe určujícím výrazem
§ 14
-převzít iniciativní návrh a současně do odst. 1 vložit
za slova ochranu přírody "a kulturních památek,"
-ve shodě s připomínkou k § 5 přesně vymezit kompetence mezi městem a městskými částmi a v tomto smyslu upravit odst. 2 a 3 iniciativního návrhu
§ 15
-nepřejímat iniciativní návrh
-vládní návrh upravit takto: vypustit odst. 2, 3
§ 16, odst. 2
-vypustit
§ 17
-převzít iniciativní návrh a doplnit jej o péči o kulturní památky
§ 19
-ve vládním návrhu
. nahradit termín "nařízení" všude termínem "vyhlášky"
. v odst. 2, první věta za slovy "samostatné působnosti"
vypustit zbytek věty
. odst 3, písm c vypustit
§ 27
-vypustit, vzhledem k nemožnosti odvolacího řízení a k tomu, že jde o postup ve správním řízení
§ 28
-v paragrafu pouze určit, že statut musí obsahovat rozdělení a přenesené působnosti mezi město a jeho části
§ 31
-uvést do souladu se zákonem o obcích
§§ 36,37,38
-ponechat znění vládního návrhu
§ 39
-ponechat znění vládního návrhu s tím, že se z iniciativního návrhu převezme pouze odst. 3
§ 40
-ponechat vládní návrh
§41
-uvést do souladu se zákonem o obecním zřízení, §§ 59,60
§ 42, 43
-ponechat vládní návrh
§ 55 b
-akceptuje se znění iniciativního návrhu s upozorněním na potřebný soulad odstavce 3 s § 28
§ 56
-převzít iniciativní návrh s úpravou na tři měsíce
§ 57
-ponechat vládní návrh
Na závěr projednávání zákona bylo přijato usnesení č. 15. Usnesení bylo přijato 11 hlasy z 11 momentálně přítomných poslanců, tj. nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.
Pozn: Projednávání paragrafovaného znění bylo po projednání § 16 přerušeno, zbývající paragrafy a usnesení byly projednány ve středu, 30. 9. 1990.
Vzhledem k přítomnosti zástupce ministerstva vnitra JUDr. Šlaufa a po jeho žádosti o poskytnutí doplňujících informací poslanci schválili změnu pořadu jednání s tím, že bude dokončeno projednání návrhu zákona o okresních úřadech. Bylo konstatováno, že jde v podstatě dořešit nevyjasněné otázky v tabulkových přílohách k návrhu zákona a přijmout návrh usnesení, které připravila pracovní skupina od minulé schůze.
JUDr. Šlauf informoval o problematice přenesení působnosti KNV a o právních předpisech, které podle názorů poslanců nebyly zahrnuty do přílohy zákona.
Jmenovitě jde o úsek využití nerostného bohatství (zákon č. 61/1988 Sb, § 27 odst. 3 písm. b), kde se předpokládá novelizace, proto nebyl do přílohy zahrnut. U dalších na úseku energetiky je oprávněná připomínka o doplnění Přílohy I, bodu 10 o zákon č. 79/1957Sb. § 12, odst. 1 a § 13. Stejně tak je oprávněná připomínka na úseku zemědělství doplnit zákon ČNR z r. 96/1977 Sb o hospodaření v lesích, konkrétně § 29, odst. 2.
Předseda výboru doporučil uvedené připomínky do návrhu usnesení zapracovat.
Pracovní skupina (posl. Hájek, Svoboda, Ryšlinková, Smělík, Homola) pak přednesla návrh na usnesení výboru č. 19. Usnesení bylo schváleno 14 hlasy pro, jeden byl proti, nikdo se nezdržel.
2.
Vládní návrh zákona FS o dani z příjmů obyvatelstva (tisk 66)
Projednávání zákona zahájil předseda výboru. Po uvítání hostů úvodní výklad přednesl nám. federálního ministra financí, Ing. Šourek. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. A. Chutný. Na připomínky ze strany zpravodaje reagoval nám. Šourek a náměstek MF ČR Ing. Culík. Následující rozpravy se zúčastnili poslanci P. Kozánek, J. Hájek, Z. Smělík, I. Svoboda.
V diskusi zazněly následující připomínky:
-návrh zákona byl zaslán k projednání do ČNR pozdě přesto, že byl vládou předložen v této podobě již v dubnu
-zvážit, zda v zákoně přímo neřešit způsob zdaňování leasingu s ohledem na možné daňové úniky
-zvážit regionální diferenciaci v sazbách daně (pásmové zvýhodnění) např. v příhraničí, nebo v oblastech, kde je obecný zájem na rozvoji podnikání
§ 4, písm g/ ve vztahu k § 12 odst 1a/
poukazuje se na nesoulad mezi osvobozením úroků z vkladů od daňové povinnosti a zdaňováním cenných papírů (které jsou též určitou formou úspor)
§ 9
rozšířit také o výdaje na ekologii, eventuálně další společensky prospěšné náklady. Celkovou výši všech odečitatelných nákladů limitovat shora, cca do výše 20% celkových nákladů podnikatele
odst. 2, písm. b/
na reklamu vlastních výrobků a služeb poskytnout vyšší procento, které lze odečítat od zdanitelného základu (obzvlášť při zahájení podnikatelské činnosti)
§ 10
do odečitatelných položek nejsou zahrnuty, částky vynaložené na sport, kulturu a zdravotnictví a případně na charitativní účely
Na závěr bylo přijato usnesení č. 16 s následujícím poměrem hlasování: pro 14, proti nikdo, 1 se zdržel.
3.
Sdělení předsedy
Předseda výboru poslanec P. Kozánek přednesl informace z předsednictva: termín konání schůze ČNR je 4. a 5. 9. 1990, byl doporučen rámcový harmonogram činnosti ČNR. Dále informoval poslance o konání semináře k otázkám privatizace 6. 9. 1990 od 9.00 hodin (dopoledne ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci ing. T. Ježek, odpoledne prof. Zelený, univerzita Michigan); státní závěrečný účet za r. 1989 vč. kapitol se bude ve výboru projednávat pravděpodobně ve dnech 26. a 27. září. Dále byla podána zpráva o zabezpečení zdravotní péče pro poslance. Poslanci byli seznámeni s informací hospodářsko správního odboru o zajišťování ubytovacích kapacit a dalších podmínek potřebných pro činnost poslanců.
4.
Různé
Poslanci se dohodli, že si již předem určí zpravodaje k některým problémovým okruhům, které se budou v ČNR projednávat. Tito zpravodajové budou danou problematiku podrobněji sledovat již od začátku a budou mít i dostatek času na přípravu zpravodajské zprávy. V současné době jde o:
.Návrh zákona o rozpočtových pravidlech: za zpravodaje byl navržen posl. Josef Hájek,
.Návrh zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd a další zákony o privatizaci: poslanec Kalfus,
.Státní závěrečný účet
a)kapitoly souhrnně - posl. J. Maryt
b)všeobecnou zprávu - posl. I. Svoboda
Zpravodajové byli současně pověřeni, aby za výbor, společně se zástupci ostatních výborů, zpracovali souhrnnou zprávu do schůze ČNR, kterou posl. Svoboda přednese na prosincové schůzi.
.Návrh zákona o majetku obcí: posl. Růžička
. Jednací řád ČNR: posl. J. Ryšlinková
Případní další zpravodajové budou určováni v průběhu podzimního zasedání ČNR, tak jak bude výboru oznamována příprava jednotlivých zákonů. Cílem je vyhnout se časovým presům v práci zpravodajů vzhledem k tomu, že nejsou předkládány zásady zákonů.
Byl navržen zástupce výboru na "setkání Východu se Západem" 22. -25. 10. 1990, Praha, Palác kultury - posl. Z. Smělík.
Výbor doporučil posl. L. Fendrycha jako zástupce výboru do komise pro vytvoření ústavy. O této delegaci se hlasovalo. Hlasování bylo jednomyslně pro.
Posl. D. Kolářová doporučila, aby byla promyšlena forma, jak dát morální satisfakci poškozeným, kteří jsou sice rehabilitováni soudně, ale nemají pocit zadostiučinění před širokou veřejností.
Byl vznesen požadavek na zajištění adresáře poslanců a všech státních institucí pro poslance ČNR (posl. Hába a Kalfus). Současně poslanci požadovali, aby na výbor přišel fundovaný pracovník, který by poslancům vysvětlil dotazy z oblasti pracovního práva.
Poslanci odmítli návrh poslanců národohospodářského výboru na vytvoření mezivýborové komise pro ekonomickou reformu s tím, že je to plně v náplni práce výše uvedeného výboru.
Jednání druhého dne:
5.
Projednání změn v návrzích zákonů:
a) Návrh zákona o volbách do obcí
b) Návrh zákona o obcích (obecní zřízení)
ad a)
Projednávání zákona zahájil předseda výboru. Uvedl, že jde o doprojednání vládního návrhu na základě připomínek, jež zpracovala iniciativní skupina poslanců ČNR tak, jak bylo dohodnuto na minulé výborové schůzi (viz zápis z 5. schůze výboru, bod pořadu č. 3.). Z toho důvodu se již znovu nepřednášela zpravodajská zpráva ani úvodní výklad. V diskusi vystoupili opakovaně všichni přítomní poslanci. Poslanci schválili následující připomínky:
aa) obecné připomínky
-Upozorňuje se na nutnost vést propagační kampaň ke správnému vyplňování hlasovacího lístku, aby odpadly spory o tom, jakou podobu má hlasovací lístek mít a jak má vypadat regulérní přidělení hlasů příslušnému kandidátovi
(viz § 32).
-Doporučuje se k zákonu připojit přehled termínů jednotlivých časových údajů např. formou přiložené časové osy.
-V textu zákona se vyskytují odkazy na dosud neexistující zákony (zákon o Praze, zákon o okresních úřadech aj.)
ab) připomínky k paragrafovanému znění
-upravit návrh zákona dle pracovního materiálu iniciativní skupiny poslanců (viz příloha k usnesení), ve kterém se ještě navíc doporučuje:
§ 20, odst. 1
-změnit předposlední větu tak, aby v obcích a částech měst
do 1 000 obyvatel bylo třeba připojit 20 podpisů
do 3 000 obyvatel30 podpisů
do 20 000 obyvatel100 podpisů
do 50 000 obyvatel200 podpisů
nad 50 000 obyvatel400 podpisů
§ 25 odst. 1
-změnit na:
Volby do zastupitelstev se konají ve stejné dny na celém území České republiky.
Odůvodnění: 12-ti hodinové pracovní turnusy, možnost účasti ve volbách v místě trvalého bydliště i těm, kteří pracují a studují mimo.
§ 32 odst. 2
-nahradit zněním:
Každý volič může volit nejvíce tolik kandidátů, kolik je uvedeno na hlasovacím lístku.
§ 57 a
-doplnit o odstavec 4/:
Náklady na tyto volby hradí obec.
§ 57, odst. a
-vložit vsuvku:
Do deseti dnů ode dne nabytí účinnosti zákona.
vložit § 58 a
-Povinnosti místních národních výborů podle tohoto zákona přecházejí ustavením obecních zastupitelstev na orgány obcí.
Na závěr bylo přijato usnesení výboru č. 17. Pro hlasovalo všech 14 přítomných poslanců, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.
ad b)
Doprojednání návrhu zákona proběhlo stejným způsobem jako u návrhu zákona o volbách. Nepřednášela se zpravodajská zpráva, ani úvodní výklad. V diskusi vystoupila většina přítomných poslanců. Poslanci schválili následující připomínky:
a) obecné připomínky:
-K výkonu referenda přijmout zvláštní zákon.
-K hospodaření obcí přijmout zvláštní zákon.
-Uvést do souladu se zákonem o hlavním městě Praze a se zákonem o okresních úřadech.
-K zajištění rozhodování při střetech zájmů je třeba urychleně zavést orgán nezávislé kontroly a rozhodování, proto urychleně zavést institut správních soudů jako nezávislých institucí.
-Zvážit, zda nezavést do zákona pojem statutárních měst, tento statut přidělit Brnu, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem a dále je v zákonu nejmenovat. Při rozhodování přidělení statutu nepovažovat za atribut, zda se město člení na obvody, ale přihlížet k počtu obyvatel, průmyslu, významu.
-Urychleně přijmout v souběhu zákon o majetku obcí, jinak bude zákon narážet na nepřekonatelné problémy.
-Pokud se v zákonu hovoří o pokutách, nevázat je na fixní částku, ale odvodit je relativně k jinému ukazateli, jako např. v trestním zákoně, kde jsou pro fyzické osoby uváděny jako násobek minimální mzdy.
b) připomínky k paragrafovanému znění:
-upravit návrh zákona dle pracovního materiálu iniciativní skupiny poslanců (viz příloha k usnesení), ve kterém se ještě doporučuje:
§ 5
zohlednit, že:
-chybí název obce
§ 9
doplnit:
-způsob prohlášení a provedení referenda stanoví zvláštní zákon
§ 11
doplnit za slovo referenda znění:
-..., stanoveného podle zvláštního zákona.
§ 15, odst 1, písm. c
vypustit
§ 16
vypustit slova: s výjimkou státních orgánů
§ 18
paragraf zrušit a přečíslovat všechny další
§ 20, odst. 2,3
vypustit
-místo § 20, odst. 2 vložit dosavadní § 21, odst.2
-místo § 20, odst. 3 vložit dosavadní § 21, odst. 1
§ 23
zní: Hospodaření obcí se řídí zvláštním zákonem.
§ 28, odst. 2
zní:V otázkách týkajících se rozdělení nebo sloučení obcí se uspořádá referendum vždy a to za podmínek stanovených zvláštním zákonem.
§ 38, odst 1, písm. j
před slovo jmenuje vsunout: V rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
§ 40, odst. 1
nahradit poslední tři slova následovně: nebo přednosta okresního úřadu.
odst. 3
vyškrtnout slova: podle listiny přítomných
§ 49
termín "Veřejná bezpečnost" zaměnit za termín "policie" a to i ve všech dalších §§, kde se jím operuje
§ 52
doplnit za poslední slovo: a zrušení provozovny.
§ 59
vždy zřídit i komisi kontrolní (tj. doplnit na konec 1. věty slova "a kontrolní")
§ 63
neprojednávat ustanovení tajemníků s nadřízenými orgány
§ 64
akceptovat změnu ze strany navrhovatele, kterou předložil při odůvodnění (vyškrtnout poslední tři řádky)
Na závěr bylo přijato usnesení výboru č. 18. Pro hlasovalo 11 momentálně přítomných poslanců, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.
Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 6. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, jejíž jednání ukončil předsedající posl. ing. Kozánek 30. srpna 1990 v 15.30 hodin.
ing. Josef Hájek,v.r. |
ing. Petr Kozánek,v.r. |
ověřovatel |
předseda výboru |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 30. srpna 1990