ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 5. schůze výboru,
která se konala 20.- 22. srpna 1990
23. srpna 1990
Zápis
z 5. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 20. - 22. srpna 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
a hosté dle prezenčních listin
Nepřítomni: poslanec J.Bubeník
Jednání prvního dne:
Jednání zahájil př. výboru posl. ing. Kozánek. Uvítal všechny hosty, zejména ministra vnitra ČR ing. Tomáše Hradílka, který odůvodňoval první a druhý bod pořadu jednání.
Na rozdíl od programu uvedeného na pozvánce, vzhledem k tomu, že výboru byly v mezidobí přikázány další dva návrhy zákonů, byl schválen nový pořad jednání takto:
v pondělí 20. srpna 1990
od 10.00 hodin
1.Vládní návrh zákona ČNR o obcích (obecní zřízení) (tisk 32)
od 13.00 hodin
2.Vládní návrh zákona ČNR o okresních úřadech, jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 33)
od 14.30 hodin
3.Vládní návrh zákona České národní rady o volbách do zastupitelstev v obcích (tisk 34)
od 16.00 hodin
4.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění České a Slovenské federativní republiky Dohoda mezi ČSFR a Hospodářskou unií belgicko-lucemburskou o vzájemné podpoře a ochraně investic a protokol k ní, podepsané v Bruselu dne 24. dubna 1989 (tisk FS 56)
od 16.30 hodin
5.Návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR, kterým se mění devizový zákon č. 162/1989 Sb. (tisk FS 52)
v úterý 21. srpna 1990
od 9.00 hodin
6.Vládní návrh zákona o hlavním městě Praze (tisk 31)
od 13.30 hodin
7.Návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR, kterým se mění trestní zákon č.140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů
od 14.30 hodin
8.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR o rodičovském příspěvku (tisk FS 59)
od 15.30 hodin
9.Návrh zákona České národní rady o poslaneckých platech a náležitostech poslanců ČNR (tisk 17)
10.Sdělení předsedy
11. Různé
Při přípravě na jednání bylo rozhodnuto ustavit pracovní skupinu, která zpracuje připomínky k návrhu jednotlivých "obecních zákonů" a zapracuje je do usnesení. Byla navržena skupina ve složení: posl. Hájek, Svoboda, Ryšlinková , Smělík, Homola. Výsledek hlasování z 15 momentálně přítomných: 14 pro, 0 proti, 1 se zdržel, skupina byla schválena.
1.
Vládní návrh zákona ČNR o obcích (obecní zřízení) (tisk 32)
Bod 1 uvedl ministr vnitra ČR ing. T. Hradílek.
Zpravodajskou zprávu přednesli poslanci ing. P. Kozánek (všeobecnou část) a ing. I. Svoboda (podrobnou část).
V obecné rozpravě vystoupila řada poslanců: F. Homola, Z. Smělík, J. Růžička, D. Kolářová, I. Svoboda. Někteří poslanci vystoupili opakovaně. V diskusi vystoupili též zástupci přizvaných orgánů a institucí: JUDr. Šlauf (MV ČR), RNDr. M. Prokop, PhDr. J Štulc, Ing. Češka.
Z připomínek, které zazněly ze strany poslanců, bylo poukazováno zejména na to, že:
-Některé paragrafy mají deklarativní charakter.
-V zákonu nejsou specifikovány některé procesní postupy, což může vést v některých okamžicích k patovým situacím.
-Vzhledem, k tomu, že zákon operuje s pojmem referendum, je třeba výslovně vymezit jeho obsah, tj. že se rozhoduje pouze ano, ne.
-K zajištění rozhodování při střetech zájmů je třeba urychleně zavést orgán nezávislé kontroly a rozhodování, proto je nezbytné urychleně zavést institut správních soudů jako nezávislých institucí.
-Je třeba zvážit, zda nezavést do zákona pojem statutárních měst. Tento statut přidělit Brnu, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem a dále je v zákonu nejmenovat. Při rozhodování přidělení statutu nepovažovat za atribut, zda se město člení na obvody, ale přihlížet k počtu obyvatel, průmyslu, významu.
-Doporučuje se zajistit to, aby si výkon státní správy v oblasti přenesené působnosti u místních samospráv stát platil jako službu.
-Stejně tak je nutno urychleně přijmout v souběhu zákon o majetku obcí, jinak bude zákon narážet na nepřekonatelné problémy.
-Pokud se v zákonu hovoří o pokutách, není radno vázat je na fixní částku, ale odvodit je relativně k jinému ukazateli, jako např. v trestním zákoně, kde jsou pro fyzické osoby uváděny jako násobek minimální mzdy.
Poté otevřel předseda výboru podrobnou rozpravu. K jednotlivým paragrafům byly vznášeny různé protinávrhy, o kterých bylo vždy hlasováno. Byly projednány a schváleny následující připomínky k paragrafovanému znění, jako podklad pro pracovní skupinu:
§ 7
za slovo obce doplnit odkaz na paragraf 8
§ 12, odst. 2
upravit paragraf tak, aby bylo zcela jasné, že k vystoupení stačí souhlas jen většiny obyvatel té obce, která chce vystoupit
§ 14, odst. 2
slovní spojení "závaznými právními předpisy" nahradit spojením "závaznými nařízeními"; to i ve všech dalších místech, kde se toto spojení v zákoně vyskytuje
§ 16
vypustit "s výjimkou státních orgánů"
§ 18
paragraf zrušit a přečíslovat všechny další
§ 28, odst. 3
nahradit znění v 3. větě takto: "....jestliže s ním vyjádří souhlas většina občanů zúčastněných v referendu."
odst. 4
prvou větu doplnit takto: "...jestliže s ním vyjádřila souhlas většina občanů zúčastněných v referendu v té části obce, která..."
odst. 2
vypustit a zbývající odstavce přečíslovat
§ 30, písm. f/
změnit spodní hranici na 5 členů, tj. rozmezí bude 5 - 70 členů
§ 34
akceptuje se změněné znění předložené odůvodňovatelem
§ 38
vyloučit možnost, aby ze zákona plynulo, že starosta může mít možnost 2 hlasů při rovnosti hlasování
§ 40, odst. 3
vyškrtnout slova "podle listiny přítomných"
§ 43
upřesnit, že zde uvedené komise jsou komisemi zastupitelstva
§ 49
termín "Veřejná bezpečnost" zaměnit za termín "policie" a to i ve všech dalších §§, kde se jím operuje
§ 52
doplnit za poslední slovo: "a zrušení provozovny".
§ 59
vždy zřídit i komisi kontrolní, tj. doplnit na konec 1. věty slova "a kontrolní"
§ 63
neprojednávat ustanovení tajemníků s nadřízenými orgány
§ 64
akceptována změna ze strany navrhovatele, kterou předložil při odůvodnění
Pozn: Projednání návrhu zákona bylo přerušeno po § 10 a bylo doprojednáno ve středu 22. 8. 1990. Usnesení k návrhu nebylo přijato s tím, že výbor doporučuje vládní návrh ke schválení a pracovní skupina dopracuje připomínky, které se projednají na příští výborové schůzi a předloží návrh na definitivní usnesení.
2.
Vládní návrh zákona ČNR o okresních úřadech, jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 33)
Bod 2 uvedl ministr vnitra ČR ing. T. Hradílek.
Zpravodajskou zprávu přednesl poslanec ing. J. Hájek.
V obecné rozpravě vystoupila řada poslanců: I. Svoboda, J. Hájek, R. Hába, F. Homola, D. Kolářová, V. Šplíchal, P. Kozánek, J. Růžička. V diskusi vystoupili též zástupci přizvaných orgánů a institucí (viz presenční listina): ing. T. Hradílek, JUDr. Šlauf, p. Šafránek,
Souhrn obecných připomínek:
-Návrh neřeší problematiku velkých měst a není z něj patrný způsob řízení státní správy shora.
-V rámci důvodové zprávy nastínit koncepci ve výstavbě úřadů pro blízkou budoucnost.
- Řešit citlivě problematiku uměle zřízených okresů. Zvážit zřízení okresních úřadů nejen v sídlech stávajících okresů, ale také v přirozených spádových oblastech, které prokázaly svou historickou, sociálně demografickou a ekonomickou opodstatněnost (Bruntál, Šumperk).
-V oblasti hospodaření je nutno sladit s připravovaným návrhem zákona o rozpočtových pravidlech.
-Zákon ponechává prostor pro zranitelnost kulturního dědictví nekvalitním rozhodováním (může se týkat až 30 000 památek ponechaných pod pravomocí okresních úřadů); doporučuje se proto z hlediska odborné péče urychleně přijmout zákon o památkové péči tak, aby působil v souběhu se zákonem o okresních úřadech. Zákon rozšířit i na oblast všech kulturních památek (muzejí a galerií).
-Vzhledem k tomu, že většina zúčastněných resortů nedokázala v době projednávání uspokojivě zodpovědět na to, jak si představuje svoje působení v místech, ani předložit své statuty, doporučuje se tuto otázku nadále sledovat až do konečného vyjasnění.
Připomínky k paragrafovanému znění:
§ 2
akceptuje se návrh na doplněk za § 2, předložený předkladatelem
§ 8, odst. 1
přeformulovat takto: "/1/ Celkový objem mzdových prostředků, jakož i výši osobních a věcných výdajů ....."
§ 9
přeformulovat takto: "Rozhodnutí a jiná opatření okresního úřadu podepisuje přednosta tohoto úřadu nebo jím pověřený pracovník úřadu."
§ 10, odst. 1
doplnit o jaký rozpočet jde formou odvolávky na zákon ČNR o rozpočtových pravidlech České republiky; odvolávky pod čarou
§ 18, písm. a/
přeformulovat takto: "vykonává funkci zakladatele státních podniků, kterou dosud vykonávaly okresní a krajské národní výbory, s výjimkou případů uvedených v příloze č. IV k tomuto zákonu; nesmí však založit nový státní podnik, pokud tento podnik nevzniká rozdělením stávajícího podniku založeného KNV."
doplnit přílohu IV, část A takto: do sloupce odvětví "vodní hospodářství", do sloupce státní podnik "vodovody a kanalizace" a do sloupce ústřední orgán státní správy "ministerstvo zemědělství ČR"
§ 22, odst. 1
změnit takto: "/1/ Ve městech Brno, Ostrava a Plzeň a dalších městech dle § 3 zákona o obcích se do 60-ti dnů od voleb ...."
§ 23
odst. 2 vypustit, odst. 3 přečíslovat na 2.
Příloha I bod 10 (na úseku energetiky) doplnit takto:
zák. č. 79/1957 - § 12 odst 1 - udělování souhlasu ke zrušení nebo dlouhodobému zastavení či přemístění závodního energetického díla
- § 13 - nařídit, vyžaduje-li to naléhavá potřeba v zásobování elektřinou, aby závodní energetické dílo, jehož provoz byl zastaven, bylo opět uvedeno do provozu a určit vlastníku (správci) díla technické a hospodářské podmínky a způsob uvedení díla do provozu
Příloha II
do úseku státní správy v zemědělství doplnit předpis" § 29 odst. 2. zákona ČNR 96/1977 Sb. o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství a přenést působnost k výkonu státní správy v případě, je-li lesní hospodářský celek v působnosti několika okresů na střední orgán
Příloha IV
část A
viz připomínka k § 18
část B
vypustit v části doprava a silniční hospodářství "Krajské dopravní středisko"
vypustit v části investiční výstavba "Krajský investorský útvar"
Pozn: Projednání návrhu zákona bylo přerušeno před projednáním přílohy IV. vzhledem k nevyjasněnosti převodu některých kompetencí a bylo doprojednáno ve středu 22. 8. 1990. Usnesení k návrhu nebylo přijato s tím, že výbor doporučuje vládní návrh ke schválení a pracovní skupina dopracuje připomínky, které se projednají na příští výborové schůzi a předloží návrh na definitivní usnesení.
Poslanci souhlasili s tím, aby z časových důvodů byly předřazeny před 3. bod jednání původně schváleného pořadu body 4. a 5. Hlasování: jednomyslně.
4.
Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění České a Slovenské federativní republiky Dohoda mezi ČSFR a Hospodářskou unií belgicko-lucemburskou o vzájemné podpoře a ochraně investic a protokol k ní, podepsané v Bruselu dne 24. dubna 1989 (tisk FS 56)
Úvodní výklad přednesl zástupce předkladatele - federálního ministerstva financí JUDr. Špaček. Následovala rozprava. V ní vystoupili poslanci: F. Homola a Z. Smělík. Poslanec Homola vznesl dotaz na to, které smlouvy byly za čs. stranu již podepsány. Posl. Smělík požadoval zdůvodnit, jak jsou pokryty touto smlouvou přímé kapitálové zápůjčky.
Po zdůvodnění ze strany navrhovatele bylo přijato usnesení č. 9. Z 12 momentálně přítomných poslanců bylo 12 hlasů pro, 0 proti, 0 se zdrželo.
5.
Návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR, kterým se mění
devizový zákon č. 162/1989 Sb. (tisk FS 52)
Vzhledem k tomu, že navrhovatelka novely zákona nebyla přítomna, provedl úvod do problematiky zástupce federálního ministerstva financí JUDr. Špaček. Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. P. Kozánek, J. Kalfus, Z. Smělík, J. Svoboda.
Posl. Kozánek poskytl bližší informace o stavu projednávané problematiky. Na základě toho, bylo přijato usnesení č. 10. Výsledky hlasování k přijetí usnesení: 15 pro, 0 proti, 0 se zdrželo.
3.
Vládní návrh zákona České národní rady o volbách do zastupitelstev v obcích (tisk 34)
Odůvodnění návrhu provedl pracovník ministerstva vnitra ČR, JUDr. Šlauf. Zpravodajskou zprávu přednesla posl. Jana Ryšlinková.
Poté otevřel předseda výboru všeobecnou rozpravu k návrhu zákona. V ní vystoupili poslanci A. Chutný, F. Homola, Z. Smělík, I. Svoboda, V. Šplíchal.
V rozpravě zazněly ze strany poslanců následující připomínky:
-Zvážit, jakým způsobem zajistit stanovení úhrnných volebních výsledků za jednotlivé politické (nikoliv volební) strany vzhledem k velkému množství možných kombinací politických stran v koalicích. Uvážit, že se to nemusí řešit ze zákona (povinným uváděním politické strany, která kandidáta v rámci volební koalice postavila), nýbrž že lze zjistit tento údaj dodatečně statistickým šetřením o zastoupení jednotlivých politických stran v zastupitelstvech obcí.
-Upozorňuje se na nutnost vést propagační kampaň ke správnému vyplňování hlasovacího lístku, aby odpadly spory o tom, jakou podobu má hlasovací lístek mít a jak má vypadat regulérní přidělení hlasů příslušnému kandidátovi (viz § 32).
-Doporučuje se k zákonu připojit přehled termínů jednotlivých časových údajů např. formou přiložené časové osy. Doporučuje se dále roztáhnout termíny (na přípravu kandidátek, opravy kandidátek, sestavení volebních komisí aj.). Zkrátit vyhlášení termínu voleb na 75 eventuálně 70 dnů před volbami.
-V textu výslovně uvést (podobně jako v návrhu zákona o volbách ve Slovenské republice), že se vytvářejí dvou a více mandátové obvody (optimální by byly na 2 - 8 mandátů).
-Z textu zákona přímo neplyne, že jde o většinový systém.
Následovala podrobná rozprava. V ní zazněly následující připomínky k jednotlivým paragrafům. Obdobně jako i u všech ostatních návrhů zákonů ČNR bylo o protinávrzích vždy hlasováno:
§ 1, písm. c/
doplnit za slova Ústí nad Labem "a určených dalších městech 1/."; pod čáru pak doplnit odvolávku na 1/ s textem: "§ 3 vládního návrhu zákona o obcích"
§ 5, odst. 1
změnit takto:
d/obvodní zastupitelstva hlavního města Prahy a obvodní zastupitelstva měst uvedených
v § 1, písm. b/ |
|
v obvodech do 3 000 obyvatel |
5 - 15 členů |
v obvodech nad 3 000 do 20 000 obyvatel |
10 - 30 členů |
v obvodech nad 20 000 do 50 000 obyvatel |
25 - 40 členů |
v obvodech nad 50 000 obyvatel |
35 - 70 členů |
§ 6
za slovo konají vložit: "ve všech obcích"
§ 7, odst. 3
změnit znění na: "Volební okrsek se vytvoří tak, aby zahrnoval nejvíce 1 100 voličů."
§ 8
přeformulovat takto:
"/1/ Místní národní výbor může vytvářet volební obvody, v nichž se volí poměrná část členů zastupitelstva odpovídající počtu obyvatel v tomto obvodu, nejméně 2, nejvíce však 15 členů.
/2/ V obcích a částech města nad 3 000 obyvatel se volební obvody vytvářejí vždy."
§ 13, odst. 9
změnit takto: "Česká volební komise, jakož i okresní, městské, místní, popř. obvodní volební komise si mohou k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářet odborné (sumarizační) útvary. U obcí nad 5 000 obyvatel přiděluje pracovníky k tomuto účelu příslušný orgán státní statistiky."
vložit nový odstavec 10: "Činnost volebních komisí nižších stupňů končí rozhodnutím České volební komise."
§ 14, odst. 1
upravit takto: "... nejpozději 40 dnů přede dnem voleb ... alespoň ve čtvrtině okresů ...". Pozn.: Termín delegace 40 dnů přede dnem voleb, kterou podává každá volební strana zapracovat do všech dalších paragrafů, kde je tento termín uveden.
§ 15, odst. 1
změna termínu viz připomínka k § 14;
z odstavce vypustit slova na konci první věty: "alespoň v polovině obcí v okresu."
§ 16
změnit lhůtu na 40 dnů (viz připomínka k § 14)
§ 18
odst. 2, písm. c/
doplnit za slova "... volební komisi," znění: "nebo příslušné obvodní komisi, je-li zřízena,"
doplnit nový odst. 5/ tohoto znění:
"Byl-li zřízen volební obvod sestávající se z jediného volebního
okrsku, plní okrsková volební komise zároveň úkoly obvodní
volební komise."
§ 20
odst. 1
- změnit termín podání kandidátních listin na 40 dnů (viz
připomínka k § 14)
- změnit předposlední větu tak, aby v obcích a částech měst
do 1 000 obyvatel bylo třeba připojit |
20 podpisů |
do 3 000 obyvatel |
30 podpisů |
do 20 000 obyvatel |
100 podpisů |
do 50 000 obyvatel |
200 podpisů |
nad 50 000 obyvatel |
400 podpisů |
vložit nový odst. 3/ následujícího znění:
"Kandidátní listina koalice může za jmény kandidátů obsahovat příslušnost k politické straně." Zbývající odstavce přečíslovat.
§ 21
přečíslovat odstavce v textu odvolávající se na § 20 tak, aby odpovídaly navrženým úpravám v § 20
§ 23, odst. 2
- upravit takto: "Kandidáti každé volební strany jsou uvedeni
v pořadí podle kandidátní listiny v samostatných sloupcích na
společném hlasovacím lístku. Každý sloupec je nadepsán názvem
volební strany. Před jménem každého kandidáta je vytištěn
rámeček. Pořadí sloupců pro volební strany na hlasovacím lístku
vylosuje místní volební komise při ukončení registrace
kandidátních listin."
- ve všech paragrafech, kde se nadále vyskytuje termín "hlasovací
lístky", opravit na termín "hlasovací lístek".
§ 24
přeformulovat takto: "Pro volby do senátu hlavního města Prahy a do zastupitelstev měst"
§ 25
změnit:
odst. 1
"Volby do zastupitelstev se konají ve stejné dny na celém území
České republiky."
odst. 2
"... a stanoví dny voleb ..."
odst. 3
"Volby se konají v určený pátek a sobotu. V pátek od 12.00 do
20.00 hodin, v sobotu od 8.00 do 12.00 hodin. Pokud to místní
potřeby vyžadují ..."
§ 32, odst. 2
poslední větu změnit takto: "Požádá-li volič o hlasovací lístek, okrsková volební komise mu jej vydá."
§ 33
- doplnit o poslední větu následujícího znění: "Tímto voličem
nesmí být člen volební komise."
- opravit množné číslo "hlasovacích lístků" na jednotné číslo
§ 35
- otázku utvoření komise sladit s obdobným ustanovením podle
zákona ČNR o volbách do ČNR
- vzhledem k možnosti existence více volebních schránek (např.
přenosné) všude, kde se vyskytuje termín "volební schránka",
změnit jej na termín "volební schránky"
§ 38, odst. 1
Změnit znění odstavce takto: "Po ukončení hlasování soustředí předseda okrskové volební komise odložené a nepoužité hlasovací lístky a nepoužité obálky a zapečetí je. Poté dá ..."
§ 39, odst. 5
doplnit takto: "... volební komise s konečnou platností hlasováním."
§ 41, odst. 3
vložit za slova "stejnopis zápisu" slovo "pouze"
§ 42, odst. 4, písm. g/
vyškrtnout včetně textu
§ 43
nahradit body 3 a 4 následovně:
nový odstavec 3/
Komise sestaví pořadí kandidátů podle počtu platných hlasů. Jsou-li v místě zřízeny obvody, pak toto pořadí sestaví pro každý obvod zvlášť. Přitom:
a/ kandidát s vyšším počtem hlasů má nižší pořadové číslo, než
kandidát s nižším počtem hlasů,
b/ pokud mají dva nebo více kandidátů stejný počet hlasů, pak se
jejich vzájemné pořadí určí tak, že nižší pořadové číslo získá
ten, který je na kandidátce strany, která v místě získá více
hlasů,
c/ nelze-li pořadí sestavit ani podle bodu b/, rozhodne los.
nový odstavec 4
Za zvolené se považují ti kandidáti, jejichž pořadové číslo nepřevýší počet členů zastupitelstva volených v místě nebo v obvodě. Ostatní kandidáti v získaném pořadí se považují za náhradníky.
§ 44
odst. 2
- úvodní větu změnit takto: "V zápise místní volební komise musí
být uvedeny souhrnně a po obvodech, jsou-li zřízeny:"
- změnit odst. 2, písm. g/takto: "jména kandidátů, kteří byli
zvoleni do zastupitelstva a na kandidátce které volební strany
byli uvedeni,"
- vložit nové písm. h/ s následujícím obsahem: "jména náhradníků
v získaném pořadí (§ 43),"
- původní písmeno h/ změnit na i/
vložit nový odst. 5: "Předseda místní volební komise ukončí jednání místní nebo obvodní volební komise po odsouhlasení zápisu okresní volební komisí."
§ 47
vložit nový odst. 5: "Předseda okresní volební komise ukončí jednání zasedání po odsouhlasení zápisu Českou volební komisí."
§ 48, odst. 3, písm. d/
přeformulovat: "celkový počet členů zvolených do příslušných zastupitelstev podle politických stran, politických hnutí, nezávislých kandidátů a jejich koalic."
§ 51
odst. 1 upravit takto: "
/1/ Uprázdní-li se mandát v zastupitelstvu, nastupuje za člena zastupitelstva v obci popř. v části obce náhradník, který má nejnižší pořadové číslo v získaném pořadí.
zrušit odst. 2;
odstavec 3 přečíslovat na 2
doplnit nový odst. 5/ tohoto znění:
"Byl-li zřízen volební obvod sestávající se z jediného volebního
okrsku, plní okrsková volební komise zároveň úkoly obvodní
volební komise."
Pozn: Po projednání paragrafu 18 bylo jednání výboru přerušeno s tím, že se návrh zákona projedná v nejbližším možném termínu. Zákon o volbách byl dále na pořadu následující den schůze v úterý 21. 8 1990 a byl doprojednán ve středu 22. 8. 1990. Usnesení k návrhu nebylo přijato s tím, že výbor doporučuje vládní návrh ke schválení a pracovní skupina dopracuje připomínky, které se projednají na příští výborové schůzi a předloží návrh na definitivní usnesení.
Jednání druhého dne (21. 8. 1990):
Poslanci jednomyslně schválili změnu pořadu jednání tak, že se vládní návrh zákona o Praze (bod 6) projedná třetí den jednání ve středu 22. 8. 1990. Jednání pokračovalo bodem 3. programu, přerušeném předchozího dne (viz pozn. k bodu 3).
7.
Návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR, kterým se mění trestní
zákon č.140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Vzhledem k tomu, že se předkladatelka neúčastnila jednání výboru, proběhla rovnou rozprava. V ní vystoupili posl. J. Maryt, I. Svoboda, Z. Smělík, J. Kalfus, D. Kolářová, F. Homola. Poslanci doporučili problematiku urychleně řešit formou vládního návrhu, vyslovili výhrady k neurčitosti formulací návrhu jako např. "značného prospěchu" a "prospěchu velkého rozsahu" a výhrady k výši navrhovaných peněžitých trestů. Konstatovali i jiná možná řešení. K návrhu přijal výbor usnesení č. 11. Výsledky hlasování k přijetí usnesení: 14 pro, 0 proti, 0 se zdrželo.
8.
Vládní návrh zákona Federálního shromáždění ČSFR o rodičovském
příspěvku (tisk FS 59)
Odůvodnění provedl JUDr. Přib, zástupce federálního ministerstva práce a sociálních věcí. Následovala rozprava.
V ní vystoupili posl. J. Hájek, M. Vlk, J. Hofrová, J. Maryt, J. Kalfus, I. Svoboda, P. Kozánek, A. Chutný, D. Kolářová. Byly vysloveny dotazy na zabezpečení osamělých osob, na způsob financování ze státního rozpočtu, na problematiku jeselské péče, kde se doporučovalo tuto péči minimalizovat, pouze na případy, kdy matky mají zájem, nikoliv aby byly k tomu nuceny ekonomicky a aby se ušetřené prostředky věnovaly na zvýšení rodičovského příspěvku. Bylo doporučeno, pokud taková možnost existuje, aby byla velikost příspěvku ještě zvýšena .K bodu bylo přijato usnesení výboru č. 12. Pro přijetí usnesení hlasovalo 15 poslanců, 0 proti, 0 se zdrželo.
9.
Návrh zákona České národní rady o poslaneckých platech a
náležitostech poslanců ČNR (tisk 17)
Iniciativní návrh skupiny poslanců přednesl její člen posl. L. Fendrych. Objasnil filosofii zákona a zdůvodnil výši jednotlivých částí náhrad a platu.
V obecné rozpravě vystoupili poslanci I. Svoboda, A. Chutný, D. Kolářová, Z. Smělík, P. Kozánek, J. Kalfus, J. Hájek.
V připomínkách zaznělo, že to, co se zdvihlo v tisku byla kampaň proti poslancům a že je třeba vést protiofenzívu ve sdělovacích prostředcích, ve které by byla ukázána náročnost práce poslance. Současně bylo poukazováno na to, že v zákoně není řešeno sociální zabezpečení poslanců,. Také se poukazovalo na to, že je třeba odstranit tvrdost působení navrhovaného zákona v tom smyslu, že u poslanců, kteří nejsou volenými funkcionáři je situace z hlediska rozdílu mezi stávajícím opatřením a zákonem jiná než u volených funkcionářů. Výbor schválil přijmout návrh zákona (tj. usn. č. 13) 13 hlasy, 0 proti, 0 se zdrželo.
Jednání třetího dne (22. 8. 1990):
Výbor schválil pořad jednání třetího dne:
-A/ doprojednání návrhu zákona o obcích (bod 1 původně schváleného pořadu)
-B/ doprojednání návrhu zákona o okresních úřadech (bod 2)
-C/ doprojednání návrhu zákona o volbách do obecních zastupitelstev (bod 3)
-D/ projednání návrhu zákona o hlavním městě Praze (bod 6)
- E/ sdělení předsedy a různé (body 10 a 11 původně schváleného pořadu)
ad A/ viz zápis k bodu 1
ad B/ viz zápis k bodu 2
ad C/ viz zápis k bodu 3
ad D/
6.
Vládní návrh zákona o hlavním městě Praze (tisk 31)
Zpravodajskou zprávu k návrhu zákona přednesla posl D. Kolářová. Předseda výboru, posl. P. Kozánek navrhl, aby se s ohledem na situaci, která se při připomínkování zákona vyvinula v ostatních výborech, provedla pouze obecná rozprava. Na jejím základě navrhl zmocnit pracovní skupinu poslanců, stejně jako u návrhu ostatních zákonů. Připomínky zpracovat a paragrafované znění včetně připomínek projednat až na příští výborové schůzi.
Výbor tento návrh jednomyslně schválil.
V obecné rozpravě vystoupili poslanci J. Kalfus, Z. Smělík, V. Šplíchal, L. Fendrych, D. Kolářová, F. Homola.
V souhrnu zazněly tyto obecné připomínky:
-výbor podporuje přijetí samostatného zákona o hlavním městě Praze
-v pojetí zákona se doporučuje dát přednost integrujícím faktorům
-urychleně řešit systém kontroly ve vztahu k připravovanému zákonu o kontrole a především vytvořit institut správního soudnictví
-zprůhlednit formulace a sladit se zněním souboru ostatních "obecních zákonů" (terminologicky i obsahově)
-přednostně řešit majetkoprávní kompetence městských částí a města
Poté byla obecná rozprava k tomuto bodu ukončena.
10.
Sdělení předsedy výboru.
Předseda výboru, posl. P. Kozánek přednesl informaci z PČNR. Zdůraznil obsah přijatých zákonných opatření PČNR, informoval o vyhlášení podzimního zasedání ČNR od 28.8. 1990, o termínu schůze ČNR 29.- 30.1990., o dopisu pana Dubčeka.
11.
Různé.
Byl navržen termín schůzky pracovní skupiny na zpracování programu činnosti a návrhu obsahu semináře (středa 22.8., nebo před schůzí ČNR, tj. 28.8.), poslanci se seznámili se stavem přípravy SZÚ a s návrhem výboru národohospodářského - ustavit mezivýborovou komisi k problémům privatizace (názory).
Poslanec L. Fendrych byl navržen výborem na delegování do komise pro přípravu ústavy.
Poslanci výboru vyjádřili nespokojenost s informovaností poslanců ze strany české vlády. Požadovali vystoupení předsedy vlády na schůzi ČNR k jednání české, slovenské a federální vlády v Trenčianských Teplicích a jeho objasnění. Doporučili schůzi ČNR v předstihu. K tomuto přijali usnesení č. 14, jež bylo schváleno 14 hlasy, nikdo nebyl proti a nikdo se nezdržel.
Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 5. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, jejíž jednání ukončil předsedající posl. ing. Kozánek 22. srpna 1990 v 16.00 hodin.
ing. Josef Hájek |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda výboru |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 23. července 1990