ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991
VI. volební období
331
USNESENÍ
České národní rady
z 29. schůze 19. prosince 1991
ke zprávě vlády České republiky k návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1992 a k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) /sněmovní tisk 516/
Česká národní rada se usnesla takto:
Česká národní rada
-konstatuje, že dosud platné zásady a pravidla pro sestavování rozpočtu opomíjejí tvorbu příjmové složky rozpočtu, což činí konstrukci rozpočtu problematickou. Dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje takzvaným přerozdělováním;
-vyjadřuje zásadní nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů;
-prohlašuje, že schválením státního rozpočtu České republiky považuje jednání o jakémkoliv dalším přerozdělování za nepřijatelné, neboť by bylo v rozporu s oprávněnými zájmy daňových poplatníků České republiky;
-v případě změn v navržené rozpočtové soustavě federace a republik žádá vládu České republiky připravit novelu zákona o státním rozpočtu České republiky, případně novelu zákona o rozpočtových pravidlech České republiky a předložit je České národní radě;
-považuje za naléhavé, aby v zájmu kontinuity a perspektivnosti aktivní politiky zaměstnanosti byla bezprostředně po účinnosti zákona Federálního shromáždění o státním rozpočtu federace na rok 1992 dána k dispozici České republice z rezervy na zaměstnanost v rozpočtu federace zálohově na I. pololetí alikvotní částka; žádá, aby část těchto prostředků byla využívána podle potřeb trhu práce na diferencovanou, cílevědomou regionální politiku zaměstnanosti;
-podporuje návrh, aby souběh výplaty starobního důchodu a výdělku byl řešen vyšším zdaněním výdělku a nikoliv administrativním omezením zaměstnávání důchodců a povolováním výjimek;
I.
A. doporučuje vládě České republiky, aby provedla změnu státního rozpočtu podle následujících připomínek:
V kapitole 302 - Česká národní rada
-z rezervy kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa zvýšila investiční výdaje o 39.460 tis. Kčs;
-z rezervy kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa zvýšila neinvestiční výdaje o 9.792 tis. Kčs;
-zvýšila částku příjmů o 600 tis. Kčs;
V kapitole 311 - ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR
-převedla z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa dotaci na žákovské jízdné ve výši 340 mil. Kčs;
V kapitole 313 - ministerstvo práce a sociálních věcí
-zvýšila účelově rozpočet kapitoly o částku 10 mil. Kčs na organizace poskytující sociální pomoc na vrub kapitoly 398 -Všeobecná pokladní správa, položka 423 BOZP + dětská a výběrová rekreace, za předpokladu schválení zákona Federálního shromáždění upravujícího předpisy o financování odborových činností ze státního rozpočtu;
-zvýšila dotaci organizacím poskytujícím humanitární pomoc o dalších 15 mil. Kčs přesunem z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa;
V kapitole 314 - ministerstvo vnitra České republiky
-z rezervy zvýšila výdaje o 15,7 mil. Kčs na
= zprovoznění areálu Kamýk k archivním účelům
= činnost BESIP
= tisk časopisu S 92
= vybavování civilně správního úseku výpočetní technikou;
přesunula z prostředků určených na policejní sbor 46,2 mil. Kčs do kapitoly 336 ministerstvo spravedlnosti České republiky pro posílení potřeb sboru nápravné výchovy;
převedla z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa účelovou dotaci ve výši 11 mil. Kčs na pořízení výpočetní techniky pro projekt Ochrana movitých kulturních památek;
V kapitole 333 - ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
-z rezervy kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa přesunula 40 mil. Kčs pro potřeby Horské služby;
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa zvýšila dotaci na tělovýchovné organizace o 40 mil. Kčs;
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa převedla částku ve výši 330 mil. Kčs na zvýšení mzdových prostředků pro pedagogické pracovníky;
V kapitole 334 - ministerstvo kultury České republiky
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa převedla částku 28,5 mil. Kčs a účelově ji vázala pro projekt Ochrany movitých kulturních památek a uměleckých předmětů;
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa převedla částku 17 mil. Kčs jako investiční dotaci na dostavbu Slezského divadla;
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa převedla 20 mil. Kčs jako účelovou dotaci na rekonstrukci hradu Špilberk;
-z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa převedla částku 60 mil. Kčs. jako účelovou dotaci na havarijní opravy architektonických památek;
V kapitole 343 - Český úřad pro hospodářskou soutěž
-snížila výdaje o částku 3,355 mil. Kčs a převedla ji do kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa jako účelovou rezervu pro kapitoly 302 - Česká národní rada
a 356 - ministerstvo státní kontroly České republiky;
V kapitole 345 - Český statistický úřad
-prostředky na vybudování centrálního výpočetního střediska a oblastních orgánů včetně příslušných sítí ve výši 26,5 mil. Kčs a prostředky na zajištění parlamentních voleb ve výši 15,5 mil. Kčs uhradila účelovou dotací z rezervy kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa;
V kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa
-účelově vázala 600 mil. Kčs určených na investiční výdaje středních odborných učilišť na potřeby středních odborných učilišť, středních odborných škol, odborných škol a speciálních škol pro děti se smyslovými vadami;
-vypustila položky na rozvoj nezávislých studií rozhlasu a televize a o příslušnou částku posílila neúčelovou rezervu této kapitoly;
-vyčlenila pro Konfederaci politických vězňů částku ve výši 1 mil. Kčs;
-z účelové rezervy kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa uvolnila podle prokázaných potřeb 600 tis. Kčs pro národnostní organizace Poláků;
B. žádá vládu České republiky, aby
-urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu;
-předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejm. státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy, výzkumu, vzdělávání a dalších;
-předložila České národní radě urychleně návrh zákona o státní pokladně České republiky;
-předložila České národní radě rozdělení celého objemu ekologických investic mezi okresy;
-předložila České národní radě návrh zákona o vědě a technologiích;
-předložila rozpočtovému a kontrolnímu výboru a ústavně právnímu výboru ČNR návrh zásad vydávání státních dluhopisů;
-urychleně připravila legislativní podklady pro zřízení České akademie věd;
-předložila národohospodářskému výboru ČNR podrobný rozbor kapitol 304, 311, 316, 322, 329 a 361;
-předložila rozpočtovému a kontrolnímu výboru ČNR odhad zvýšení účinnosti daňové správy v závislosti na rozvoji sítě finančních úřadů;
-informovala alespoň tři týdny předem rozpočtový a kontrolní výbor a věcně příslušný výbor ČNR o poskytnutí státních záruk;
-informovala národohospodářský výbor ČNR o věcné struktuře příspěvku na městskou hromadnou dopravu;
-dořešila problematiku daňových úniků souvisejících s nejasným výkladem pojmu "podnikatel", vyhodnotila výsledky činnosti finančních úřadů za rok 1991 a zaktivizovala jejich činnost s cílem dále zvýšit příjmovou část státního rozpočtu České republiky na rok 1992;
-zpřísnila kritéria pro poskytování finanční podpory podnikatelským subjektům za zřizování společensky užitečných pracovních míst a pracovních míst v oblasti veřejně prospěšných prací;
-zpracovala systém podpory ekonomických subjektů s perspektivní budoucností a podpory malého a středního stavu; informaci předložila národohospodářskému a rozpočtovému a kontrolnímu výboru ČNR;
-doložila přehled nákladů na státní správu v průběhu let 1989 až 1991;
-řešila problémy vyplývající pro resorty školství, kultury a zdravotnictví z přijatých zákonů č. 403/1990 Sb., č. 87/1991 Sb., č. 172/1991 Sb.;
-přijala opatření k rozpočtovému zabezpečení připravovaného federálního zákona o platových poměrech pracovníků rozpočtových organizací odvětví zdravotnictví, školství, kultury, sociální péče a některých dalších organizací, přičemž objem mzdových prostředků vyčleněných pro rok 1992 bude nepřekročitelný.
-vytvořila srozumitelnější a průhlednější metodiku sestavování státního rozpočtu České republiky;
-při specifických výdajích z účelových rezerv kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa prosazovala snížení a vyrovnání rozdílů mezi územními celky České republiky, (tj. Čechy Morava a Slezsko);
C. navrhuje předsednictvu České národní rady, aby
-vytvořilo orgán pro kontrolu hospodaření finančními prostředky České národní rady;
D. ukládá Kanceláři České národní rady, aby
-předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B;
II.
schvaluje vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) podle sněmovního tisku 516, ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 526 část II. a schválených pozměňovacích návrhů.
Dagmar Burešová v. r.
předsedkyně České národní rady
Jiří Karas v. r.
ověřovatel České národní rady