Česká národní rada 1991
VI. volební období
187
USNESENI
České národní rady
z 20. schůze 19.června 1991
ke zprávě ministra vnitra České republiky o bezpečnostní situaci v České republice /sněmovní tisk 299/
Česká národní rada se usnesla takto:
Ochrana života, zdraví a majetku občanů je základní povinností vlády. Nárůst kriminality na území České republiky, který nemá v poválečném Československu obdoby, činí bezpečnostní situaci v České republice kritickou.
Společenské změny odhalily skutečnou autoritu policie, vyvolaly pokles aktivity či pasivní resistenci policistů. V právním řádu se objevily mezery.
Rozpadly se staré kontrolní systémy a nové dosud nefungují.
Federální shromáždění rozdělilo kompetence mezi FMV a republiková ministerstva vnitra, avšak oddělení není dosud provedeno. Tento stav nepříznivě ovlivňuje práci MV ČR.
Společenské změny přinesly rozšíření svobod a práv pro všechny občany, tedy i pro pachatele trestné činnosti.
Vlády nestačily na vlnu kriminality reagovat potřebným zvýšením počtu policistů a zabezpečením technické vybavenosti policie na úrovni umožňující čelit růstu kriminality.
Reorganizace MV ČR a jeho koncepční a legislativní práce je zdlouhavá.
Pomalé získávání důvěry veřejnosti v policii souvisí s pasivním postojem MV ČR ke kontrole odchodu zkompromitovaných kádrů z policie, s nedostatečnou podporou pro příchod nových lidí a s existencí vrstvy policistů bez zájmu o řádný výkon služby.
I.
Česká národní rada žádá vládu České republiky, aby věnovala pozornost následujícím doporučením a požadavkům (tyto jsou termínovány):
Koordinační rada pro bezpečnost
Zřídit jako trvalý orgán vlády Koordinační radu pro bezpečnost, která bude pro oblast bezpečnosti koordinovat cíle, priority a zdroje resortů ministerstva vnitra, spravedlnosti, financí a generální prokuratury a která bude složena z příslušných ministrů a generálního prokurátora.
Zvýšení rozpočtu MV ČR
Zabezpečit dodatečné finanční prostředky ve výši nejméně 1 mld Kčs pro současné potřeby MV ČR s respektováním následujících priorit:
- přijmout do konce roku dva až tři tisíce nových policistů s tím, že uchazeči s ukončeným středoškolským vzděláním budou mít přednost;
- zvýšit počet příslušníků pořádkové služby;
- rozvinout síť policejních stanic, zlepšit jejich personální zajištění a materiální vybavení; vycházet přitom vstříc samosprávným orgánům, které pomáhají při zřizování policejních stanic;
- vybavit policejní sbor kvalitní počítačovou technikou;
- zvýšit počet aut;
- směřovat rozpočtové prostředky především pro použití v okresních správách VB;
- rozdělit rozpočtové prostředky teritoriálně tak, aby respektovaly územní růst kriminality;
Sestavit soupis věcných nároků zdůvodňujících potřebu zvýšení rozpočtu MV ČR ve skupinách označujících vzájemnou prioritu.
termín: do 15. 7. 1991
Předložit analyzu čerpání vládní rezervy ve výši 360 mil. Kčs
termín do: 30. 6. 1991
Nové legislativní úpravy
1. Urychleně předložit České národní radě návrh zákona o obecní policii do 30. 9. 1991.
2. Vyhodnotit urychleně dosavadní zákony z hlediska nepříznivých důsledků pro bezpečnostní situaci a navrhnout novelizaci.
3. Zahájit legislativní práce:
a) na novelizaci přestupkového zákona tak, aby byl možný alternativní trest k pokutám;
b) na řešení problémů souvisejících se zrušením zákona o ochranném dohledu;
c) na zákonu upravujícím postavení a činnost soukromých bezpečnostních a detektivních služeb;
d) na zákonech postihujících hospodářskou kriminalitu;
e) na řešení problematiky bezdomovců.
Bezpečnostní doktrína
Uložit MV ČR urychlení přípravy bezpečnostní doktriny tak, aby byla ve vládě České republiky projednána a následně předložena České národní radě
termín: ve třetím čtvrtletí 1991
II.
Česká národní rada žádá ministerstvo vnitra ČR, aby věnovalo pozornost následujícím doporučením:
Územní organizace
1. Považovat okresní správy VB za rozhodující organizační článek v boji s kriminalitou.
2. Omezit řídící funkce i počty dopravní, kriminální a pořádkové služby na krajských správách VB na nezbytně nutnou míru a posílit řídící funkce okresních správ VB.
3. Poskytnout okresním správám VB větší samostatnost rozhodování o použití přidělených finančních prostředků.
4. Organizační samostatnost policejního sboru uvnitř MV ČR posílit i samostatným rozhodováním hlavního velitelství VB o užití rozpočtových prostředků určených policii.
Součinnost federální a české policie
1. Přijmout opatření k odstranění neodůvodněných rozdílů mezi příslušníky policejního sboru ČR a příslušníky policejního sboru ČSFR při povyšování a v mzdovém a sociálním zajištění.
2. Urychleně provést delimitaci činností, prostředků, budov a směrných čísel mezi FMV a MV ČR.
Mobilizace mimorozpočtových zdrojů
1. Vyčíslit celkovou sumu, která je vynakládána z rozpočtu České republiky na potřeby FMV a podniknout urychlené opatření, aby tento stav byl ukončen anebo prostředky refundovány z rozpočtu federace.
termín do: 30. 7. 1991
2. Převést ze služebního poměru na civilní pracovní poměr všechny ty činnosti, které nevyžadují služební poměr.
3. Prověřit oprávněnost přibližně osmi tisíc administrativních pracovníků policie, kteří nejsou v přímém výkonu služby a případně uvolněnými pracovníky posílit výkon služby.
termín do: 30. 9. 1991
4. Prověřit opodstatněnost 5 368 příslušníků na krajských správách VB a případně uvolněnými pracovníky posílit výkon služby na okresech.
termín do: 30. 9. 1991
Personální otázky
Provést kontrolu personálního obsazení bezpečnostního úseku MV ČR, hlavního velitelství VB, krajských zpráv VB a školských zařízení MV ČR v plném rozsahu všech funkcí a u okresních správ všech velitelských funkcí.
Tyto podklady budou obsahovat především informace, zda byli pracovníci pro jednotlivé zastávané funkce prověřeni, zda vůbec byli prověřováni, jaké je jejich vzdělání a kde bylo získáno, jaký byl průběh jejich služebního postupu, jejich zařazení do kádrových rezerv.
Získané podklady a vlastní vyhodnocení předložit VPPOB.
termín do: 30. 8. 1991
1. Podpořit příchod vysokoškolsky vzdělaných civilistů splňujících všechny kvalifikační požadavky, mimo policejní vzdělání, na ta místa v policejním sboru, kde jsou odbornou kvalifikací především řídící schopnosti.
2. Urychleně připravit návrh Zákona o služebním poměru policisty, který poskytne nově specifikované sociální jistoty policistům.
3. Vypracovat nový způsob hodnocení kvalifikace a práce policisty, který nebude vycházet pouze z represivní funkce policie, nýbrž bude motivovat i k plnění nerepresivní služby společnosti
termín do: 30. 11. 1991
4. Přikázat policejním velitelům na úrovni krajů a okresů, aby učinili rázná opatření, která by zamezila, aby v služebním poměru setrvávali příslušníci bez zájmu o řádný a svědomitý výkon služby.
Školství
Předložit rozbor současného stavu školství, vzdělávání a doškolování v policii a koncepci celého policejního školství
termín do: 30. 9. 1991
Zcivilnění policejní služby
1. Iniciovat teoretickou přípravu a zahájit legislativní práce na přípravě nového Zákona o policejních sborech, který
a) zcivilní policejní službu,
b) vyčlení institut vyšetřování z MV ČR,
c) zakotví, že povolení k používání operativní techniky bude vydávat jiná instituce, než MV ČR.
Vztah MV ČR a veřejnosti
1. Přehodnotit utajované skutečnosti, umožnit okresním a krajským velitelům širší spolupráci s tiskem a orgány územní samosprávy, otevřít policii kontrole veřejnosti.
III.
Česká národní rada žádá vládu, aby předložila v prosinci 1991 zprávu o bezpečnostní situaci v České republice s podrobnou informací o plnění těchto doporučení.
Dagmar Burešová v.r.
předsedkyně České národní rady
Jiří Karas v.r.
ověřovatel České národní rady