ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
92
USNESENÍ
ČESKÉ NÁRODNÍ RADY
z 12. schůze 22. prosince 1990
k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1991 (sněmovní tisky 120, 149, 152)
Česká národní rada se usnesla takto:
Česká národní rada
I. schvaluje vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu na rok 1991 podle sněmovního tisku 120 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 149 a následujících schválených pozměňovacích návrhů:
- v příloze č. 2 vládního návrhu zákona "Vztah státního rozpočtu republiky k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a obcí"
- se přesune dotace ve výši 30 mil. Kčs z položky "Magistrát hlavního města Prahy" na položku "Zlín" jako účelově vázaná dotace na výstavbu čističky odpadních vod,
- se zkrátí dotace do rozpočtů okresních úřadů o částku odpovídající 1% původního celkového rozpočtu okresních úřadů a takto získaná částka se přesune do rezervy dotace do rozpočtů okresních úřadů,
- v příloze č. 4 vládního návrhu zákona "Výdaje státního rozpočtu České republiky podle kapitol" se upraví tak, aby se do kapitol promítlo celkové snížení výdajů na státní správu ústředních orgánů o 200,847 mil. Kčs;
II. doporučuje vládě, aby
A. provedla změnu státního rozpočtu podle následujících připomínek:
- přesune se 1 mil. Kčs z rezervy dotace občanským sdružením ve prospěch kapitoly ministerstva kultury jako účelová dotace na položku Rómové - divadlo, muzeum. Dotace Rómským sdružením nepodléhá dalším krácením;
- sníží se dotace Svazu bojovníků za svobodu na 0 Kčs a získaná částka se převede do rezervy dotací pro občanská sdružení;
- sníží se dotace Svazu měst a obcí na 0 Kčs a získaná částka se převede do rezervy dotací pro občanská sdružení;
- sníží se dotace ze státního rozpočtu občanským sdružením v úhrnné výši 100 mil. Kčs a tato částka se převede do rezervy vlády České republiky;
- z rezervy dotací ze státního rozpočtu občanským sdružením se přesune 5 mil. Kčs na položku "Česká katolická charita";
- z rezervy dotací ze státního rozpočtu občanským sdružením se přesune 2 mil. Kčs do fondu ochrany ovzduší jako účelová dotace pro nevládní organizaci zvítězivší v konkurzním řízení, jež se bude zabývat gescí v oblasti čistých zdrojů energie;
- v tabulce č. 15, dotace státního rozpočtu občanským sdružením se změní názvy položek následovně:
"Polský svaz kulturně osvětový" na "Rada Poláků v Československu",
"Kulturní sdružení občanů německé národnosti" na "sdružení občanů německé národnosti",
"Svaz požární ochrany" na "požárnické a hasičské organizace",
"Československý červený kříž" na "Československý červený kříž a jiné organizace poskytující přímou humanitární pomoc",
"Svaz ochránců přírody" na "organizace zabývající se ochranou přírody",
"Sdružení technických sportů v ČR" na "sportovně technická sdružení v ČR",
- dotace Československé televizi se určují pro československé (české) veřejné televizní vysílání;
- dotace Československému rozhlasu se určují pro československé (české) veřejné rozhlasové vysílání;
- sníží se výdaje státního rozpočtu na státní správu v tabulce č. 16 o 10%, tj. o 200 mil. Kčs a použijí se jako účelová rezerva do zdravotnictví na péči o děti v postižených oblastech severních Čech, severní Moravy, Prahy a event. východních Čech;
B. 1. projednala předem s předsednictvem České národní rady veškeré zásadní rozpočtové změny;
2. do 31. 3. 1991 vypracovala a předložila návrh pravidel o poskytování dotací občanským sdružením, aby v souvislosti s tím v prvním čtvrtletí ministerstvo financí uvolnilo dotaci maximálně do 15% ročního objemu;
3. průběžně sledovala realizaci rozpočtu a čerpání rozpočtové rezervy a v jednoměsíčních lhůtách podávala zprávu rozpočtovému a kontrolnímu výboru České národní rady o stavu rozpočtových prostředků;
4. rozpracovala sociální standard obyvatelstva tak, aby mohla být provedena sociální pasportizace obcí i regionů s cílem objektivizace dotační politiky státního rozpočtu vůči okresům a obcím;
5. vypracovala zásady regionální politiky a pravidla finančního vyrovnání mezi republikou, okresy a obcemi v návaznosti na koncepci obnovení samosprávy také na regionální úrovni (včetně řešení otázky zemského zřízení);
6. urychleně předložila návrh zákona o majetku obcí a zákona o hospodaření obcí;
7. přezkoumala vládní nařízení o odměnách členů zastupitelstev (zejména pokud jde o platy starostů);
8. při čerpání rozpočtových rezerv státního rozpočtu České republiky určila prioritu nákupu léků;
9. rozšířila sortiment léků prodávaných za hotové;
10. zavedla vyšší poplatek při výdeji léků a zabezpečila, aby takto získané prostředky byly použity na posílení výdajů na léky;
11. se z příjmů za zdravotnické služby poskytované obyvatelstvu, které nejsou nezbytné (§ 11 odst. 3 zákona č. 20/1966 o péči o zdraví lidu), ponechalo na doplnění vybavení zdravotnickým zařízením 90 %;
12. vyřešila otázku dělnického a studentského jízdného jinak než formou dotací ČSAD.
Dagmar Burešová v.r.
předsedkyně České národní rady
Marie Stiborová v.r.
ověřovatelka České národní rady