ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

803

Návrh

Zákonné opatření

předsednictva České národní rady

ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon české národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb.

Předsednictvo české národní rady se usneslo podle čl. 121 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. Dosavadní text § 2 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novými odstavci 2 a 3, které znějí:

"(2) Území hlavního města Prahy se člení na městské částí. Jednotlivými městskými částmi se rozumějí

a) území, ve kterých působil ke dni 23. listopadu 1990 místní národní výbor,

b) území, v kterých působil ke dni 23. listopadu 1990 obvodní národní výbor, s výjimkou území uvedených pod písm. a),

c) území, ve kterých byla podle tohoto zákona zřízena nová městská část.

(3) Území městské části musí spadat do jednoho obvodu [§ 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu].

2. § 4 zní:

"§ 4

(1) Zřídit nebo zrušit městskou část je oprávněno zastupitelstvo na základě místního referenda konaného na dotčeném území.

(2) Rozhodnutí zastupitelstva o zřízení nebo zrušení městské části musí obsahovat vypořádání práv a závazků a jde-li o zřízení městské části, také název nové městské části.

(3) Ostatní změny území městských částí se provádějí dohodou dotčených městských částí."

3. V § 5 první věta zní:

"Městská část, její orgány a právnické osoby a s jejím souhlasem i jiné orgány a právnické osoby, jakož i fyzické osoby mohou užívat znak a prapor městské části."

4. V § 6 odst. 1 se vypouští písmeno b) a písmeno c) se označuje jako písmeno b).

5. V § 8 odst. 1 se vypouštějí písmena b) a g) a písmena c), d), e) a f) se označují jako písmena b), c), d) a e).

6. V § 8 odst. 1 písm. e) zní:

"e) ukládá úkoly příslušnému útvaru Policie České republiky při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku na svém území, pokud není schopna je zajistit vlastními silami a prostředky, úkoly útvaru Policie české republiky může ukládat jen prostřednictvím příslušného vrchního inspektora,".

7. V § 8 odst. 2 písm. c) a v § 10 se slovo "organizace" nahrazuje slovy "právnické osoby".

8. § 13 zní:

"§ 13

(1) Hlavní město Praha vykonává v přenesené působnosti8) státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony a dále státní správu svěřenou zvláštními zákony obcím, pověřeným obecním úřadům a okresním úřadům, pokud z těchto zákonů nevyplývá jinak.

(2) Městské části vykonávají v přenesené působnosti8) státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony."

9. V § 14 odst. 1 písm. a) se za dosavadní text připojují slova "a odborná organizace jím zřízená [§ 142 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)].

10. § 18 se vypouští.

11. V § 19 odst. 1 se čárka za slovy "§ 15" nahrazuje spojkou "a" a vypouštějí se slova "a § 18".

12. V poznámce pod čarou č. 11) se za slova "§ 51" doplňují slova "a § 51a".

13. V § 20 odstavec 4 zní:

"(4) Statut vydává zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou."

14. V § 24 odstavec 2 zní:

"(2) Zastupitelstvo kromě pravomocí svěřených obecnímu zastupitelstvu [§ 36 a 36a zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů],

a) schvaluje Statut a jeho změny (§ 20),

b) rozhoduje o zřízení a zrušení městské části (§ 4 odst. 1),

c) uděluje souhlas ke sloučení obce s hlavním městem Prahou (§ 3 odst. 1),

d) se vyjadřuje k odloučení městské části od hlavního města Prahy (§ 3 odst. 2),

e) uděluje souhlas k jiným územním změnám hlavního města Prahy (§ 3 odst. 3),

f) se vyjadřuje k návrhu na udělení historického znaku a praporu městské části (§ 5).

15. V § 24 se vypouští odstavec 3.

16. V § 25 se vypouštějí odstavce 1 a 3 a označení odstavce 2 se ruší.

17. V § 26 se vypouštějí odstavce 1 a 4 a dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 1 a 2.

18. V § 28 odst. 1 a 2 a v § 29 odst. 1 se číslovka "10" nahrazuje číslovkou "30".

19. V § 31 písmeno a) zní:

"a) ve věcech podle § 15, 16 a 17."

20. V § 33 se vypouštějí slova "na úseku přenesené působnosti."

21. V § 34 se slova "občanů, organizací a státních orgánů" nahrazují slovy "fyzických a právnických osob".

 

 

Čl. II

Předsednictvo české národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. III

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. července 1992.

Důvodová zpráva

Obecná část:

Přijetím novely zákona o obcích, aniž by zároveň byla přijata novela Zákona o hl. m. Praze, vznikl právní stav, kdy některá ustanovení zákona o hl. m. Praze jsou v přímém rozporu s obdobnými ustanoveními zákona o obcích. Jiná ustanovení zákona o hl. m. Praze již neodpovídají obdobným ustanovením zákona a obcích formulačně a používanou právní terminologií.

Kromě toho zde existuje několik ustanovení zákona o hl. m. Praze, která v praxi činí neustále problémy a znemožňují řádné fungování státní správy v hl. m. Praze. Zejména jde o to, že v hl. m. Praze neexistuje v obecné rovině orgán vykonávající státní správu svěřenou zvláštními zákony okresním úřadům.

Ze všech těchto důvodů je nezbytné přijmout navrhovanou novelu zákona o hl. m. Praze, a to ve formě zákonného opatření předsednictva ČNR tak, aby nabyla účinnosti současně s účinností již přijaté novely zákona o obcích.

Zvláštní část:

K čl. I bod 1. (§ 2):

Novelizací zákona o obcích bylo vypuštěno vymezení území městských částí hl. m. Prahy z § 3 zákona o obcích. Proto je nezbytné toto vymezení provést v zákoně o hl. m. Praze a zároveň je upřesnit a přizpůsobit novému vývoji od 23.11.1990.

K čl. I bod 2. (§ 4):

Dosavadní znění § 4 neumožňuje již existující městskou část zrušit. Přitom v budoucnu mohou určité integrační tendence vznikat a právní úprava by jim neměla bránit. Proto se navrhuje umožnit na základě místního referenda městskou část i zrušit.

K Čl. I bod 3. (§ 5):

Jde o přizpůsobení nové právní terminologii.

K čl. I bod 4. (§ 6):

Úprava odpovídá obdobné úpravě § 7 zákona o obcích provedené jeho novelizací.

K čl. I bod 5. (§ 8):

Zaujímání stanovisek k záměrům jiných orgánů a organizací a udělování souhlasu k umístění provozovny bylo v § 14 a 15 zákona o obcích vypuštěno. Proto je nezbytné tyto působnosti vypustit i v zákoně o hl. m. Praze.

K čl. I bod 6. (§ 8):

Jde o přizpůsobení novým názvům bezpečnostních složek a jejich orgánů, obdobně jako v novelizovaném znění § 46 zákona o obcích.

K čl. 8 bod 7. (§ 8 a 10):

Jde o přizpůsobení nové právní terminologii.

K čl. I bod 8. (§ 13):

Tímto ustanovením se přizpůsobuje právní úprava výkonu státní správy v hl. m. Praze právní úpravě výkonu státní správy ve městech Brno, Ostrava a Plzeň. V těchto městech se podle novelizovaného znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,... okresní úřady nezřizují a jejich působnost vykonávají magistráty těchto měst (§ 1 a § 5 odst. 4 cit. zákona). Navrhovaná úprava pro hl. m. Prahu je v zásadě obdobná s určitými odlišnostmi vyplývajícími z jiného rozsahu recepce působnosti bývalých národních výborů (§ 14 zákona o hl. m. Praze).

Navrhuje se, aby veškerou státní správu svěřenou zvláštními zákony okresním úřadům vykonávalo ze zákona hl. m. Praha. To samozřejmé nevylučuje, aby Statutem hl. m. Prahy byl tento výkon státní správy přenesen na městské části, pokud to zastupitelstvo hl. m. Prahy bude pokládat za účelné a racionální.

K čl. I bod 9. (§ 14):

Působnost Útvaru hlavního architekta jako odborné organizace zřízené NVP podle názoru ÚHA i orgánů prokuratury nepřešla na základě dosavadního znění § 14 zákona o hl. m. Praze na hlavní město Prahu. Tuto působnosti nelze tak ani přenést Statutem hl. m. Prahy na městské části. Proto se navrhuje doplnit § 14 tak, aby bylo jednoznačné, že působnost ÚHA na hl. m. Prahu přešla. Pak by bylo možné tuto působnost přenést Statutem hl. m. Prahy na městské části, což by výrazně přispělo k racionalizací výkonu státní správy na úseku územního rozhodování.

K čl. I bod 10., 11. a 19. (§ 18, 19 a 31):

Vzhledem k tomu, že bylo vypuštěno udělování souhlasu k umístění provozovny, je nutno vypustit i ustanovení, která umožňovala sankcionovat umístění provozovny bez souhlasu a která upravovala příslušný procesní postup. Navrhované úpravy odpovídají obdobným úpravám provedeným v § 49 a 64 zákona o obcích.

K čl. I bod 12. (§ 19):

Zákon o hl. m. Praze sám neupravuje postup při ukládání pokut, ale pouze odkazuje na příslušné ustanovení zákona o obcích. Protože v zákoně o obcích došlo k významnému doplnění (ukládání pokut může obecní rada svěřit příslušnému odboru obecního úřadu), je nezbytné odkázat v zákoně o hl. m. Praze i na toto nové ustanovení zákona o obcích.

K čl. I bod 13. (§ 20):

Tímto ustanovením se odstraňují pochybnosti a právní formě Statutu hl. m. Prahy a přizpůsobuje se úprava Statutu hl. m. Prahy úpravě ve statutárních městech (§ 25 zákona o obcích v novelizovaném znění).

Zároveň se vypouští nutnost souhlasu vlády České republiky k vydání určité části Statutu hl. m. Prahy, která znamenala nárůst administrativní agendy pro vládu a ústřední orgány státní správy ČR, jakož i neúměrné prodlužování procedury schvalování Statutu hl. m. Prahy. Ani novelizované znění § 25 zákona o obcích k obdobným aktům statutárních měst souhlas vlády nevyžaduje.

K čl. I bod 14. (§ 24):

Stanovení počtu pracovníků obecního úřadu a jmenování tajemníka obecního úřadu bylo novelou zákona o obcích zařazeno do působnosti obecní rady (§ 45 písm. g) a h) zákona o obcích). Proto není možné, aby pouze v hl. m. Praze o těchto záležitostech rozhodovalo zastupitelstvo. Stanovení počtu členů rady zastupitelstva a jejich volba pak přísluší zastupitelstvu subsidiárně podle § 36 odst. 1 písm. g) zákona o obcích v novelizovaném znění ve spojení s § 23 zákona o hl. m. Praze. Z těchto důvodů byla z dosavadního znění § 24 odst. 2 vypuštěna písmena c), d), e) a f).

K čl. I bod 15. (§ 24):

Možnost zastupitelstva vyhradit si rozhodování o dalších věcech samostatné působnosti byla z § 36 zákona o obcích novelou vypuštěna. Proto je nezbytné ji vypustit i ze zákona o hl. m. Praze.

K čl. I bod 16. (§ 25):

Ustanovení § 44 odst. 1, § 47, 48 a 50 zákona o obcích se ve spojení s § 23 zákona o hl. m. Praze vztahují subsidiárně i na radu zastupitelstva hl. m. Prahy. Proto jsou odst. 1 a 3 v § 25 nadbytečné, navíc současné znění odst. 1 se dostává do rozporu s § 44 odst. 1 zákona o obcích v novelizovaném znění (rada již nevykonává státní správu).

K čl. I bod 17. (§ 26):

Ustanovení § 58 odst. 1 poslední věta a odst. 3 písm. b) se ve spojení s § 23 zákona o hl. m. Praze vztahují subsidiárně i na magistrátní úřad. Proto jsou odst. 1 a 4 v § 26 nadbytečné,. navíc současné znění odst. 1 se dostává do rozporu s § 44 odst. 1 a § 58 odst. 3 písm. b) zákona o obcích v novelizovaném znění (rada již nevykonává státní správu).

K čl. I bod 18. (§ 28 a 29):

Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou v § 62 odst. 1 a 2 zákona o obcích.

K čl. I bod 20. (§ 33):

Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou v § 66 zákona o obcích.

K čl. I bod 21. (§ 34):

Toto ustanovení reaguje na obdobnou úpravu provedenou v § 9 zákona o obcích.

K čl. II

Vzhledem k poměrně velkému rozsahu předložené novelizace se navrhuje obdobně jako u zákona o obcích vyhlásit úplné znění zákona o hl. m. Praze.

K čl. III:

Účinnost novely zákona o hl. m. Praze se navrhuje shodně s účinností již schválené novely zákona o obcích.

V Praze dne 4. června 1992

RNDr. Josef Ježek

JUDr. Ivana Janů

Ing. Viktor Dobal


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP