Pro účely tohoto zákona se rozumí
a/ pozemkem část zemského povrchu oddělená
od sousedních částí hranicí
územní správní jednotky nebo hranicí
katastrálního území, hranicí
vlastnickou, hranicí držby, hranicí druhů
pozemků, popř. rozhraním způsobu využití
pozemků,
b/ parcelou pozemek, který je geometricky a polohově
určen, zobrazen v katastrální mapě
a označen parcelním číslem,
c/ geometrickým určením nemovitosti a katastrálního
území určení tvaru a rozměru
nemovitosti a katastrálního území,
vymezených jejich hranicemi v zobrazovací rovině,
d/ polohovým určením nemovitosti a katastrálního
území určení jejich polohy ve vztahu
k ostatním nemovitostem a katastrálním územím,
e/ výměrou parcely vyjádření
plošného obsahu průmětu pozemku do zobrazovací
roviny v plošných metrických jednotkách.
Velikost výměry vyplývá z geometrického
určení pozemku a zaokrouhluje se na celé
čtverečné metry,
f/ katastrálním územím technická
jednotka, kterou tvoří místopisně
uzavřený a v katastru společně evidovaný
soubor nemovitostí,
g/ katastrální mapou polohopisná mapa velkého
měřítka s popisem, která zobrazuje
všechny nemovitosti a katastrální území,
které jsou předmětem katastru. Pozemky se
v katastrální mapě zobrazují průmětem
svých hranic do zobrazovací roviny, označují
se parcelními čísly a značkami druhů
pozemků; stavby se zobrazují průmětem
svého vnějšího obvodu,
h/ identifikací parcel porovnání zápisu
a zákresu téže nemovitosti v operátu
katastru se zápisem, popř. zákresem v jiných
operátech nebo pravomocných rozhodnutích
státních orgánů.
Pracovníci katastrálního úřadu
a členové komise (§ 14 odst. 2) jsou při
své činnosti oprávněni vstupovat v
nezbytném rozsahu na pozemky a provádět na
nich průklesty a geodetické práce pro účely
katastru za podmínek stanovených zvláštním
předpisem [§ 15 a 19
zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii].
(1) Od účinnosti tohoto zákona se operát
evidence nemovitostí považuje za katastrální
operát.
(2) Nemovitosti jsou v katastru evidovány podle dosavadních
předpisů, pokud nebyly dotčeny změnou
za účinnosti tohoto zákona.
(3) Zemědělské a lesní pozemky, jejichž
hranice v terénu neexistují a jsou sloučeny
do větších půdních celků,
se evidují do doby ukončení pozemkových
úprav podle zvláštního předpisu
[zákon ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových
úpravách a pozemkových úřadech]
zjednodušeným způsobem s využitím
bývalého pozemkového katastru a pozemkových
knih.
(4) Katastrální úřady mají
v úschově pozemkové a železniční
knihy a operát bývalého pozemkového
katastru. Z těchto dokumentů vyhotoví katastrální
úřad na požádání výpisy,
opisy nebo kopie, za které se vybírají správní
poplatky.
Český úřad zeměměřický
a katastrální vyhláškou podrobněji
upraví:
a/ předmět a obsah katastru,
b/ činnosti při správě katastru a
obnově katastrálního operátu,
c/ geodetické práce pro účely katastru,
vyhotovování geometrických plánů
a vytyčování hranic pozemků,
d/ označování územních hranic
obcí a hranic pozemků trvalým způsobem,
e/ poskytování údajů z katastru.
Zrušují se:
1. zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí,
ve znění zákona ČNR č.157/1983
Sb.
Obecná část
Evidence nemovitostí byla v minulosti vedena jednak v pozemkových
knihách, jednak v pozemkovém katastru. Pozemkovou
knihu vedly soudy a pozemkový katastr vedly katastrální
měřické úřady. Zatímco
pozemková kniha sledovala účel majetkoprávní
(zapisovaly se do ní veškeré údaje o
vlastnických a jiných věcně právních
vztazích k nemovitostem, např. právo zástavní,
výměnky, věcná břemena a pod.),
pozemkový katastr sledoval účel především
fiskální, což znamená, že dával
podklady pro vyměřování daní
a poplatků z nemovitostí, údaje o bonitních
třídách a výměrách pozemků
atd. Oba tyto evidenční nástroje se udržovaly
v souladu se skutečným stavem, vzájemně
se doplňovaly, navazovaly na sebe, kontrolovaly se. Podle
práva platného na území našeho
státu do 31. 12. 1950 nabývalo se vlastnictví
k nemovitostem teprve zápisem čili vkladem (tzn.
intabulací) do pozemkové knihy. V této souvislosti
se hovoří též o tzv. konstitutivnosti
zápisu listin o vlastnických vztazích do
pozemkové knihy. Teprve zápisem listiny do pozemkové
knihy došlo ke vzniku čili konstituování
právního vztahu k nemovitosti.
Jednou z největších deformací právního
řádu totalitním režimem bylo po roce
1948 násilné rozbití tohoto dokonale fungujícího
systému. Dnem 1. 1. 1951 nabyl účinnosti
občanský zákoník č. 141/1950
Sb., který zrušil konstitutivnost zápisů
právních vztahů k nemovitostem do pozemkové
knihy, a vlastnické vztahy k nemovitostem vznikaly nadále
pouhou smlouvou, která nemusela být nikde zapsána,
neboť bylo ponecháno na vůli účastníků,
zda změnu právního vztahu k nemovitosti do
pozemkové knihy navrhnou. Pozemkové knihy tak klesly
na úroveň formální evidence nemovitostí,
která se stále více rozcházela se
skutečným stavem. V polovině padesátých
let se přestal udržovat v souladu se skutečným
stavem i pozemkový katastr. Tak vznikla situace, kdy jen
s největšími obtížemi se zjišťovaly
údaje o vlastnících nemovitostí potřebné
např. k investiční výstavbě,
dědickému řízení a pod.
Dne 1. 4. 1964 nabyl účinnosti zákon č.
22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, který měl
spojit jak funkci pozemkové knihy, tak i funkci pozemkového
katastru. Zakládání, vedení a údržbu
evidence nemovitostí svěřil zákon
orgánům resortu geodézie a kartografie v
okresech a to střediskům geodézie. Zákon
č. 22/1964 Sb. ale nevybavil střediska geodézie
takovými pravomocemi, které měly pozemková
kniha a pozemkový katastr. Evidence nemovitostí
z toho důvodu mohla plnit funkce obou výše
zmíněných evidenčních nástrojů
jen v omezeném rozsahu a nedůsledně. To se
zvlášť projevuje v evidenci právních
vztahů k nemovitostem, kde neplatí intabulační
princip a kde nejsou podrobně podchyceny zemědělské
a lesní pozemky ve vlastnictví občanů,
které užívají právnické
osoby (zemědělská družstva, státní
statky, lesní závody). Jde o soukromé vlastnictví,
které se mělo podle koncepce minulého režimu
všemožně omezovat, potlačovat a posléze
zcela likvidovat. Další nedostatky evidence nemovitostí
jsou zejména v tom, že z ní vydávané
údaje o právních vztazích nejsou závazné,
ale jsou toliko podkladem pro sepisování listin
o nemovitostech. Právní úprava evidence nemovitostí
neobsahuje sankce za neplnění ohlašovací
povinnosti, což ve spojení s chybějícím
intabulačním principem vede k tomu, že střediska
geodézie neodpovídají za to, že písemné
informace o nemovitostech obsahují poslední právní
stav. Při přechodu národního hospodářství
na tržní ekonomiku může evidence nemovitostí
poskytovat potřebné informace jen s obtížemi
a bez záruky.
Potřeba nové právní úpravy
evidence nemovitostí nevyplývá jen z poznatků
resortu geodézie a kartografie, ale dožadují
se jí i jiné orgány, právnické
osoby i občané. S přihlédnutím
k historické tradici a k mezinárodním souvislostem
je účelné změnit v rámci nové
právní úpravy název "evidence
nemovitostí" na "katastr nemovitostí České
republiky" (dále jen "katastr") a název
"středisko geodézie" na "katastrální
úřad". Obdobně bude účelné
změnit i název "Český úřad
geodetický a kartografický" na "Český
úřad zeměměřický a katastrální".
Pojmy "geodetický a kartografický" nebo
"geodézie a kartografie" byly převzaty
ze sovětské terminologie a do povědomí
lidí se nevžily. Poznamenává se, že
od 1. 1. 1991 střediska geodézie přestala
být součástí státních
podniků a byla začleněna do rozpočtové
sféry. Katastr bude mít po zavedení intabulačního
principu předpoklady též pro plné nahrazení
pozemkové knihy v té její podobě,
kdy byla funkční, tj. před 1. 1. 1951.
Dne 1. 1. 1991 nabyl účinnosti ústavní
zákon č. 556/1990 Sb., kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci (zákon). Podle čl. 37 odst. 3 zákona
náleží zákonná úprava
evidence vlastnických vztahů k nemovitostem do působnosti
federace. Slovenský úrad geodézie a kartografie
proto vypracoval v dohodě s Českým úřadem
geodetickým a kartografickým (dále jen "ČÚGK")
návrh zákona Federálního shromáždění
o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem. Oba návrhy zákonů
spolu úzce souvisejí a je nezbytné, aby nabyly
účinnosti stejný den, a to zároveň
s řadou dalších souvisejících
zákonů, kterými je zejména novela
zákona o o. s. ř., zákona o notářství,
zákona o nesporném řízení soudním
a pod. Nová komplexní úprava evidence nemovitostí
bude tedy sestávat ze zákona Federálního
shromáždění o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
a ze zákonů národních rad o katastru
nemovitostí České republiky a katastru nemovitostí
Slovenské republiky. Tato úprava řeší
též otázku registrace smluv o převodech
nemovitostí, prováděné dosud státním
notářstvím. Instituce státních
notářství se ruší a tuto jejich
agendu budou zajišťovat katastrální úřady.
Návrh předkládaného zákona
byl zpracován s využitím návrhů
z meziresortního připomínkového řízení
k návrhu zásad zákona a zohledňuje
zejména připomínky ministerstva spravedlnosti
České republiky (dále jen "MS ČR"),
Nejvyšších soudů ČSFR a ČR
a Generálních prokuratur ČSFR i ČR.
Návrh zásad zákona je rovněž
výsledkem řady dalších pracovních
jednání s MS ČR.
Dosavadní agenda registrace smluv u státních
notářství je zabezpečována
celkem 355 pracovníky, z toho 179 notáři
a 176 odbornými pracovníky notářství.
I přes určitý nárůst agendy
(registrace smluv mezi právnickými osobami, zvýšení
četnosti případů a pod.), požaduje
ČÚGK pouze zachování dosavadního
počtu pracovníků, neboť vyšší
očekávaný počet případů
bude možné kvantifikovat až po získání
zkušeností.
Agenda výpisů z pozemkových knih je charakterizována
prudkým rozvojem, kdy podle údajů MS ČR
tuto činnost vykonávalo v roce 1989 průměrně
v ČR 0,58 pracovníka a v I. pololetí 1991
21,26 pracovníka, za celý rok 1991 50,40 pracovníka
při počtu 226 575 žádostí. V
současné době podle našeho průzkumu
v okresech vykonává tuto agendu 142 pracovníků.
Činnost spojená s registrací smluv a výpisů
z pozemkových knih je doposud plně finančně
zabezpečena u MS ČR. Podmínkou pro převzetí
této činnosti do resortu ČÚGK je provedení
delimitace veškerých skutečných výdajů,
včetně počtu pracovníků tuto
činnost zajišťujících a k tomu
potřebných kanceláří a včetně
finančního krytí z účelové
rezervy státního rozpočtu. Celková
potřeba neinvestičních prostředků
činí bez nájemného 42 152 tis. Kčs.
Po provedení delimitace v souladu s § 55 vyhl. č.
205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČR nebude mít realizace katastrálního
zákona v oblasti neinvestičních výdajů
dopad na rozpočet České republiky.
Jako nový požadavek vůči státnímu
rozpočtu vyvstává úhrada nájemného
v prostorách pozemkových knih, které budou
podle předpokladu ponechány katastrálním
úřadům k dispozici, ovšem za smluvní
nájemné, které jen například
v Praze činí 5 000,- Kčs/m2. Byla
předběžně zjištěna plocha
těchto prostor (7 000 m2), což při
velmi solidní ceně 2 000,- Kčs/m2
činí 14 mil. Kčs. Krytí nájemného
by mělo být podle sdělení ministerstva
financí ČR (č. j. 141/7515/1992 ze dne 24.
2. 1992) plně kompenzováno zvýšením
příjmů kapitoly 336.
Převzetí uvedené agendy předpokládá
i její technické zabezpečení pomocí
rozmnožovací techniky a dalšího nezbytného
vybavení (psací stroje, čtecí zařízení
a pod.). MS ČR nepředpokládá delimitaci
přístrojů universálního využití
(rozmnožovací a psací stroje) ani delimitaci
investičních prostředků. Proto požadavek
na 20 mil. Kčs investičních prostředků
je při cca 80 - 90 pracovištích skutečně
minimální a pro zabezpečení činnosti
zcela nezbytný.
Dalším problémem je i zabezpečení
prostorů (kanceláří) pro rozšířenou
činnost katastrálních úřadů.
V rámci delimitace bude tato problematika s MS ČR
projednávána, nelze však vyloučit i
nutnou pomoc přednostů okresních úřadů
při zabezpečení dalších místností
pro katastrální úřady v sídlech
okresních měst.
Příjmová strana státního rozpočtu
vzroste v důsledku změn v notářských
poplatcích minimálně dvojnásobně.
Podle odhadu podílu listin docházejících
orgánům geodézie k zápisu do evidence
nemovitostí v roce 1990 i 1991, které dokumentují
zpoplatňované úkoly, jedná se o cca
450 tis. úkonů ročně z celkového
počtu 600 tis. listin. Při poplatku 0,2% z hodnoty
nemovitostí nejméně 200,- Kčs za registraci
představuje minimální roční
příjem státního rozpočtu 90
mil. Kčs. Tyto zdroje nejsou však vyvolány
přímo zákonem o katastru nemovitostí
a ve státním rozpočtu již jsou zakalkulovány.
Podle dosavadních jednání s MS ČR
lze předpokládat převážně
pouze delimitaci tabulkových počtů, nikoliv
přechod konkrétních osob. Z těchto
důvodů je nezbytné vytvořit podmínky,
aby předávaná agenda delimitací nebyla
ochromena. Proto je třeba před nabytím účinnosti
zákona přijmout a zapracovat nové pracovníky
minimálně s dvouměsíčním
předstihem. Současně ČÚGK projednává
s právnickou fakultou University Karlovy možnost kurzu
z oblasti správního a pozemkového práva.
Ve stejném předstihu je třeba postupně
vybavit pracoviště nezbytným kancelářským
vybavením a rozmnožovací technikou. Rozšíření
působnosti ČÚGK si vyžádá
i rozšíření počtu pracovníků
ústředí o cca 15 osob. Rozšíření
počtu bude řešeno v rámci kapitoly 346.
Vzhledem k problematice zdrojů státního rozpočtu
i krátkosti termínu mezi předpokládaným
schválením katastrálního zákona
a jeho předpokládanou realizací je reálný
termín účinnosti zákona až k
1. 1. 1993.
Ukazatel | Delimitace z kap. 336 pro rok 1993 | Potřeba v roce 1992 kap. 346 |
Pracovníci | 497 | 25 |
v tom: notáři | 179 | (150 na dva měsíce) |
odborný personál | 176 | |
pozemková kniha | 142 | |
Mzdové prostředky | 32 845 | 2 500 |
v tom: notáři | 17 695 | -- |
odborný personál | 8 560 | -- |
pozemková kniha | 6 590 | -- |
Nájemné | 14 000 [14 mil. Kčs kompenzováno příjmem kap. 336] | -- |
Ostatní neinvestiční výdaje | 9 307 | -- |
Investice | -- | 20 000 |
Celkem | 56 152 | 22 500 |
v tom: neinvestiční výdaje | 56 152 | 2 500 |
investice | -- | 20 000 |
K jednotlivým ustanovením
K § 1
Stát bude prostřednictvím katastru vedeného
orgány státní správy (návrh
zákona České národní rady o
zeměměřických a katastrálních
orgánech) uplatňovat svoje funkce k nemovitostem.
Jde zejména o ochranu právních vztahů
k nemovitostem, o uplatňování státní
finanční politiky, jakož i o ochranu půdního
fondu a životního prostředí.
K § 2
Na rozdíl od platné právní úpravy
bude předmět katastru přesně vymezen
a bude upuštěno od evidování různých
forem dočasného způsobu využívání
nemovitostí a krátkodobých nájmů
a výpůjček.
Evidence druhů pozemků odpovídá potřebám
ochrany půdního fondu a daňovým a
cenovým účelům. Navržené
členění druhů pozemků je v
souladu s požadavky příslušných
resortů. Pro potřeby statistiky, zemědělství,
lesního hospodářství a pod., bude
možno rozlišovat druhy pozemků do kategorií
zemědělská půda a nezemědělská
půda.
Zákon stanovuje, které budovy trvalého charakteru,
jimž nebylo přiděleno popisné nebo evidenční
číslo, budou v katastru evidovány, a to v
některých případech jen zobrazením
v katastrální mapě.
Složitost technického způsobu evidence bytů
a nebytových prostor ve vlastnictví fyzických
a právnických osob vyžaduje zjednodušený
evidenční režim.
Které právní vztahy budou evidovány
v katastru, stanovuje návrh zákona Federálního
shromáždění o zápisu vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.
Evidence dlouhodobých nájmů a výpůjček,
které navazují zejména na zákon o
dani z nemovitosti, bude zabezpečována na základě
předložených smluv, a to nejpozději
do doby dokončení komplexních pozemkových
úprav.
K § 3
Údaje o geometrickém a polohovém určení
nemovitostí a katastrálních území
jsou výsledkem geodetických prací a tvoří
technický základ katastru. Ostatní údaje
o nemovitostech tvoří nedílnou součást
katastru a naplňují jeho funkci víceúčelového
státního informačního systému.
V katastrálním území se rozliší
číselné řady popisných nebo
evidenčních čísel, pokud jsou v katastrálním
území budovy očíslovány samostatně
podle částí obce.
Údaje o vlastnících a jiných oprávněných
jsou zejména jejich název nebo jméno a příjmení,
identifikační číslo nebo rodné
číslo, které budou společně
plnit funkci jednotných identifikátorů, umožňujících
mimo jiné propojení s jinými informačními
systémy.
Pojmy místního a pomístního názvosloví
vysvětluje ČSN 730401 Názvosloví v
geodézii a kartografii. Místním názvoslovím
se rozumí soubor místních jmen, jako např.
Kolín, Strašnice, Hybernská ulice a pod. Pomístním
názvoslovím se rozumí soubor pomístních
jmen, jako např. Za humny, U kříže a
pod.
K § 4
Číselným vyjádřením
katastrální mapy jsou souřadnice všech
podrobných bodů polohopisu v systému Jednotné
trigonometrické sítě katastrální,
popř. i údaje pro automatizované zobrazení
polohopisu.
K § 5
Zavedení intabulačního principu vyžaduje
prověřování listin o právních
vztazích jak z hlediska jejich zákonnosti, tak i
z hlediska formálních náležitostí
a v případě smluv vydávání
rozhodnutí povolujících vklad údajů
o právních vztazích do katastru, a to ve
smyslu § 1 až 10 návrhu zákona Federálního
shromáždění o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.
V zájmu právní jistoty a s ohledem na 30denní
lhůtu pro provedení zápisu do katastru je
potřebné v katastru operativně vyznačit
formou tzv. "plomby", že zápis právních
vztahů je dotčen změnou, ke které
se musí přihlédnout při vyhotovování
výpisů z katastru.
Vznik vlastnictví k nemovitosti, k němuž došlo
ze zákona, např. vydržením, přírůstkem
nebo zpracováním, bude se v katastru zapisovat na
podkladě notářských zápisů
za předpokladu, že nejde o sporné skutečnosti.
K § 6
Pro kvalitní vedení katastru je nezbytné
prověřovat v ustanovení zákona uvedené
změny údajů katastru a zajišťovat
odstranění zjištěných nedostatků.
K § 7
Při revizi katastru se zjišťují změny,
které dosud nejsou katastrálnímu úřadu
známy a vyplývají převážně
z neplnění povinností v rámci stanovené
součinnosti státních orgánů
a vlastníků nemovitosti při správě
katastru. V zájmu dodržování zákonnosti
se provádí revize v součinnosti s příslušnými
obcemi, státními orgány (zejména orgány
ochrany zemědělského půdního
fondu) a podle potřeby za účasti pozvaných
vlastníků a jiných oprávněných.
Základní pětiletý cyklus revize katastru
lze v jednotlivých katastrálních územích
zkrátit nebo prodloužit (nejvýše však
na 10 let), a to zejména v závislosti na rozsahu
investiční výstavby a pozemkových
úprav.
Revizí katastru nejsou dotčeny právní
vztahy (viz § 5 odst. 9).
K § 8
Chybné údaje uvedené v odst. 1 pod písmeny
a/ a b/ vznikly nepřesnostmi při vlastní
činnosti katastrálního úřadu.
Opravy uvedené pod písmenem c/ je možno provést
jen v součinnosti s těmi subjekty, které
příslušné listiny vyhotovily, popř.
s vlastníky dotčených nemovitostí.
Proti pravomocnému rozhodnutí zeměměřického
a katastrálního inspektorátu může
účastník podat žalobu u soudu na přezkoumání
tohoto rozhodnutí. Toto právo účastníkovi
vyplývá z Listiny základních práv
a svobod a z o. s. ř.
Opravou chyb nejsou dotčeny právní vztahy
(viz § 5 odst. 9).
K § 9
Podle stávající úpravy mohou ověřovat
listiny státní notářství a
okresní, popř. městské úřady.
Rozšíření této pravomoci na katastrální
úřady vyplývá z častých
požadavků veřejnosti na vydání
ověřené kopie nebo opisu ze sbírky
listin katastrálního úřadu, popř.
ze sbírky listin pozemkové knihy.
K § 10
Řádná součinnost vlastníků
a jiných oprávněných při vedení
a obnově katastru je jednou ze základních
podmínek jeho spolehlivé funkce.
Na rozdíl od platné právní úpravy
evidence nemovitostí neohlašují vlastníci
a jiní oprávnění změny týkající
se nemovitostí obecním úřadům,
ale přímo katastrálním úřadům.
Ohlašují se např. změny druhu pozemku
a způsobu využití pozemků evidovaných
v katastru, změny osobních údajů vlastníků
a jiných oprávněných (změna
jména, bydliště a pod.).
K § 11
Katastr je státní evidenční nástroj
zřízený ve veřejném zájmu
a jeho správa vyžaduje spolupráci a podporu
obcí znalých místních poměrů.
Péče o trvalé označení hranic
obcí je v zájmu právní jistoty o rozsahu
území obce. K jednoznačné identifikaci
hranic obcí je nutné označit v terénu
trvalým způsobem (mezníkem) trojmezí
obcí a alespoň hlavní lomové body
hranice.
K § 12
Uvedená spolupráce se vztahuje i na vyhotovitele
listin, které nezakládají právní
vztah k nemovitostem, ale mění jiné údaje
o nemovitostech sledované v katastru (např. ochrana
půdního fondu, ochrana nemovitých kulturních
památek a pod.).
K § 13
V dosavadní právní úpravě evidence
nemovitostí je problematika obnovy operátu evidence
nemovitostí řešena jen okrajově v §
5 odst. 4 vyhlášky č. 23/1964 Sb., kterou se
provádí zákon o evidenci nemovitostí.
Vlastní zákon o evidenci nemovitostí tuto
otázku pomíjí, ačkoliv v předchozích
právních úpravách, zejména
v bývalém zákonu č. 177/1927 Sb.,
o pozemkovém katastru, byla otázce obnovy operátu
věnována náležitá pozornost.
Obnova katastrálního operátu je jedním
z nezbytných předpokladů pro udržení
jeho částí v optimálním stavu,
který umožní předpokládané
využívání a zajištění
souladu jeho údajů s právním a skutečným
stavem. Proto je potřebné obnovu katastrálního
operátu upravit přímo v zákoně.
K § 14
Výsledky zjišťování průběhu
hranic jsou rozhodujícím faktorem pro dosažení
optimálního souladu údajů obnoveného
katastrálního operátu s právním
a skutečným stavem. V zájmu jejich objektivnosti
a efektivnosti je nutné, aby zjišťování
hranic bylo prováděno komisionálně.
V dosud platné právní úpravě
nebyla tato skutečnost náležitě zdůrazněna.
Ustanovení § 8 odst. 1 písm. b/ zákona
č. 22/1964 Sb. obsahovalo součinnost pouze bývalých
místních národních výborů.
Navrhovaná právní úprava pověřuje
katastrální úřad, aby za členy
komise určil podle potřeby zástupce dalších
orgánů. Společenské zájmy bude
chránit zástupce obce. Komisionální
šetření hranic za účasti příslušných
vlastníků a jiných oprávněných,
kteří jsou zváni k účasti pozvánkou
doručenou do vlastních rukou, posílí
hodnověrnost obnovených částí
katastrálního operátu a přispěje
ke zvýšené ochraně vlastnictví
nemovitostí.
V případě sporných vlastnických
hranic komise doporučí vlastníkům
dotčených nemovitostí, aby tuto situaci řešili
cestou soudního řízení. Do vyřešení
sporu se považují za hodnověrné hranice
vyznačené v dosavadním katastrálním
operátu.
Hospodárné vedení katastru vyžaduje,
aby při zjišťování hranic byly
ověřovány i další údaje
zapsané v katastru, např. druh pozemku, způsob
ochrany a využití nemovitosti, popisné nebo
evidenční číslo stavby, osobní
údaje o vlastníkovi.
Protokol musí obsahovat z jištěné skutečnosti,
týkající se průběhu hranic
a součinnosti vlastníků a jiných oprávněných,
i výsledek ověření dalších
údajů katastru.
K § 15
Současná tvorba polohopisné mapy velkého
měřítka pro účely evidování
nemovitostí není dosud ani rámcově
upravena zákonem. Podle ustanovení § 5 odst.
4 vyhlášky č. 23/1964 Sb., byly sice z prováděného
mapování ve velkých měřítkách
přebírány mapy do evidence nemovitostí,
avšak nevyhovovaly všem požadavkům řádného
evidování nemovitostí. Vyhotovení
nového souboru geodetických informací a nového
souboru popisných informací navazuje na komisionální
zjišťování průběhu hranic.
K § 16
V zájmu zabezpečení právní
jistoty a upevňování zákonnosti je
nezbytné, aby vlastníci a jiní oprávnění
měli možnost namítat eventuální
chyby údajů obnoveného katastrálního
operátu. Proti pravomocnému rozhodnutí zeměměřického
a katastrálního inspektorátu je možno
podat žalobu k soudu ve smyslu zdůvodnění
k § 8.
Obnovou katastrálního operátu nejsou dotčeny
právní vztahy (viz § 5 odst. 9).
K § 17
Vyhlášení platnosti obnoveného operátu
evidence nemovitostí upravuje v současné
době pouze interní předpis. Návrh
nové právní úpravy vychází
z potřeby uzákonit platnost obnoveného katastrálního
operátu jako institutu, který bude jedním
z předpokladů spolehlivosti a závaznosti
katastru. Veřejnost bude informována o územích
s obnoveným katastrálním operátem
ve Zpravodaji Českého úřadu zeměměřického
a katastrálního.
Katastrální operát je zdrojem cenných
informací např. při sledování
vývoje právních vztahů. Z tohoto důvodu
je nezbytné, aby jeho vybrané části,
které se staly neplatnými, byly uchovány
po vyhlášení platnosti obnoveného katastrálního
operátu jako archivní dokumenty s trvalou dokumentární
hodnotou.
K § 18
Dosavadní právní úprava evidence nemovitostí
problematiku geodetických prací pro účely
evidování nemovitostí neřeší.
Spojitost technické a právní stránky
evidování nemovitostí a skutečnost,
že údaje o poloze, tvaru a rozměru nemovitosti
vyjádřené geometrickým určením
a polohovým určením nemovitosti jsou základními
a specifickými údaji, vyžadují, aby
nová právní úprava zakotvila i geodetické
práce pro potřeby katastru.
Geodetické práce v objektech se zvláštním
režimem ochrany lze provádět jen v dohodě
s příslušnými ústředními
orgány ve smyslu § 2 odst. 2.
K § 19
Z důvodů zabezpečení jednoznačnosti
listin, které se týkají nových staveb,
reálně oddělovaných částí
nemovitosti a věcného břemene k části
pozemku (viz § 5 odst. 7), musí být k listině
přiložen geometrický plán, na kterém
bude změna vyznačena. To se týká i
případů změn druhu pozemku na části
pozemku.
Geometrické plány a vytyčování
hranic pozemků objednávají na svůj
náklad účastníci právních
úkonů, a proto je účelné svěřit
jejich operativní vyhotovování, včetně
souvisejících geodetických prací,
především podnikatelské sféře.
Katastrální úřady nadále budou
vyhotovovat geometrické plány a vytyčovat
hranice pozemků jen ve výjimečných
případech.
K § 20
Pro zabezpečení jednotnosti při rozhodování
o nemovitostech a o právních vztazích a pro
posílení právní jistoty je nezbytné,
aby vybrané údaje katastru byly závazné.
Výměra pozemku je údajem, který je
odvozen z geometrického určení nemovitosti.
Rozdíly ve výměrách určených
v minulosti a při novém mapování vyplývají
z rozdílné přesnosti tehdejších
a dnešních měřických a výpočetních
metod odpovídajících současnému
stavu rozvoje vědy a techniky a ze skutečnosti,
že označení hranic v terénu nebylo udržováno,
a že dlouholetým vývojem došlo k dílčím
přirozeným posunům hranic pozemků
v terénu. Protože výměra pozemku je
závislá na způsobu měření
a způsobu výpočtu výměry v
určitých mezích přesnosti, může
být považována jen za údaj odvozený
z geometrického určení nemovitosti a není
závazným údajem katastru.
K § 21
Operáty bývalého pozemkového katastru
(tj. operát písemný a měřický)
byly veřejné. Zákon č. 22/1964 Sb.
stanoví veřejnost všech částí
evidence nemovitostí, avšak tato veřejnost
je omezena povinností osvědčit oprávněný
zájem a skutečnosti, že nahlédnutí
nebo vydání kopie a pod. z evidence nemovitostí
nebrání zájem společnosti. Tyto podmínky
omezení veřejnosti způsobují v praxi
interpretační těžkosti, což snižuje
efektivnost platné právní úpravy.
Je proto správné zásady veřejnosti
katastrálního operátu obnovit a omezení
veřejnosti katastrálního operátu připustit
jen v případech stanovených zákonem.
Takovým zákonem je např. zákon č.
102/1971 Sb., o státním tajemství, ve znění
pozdějších předpisů.
Nahlížet do katastrálního operátu
bude možné pouze za přítomnosti pracovníka
katastrálního úřadu, který
dbá na to, aby nebyl katastrální operát
poškozen, popř. zcizen.
K § 22
Neoddělitelnou součástí veřejného
charakteru katastru je i poskytování výpisů,
opisů nebo kopií, jakož i identifikací
parcel a dalších údajů z katastru žadatelům.
Výpisy a identifikace parcel se nevydávají
v případech, že právní vztah
zapsaný v katastru je dotčen změnou (viz
§ 5 odst. 4).
Z katastru je též možno poskytovat počítačovým
zpracováním různé účelové
sestavy podle požadavku objednatele (přehled ploch
zeleně ve městě, chráněných
území a pod.).
K § 23 až 25
Pořádek na úseku katastru vyžaduje,
aby zákon stanovil, že za porušování
povinností uložených tímto zákonem
lze fyzickým a právnickým osobám uložit
sankce, které podstatným způsobem zvýší
efektivnost právní úpravy katastru.
Proti pravomocnému rozhodnutí zeměměřického
a katastrálního inspektorátu o uložení
pokuty je možno podat žalobu k soudu ve smyslu zdůvodnění
k § 8.
Ustanovení § 23 písm. c/ se nevztahuje na případy
uvedené v § 10 odst. 1 návrhu zákona
Federálního shromáždění
o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem.
K § 26
Výklad některých pojmů přímo
v zákoně je potřebný z hlediska jednotné
interpretace jeho ustanovení. Odborné názvosloví
oboru geodézie a kartografie je souborně upraveno
v ČSN 73 0401.
Katastrální území je též
jednou z prostorových jednotek ve smyslu vyhlášky
č. 120/1979 Sb., o prostorové identifikaci informací.
K § 27
Toto ustanovení umožňuje katastrálnímu
úřadu provádět na cizích pozemcích
práce nezbytné pro účely katastru.
K § 28
Podle stávající právní úpravy
se zemědělské a lesní pozemky ve vlastnictví
občanů, ke kterým mají právnické
osoby zpravidla nájemní právo, v pozemkových
mapách evidence nemovitostí nezobrazují,
protože jejich hranice v přírodě neexistují.
Graficky jsou tyto pozemky zobrazeny na mapách bývalého
pozemkového katastru, grafických přídělových
plánech, komasačních mapách, popř.
i na jiných podkladech. Na listech vlastnictví jsou
tyto pozemky zapsány obecnou poznámkou "Ostatní
pozemky v katastrálním území ... v
užívání organizace" bez uvedení
jejich parcelních čísel. Vzhledem k mimořádné
složitosti a časové i finanční
náročnosti bude podrobná evidence těchto
v přírodě neexistujících pozemků
vytvářena postupně, a to po dobu asi 6 let.
Současně se předpokládá postupné
provedení pozemkových úprav, které
budou řešit i nové uspořádání
vlastnických vztahů k půdě. Tím
většina současných v přírodě
neexistujících pozemků zanikne a vytvoří
se nové pozemky s reálnými hranicemi.
Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
přejdou do úschovy katastrálních úřadů
pozemkové a železniční knihy. Tyto evidenční
nástroje zůstanou vedle operátu bývalého
pozemkového katastru důležitým historickým
a průkazním dokumentem, zejména pro soudní
znalce, badatele a pod. Jelikož jejich úschova si
vyžádá finanční náklady,
je nezbytné, aby za informace z nich vydávané
byly vybírány správní poplatky.
K § 29
Zákon o katastru a jeho prováděcí
vyhláška komplexně upraví problematiku
evidování nemovitostí, která je podle
platné úpravy evidence nemovitostí převážně
obsahem resortních instrukcí a směrnic, tedy
nižších právních norem. Úpravou
provedenou obecně závaznými normami bude
výraznou měrou posílena zákonnost.
K § 30
Jde o obvyklé zrušovací ustanovení.
K § 31
Účinnost je vázána na nabytí
účinnosti zákona o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem,
o notářství, zákona ČNR o zeměměřických
a katastrálních orgánech a dalších
souvisejících předpisů.
V Praze dne 15. dubna 1992