Česká národní rada 1992

VI. volební období

743

NÁVRH

skupiny poslanců Čestmíra Hofhanzla, Petra Krause, Leopolda Zubka a Jaroslava Žižky

na vydání

zákona Česká národní rady kterým se mění a doplňuje zákon ČNR š. 96/1977 Sb. o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství

V Praze dne 6. dubna 1992

Čestmír Hofhanzl v.r.
Petr Kraus v. r.
Leopold Zubek v. r.
Jaroslav Žižka





NÁVRH

Zákon České národní rady ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č.96/1977 Sb. o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

1. V § 2 odst.1 se vypouští slova "podkladem pro národohospodářské plánování 1) a" včetně odkazu.

2. V § 3 odst.1 se text "ministerstva lesního a vodního hospodářství České socialistické republiky" nahrazuje textem "ministerstva životního prostředí České republiky"

3. V § 3 odst.1 se poznámka č.2 označuje číslem 1 a z poslední věty se vypouštějí slova "s dlouhodobým výhledem národního hospodářství, s perspektivou odvětví lesního hospodářství".

4. § 3 odst.4 zní: "(4) Právnické a fyzické osoby hospodařící v lesích na území České republiky (dále jen "uživatelé lesů") jsou povinni vést přehled o následcích hospodaření podle lesních hospodářských plánů."

5. V § 6 odst.2 se poznámka č.3 označuje číslem 2.

6. V § 9 odst.1 se vypouští slova "národní" a slova "u nichž byl rozsah odborné správy lesů omezen".

7. V § 9 odst.1 se poznámka č. 4 označuje číslem 3.

8. § 12 a § 13 včetně nadpisu znějí:

"Část druhá

Odborný lesní hospodář

§ 12

(1) Uživatelé lesů, bez ohledu na jejich výměru, jsou povinni zajišťovat řádné hospodaření v lesích prostřednictvím odborného lesního hospodáře, který musí splňovat předepsanou kvalifikaci.

(2) Jméno odborného lesního hospodáře schvaluje na návrh uživatele lesa příslušný orgán státní správy lesního hospodářství.

(3) Nezajistí-li vlastník lesa odborného lesního hospodáře, popřípadě nemůže-li tuto funkci zastávat sám, určí mu jej orgán státní správy lesního hospodářství Na schválení nebo určení odborného lesního hospodáře podle odst. 2 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení 4).

(4) Vlastník lesa je povinen hradit náklady spojené s výkonem funkce odborného lesního hospodáře.

(5) Činnost odborného lesního hospodáře může zajišťovat též právnická osoba prostřednictvím svých kvalifikovaných pracovníků.

(6) Za hospodaření podle ustanovení zákona o lesích a schváleného lesního hospodářského plánu nesmí odborný lesní hospodář utrpět újmu.

§ 13

Kvalifikační předpoklady

(1) Odborným lesním hospodářem může být občan České a Slovenské Federativní Republiky, který má vysokoškolské vzdělání lesnického směru, pětiletou odbornou praxi a absolvoval předepsanou zkoušku.

(2) Ministerstvo stanoví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o kvalifikaci a zkouškách pro odborné lesní hospodáře a o jejich právech a povinnostech ve vztahu k uživateli lesa a orgánům státní správy lesního hospodářství."

9. Odkaz č. 4. zní:

"4) zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)"

10. § 14 a § 15 se vypouští.

11. V § 17 se v nadpisu vypouští slovo "organizacemi".

12. V § 17 odst. 1 se slovo "organizace" nahrazuje slovy "právnické a fyzické osoby".

13. Odkaz pod čarou č. 6 zní:

"6) např. vyhledávání a průzkum ložisek podle zákona č. 44/1988 Sb. o ochraně a využití nerostných surovin ve znění zákona č. 541/1991 Sb."

14. V § 18 se doplňuje nový odst. 4, který zní:

"(4) Porušení zákazů uvedených v odstavci 1 je přestupkem 7a)."

15. Doplňuje se odkaz pod čarou č. 7a):

"7a) zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích"

16. V § 19 odst. 1 se slova "organizace i občané" nahrazují slovy "právnické i fyzické osoby".

17. V § 20 se doplňuje nový odst. 3, který zní:

"(3) Ministerstvo stanoví obecně závazným právním předpisem podrobněji povinnosti uživatelů lesů při ochraně lesů."

18. V § 22 odst. 2 se vypouštějí slova "popřípadě organizace vykonávající odbornou správu lesů".

19. V § 23 se v prvé větě vypouštějí slova "jakož i odborné správy lesů".

20. V § 24 odst. 1 se v prvé větě vypouštějí slova "u nichž byl výkon odborné správy lesů omezen".

21. V § 24 odst. 2 písm. b) odkaz pod čarou č. 10) zní:

"10) zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích"

22. V § 24 odst. 2 písm. c) se vypouštějí slova "nebo přečinu".

23. V § 24 odst. 8 odkaz pod čarou č. 11) zní:

"11) zákon č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu ve znění zákona č.49/1990 Sb."

24. V § 25 písm. b) se za slovo "ministerstvo" doplňují slova "životního prostředí".

25. V § 26 odst. 1 se vypouští písmena g), h), i), j) a m). stávající písmena a) až p) se označují jako a) až k).

26. § 26 odst. 2 písm. c) zní:

"c) schvalují a určují odborného lesního hospodáře podle § 12 odst. 2) a 3)."

27. V § 26 odst. 3 se vypouštějí slova "podle § 12 odst. 6 podávají zprávy o plnění úkolů odborné správy lesů a".

28. § 27 se vypouští.

29. V § 28 zní nadpis: "Ministerstvo životního České republiky"

30. V § 28 odst. 1 se vypuštějí písmena m), stávající písmena a) až o) se označují jako a) až n)

31. V § 28 odst. 2 se vypouští odstavec b).

32. V § 30 odst. 1 se vypouštějí slova "zda příslušné organizace vykonávají odbornou správu lesů a".

33. § 31 včetně nadpisu zní:

"§ 31

Dozor vykonávaný ministerstvy

Ministerstvo dozírá, jak orgány, uživatelé lesů a ostatní právnické a fyzické osoby provádějí ustanovení zákona o lesích, tohoto zákona a předpisů na jejich základě vydaných a je oprávněno ukládat opatření k odstranění zjištěných nedostatků."

34. V § 33 se vypouští odst. 2, zbývající odstavce 1 až 10 se označují jako 1 až 9.

35. V § 33 odst. 3 se vypouští první věta.

36. V § 33 odst. 5 se vypouští na konci věty slova "popřípadě organizace vykonávající odbornou správu lesů". Čárka mezi slovy "žadatele" a " uživatele lesů" na konci věty se nahrazuje spojkou "a".

37. Odkaz pod čarou č. 15 zní: "15) např. zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostných surovin ve znění zákona č. 541/1991 Sb."

38. V § 34 odst. 1, 2, 3, a 5 se slovo "organizace" nahrazuje slovy "uživatel lesa a ostatní právnické a fyzické osoby".

39. V § 34 odst. 1 se vypouští písm. c), dosavadní písmena a) až e) se označují jako a) až d).

40. V § 34 odst. 3 na konci prvé věty se vypouštějí slova "nebo přečin".

Čl. II

Ustanovení § 13 odst. 1 nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.

Čl. III

Zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR ve znění pozdějších předpisů se mění a doplňuje takto:

1. V § 15 se vypouští slovo "lesní".

2. V § 19 odst. 2 se slova "pro ochranu zemědělského a lesní ho půdního fondu" nahrazují slovy "pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro lesní hospodářství.

Čl. IV

Zrušuje se vyhláška MLVH ČSR č. 97/1977 Sb., o odborné správě lesů a přípěvcích za ni ve znění vyhlášky MZe ČR č. 121/1992 Sb.

Čl. V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.




Důvodová zpráva

Návrh "malé" novely zákona č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství zohledňuje nejaktuálnější problémy, vyplývající pro tento úsek ze změn v naší společnosti, zejména pak z rozsáhlých restitucí lesních majetků, zrovnoprávnění všech forem vlastnictví a budování právního státu. Návrh řeší pouze nejpalčivější problémy poté, co předsednictvo ČNR rozhodlo, že návrh nového zákona o lesích nebude již v tomto volebním období projednáván. Jeho smyslem je především zaručit odborný dohled nad hospodařením v lesích a účinnou ochranu lesa jako základní složky životního prostředí.

Pomineme-li drobné úpravy, vyplývající z nových právních předpisů, přináší návrh tyto zásadní změny:

1. Nahrazuje monopol státních lesů ve výkonu odborné správy v lesích ostatních vlastníků osobou odborného lesního hospodáře. Tím zajišťuje povinnost odborného hospodaření v lesích a zároveň dává vlastníkovi lesa možnost výběru z těchto kvalifikovaných pracovníků - položka 7.

2. Zmocňuje se ministerstvo k vydání obecně závazného právního předpisu v ochraně lesů. V zákoně uvedené povinnosti uživatele lesa jsou pouze rámcové. Vzhledem k tomu, že postup v ochraně lesů proti jednotlivým škodlivým činitelům musí být, má-l i být účinný, co do času a způsobu podrobně upraven, a že opatření v ochraně lesů mohou být pro uživatele lesa nepopulární, je třeba je podrobně upravit obecně závazným právním předpisem položka 16. Dosavadní oborové normy v ochraně lesů tuto závaznost nemají a budou tedy zrušeny.

3. Upřesňuje a rozšiřuje možnosti sankčních postihů, vůči občanům i soukromým uživatelům lesů. V položce 13 se porušení zákazů některých činností v lesích definuje jako přestupek a umožňuje se tedy uplatnění zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích. V položce 38 se rozšiřuje možnost uplatnění sankcí za porušení ustanovení zákona č. 61/1977 Sb., o lesích, tohoto zákona a předpisů na jeho základě vydaných.

4. Sjednocuje se státní správa lesního hospodářství, neboť současně rozdělení mezi dva ústřední orgány, t. j. MZe hospodaření v lesích a MŽP - ochrana lesního půdního fondu se neosvědčilo a přispělo ke snížení její úrovně jako celku (prolínání kompetencí, řízení okresů, ze dvou rezortních ministerstev s mnohdy odlišným přístupem k řešení problematiky, apod.). Obdobně jako ve vyspělých zemích s různorodou majetkovou držbou by měla být státní správa lesního hospodářství budována jako jednotný vysoce funkční system sloužící k ochraně lesů, který je oprávněn stanovit legislativní pravidla pro využívání funkcí lesů a dozírat na jejich dodržování. Les je nutno chápat jako ekosystem tvořený pozemky a porosty na nich rostoucími, proto i jeho ochrana, má-l i být účinná, musí tvořit jeden celek, řízený jediným ústředním orgánem státní správy.

Novela nemá dopad na státní rozpočet.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP