ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

734

INTERPELACE

poslankyně ČNR Anny Váchalové na předsedu vlády České republiky Petra Pithatra

ve věci dalšího zabezpečení provozu bezbariérových bytových objektů v České republice

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslankyně ČNR Anny Váchalové, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.


V Praze dne 6. dubna 1992

Dagmar Burešová v. r.


Příloha: 2 listy


Vážený pane premiére,

jak jistě víte, existuje v České republice řada lokalit, kde byly vybudovány bezbariérové bytové objekty pro těžce zdravotně postižené občany. Jen namátkou uvádím některé takové lokality. Praha - Jižní Město, Petýrkova ulice; Praha 6 - Řepy, Ondroušova ulice; Praha - Černý Most; Kladno - Kročehlavy; Brno - Vinohrady; Liberec - Vesec; Hrabyně u Opavy apod.

Tyto objekty byly od počátku projektovány a realizovány tak, aby svým obyvatelům, kromě bydlení, umožňovaly i adekvátní pracovní uplatnění a zajištění dalších nezbytných služeb (zejména zdravotnická a pečovatelská služba, garážování vozidel apod.). Tomuto určení odpovídá i stavební uspořádání, které se oprotijiným objektům vyznačuje podstatně větší plochou společných prostor, přístupových chodeb, speciálními výtahy, většími nároky na vytápění a osvětlení i speciální úpravou přístupových cest a prostranství v okolí objektů.

Náklady na provoz, údržbu a opravy těchto objektů jsou samozřejmě podstatně vyšší než u standartních bytových objektů. Dosud byly tyto spravovány podniky bytového hospodářství a dotovány státem. V souvislosti s probíhající ekonomickou transformací přechází vlastnictví předmětných objektů na obce.

Obecní úřady nejsou schopny z vlastních finančních prostředků hradit zvýšené náklady na provoz, údržbu a opravy těchto objektů. V úvahu je třeba vzít i skutečnost, že tyto objekty neslouží jen k ubytování obyvatel katastru obcí, ale že se do nich stěhují i těžce zdravotně postižení občané z jiných regionů. Je evidentní, že zvýšené náklady na tyto objekty nelze uhradit zvýšením nájemného. Za zcela nezbytné je třeba považovat úhradu alespoň zvýšených nároků na úklid, údržbu, vytápění, osvětlení a opravy společných prostor, a to ze státního rozpočtu. Celou záležitost je nutno řešit urychleně, protože některé bytové podniky ukončí svoji činnnost již k 1.6. tohoto roku. Při tom s výstavbou obdobných objektů je třeba počítat i nadále, mimo jiné s ohledem na to, že jak vyplynulo z výsledků průzkumu FMPSV v ústavech pro tělesně postižené, neplní tyto ústavy ani v základním smyslu svoje poslání a více než 60% jejich obyvatel je zde umístěno naprosto zbytečně, pouze proto, že nejsou adekvátním způsobem řešeny otázky jejich bydlení.

Proto v této souvislosti na Vás vznáším následující dotazy:

1) Jak hodlá vláda ČR a ministerstvo financí řešit situaci obcí, případně jejich částí, v jejichž katastru se uvedené objekty nalézají?

2) Do kdy bude vydána příslušná právní úprava tuto problematiku řešící?

V Praze dne 7. 4. 1992
Anna Váchalová v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP