kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 500/1990
Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
zákona České národní rady č.
438/1991 Sb., a zákon České národní
rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky, ve znění
pozdějších předpisů
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
500/1990 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
zákona České národní rady č.
438/1991 Sb., se doplňuje takto:
V § 15 odst. 2 písm. f) se na konci nahrazuje tečka
čárkou a připojují se nová
písmena g) a h), která zní:
"g) k jednorázovému posílení
rozpočtu obcí, pokud došlo k oslabení
zdrojů jejich rozpočtů v důsledku
uplatňování zákona č. 427/1990
Sb., o převodech vlastnictví státu k některým
věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění
následků některých majetkových
křivd, ve znění pozdějších
předpisů; výši prostředků
určených pro tento účel schvaluje
Česká národní rada na návrh
vlády České republiky,
h) k úhradě finančních náhrad
podle zvláštních předpisů [§
3 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech].".
Zákon České národní rady č.
171/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění zákona
České národní rady č. 285/1991
Sb., zákona České národní rady
č. 438/1991 Sb., a zákona České národní
rady č. 569/1991 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. V § 2 odst. 3 první věta zní:
"Privatizační projekt může vypracovat
rovněž komise pro privatizaci zřízená
podle zvláštního předpisu.".
2. V § 2 odst. 7 se slova "odstavce 1" nahrazují
slovy "odstavce 6".
3. V § 2 odst. 9 se slova "odstavce 1" nahrazují
slovy "odstavce 6".
4. V § 5 odst. 1 se připojuje nová věta,
která zní:
"Tímto dnem přechází podle privatizačního
projektu na Fond také majetek, který je ve správě
právnické osoby zřízené zvláštním
předpisem [Zákon České národní
rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky].".
5. V § 18 odst. 2 písm. c) zní:
"c) k převodu privatizovaného majetku pro účely
nemocenského, důchodového a zdravotního
pojištění a podpory nadací určených
vládou,".
6. V § 18 odst. 2 se na konci ustanovení tečka
nahrazuje čárkou a připojují se nová
písmena h) a i), která zní:
"h) k financování výdajů na činnost
státních podniků, které je nezbytně
nutné zachovat z důvodu nedořešených
nároků oprávněných osob podle
zvláštních předpisů [Zákon
České národní rady č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky]
nebo z jiných zákonem stanovených důvodů
na základě rozhodnutí Fondu, pokud nemá
podnik pro tyto účely vytvořeny vlastní
zdroje. Fond rozhoduje na základě žádosti
státního podniku po vyjádření
zakladatele. Zprávu o předpokládaných
výdajích na každý kalendářní
rok a zprávu o skutečném čerpání
těchto prostředků schvaluje vláda.
i) k převodu privatizovaného majetku na právnické
osoby zřízené podle zvláštních
předpisů [Zákon České národní
rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky], jde-li o majetek sloužící zemědělské
výrobě".
7. V § 18 odst. 3 se vypouští.
8. V § 20 odst. 4 se za první větu vkládá
nová věta, která zní:
"Fond může rovněž pověřit
komise pro privatizaci organizováním a prováděním
veřejné dražby a veřejné soutěže
v souladu se schváleným privatizačním
projektem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
I. Obecná část
V důsledku uplatňování zákona
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické a fyzické osoby, ve znění
pozdějších předpisů a zákona
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
pozdějších předpisů dochází
ke zhoršení finanční situace měst
a obcí. Vzniklou situaci navrhují tyto územní
orgány řešit posílením rozpočtů
obcí z prostředků zvláštního
účtu ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky. Použití
těchto prostředků je třeba i k úhradě
finančních náhrad pokud na ně vznikl
nárok podle § 3 odst. 1 a 2 zákona č.
42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků
v družstvech.
Zároveň je nutno řešit zhoršenou
ekonomickou situaci některých státních
podniků, které bude nezbytné zachovat z důvodu
nedořešených nároků oprávněných
osob podle restitučních zákonů případně
i z jiných důvodů.
Pro zajištění rychlého a kvalitního
průběhu veřejných dražeb a veřejných
soutěží v rámci "velké privatizace"
na celém území státu se ukazuje za
vhodné využít zkušeností a znalostí
komisí pro privatizaci, a to jak k organizaci a provádění
veřejných dražeb a veřejných
soutěží, tak i k vypracování
privatizačních projektů.
Návrh novely nebyl z důvodu naléhavosti předložen
do připomínkového řízení.
Navrhovaná novela zákonů si nevyžádá
zvýšené nároky na pracovní síly
ani na státní rozpočet.
II. Zvláštní část
Článek I
K § 15 odst. 2 písm. g) a h)
Tímto ustanovením se umožňuje použít
prostředky vložené na účtu vzniklém
převodem provozních jednotek v rámci "malé
privatizace" mimo jiné na kompenzaci finančních
dopadů z titulu prováděné privatizace
a restituce a tím umožní částečně
řešit výpadky příjmů měst
a obcí. Předpokládá se pouze jednorázové
odškodnění.
Dále se umožňuje poskytovat peněžní
částky k úhradě finančních
náhrad pokud na ně vznikl nárok podle §
3 odst. 1 a 2 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech.
Článek II
K § 2 odst. 3
Ustanovení rozšiřuje působnost okresních
komisí pro privatizaci a Pražské komise pro
privatizaci národního majetku danou zákonem
č. 500/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, o další v rámci "velké
privatizace".
K § 2 odst. 7 a 9
V původním textu bylo chybně uvedeno "odstavce
1" místo správně "odstavce 6".
K § 5 odst. 1
Navrhované ustanovení umožňuje v případech,
kdy je účelné privatizovat majetek podniku
jako celek, převést i majetek, který je ve
správě Pozemkového fondu České
republiky na Fond národního majetku České
republiky.
K § 18 odst. 2 písm. c)
Doplněním nového textu do tohoto ustanovení,
podle kterého bude možno použít majetku
Fondu pro podpory nadací, sleduje záměr zejména
v počátečním období utváření
nadací přispět k zabezpečení
jejich společensky prospěšné činnosti.
K § 18 odst. 2
Tímto ustanovením se umožňuje použít
majetek Fondu i k financování výdajů
na činnost státních podniků, které
bude nutné zachovat z důvodu nedořešených
nároků oprávněných osob podle
restitučních zákonů a podle zákona
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku případně
i z jiných důvodů. Majetek Fondu lze rovněž
použít i k převodu privatizovaného majetku
na Pozemkový fond České republiky, jestli
že půjde o majetek sloužící zemědělské
výrobě.
K § 18 odst. 3
Dosavadní právní úprava řešila
uspokojování závazků pracovníků
vůči likvidovanému podniku a poskytování
peněžních náhrad z majetku Fondu. Tato
úprava nebyla zcela v souladu s posláním
Fondu a se záměry na použití jeho finančních
prostředků. Proto bylo přijato řešení,
které přenáší tyto pravomoce
na jiné oprávněné subjekty.
K § 20 odst. 4
Předmětné ustanovení rozšiřuje
oprávnění Fondu přesunout část
svých pravomocí na okresní komise pro privatizaci
a Pražskou komisi pro privatizaci národního
majetku pokud se jedná o organizování a provádění
veřejné dražby a veřejné soutěže
v souladu se schváleným privatizačním
projektem.
V Praze dne 16. dubna 1992
Zpracoval: