Ministr financí České republiky Karel Špaček
zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Václava Moskala dopisem ze dne 28. 4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra financí České
republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Václava
Moskala, která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
obdržel jsem Vaši interpelaci ve věci doplnění
par. 15 a 17 vyhlášky ministerstva financí
České republiky č. 393/1991 Sb. ve vztahu
k zákonu č. 229/1991.
Účelem vydání této vyhlášky
bylo m. j. v souladu s tržními principy ponechat účastníkům
řízení při převodech nemovitostí
nebo při sjednávání náhrad
za dočasné užívání pozemků
(nájemné) co největší volnost
a omezit zásahy dalších osob, včetně
centra do těchto smluvních vztahů na minimum.
Proto je ve většině případů
ponechána smluvní volnost bez omezení. V
dalších případech, kdy by mohlo dojít
např. ke zneužití postavení, jsou smluvní
vztahy určitým způsobem regulovány.
Přitom i tuto regulaci považuji za jev dočasný,
dlouhodobě neudržitelný.
Náhrady za dočasné užívání
pozemků se sjednávají podle par. 17 vyhlášky
č. 393/1991 Sb. Tyto náhrady jsou podle par. 21
výše uvedené vyhlášky náhradami
nejvýše přípustnými a lze tedy
sjednat i náhrady jakkoliv nižší, čímž
lze zohlednit nejen kvalitu pozemku, ale i jiné vlivy.
Zdůrazňuji, že tyto sazby odpovídají
svojí výší náhradám platným
v předchozí vyhlášce.
Vzhledem k tomu, že k výkladu zákona č.
229/1991 Sb. je kompetentní federální ministerstvo
hospodářství, byla s ním konzultována
otázka vztahu par. 22 odst. 3 tohoto zákona a vyhlášky
ministerstva financí České republiky č.
393/1991 Sb. Na tomto jednání bylo konstatováno,
že současné znění vyhlášky
umožňuje sjednávat náhrady za dočasné
užívání pozemků v intencích
příslušného ustanovení zákona.
Do roku 1976 nebyla náhrada za užívání
pozemků řízena žádným
obecně platným cenově-právním
předpisem a náhrada se sjednávala dohodou.
V roce 1976 tato oblast byla upravena cenovým výměrem
a od té doby až dosud se tato problematika řešila
platnými vyhláškami. Žádný
z předpisů však nikdy neurčoval výši
nájemného ve vztahu k bonitě půdy
a k její kultuře uvedené v evidenci nemovitostí,
ale vždy se vycházelo jen z účelu, ke
kterému byl pozemek do dočasného užívání
přenechán.
Zahrádkářské osady byly velmi často
jak sám uvádíte, zřizovány
na méněhodnotných nezemědělských
pozemcích (kultura "ostatní"), které
žádnou bonitu neměly určenou. Podle
platné vyhlášky ministerstva financí
České republiky č. 393/1991 Sb. se pro ocenění
zemědělských pozemků (pole, louky,
sady) vychází z BPEJ (bonitně půdních
ekologických jednotek) a nikoliv z původních
bonitních tříd, podle kterých se při
oceňování pozemků nepostupovalo ani
v minulosti.
Vzhledem k tomu, že původní bonitní
třídy a dnešní BPEJ (původně
cca 8 bonitních tříd, nyní cca 1900
BPEJ) mají odlišnou kvalitativní základnu
a neexistuje a ani není možné vytvořit
převodový můstek, nelze pro ocenění
pozemků původních bonitních tříd
použít vyhlášku ministerstva financí
České republiky č. 393/1991 Sb.
Pokud se týká zahrádkářských
chat, vyhláška ministerstva financí České
republiky č. 393/1991 Sb., stejně jako již
dříve platné vyhlášky, vychází
z vyhlášky č. 83/1976 Sb., kde se v par. 47
stanoví:
"(1) stavbami pro individuální rekreaci jsou
rekreační chaty v krajině, rekreační
chaty v zastavěném území venkovského
sídelního útvaru a zahrádkářské
chaty".
Vyhláška ministerstva financí České
republiky. č. 393/1991 Sb. tedy nezařazuje zahrádkářské
chaty do objektů pro individuální rekreaci,
ale respektuje stavebně právní předpisy,
které jsou oprávněny toto zařazení
provést.
Z výše uvedených důvodů proto,
pane poslanče, není možné Váš
návrh na úpravu znění vyhlášky
ministerstva financí České republiky č.
393/1991 Sb. realizovat.
Pro informaci Vám však sděluji, že v současné
době ministerstvo financí České republiky
připravuje koncepci novely vyhlášky ministerstva
financí České republiky č. 393/1991
Sb., která by měla, jak jsem již naznačil
v úvodu, v rozsáhlejší podobě
akceptovat zásady tržního hospodářství
ve vztahu k obdobně platným právním
normám v zemích ES. Vaše návrhy, pane
poslanče, se stanou jedním z podnětů
upřesňujících koncepci připravované
úpravy vyhlášky.
V Praze dne 28. 4. 1992 |