Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Zbyňka
Mácy na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše
Ježka a ministra státní kontroly České
republiky Igora Němce.
"Motto:"
"Snažíme se být dokonalí byrokraté,
dělat jen to, co přikazuje zákon. Nic víc,
nic míň. Nabádám privatizační
komise, aby si navlékly dvoje klotové rukávy,
byli byrokraté přísní a neúprosní,
dbalí zákona, aby na našem díle nezůstala
ani skvrnka pochybnosti či nepřesnosti." /březen
1991/
"...proto je strašně důležité,
abych věděl, že účty budu skládat
Pánu Bohu a nikomu jinému. Je opravdu důležité,
aby vše probíhalo standardně a korektně.
Na naší práci nesmí být ani stín
pochybnosti. A nebude. Postarám se o to."/červen
91/
"Stále slyšíme různé řeči
o mafiích a podobně, ale beru zodpovědnost
na sebe: My jsme hlavní brzdou. Ještě bohužel
nejsme naprosto dokonale připraveni,..., ale na druhé
straně chci říci, že privatizační
proces máme pod kontrolou."/červenec 91/
"Jsem přesvědčen, že proces velké
privatizace by měl být i procesem vzájemného
vyjasňování názorů a stanovisek,
zpětných vazeb a reakcí na vznikající
problémy."/březen 92, ČNR/
"... máme připravenu novelu příslušných
zákonů, které si dovolím předložit
České národní radě ve velmi
krátké době, snad na příštím
dubnovém zasedání, která zcela mění
postavení privatizačních komisí a
odstraňuje určité ambivalence, které
v jejich postavení jsou: nejasnost, zda jsou to orgány
státní správy nebo co to vlastně je,
prostě byly tam určité vady. Touto novelou
se to má odstranit. Privatizační komise budou
podstatně redukovány, protože malá privatizace
je ve většině okresů završena a
budou dále udělány - pokud novela projde
- profesionální skupiny, které budou v pracovním
poměru vůči Fondu národního
majetku. Budou to jeho pracovníci." /17. 3., ČNR/
Tomáš Ježek |
O nic jiného mi nešlo a nejde. O nic jiného
než o naplňování smyslu slov ministra
Ježka, o dodržování privatizačních
zákonů předkládaných ministrem
Ježkem, o praktické respektování prováděcích
předpisů ministerstva pana Ježka. O to, aby
dosud nevyzkoušený proces privatizace byl prováděn
s minimem chyb, omylů, s minimem ztrát finančních
i důvěryhodnosti.
Důsledně jsem plnil svůj poslanecký
slib. Všemi formami jsem během let 1991 a 1992 informoval
pana ministra a jeho úřad jednak o konkrétních
skutečnostech a poznatcích, jednak jsem mu podával
systémové návrhy na zlepšení
přesnosti a důvěryhodnosti procesu privatizace.
Brzy jsem odhalil nedomyšlenost existence a postavení
okresních komisí pro privatizaci, jež vznikly
"z revoluční netrpělivosti" /cit.
T. Ježka/. Doporučil jsem redukci počtu členů,
plnou profesionalizaci, vytvoření aktivního
systému odměňování, zavedení
kritérií průběžného sledování
a vyhodnocování odbornosti členů /pracovníků/
komisí a jejich pozitivní obměnu. Nevěřil
jsem totiž od počátku, že tyto komise
skončí s volebním obdobím, neboť
nebudou mít co dělat, jak se dušoval pan ministr.
Proto jsem byl a jsem přesvědčen, že
důraz na skutečnou profesionalitu výkonu
privatizace se musí vyplatit, jak důvěrou
lidí ve smysl a poctivost nově vznikající
státní správy, tak i maximálním
plněním měšce Fondu národního
majetku. Ten přece podle pana ministra měl obsahovat
peníze "dobré", bankovní, které
by za dva roky začaly posilovat úvěrové
zdroje našich bank, což by se mělo kladně
projevit v investiční a rozvojové aktivitě
ekonomiky.
Proto musela být logická i má snaha o optimální
hospodárnost činnosti téměř
2.000 členů a pracovníků komisí,
přestože mne to vlastně nemuselo pálit.
Vždyť všechny výdaje jsou hrazeny z peněz
mimo státní rozpočet, z Fondu!
Brzy po ustanovení komise v okrese Č. Krumlov jsem
se například od některých pracovníků
okresního úřadu a od tří členů
komise dověděl, že předseda této
komise neoprávněně používá
soukromé vozidlo tam, kde by měl použít
veřejnou dopravu, a že na cestovních výkazech
je dokonce uváděn vyšší než
skutečný počet kilometrů do cílové
stanice. Po obstarání si metodických materiálů
MSNMP pro činnost komisí jsem začal ověřovat
psané a skutečné. Podněty jsem sděloval
a předával panu ministrovi. A začal jsem
se podrobně zabývat kontrolním systémem
malé privatizace, jemuž jsem se věnoval v interpelaci
předešlé /tisk ČNR č. 611/. A
brzy jsem narazil.
Dne 16. dubna se ještě pan ministr v mé přítomnosti
po předání podkladů rozhodl /aniž
bych to navrhoval/ okamžitě odvolat předsedu
komise v Č. Krumlově z funkce. Rozmluvil jsem mu,
aby to tak náhle udělal. Žádal ode mne
návrh na takového člověka, který
by zaručil další bezvadný chod komise
a malé privatizace. Začátkem května
se však situace náhle změnila, a taková
zůstala dodnes. Veškerá aktivita je vyvíjena
směrem k potlačení mého zájmu
o průběh privatizace. Kromě ministra Ježka
a předsedy komise v Č. Krumlově se do ní
velice aktivně zapojili i náměstek Herda
a ředitelka Hášová. Jejich ústy
v okresním tisku mi bylo jasně řečeno,
že jediným českým poslancem, který
má připomínky, jsem já. A proto nemám
pravdu, proto jsem veden osobními a politickými
zájmy. Prý totiž v blížících
se volbách nemusím být zvolen, tudíž
bude konečně klid. Moje stížnosti prý
jsou naprosto neopodstatněné.
Samozřejmě mohu sněmovnu i veřejnost
seznámit, podle potřeby, s nejzávažnějšími
fakty a podezřeními. Vůbec se však netěším
na to, až budu na stříbrném podnose
podávat opozici předvolební argumenty. To
jsou totiž hlavní důvody, proč jsem
se snažil řešit věci včas a bez
řečnického exhibování přímo
přes ministra. On to tehdy oceňoval.
Nevím, jaké osobní zájmy mají
výše zmínění na mysli, natož
pak politické. Vždyť pan předseda komise
je v Krumlově málo znám, neboť se přistěhoval
před pár lety. V roce 1989 se stal manažerem
OF. Byl jím v době, kdy jsem jej panu ministrovi
navrhoval za člena /nikoli za předsedu/ komise,
byl členem OF v době, kdy se na něj objevily
první stížnosti.
Jsem-li napadán za politickou motivaci své aktivity,
musím prohlásit, že v době, kdy pan
ministr chtěl pana předsedu odvolat, jsem se domníval,
že pan předseda je stále ještě
zakládajícím členem Občanské
demokratické strany. Netušil jsem, že právě
někdy na přelomu dubna a května přehodnotil
své asi měsíc staré politické
rozhodnutí a vstoupil do Občanské demokratické
aliance, jež měla v okrese jednoho člena.
Stejně jako pan ministr dávám v odborných
věcech přednost odborností a nezajímám
se o politický názor.
Ovšem od té doby jsem měl smůlu. Tak
se stalo, že mi pan ministr ani jednou neodpověděl
na dopis s podněty. A nevyřizoval je. Na hodinky
s vládou chodil on i jeho lidé neznalí položených
otázek a nepřipraveni. V tisku o mých podnětech
podávali zkreslené informace.
Neodpovídali však ani na stížnosti jednotlivců,
podniků a zastupitelstev adresovaných z okresů
ministerstvu. Od pracovníků ministerstva samotného
vím, že stížnosti se prakticky nevyřizovaly.
Je jasné, že problémy se musely násobit
a kumulovat. Panem ministrem vzývaná zpětná
vazba se nekoná, zato padají mraky pochybností.
V lednu jsem panu ministrovi oznámil, že budu muset
začít interpelovat, neboť nemám ve zvyku
kapitulovat před nečinností. Nabídl
mi, že nechá provést zásadní
kontrolu. Zůstalo u slibu a výmluv. Jednoznačně
se hraje systémem "do voleb to nějak doklepem,
pak už bude klid."
Ministerstvo kontroly se na mou písemnou výzvu panu
ministrovi Němcovi o zahájení plošné
kontroly privatizačních komisí zachovalo
podobně. Po jisté době jsem dostal dopis
od náměstka, který mne zval ke schůzce
k doplnění dalších podnětů.
Pan ministr mi neodpověděl dodnes. Kontrolu však
mohli zahájit ihned.
Pokud jde o privatizační komisi v Č. Krumlově,
pan ministr Ježek je zcela uspokojen tím, že
již ji nenavštěvuji, neboť si dala do jednacího
řádu z iniciativy pana předsedy ustanovení,
zakazující podávat mi jakékoli informace
bez jeho vědomí a souhlasu. Když jsem byl dokonce
vyloučen z jedné její schůze, což
si někteří členové přede
mnou odhlasovali, bylo mi jedním z členů
řečeno toto: "My jsme si teď odhlasovali,
že se nezúčastníte části
jednání komise. To je demokracie, pane poslanče,
víte?"
Nedodržuje-li člen komise jednací řád
a zákony, odvolá jej ministr z funkce. Když
neodvolá, proč?
Pana ministra Ježka žádám, aby se postavil
k zákonům čelem a obnovil mou bývalou
důvěru v něj.
Pana ministra Němce žádám, aby rozhýbal
své ministerstvo a regionální orgány
a začal dělat, co má a co slíbil.
A aby o tom podal informaci.
Pana prokurátora Brunnera žádám, aby
sdělil, co se děje v případě,
že ministr porušuje zákony.
Nehodlám ze své zkušenosti vyvozovat závěry,
že k prosazení svých zákonných
práv musím užit radikálnějších
prostředků než interpelace. O absenci organizačních
schopností ministra Ježka jsem se osobně přesvědčil.
O obrovské korupci v ose komise - ministerstvo Fond národního
majetku nepochybuji.
O možných politických aspektech tato interpelace
není.
Žádám odpověď v tomto volebním
období.
26. 3. 1992 | Zbyněk Máca v. r." |