ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992
VI. volební období
681 B
ODPOVĚĎ NA INTERPELACI
poslanců ČNR Leona Danneberga a Eduarda Vacka
na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta
ve věci závažného ohrožení životního prostředí v okrese Teplice, kamiony odstavenými před hraničním přechodem Cínovec
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba zastal odpověď na interpelaci poslanců ČNR Leona Danneberga a Eduarda Vacka dopisem ze dne 11. 5. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na Interpelaci poslanců Leona Danneberga a Eduarda Vacka, kleté je přílohou tohoto sněmovního tisku.
V Praze dne 14. května 1992
Dagmar Burešová v. r.
Příloha: 5 listů
MINISTR PRO HOSPODÁŘSKOU POLITIKU
A ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Karel Dyba, CSc.
V Praze dne 11. května 1992
Č.j. 511 833/92-52
Vážení poslanci,
byl jsem pověřen předsednictvem vlády České republiky odpovědět na Vaši písemnou interpelaci ze dne 26. 3. 1992 ve věci závažného ohrožení životního prostředí v okrese Teplice kamiony odstavenými před silničním hraničním přechodem Cínovec - Zinnwald na společné státní hranici ČSFR/SRN.
Úvodem musím konstatovat, že situace na hraničních přechodech obecně je řešena jen v poslední době usneseními vlády ČR ze dne 27.11. 1991 č. 499, vlády ČSFR ze dne 2.12. 1991. č. 835 a usnesením vlády ČR ze dne 8.1. 1992 č. 11 a ze dne 1.4. 1992 č. 241 a že kompetence k řešení jsou zejména v působností federálního ministerstva zahraničního obchodu, federálního ministerstva vnitra.
Jedná se totiž o to, že situace, na kterou ve své interpelaci upozorňujete, má své příčiny mimo území naší republiky, neboť je způsobována, tak jako na bavorské hranici, zejména pomalým odbavováním kamionů německými špeditéry, kteří pracují jen v denní době a téměř výlučně jen v pracovní dny.
Tímto problémem se zabývala m. j. koordinační komise vedená náměstkem ministra zahraničního obchodu Ing. Pancířem, ustanovená již v 2. polovině loňského roku. Resort MHPR mimo přímá jednání mezi zástupci obou států, předal 18. 3. t. r. podklady navrhující řešení pro jednaní nejvyšším orgánům se spolkovým kancléřem panem Kohlem - viz příloha.
Z posledního také vyplývá úloha našeho ministerstva. Stavebně je postupně možné řešit celý komplex problémů od záchytných parkovišť až po novou trasu silnice I/8, pro kterou je reservováno na léta 1993 - 1994 cca 30 mil. Kčs pro nové propojení v oblasti hranice. Problémem je však dosavadní nedostatek finančních prostředků k zabezpečení výstavby a údržby silnic i pro zásadní řešení v této oblasti, t. j. vybudování dálnice D 8 Praha - Ústí n. Labem - hranice SRN v letech 1995 - 2000 nákladem 10,4 mld. Kčs. Finanční prostředky jsou v současnosti zajišťovány formou pomoci Evropského společenství, případně i úvěrů z evropských bank, neboť řešení je nutno urychlit.
Problémům při odbavování kamionů mimo jejich urychlení pomůže také přeložení současného přechodu cca 2 km směrem do vnitrozemí SRN připravované na nejbližší roky a také výstavba záchytného parkoviště vybudovaného na komerční bázi na naší straně pod patronací místních orgánů. Výběrové řízení vypsané MěÚ Dubí již vybralo dodavatele s. r. o. Czechoslovakia Conzult Praha se zahraniční kapitálovou účastí. Projekt parkoviště bude zpracován ne základě vyhodnocení několika variant územních a provozních studii. Cílem je zprovoznění parkoviště ještě v letošním roce.
Pokládám za potřebné zastavit se ještě u odstavce interpelace, v němž je poukazováno ne korespondenci s MHPR které probíhá také v poslední době a to mimo četná osobní jednání zejména se zástupcem přednosty OÚ Teplice JUDr. Zamrazilem, zastupujícím v této věci přednostu okresu.
K problematice neexistujícího sociálního zařízení podél tras k hraničním přechodům uvádím, že silničním organizacím byla nabídnuta spolupráce ke zlepšení životního prostředí několika zahraničními firmami (AOCO Attwods, DIXI, WIECLO, atd.). Řešení je podmíněno financováním projektu z fondů Federálního výboru pro životní prostředí, kam byl projekt předložen a do dnešního dne nebylo schváleno jeho financování.
Závěrem ještě uvádím nutnost komplexního lešení problémů, které uvádíte o to jak na úrovni federální (špeditéři, vývozní povolení, atd., ale také kombinovanou dopravou Lovosice - Drážďany, kterou připravuje FMO a ÚŘ ČSD), úrovni národní (viz stavební opatření, životní prostředí), tak i na úrovni místních orgánů (zejména ve vztahu k podnikatelským aktivitám). Věřím, že v součinnosti se podaří všechny problémy postupně vyřešit.
V Praze dne 11. 5. 1992 |
Karel Dyba v. r. |
MINISTR PRO HOSPODÁŘSKOU POLITIKU
A ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Karel Dyba, CSc.
V Praze dne 18. března 1992
Č.j. 510 571/92-52
Vážený pane předsedo vlády,
v návaznosti na jednání Vaše a předsedkyně ČNR paní Burešové se spolkovým kancléřem panem Kohlem při jeho jednání v Praze, sděluji Vám ke svízelné situaci na hraničních přechodech do SRN následující informace.
V souladu se stoupajícím trendem intenzity přeshraničního provozu v posledních letech došlo počínaje rokem 1990 také k enormnímu nárůstu kamionové dopravy nejprve na bavorské hranici a posléze i na hranici saské a tím také ke vzrůstajícím problémům místního obyvatelstva. Jedná se totiž o problémy spojené s čekáním kamionů na naší straně na odbavení německou stranou. Zdržení až desítky hodin a vytváření front kamionů až několika kilometrů způsobováno pomalým odbavováním vozidel německými speditéry, kteří pracuji jen v denní době a jen v pracovní dny (+ výjimečně soboty dopoledne).
Problém je řešen na čs. straně stavebními i organizačními opatřeními, jalo je výstavba záchytných parkovišť, dalších rychlých pruhu pro předjíždění čekající fronty kamiony s carnetem, prázdných kamionů atp., tj. kamiony, které se na hranici nezdržují, ale vzhledem k zácpě jsou odsouzeno čekat.
Problematikou se od roku 1990 zabývalo několikrát společné jednání expertů vedených FMV obou států, vždy s žádostí na SRN, aby zajistila rychlejší odbavování a rozšíření pracovní doby speditérů (problém jejich návaznosti na obchodníky v SRN). FMZO včetně Ústřední celní správy několikrát při svých Jednáních rovněž řešení požadovalo.
Situací se zabývalo i Federální shromáždění, které v květnu 1991 k ní přijalo usnesení č. 140. Zprávu o plnění tohoto usnesení přijala vláda ČSFR 23.12.1991 č. 835, kterému předcházelo související usnesení vlády ČR ze dne 27. 11. 1991. Usnesení federální vlády potvrdilo mj. koordinační orgán pro komplexní řešení problematiky mezinárodní kamionové dopravy, který již v říjnu 1991 navrhoval řešení spočívající mJ. v nákazu jízd nákladních vozidel během víkendových dnů, zvýšení poplatků za tranzit, budování parkovišť a rychlých pruhů pro předjíždění kamionů, které nepotřebují speditérské odbavení, požádání Celní správy SRN o urychlené odbavování kamionů atd.
V rámci působnosti ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR byla na přístupových komunikacích již vybudována řada staveb zabezpečujících zlepšení na stávajících přechodech, přechodech otevřených v posledních 2 letech 1 na přechodech k otevření připravovaných. Základní řešení spočívá ve vybudování dálničního napojení na západoevropskou sít, zejména trasa D 5 Praha - Plzeň - Norimberg do roku 1997, ale také D 8 Praha - Drážďany ca do roku 2000 - 2003.
Celkový náklad pro rekonstrukce a přestavbu přístupových silničních komunikací a hraničních přechodil činí v současných cenách 4 307 mil. Kčs. Do roku 1991 bylo již prostavěno 81 mil. Kčs, objem potřebný pro rok 1992 činí 556 mil. Kčs (zajištěno je dosud 329 mil. Kčs, o zbytek se jedná se zahraničním) partnery), po roce 1992 zbývá ještě 3 897 mil.Kčs. Tyto úkoly vycházejí z usnesení vlády ČR č. 11 z 8.1.1992 k návrhu podpory vybraných pohraničních území české republiky po roce 1991 a týkající se Celé hranice včetně Rakouska a Polska (celkový objem úprav na bavorské hranici činí 1 770,5 mil. Kčs a na saské hranici 1 532,5 mil. Kčs vždy mimo dálnici).
Z uvedeného vyplývá, že česká strana i přes finanční problémy řeší tuto problematiku v max. možné míře. Vzhledem k tomu, že příčina problému je na německé straně, je vhodné, aby jeho řešení připravila také německá strana úpravou práce speditéra i stavebními úpravami na svém území.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Petr Pithart
předseda vlády České republiky
Praha