Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslanců ČNR Leona Danneberga a Eduarda Vacka dopisem
ze dne 22. 4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslanců Leona Danneberga a Eduarda Vacka,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 2 listy
Vážení poslanci,
z pověření předsednictva vlády
České republiky odpovídám na Vaši
písemnou interpelaci ze dne 26. března 1992 ve věci
závažného ohrožení životního
prostředí v okrese Teplice kamiony odstavenými
před hraničním přechodem Cínovec.
Problematika devastovaného životního prostředí
podél přístupových tras k hraničním
přechodům přetížených
odstavenými a popojíždějícími
kamiony je zásadně řešena opatřeními
v působnosti FMZO, FMV a MHPR ČR uloženými
v usneseních vlády ČSFR č.835/91 a
ČR č. 11/92.
Vaše interpelace se týká konkrétní
situace, jaká se v oblasti před přechodem
Cínovec vyvinula v období po 15. březnu a
přímo zhoršuje zdejší stav životního
prostředí. Řešení tohoto problému
však není v působnosti MŽP ČR.
přesto považuji za nutné situaci sledovat a
upozornit na některé možnosti jejího
řešení.
Dle sdělení pracovníků územního
odboru MŽP ČR pro severočeskou oblast v Chomutově
dne 21. dubna t.r. proběhlo jednání mezi
pracovníky MŽP a referátu životního
prostředí Okresního úřadu Teplice.
Bylo zjištěno, že problém pomalého
odbavování kamionů je způsoben především
zanedbáním jakékoliv regulace vývozu
zejména stavebních hmot z republiky. Drtivá
většina přepravců nemá v pořádku
příslušné doklady, požadované
německou stranou. Tito vývozci teprve na hranicích
hledají zákazníka nebo místo vykládky
prostřednictvím speditérských firem.
FMV by mělo vytvořit předpoklady pro odstranění
nedostatků v dokladové dokumentaci, potřebné
k hladkému a rychlému odbavení německou
stranou, mj. sjednocením požadavků na formu
odbavení.
Do konce listopadu letošního roku má být
postaveno záchytné parkoviště asi pro
200 kamionů v prostoru Cínovce, které by
mělo tento problém z velké části
vyřešit. MHPR ČR ve spolupráci s MF
ČR a OÚ Teplice by mělo zajistit dodržení
předpokládaného termínu dokončení
stavby. Pro urychlení odbavení se uvažuje o
přímém telefonickém spojení
tohoto parkoviště s Německem tak, aby odtud
mohly být pro kamiony, které nemají zajištěno
místo vykládky, sjednány podmínky
a čas odbavení.
Stávající silnice mají řadu
dopravních a ekologických závad a nejsou
bez podstatné rekonstrukce schopny přenést
event. další nárůst objemu přepravy.
Stanovisko SIÚ Liberec k problematice obchvatu města
Dubí bude dořešeno v průběhu
května 1992.
Z podnětu MŽP-ÚO Chomutov se uskuteční
dne 30.dubna v 10 h. schůzka na předsednictvu vlády
ČSFR za účasti zástupců OÚ
Teplice a Most s cílem napomoci k řešení
složité situace na hraničním přechodu
Cínovec.
V souvislosti s obdobnou problematikou i u jiných hraničních
přechodů jsem se dne 3. dubna obrátil dopisem
na ministra vnitra ČR T. Sokola se žádostí,
aby napomohl k překonání kritické
situace a zaměřil činnost dopravní
policie k řízení silničního
provozu s ohledem na ochranu životního prostředí
v obcích.
Zásadní řešení spatřuji
v maximálním využití železnice
pro přepravu kamionů. Zajištění
přepravy části kamionů po vodě
mezi Lovosicemi a Drážďany nabízí
společnost Ekotrans Moravia. Většina silniční
dopravy ze stávající silnice Teplice-Cínovec
přejde v budoucnu na dálnici D8.
Věřím, že v součinnosti místních,
regionálních, republikových a federálních
orgánů i podnikatelských aktivit se podaří
tíživou ekologickou situaci vyvolanou kamiony v dohledné
době překonat.