ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

681

INTERPELACE

poslanců ČNR Leona Danneberga a Eduarda Vacka

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci závažného ohrožení životního prostředí v okrese Teplice kamiony odstavenými před hraničním přechodem Cínovec

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslanců ČNR Leona Danneberga a Eduarda Vacka na předsedu vlády ČR Petra Pitharta.

"Vážený pane premiére!

S uvolněním obchodních styků se sousedními státy po listopadu 1989 došlo k prudkému nárůstu kamionové automobilové dopravy. Jelikož odbavování kamionů na hraničním přechodu Cínovec není organizování plynule, dochází k odstavování kamionů na silnici před hraničním přechodem v délce několika kilometrů.Důvodem je nejen celkové zatížení přechodu /není to rozhodujícím faktorem potíží/ a neúměrné zvýšení přepravy stavebních substrátů z ČSFR do SRN /štěrk, písek a štěrkopísek, cement a další/, ale zejména potíže s odbavováním kamionů na německé straně hraničního přechodu. Vinu nenese německá celnice, která odbavuje kamiony bez potíží, ale tzv. špeditéři, což jsou soukromé firmy, vybavující potřebné doklady, a to pouze v pracovní době, tj. odpoledne do 17 hodin.

Nemůžeme posoudit, jakou část viny nesou naši dopravci, kteří údajně nemají v pořádku příslušné doklady, nemohou být odbaveni a zůstávají stát na přechodu, který ucpávají a vzniká narůstání řady vozidel od státní hranice přes obec Dubí, Pozorku do Teplic a ještě dále v délce mnoha kilometrů.

V zimních měsících řidiči kamionů nevypínají motor z důvodu vytápění vozidel, pro neexistenci sociálních zařízení podél trasy používají každý možný kus volného prostoru, vyhazují z aut zbytky jídel, plechovky a jiné obaly. Jaké důsledky na životní prostředí mají poslední dva nedostatky, není nutné zdůrazňovat. Jak katastrofální důsledky mají výfukové plyny v takovém rozsahu, zejména ve dnech inverze, je Vám jistě, pane premiere, známo.

Po protestním zablokování silnice Dubí-Cínovec obyvateli Dubí došlo k opatřením, zabraňujícím odstavování kamionů v obci Dubí, což postupně pokračovalo i v obcl Pozorka a později v Teplicích. Nekonečná řada kamionů, čekajících 1 desítky hodin, až budou policií v odbavitelném počtu puštěni do hraničního prostoru Cínovce, začíná nyní před Teplicemi, v místě, kde se silnice dělí na směr ku Praze a k Mostu. V těchto místech však po jedné straně přiléhá k silnic sídliště Třešňovka.

Dne 4. března t.r. došlo k protestní blokádě silnice obyvatel Třešňovky, kteří si již delší dobu stěžují na hluk, znečištění okolí a zejména na znečištění ovzduší výfukovými plyny odstavených kamionů, které zde stojí trvale v posouvající se řadě.

Při jednání zástupců demonstrantů s přednostou OkÚ, zástupci Úřadu města Teplice a zástupci příhraničního regionu z německé strany vyhrožovali demonstranti a starostové některých dotčených obcí okresu Teplice, že nedojde-l k brzké nápravě, dojde k vytlačení odstavených kamionů z okresu Teplice zřízením zátarasů na hranicích okresu. Přítomní zástupci zmíněného německého regionu přislíbili pomoc, l když tvrdili, ze orgány státní správy nemohou ovlivnit urychlení práce soukromých špeditérů, a němečtí celníci nezavinují žádné zdržení.

A skutečně v následujícím týdnu od 9. března t.r. byly kamiony na německé straně přechodu Cínovec odbavovány bez průtahů, takže na sinici nebyly odstavovány žádné kamiony. Hned v dalším týdnu však, již od pondělí 16. 3., nastala stejná situace, jaká panuje na silnici k přechodu Cínovec, po řadu měsíců.

Okresní úřad se snaží řešit situaci vybudováním záchytného parkoviště na Cínovci, na jediném vhodném volném pozemku, který patří Rudným dolům na Cínovci /těžební činnost dolu byla ukončena/. Potíž však není ani tak v jednání s MHPR ČR o finanční prostředky na vybudování parkoviště, jak ve skutečnosti, že RD vedly již závazná jednání s německým partnerem o pronájem pozemku za účelem realizace jisté investice a o věci bude rozhodnuto teprve v květnu t.r. Do té doby nelze dále o zřízení parkoviště jednat. Vyvlastnění pozemku podle stavebního zákona je prý nereálné!

Pro protesty občanů a obce Bystřany nepodařilo se realizovat ani odstavování kamionů na dálniční spojce v úseku Nové Dvory-Řehlovice na katastru obce Bystřany. V běhu je jednání o přepravě kamionů přes hrance vodní cestou po Labi /z Lovosic do Drážďan/ nebo nákladními vagony ve stejném úseku /pokusy byly již v posledních dnech činěny/.

Problémem se zabývalo také usnesení vlády ČSFR č. 835 z 23. 1 2. 1 991, které však problém nevyřešilo.

Dle našeho zjištění je OkÚ Teplice již od podzimu 1991 ve stálém styku s FMZO a MHPR ČR, poslední v korespondenci je dopis přednosty OkÚ lng. Dr. Musiala min. Dybovi z 12. 2. 1992 čj. 205/92-P, který poukazuje na katastrofickou dimenzi problému. Odpověď dosud nedošla.

Poslední písemností ve fasciklu označeném "E 55" je dálnopis ze dne 18. března 1992, podepsaný řed. Klečkou z FMZO, jímž sděluje, že ministerstvo provedlo intervenci u německé strany a nyní čeká na návrhy této strany. A odstavené kamiony stojí dále desítky hodin v nekonečné frontě na silnici a katastrofálním způsobem přetěžují již beztak neúnosně zdevastované životní prostředí. Na požádání předložíme 6 archů podpisů obyvatel sídliště Třešňovka pod peticí, která byla zaslána předsedkyni ČNR Dr. Burešová v této věci. Přestože tato již téměř předvolební doba celkem nepřeje interpelacím, jsme vzhledem k vážnosti situace přesto nuceni k tomuto kroku a žádáme o urychlenou odpověď, jaké kroky hodlá vláda k nápravě učinit.

Praze dne 26. 3. 1992
Leon Danneberg v. r.
Eduard Vacek v. r."

Dagmar Burešová v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP