Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslanců ČNR Leona Danneberga
a Eduarda Vacka na předsedu vlády ČR Petra
Pitharta.
"Vážený pane premiére!
S uvolněním obchodních styků se sousedními
státy po listopadu 1989 došlo k prudkému nárůstu
kamionové automobilové dopravy. Jelikož odbavování
kamionů na hraničním přechodu Cínovec
není organizování plynule, dochází
k odstavování kamionů na silnici před
hraničním přechodem v délce několika
kilometrů.Důvodem je nejen celkové zatížení
přechodu /není to rozhodujícím faktorem
potíží/ a neúměrné zvýšení
přepravy stavebních substrátů z ČSFR
do SRN /štěrk, písek a štěrkopísek,
cement a další/, ale zejména potíže
s odbavováním kamionů na německé
straně hraničního přechodu. Vinu nenese
německá celnice, která odbavuje kamiony bez
potíží, ale tzv. špeditéři,
což jsou soukromé firmy, vybavující
potřebné doklady, a to pouze v pracovní době,
tj. odpoledne do 17 hodin.
Nemůžeme posoudit, jakou část viny nesou
naši dopravci, kteří údajně nemají
v pořádku příslušné doklady,
nemohou být odbaveni a zůstávají stát
na přechodu, který ucpávají a vzniká
narůstání řady vozidel od státní
hranice přes obec Dubí, Pozorku do Teplic a ještě
dále v délce mnoha kilometrů.
V zimních měsících řidiči
kamionů nevypínají motor z důvodu
vytápění vozidel, pro neexistenci sociálních
zařízení podél trasy používají
každý možný kus volného prostoru,
vyhazují z aut zbytky jídel, plechovky a jiné
obaly. Jaké důsledky na životní prostředí
mají poslední dva nedostatky, není nutné
zdůrazňovat. Jak katastrofální důsledky
mají výfukové plyny v takovém rozsahu,
zejména ve dnech inverze, je Vám jistě, pane
premiere, známo.
Po protestním zablokování silnice Dubí-Cínovec
obyvateli Dubí došlo k opatřením, zabraňujícím
odstavování kamionů v obci Dubí, což
postupně pokračovalo i v obcl Pozorka a později
v Teplicích. Nekonečná řada kamionů,
čekajících 1 desítky hodin, až
budou policií v odbavitelném počtu puštěni
do hraničního prostoru Cínovce, začíná
nyní před Teplicemi, v místě, kde
se silnice dělí na směr ku Praze a k Mostu.
V těchto místech však po jedné straně
přiléhá k silnic sídliště
Třešňovka.
Dne 4. března t.r. došlo k protestní blokádě
silnice obyvatel Třešňovky, kteří
si již delší dobu stěžují
na hluk, znečištění okolí a zejména
na znečištění ovzduší výfukovými
plyny odstavených kamionů, které zde stojí
trvale v posouvající se řadě.
Při jednání zástupců demonstrantů
s přednostou OkÚ, zástupci Úřadu
města Teplice a zástupci příhraničního
regionu z německé strany vyhrožovali demonstranti
a starostové některých dotčených
obcí okresu Teplice, že nedojde-l k brzké nápravě,
dojde k vytlačení odstavených kamionů
z okresu Teplice zřízením zátarasů
na hranicích okresu. Přítomní zástupci
zmíněného německého regionu
přislíbili pomoc, l když tvrdili, ze orgány
státní správy nemohou ovlivnit urychlení
práce soukromých špeditérů, a
němečtí celníci nezavinují
žádné zdržení.
A skutečně v následujícím týdnu
od 9. března t.r. byly kamiony na německé
straně přechodu Cínovec odbavovány
bez průtahů, takže na sinici nebyly odstavovány
žádné kamiony. Hned v dalším týdnu
však, již od pondělí 16. 3., nastala stejná
situace, jaká panuje na silnici k přechodu Cínovec,
po řadu měsíců.
Okresní úřad se snaží řešit
situaci vybudováním záchytného parkoviště
na Cínovci, na jediném vhodném volném
pozemku, který patří Rudným dolům
na Cínovci /těžební činnost dolu
byla ukončena/. Potíž však není
ani tak v jednání s MHPR ČR o finanční
prostředky na vybudování parkoviště,
jak ve skutečnosti, že RD vedly již závazná
jednání s německým partnerem o pronájem
pozemku za účelem realizace jisté investice
a o věci bude rozhodnuto teprve v květnu t.r. Do
té doby nelze dále o zřízení
parkoviště jednat. Vyvlastnění pozemku
podle stavebního zákona je prý nereálné!
Pro protesty občanů a obce Bystřany nepodařilo
se realizovat ani odstavování kamionů na
dálniční spojce v úseku Nové
Dvory-Řehlovice na katastru obce Bystřany. V běhu
je jednání o přepravě kamionů
přes hrance vodní cestou po Labi /z Lovosic do Drážďan/
nebo nákladními vagony ve stejném úseku
/pokusy byly již v posledních dnech činěny/.
Problémem se zabývalo také usnesení
vlády ČSFR č. 835 z 23. 1 2. 1 991, které
však problém nevyřešilo.
Dle našeho zjištění je OkÚ Teplice
již od podzimu 1991 ve stálém styku s FMZO
a MHPR ČR, poslední v korespondenci je dopis přednosty
OkÚ lng. Dr. Musiala min. Dybovi z 12. 2. 1992 čj.
205/92-P, který poukazuje na katastrofickou dimenzi problému.
Odpověď dosud nedošla.
Poslední písemností ve fasciklu označeném
"E 55" je dálnopis ze dne 18. března 1992,
podepsaný řed. Klečkou z FMZO, jímž
sděluje, že ministerstvo provedlo intervenci u německé
strany a nyní čeká na návrhy této
strany. A odstavené kamiony stojí dále desítky
hodin v nekonečné frontě na silnici a katastrofálním
způsobem přetěžují již beztak
neúnosně zdevastované životní
prostředí. Na požádání
předložíme 6 archů podpisů obyvatel
sídliště Třešňovka pod peticí,
která byla zaslána předsedkyni ČNR
Dr. Burešová v této věci. Přestože
tato již téměř předvolební
doba celkem nepřeje interpelacím, jsme vzhledem
k vážnosti situace přesto nuceni k tomuto kroku
a žádáme o urychlenou odpověď,
jaké kroky hodlá vláda k nápravě
učinit.