Zastupitelstvo komory na návrh prezidia schválí
organizační řád komory, kterým
určí složení orgánů komory,
způsob jejich volby, jejich jednací řády
a vztahy mezi orgány a členy komory.
(1) Valná hromada přijme stavovský řád,
který zaručuje, aby neutrpěla vážnost
komory nebo členů komory, kteří vykonávají
psychologickou činnost s klienty.
(2) Stavovský řád stanoví
a) že řádný člen komory musí
vykonávat své povolání podle nejlepšího
vědomí a svědomí, musí mít
vždy na paměti nejlepší prospěch
svého klienta a případnou závislost
klienta nesmí zneužit k obohacení nebo k jiným
činům protiřečícím dobrým
mravům,
b) že není dovolena potulná praxe, nedůstojné
a profesi nebo klienta poškozující veřejné
produkce s předváděním psychologických
metod,
c) že jsou povoleny pouze důstojné způsoby
propagace psychologických služeb,
d) že je zakázáno podporovat a krýt
neoprávněné vykonávání
psychologické činnosti s klienty,
e) že řádný člen komory nesmí
vykonávat další zaměstnání
nebo činnost, které se příčí
vážnosti nebo etice psychologického povolání,
f) způsob označení pracoviště
člena komory,
g) další práva a povinnosti členů
komory.
(1) Zastupitelstvo přijímá disciplinární
řád, který stanoví postup orgánů
komory při disciplinárním řízení
pro porušení řádu komory s jejím
členem.
(2) Disciplinární řízení sestává
z disciplinárního šetření (dále
jen "šetření"), jednání
před čestnou radou a z uložení disciplinárního
opatření.
(3) Disciplinární řízení zahájí
čestná rada z podnětu člena čestné
rady, nebo z podnětu prezidia komory.
(4) Vědomě nepravdivá výpověď
nebo vědomě nepravdivý posudek nebo porušení
zásady mlčenlivosti, pokud se jedná o člena
komory, je důvodem k zahájení disciplinárního
řízení proti němu.
(5) Disciplinární řízení se
zastaví, jestliže disciplinárně obviněný
zemřel, nebo z komory vystoupil.
(6) Pokud čestná rada při disciplinárním
řízení nabude podezření, že
byl spáchán trestný čin, přeruší
disciplinární řízení a oznámí
věc příslušnému orgánu
prokuratury. Po obdržení vyrozumění
o učiněných opatřeních [§
158 zákona 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád) ve znění
pozdějších předpisů]
čestná rada rozhodne o pokračování
disciplinárního řízení.
(1) Členové komory jsou povinni vypovídat
v disciplinárním řízení jako
svědkové a podávat posudky, jsou-li o to
požádáni.
(2) Čestná rada je oprávněna uložit
pokutu do výše 500 Kčs těm členům
komory, kteří bez řádného důvodu
odmítají svědčit nebo podat znalecký
posudek, a to i opakovaně.
(3) Pro výslech svědků a znalců a
pro hrazení jejich ušlého zisku a odměn
se přiměřeně použijí ustanovení
trestního řádu.
(1) Čestná rada, pokud zahájí šetření
z podnětu svého člena, oznámí
to prezidiu komory.
(2) Prezidium komory neprodleně po zahájení
šetření určí zástupce
komory.
(3) Čestná rada při zahájení
šetření určí ze svých
členů zpravodaje.
(4) Disciplinární šetření probíhá
před čestnou radou, která po vyslechnutí
zástupce komory a zpravodaje rozhodne, zda je důvod
pro pokračování disciplinárního
řízení, nebo zda má být zastaveno.
(5) Proti rozhodnutí o pokračování
disciplinárního řízení není
opravný prostředek. Proti zastavení disciplinárního
řízení se může prezidium odvolat
k dozorčímu orgánu, který rozhodne
s konečnou platností. Rozhodne-li dozorčí
orgán, že je dán podklad pro pokračování
disciplinárního řízení, čestná
rada řízení provede.
(6) Má-li být vedeno disciplinární
řízení proti poslaneci zákonodárného
sboru, čestná rada si vyžádá
od příslušného orgánu souhlas
k disciplinárnímu řízení. Má-li
být vedeno disciplinární řízení
proti členu ozbrojených sil, ozbrojených
sborů nebo vysokoškolskému učiteli,
předá čestná rada věc jeho
zaměstnavateli. Příslušné orgány
jsou pak čestné radě oznámí,
jak bylo ve věci rozhodnuto.
(7) Je-li shledán důvod pro pokračování
disciplinárního řízení, čestná
rada to neprodleně oznámí členu komory,
proti němuž je vedeno.
(8) Předseda čestné rady určí
disciplinárního vyšetřovatele, který
není členem čestné rady.
(9) Člen komory, proti němuž je vedeno řízení,
má právo si z členů komory zvolit
obhájce nebo se nechat zastupovat advokátem.
(10) O průběhu disciplinárního šetření
se vede zápis.
(11) Disciplinární vyšetřovatel vyslechne
svědky a člena komory, proti němuž je
řízení vedeno; odepřeli vypovídat,
šetření se nepřerušuje.
(12) Spis může na závěr disciplinárního
šetření zástupce komory doplnit a podá
předsedovi čestné rady návrh na jednání
před čestnou radou, nebo návrh na zastavení
disciplinárního řízení.
(13) Čestná rada o návrhu rozhodne do 14
dnů.
(1) Jednání před čestnou radou (dále
jen "jednání") je ústní
a neveřejné. O průběhu jednání
se pořizuje zápis.
(2) Den jednání určí předseda
čestné rady a vyrozumí o tom písemně
alespoň 20 dnů předem obhájce, zástupce
komory a člena komory, proti němuž je vedeno
řízení, zároveň s disciplinárním
obviněním a seznamem členů čestné
rady.
(3) Nedostaví-li se člen komory, proti němuž
je vedeno řízení, může mu čestná
rada udělit pořádkovou pokutu do výše
500 Kčs a uložit náhradu nákladů
disciplinárního řízení.
(4) Při rozhodování o vyloučení
členů čestné rady pro podjatost se
použijí přiměřeně ustanovení
trestního řádu. Kromě toho zástupce
komory a člen komory, proti němuž je vedeno
řízení, mohou do deseti dnů před
jednáním odmítnout po jednom členu
čestné rady rady bez udání důvodů.
(5) Zástupce komory a člen komory, proti němuž
je vedeno řízení, mají právo
si přizvat nejvýše po třech důvěrnících
z členů komory. Jednání je oprávněn
se zúčastnit také prezident komory a její
vicepresident.
(6) Jednání řídí předseda
nebo místopředseda čestné rady. Přečte
rozhodnutí o disciplinárním obvinění.
Čestná rada vyslechne zejména zástupce
komory, svědky, znalce a člena komory, proti němuž
je vedeno řízeni.
(7) Člen komory, proti němuž je vedeno řízení
a jeho obhájce mají poslední slovo.
(8) Čestná rada po hlasování vynese
rozhodnutí o disciplinárním opatření.
Čestná rada musí do 8 dnů odeslat
rozhodnutí o disciplinárním opatření
s odůvodněním členu komory, proti
němuž je vedeno řízení, a jeho
obhájci. Součástí rozhodnutí
je i určení, kdo hradí náklady řízení.
(1) Čestná rada může uložit tato
disciplinární opatření
a) upozornění,
b) napomenutí,
c) pokuta až do výše desetinásobku nejnižší
měsíční mzdy stanovené obecně
závaznými právními předpisy
[Nařízení vlády
č. 464/1991 Sb., o stanovení nejnižší
měsíční mzdy pro účely
trestního zákona],
d) odnětí práva k výkonu samostatné
psychologické činnosti s klienty na dobu nejvýše
dvou let,
e) vyloučení řádného člena
z komory na dobu nejvýše tří let,
f) vyloučení mimořádného člena
z komory na dobu nejvýše tří let.
(2) Disciplinární opatření uvedená
pod písm. b) a c) mohou být zostřena uveřejněním
v komorním věstníku; disciplinární
opatření pod písm. d) a e) musí být
uveřejněna. Disciplinární opatření
pod písm. d) je opatřením mimořádným
a lze jej uložit jen v případech velmi závažných
provinění nebo pro opakovaná provinění.
Disciplinární opatření pod písm.
e) se může udělit pouze, jestliže byl
člen komory soudem právoplatně odsouzen za
úmyslný trestný čin k trestu odnětí
svobody přesahujícímu dobu jednoho roku nebo
za závažné a opakované porušení
stavovského řádu.
(1) Proti disciplinárnímu opatření
lze podat opravný prostředek; pro disciplinární
opatření uvedená v § 25 odst. (1) písm.
a), b) u prezidia Komory a pro disciplinární opatření
uvedená v písm. c), d) a e) příslušného
soudu.
(2) Uchazeč o řádné členství
v komoře, který nebyl komorou zapsán do registru
řádných členů komory nebo řádný
člen komory, který byl z komory vyloučen,
má právo domáhat se ochrany návrhem
u soudu.
(3) Rozhodnutí komory o oprávnění
k samostatné psychologické činnosti s klienty
je přezkoumatelné příslušným
soudem na návrh řádného člena
komory podle zvláštních předpisů
[§ 244 a násl. zákona
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád].
(1) Vláda České republiky jmenuje dozorčí
orgán, který dozírá na činnost
komory.
(2) Dozorčí orgán potvrzuje řád
komory, stavovský a disciplinární řád.
Nepotvrdí-li je dozorčí orgán, předloží
zastupitelstvo řády komory se zamítavým
stanoviskem dozorčího orgánu k rozhodnutí
České národní radě.
(3) V případě, že orgány komory
opakovaně porušují řády komory
nebo jednají v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy a nebo jestliže orgány
komory neplní úkoly podle tohoto zákona,
dozorčí orgán je oprávněn rozpustit
orgány komory a vyhlásit nové volby. Do zvolení
nových orgánů komory řídí
činnost komory správní komise jmenovaná
dozorčím orgánem.
(4) Prezident komory, nesouhlasí-li s rozhodnutím
dozorčího orgánu, může předložit
věc České národní radě
k rozhodnutí, což nemá odkladný účinek.
(5) Příslušné orgány státní
správy stanoví po projednání s komorou
obecně závaznými právními předpisy
jakou psychologickou činnost a v jakém rozsahu mohou
vykonávat osoby zapsané v registru řádných
členů na základě ustanovení
§ 7 odst. (3) písm. c).
(6) Příslušné orgány státní
správy po projednání s komorou stanoví
obecně závaznými právními předpisy
výši úplaty a způsob jejího určení.
(1) Vláda České republiky jmenuje dozorčí
orgán.
(2) Osoby, které vykonávají psychologickou
činnost a splňují podmínky uvedené
v § 2, 5, 7 odst. (4) písm. a) a b) zašlou dozorčímu
orgánu do..... 1992 příslušné
doklady o vzdělání a přesnou adresu.
(3) Dozorčí orgán pozve osoby, které
splňují příslušné podmínky,
k valné hromadě ejméně měsíc
před jejím konáním. Dozorčí
orgán připraví návrh jednacího
a volebního řádu. Do zvolení orgánů
komory řídí valnou hromadu zástupce
dozorčího orgánu.
(4) Povolení k výkonu samostatné psychologické
činnosti s klienty vydaná podle jiného zákona
pozbývají platnosti jeden rok po dni účinnosti
tohoto zákona.
Psychologická a psychoterapeutická činnost
se během uplynulých padesáti let konstituovala
jako samostatná, svébytná profese, pracující
specifickými prostředky, metodami, technikami, profese,
ve které je třeba ke kvalifikované péči
o člověka a jeho psychiku získat nemalé
odborné předpoklady a zkušenosti. Patří
tedy mezi profese, které mohou úrovní svého
výkonu významně ovlivnit život člověka,
rodiny, či skupiny a - v případě špatné
aplikace - tento život významně ohrozit. Je
to tedy obor, kde členové profese svoji činnost
musí vykonávat v rámci určitých
pravidel, pod určitým odborným dohledem a
garancí.
Živnostenský zákon nepovažuje psychologickou
činnost za živnost a proto je nutné výkon
této profese upravit zvláštním předpisem.
Rovněž probíhající transformace
systému poskytování zdravotní péče
vyžaduje zákonnou úpravu poskytování
psychologických služeb obdobně jako je tomu
u lékařské profese. Zřízení
komory jako samosprávné stavovské korporace
s nuceným členstvím, na níž se
ve vymezeném rozsahu přenáší
státní správa je osvědčenou
formou takové úpravy.
V naší zemi se na přípravě podobného
zákona intenzivně pracovalo v r. 1968, práce
však byly přerušeny ze známých
důvodů. Po dalších dvacet let, ale vlastně
40 let totalitního materialismu byl tento obor z ideologických
důvodů potlačován. Plánovité
popírání všeho duchovního, duševna
jako lidské dimenze, neumožnil institucionální
zakotvení a povědomí o významu a možnostech
tohoto oboru ve veřejnosti. Přes tyto nepříznivé
podmínky se však obor vyvíjel a profesionalizoval
tak, že v kvalitě podstatněji nezaostává
za evropskou úrovní. Odborníci jsou připraveni
a je jich nyní zapotřebí ve všech oblastech
života.
Na rozdíl od jiných profesí, regulovaných
obdobnými zákony o profesních komorách,
má však psychologie určitá specifika,
na která je třeba v obecné části
této důvodové zprávy poukázat,
protože ovlivňují i podobu zákona, jeho
stavbu a rozsah.
1. Činnost je obtížněji zachytitelná,
definovatelná, je vždy do jisté míry
abstraktní, jako celý pojem duševna.
Z toho plyne:
a) netradičnost oboru, menší obecné
povědomí co obor jest,
b) klient, pacient, veřejnost má málo klíčů
k rozpoznání, zda je psychologická péče
(služba) na dobré úrovni,
c) intervence laiků nebo pololaiků je tu pravděpodobnější
a přitom nebezpečnější.
2. Škála uplatnění aplikace:
Psychologická činnost, péče, se může
týkat skutečně všech oblastí
života občanů. Každá lidská
činnost má svůj psychologický aspekt.
Proto během let vyhranila početná škála
dnes už zcela specifických psychologických
oborů, často od sebe profesně dosti odlišných.
Právě tak je tu běžná pluralita
přístupů ke klientovi, existují různé
školy, přístupy v léčbě
od behaviorálních nácviků až
po hlubinnou terapii.
3. Vzdělání Tak jak obor expandoval,
nestačí tomu zatím oficiální,
formální struktury vzdělání
(na rozdíl např. od lékařů)
samo VŠ pregraduální vzdělání
je pouhým základem. Přitom není vytvořen
stabilní systém doškolováni, atestací,
zkoušek (neexistují centrální institucionální
garance). Vzdělání tedy není dané
a jednotné. Během posledních dvaceti let
však vzniklo "polodisidentské" hnutí,
které se snažilo organizovat dlouhodobou výuku
psychoterapie. V současné době u nás,
ale právě tak i v celém světě
existuje řada kurzů, specializací, výcviků,
dílen, vedených různými renomovanými
jednotlivci či centry. V této podobě bude
tedy zřejmě fungovat i nadále.
Z uvedených tří specifik plynou pro tvorbu
zákona následující konsekvence:
1. Ochrana práv klientů, práv občanů
před nekvalifikovaným používáním
technik a nekvalifikovaným zásahem je tu naprosto
zásadním prvkem. Odvozeným momentem pak je
ochrana práv skutečně kvalifikovaných
psychologů a postavení podmínek, za nichž
se psychologická činnost optimálně
vykonává.
2. Definice profese není apriori dána (není
konsensuální). Logická stavba zákona
nemůže tedy být postavena na definici profese,
ale na vymezení psychologické činnosti.
3. Neexistuje jeden příslušný ústřední
orgán státní správy, se kterým
by byla komora v kontaktu. Psychologové pracují
naprosto ve všech rezortech a oblastech státní
správy a i když je jich někde výraznější
množství, nelze určit garanční
ministerstvo. Při tvorbě zákona řešili
jsme nakonec tento problém ustavením vládního
dozorčího orgánu.
4. Na jednotlivých ministerstvech a úřadech
nejsou převážnou většinou v řídící
a decizní sféře odborníci a adekvátní
specializací (na rozdíl např. od MZd.)
5. Význam a vliv tzv. profesních sdružení
(asociaci), sdružujících psychology dle oborů
by měl být v tomto případě
zásadnější (tím spíše,
že komora nemá regionální členění).
Lze tu poukázat na určitou analogii s podnikatelskou
komorou, kde jednotlivé profesní cechy budou též
významnými v mnohém samostatnými složkami
komory.
Předkládaný návrh se důsledně
drží zásady, že tu jde o přenesenou
pravomoc, kterou stát deleguje na samosprávnou korporaci.
Je zřízena ze zákona, aby působila
tam, kde stát nemůže zaručit trvale
kvalifikovanou kontrolu, dozor a garanci, nebo kdy je to pro něj
výhodnější. V našem případě
je toto přenesení pravomoci a zřízení
podobné korporace skutečně pro ochranu kvality
i veřejnosti naprosto meritorní. Státní
orgány mohou velmi těžko sledovat provádění,
aplikaci a její důsledky a tedy garanci kvality.
Bez pomoci komory těžko může zajistit
odpovídající vzdělání.
Hlavním smyslem komory je plnit kontrolní funkci
- směrem ke členům, ale i ke státním
orgánům. Její vznik je i nezbytným
prvkem k tomu, aby mohlo dojít k prolomení unitární,
regulované, plošné a centrální
státní péče. aby se mohla uplatnit
pluralita v péči o člověka. Zároveň
však stát musí mít dohlédací
pravomoc a tu se snažíme v zákoně zaručit.
Protože psychologická činnost může
úrovní svého výkonu významně
ovlivnit život jedince či občanů, je
vznik profesní komory nezbytný právě
v demokratickém systému volné konkurence,
kde je třeba vytvořit kontrolní mechanismy.
Komora tedy není prestižní, ale pracovní
instrument. Přitom nevyžaduje a ani v budoucnu nebude
vyžadovat dotace ze státního rozpočtu,
protože náklady na funkci bude uhrazovat z vlastních
zdrojů. Provedení zákona nevyžaduje
zvláštní náklady z rozpočtu České
republiky.
Návrh zásad tohoto zákona prošel širokou
oponenturou. Vyjádřila se k němu vláda
ČR, příslušné výbory ČNR
a odborná psychologická veřejnost (stanoviska
jednotlivých psychologických asociaci). Řada
připomínek byla zapracována do paragrafového
znění zákona, které nyní předkládáme.