ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

677

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 418/1990 Sb.,

o hlavním městě Praze, ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Pod označení hlavy první se vkládají slova "Oddíl první".

2. § 1 zní:

"§ 1

Hlavní město Praha, jehož území tvoří samostatnou územní jednotku [§ 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu.], je obcí.".

3. Dosavadní text § 2 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novými odstavci 2 a 3, které znějí:

"/2/ Území hlavního města Prahy se dělí na obvody podle zvláštního zákona [§ 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu.] a člení se na městské části. Jednotlivými městskými částmi se rozumějí

a) území, ve kterých působil ke dni 23. listopadu 1990 místní národní výbor,

b) území, ve kterých působil ke dni 23. listopadu 1990 obvodní národní výbor, s výjimkou území uvedených pod písm. a),

c) území, ve kterých byla podle tohoto zákona zřízena další městská část.

/3/ Území městské části musí spadat do jednoho obvodu [§ 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu.]."

4. § 4 zní:

§ 4

/1/ Zřídit nebo zrušit městskou část je oprávněno zastupitelstvo na základě místního referenda konaného na dotčeném území.

/2/ Rozhodnutí zastupitelstva o zřízení nebo zrušení městské části musí obsahovat vypořádání práv a závazků a jde-li o zřízení městské části, také název nové městské části.

/3/ Ostatní změny území městských částí se provádějí dohodou dotčených městských částí."

5. V § 5 první věta zní:

"Městská část, její orgány a právnické osoby a s jejím souhlasem i jiné orgány a právnické osoby, jakož i fyzické osoby mohou užívat znak a prapor městské části."

6. Za § 6 se vkládá oddíl druhý, který zní:

"Oddíl druhý

Vztahy hlavního města Prahy k ústředním orgánům České republiky

§ 6a

/1/ Ústřední orgány státní správy České republiky jsou povinny projednávat v připomínkovém řízení s hlavním městem Prahou návrhy právních předpisů, které se bezprostředně dotýkají hlavního města Prahy.

/2/ Primátor hlavního města Prahy je oprávněn zúčastnit se s hlasem poradním jednání vlády české republiky /dále jen "vláda"/ při projednávání otázek, které se bezprostředně dotýkají zájmů a potřeb hlavního města Prahy a předkládat jí v těchto věcech návrhy.

§ 6b

Rozpočet hlavního města Prahy má přímé vztahy ke státnímu rozpočtu České republiky [Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky české republiky a obcí v České republice /rozpočtová pravidla republiky/, ve znění zákona ČNR č. 579/1991 Sb.].

§ 6c

Předsednictvo české národní rady rozhoduje

a) o rozpuštění zastupitelstva, nesejde-li se zastupitelstvo po dobu delší než 6 měsíců,

b) o sporech mezi hlavním městem Prahou a jinou obcí v oblasti samostatné působnosti obcí."

7. V § 7 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:

"/2/ Kromě záležitostí, které hlavnímu městu Praze přísluší podle zákona české národní rady o obcích, hlavní město Praha dále

a) rozhoduje o rozpuštění místního zastupitelstva, nesejde-li se místní zastupitelstvo po dobu delší než 6 měsíců nebo při zrušení městské části,

b) rozhoduje o sporech mezi městskými částmi v oblasti jejich samostatné působnosti."

8. V § 8 odst. 1 písm. f) zní:

"f) ukládá úkoly příslušnému útvaru policie České republiky při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku na svém území, pokud není schopna je zajistit vlastními silami a prostředky; úkoly útvaru policie může ukládat jen prostřednictvím příslušného vrchního inspektora".

9. V § 8 odst. 2 písm. b) se za slovo "zřizovat" vkládají slova "a zrušovat".

10. V § 8 odst. 2 písm. c) a v § 10 se slovo "organizace "nahrazuje slovy "právnické osoby".

11. Za § 11 se vkládá nový § 11a, který zní:

"§ 11a

/1/ Bylo-li místní zastupitelstvo rozpuštěno / § 7 odst. 2 písm. a)/ nebo vznikne-li nová městská část / § 4 odst. 1/, učiní hlavní město Praha nezbytná opatření k zajištění výkonu samostatné působnosti do doby, než bude zvoleno místní zastupitelstvo.

/2/ Po dobu uvedenou v odstavci I činí hlavní město Praha pouze neodkladné úkony."

12. V § 12 se připojuje nový odstavec 3, který zní:

"/3/ V rozsahu stanoveném ve Statutu může jménem hlavního města Prahy a s jeho souhlasem vydávat obecně závazné vyhlášky pro své území též městská část."

13. V § 13 odstavec 1 zní:

"/1/ Hlavní město Praha vykonává v přenesené působnosti8/ státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony a dále státní správu svěřenou zvláštními zákony obcím, pověřeným obecním úřadům [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/] a okresním úřadům, pokud z těchto zákonů nevyplývá jinak."

14. V § 13 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2, 3 a 4, které znějí:

"/2/ Působnost hlavního města Prahy na úseku územního plánování může vykonávat odborná organizace zřízená hlavním městem Prahou.

/3/ Městská část při výkonu přenesené působnosti vykonává státní správu ve věcech

a) evidence obyvatelstva, nepřísluší-li to jinému orgánu [§ 2 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů],

b) práva shromažďovacího [Zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím],

c) veřejných produkcí [Vyhláška č. 117/1991 Sb., o pořádání veřejných produkcí],

d) voleb a referenda,

e) schvalování územně plánovací dokumentace [§ 26 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu /stavební zákon/],

f) ověřování listin a podpisů [Vládní nařízení č. 15/1953 Sb., o ověřování listin a podpisů na listinách národními výbory.],

g) označování budov čísly popisnými, orientačními a evidenčními [Vyhláška č. 97/1961 Sb., o názvech obcí, označování ulic a číslování domů.], pokud tato agenda ke dni 23. listopadu 1990 náležela místnímu národnímu výboru, jehož právním nástupcem je městská část.

/2/ Městské části, ve kterých se zřizuje místní úřad, vykonávají kromě věcí uvedených v odst. 2 státní správu v rozsahu stanoveném Statutem.".

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 5 a 6.

15. V § 20 odst. 1 se vkládá nové písmeno a), které zní:

"a/ názvy a území jednotlivých městských částí,"

Dosavadní písmena a), b), c) a d) se označují jako písmena b), c), d) a e).

16. V § 20 odst. 1 se připojuje nové písmeno f), které zní:

"f/ městské části, ve kterých se zřizuje místní úřad a rozsah přenesené působnosti místního úřadu.".

17. V § 20 odst. 2 písm. c) se vypouští slovo "jiná" a na konci se připojují slova "ve které se zřizuje místní úřad".

18. V § 20 odstavec 4 zní:

"/4/ Statut vydává zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou.".

29. § 22 zní:

"§ 22

/1/ Orgány hlavního města Prahy jsou zastupitelstvo, rada hlavního města Prahy /dále jen "rada"/, komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů, kancelář hlavního města Prahy a Magistrát hlavního města Prahy /dále jen "magistrát"/.

/2/ Orgány městských částí jsou

a) místní zastupitelstvo,

b) místní rada a její komise,

c) zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů,

d) kancelář městské části,

e) místní úřad v městských částech určených Statutem."

20. § 23 zní:

"V hlavním městě Praze plní funkci obecní rady rada12/ funkci starosty a jeho zástupce13/ primátor a jeho náměstci a funkci obecního úřadu14/ magistrát a kancelář hlavního města Prahy."

21. § 24 odst. 2 zní:

"/2/ Zastupitelstvo kromě pravomocí svěřených obecnímu zastupitelstvu [§ 36 a 36a zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. 485/1951 Sb. a zákona ČNR č....../1992 Sb.]

a) schvaluje statut a jeho změny /§ 20/,

b) rozhoduje o zřízení a zrušení městské části /§ 4 odst. 1/,

c) uděluje souhlas ke sloučení obce s hlavním městem Prahou / 3 odst. 1/,

d) se vyjadřuje k odloučení městské části od hlavního města Prahy /§ 3 odst. 2/,

e) uděluje souhlas k jiným územním změnám hlavního města Prahy /§ 3 odst. 3/,

f) se vyjadřuje k návrhu na udělení historického znaku a praporu městské části /§ 5/.

g) rozhoduje o rozpuštění místního zastupitelstva /§ 7 odst. 2 písm. a)/,

h) rozhoduje o sporech mezi městskými částmi v oblasti jejich samostatné působnosti /§ 7 odst. 2 písm. b)/."

22. V § 24 se vypouští odstavec 3.

23. § 25 zní:

"§ 25

Rada

/1/ Rada se skládá z primátora, náměstků primátora a radních. Počet členů rady je 10 až 15. Funkce člena rady může zaniknout vzdáním se funkce, a to dnem, kdy je písemné prohlášení o vzdání se funkce doručeno kanceláři hlavního města Prahy.

/2/ Rada stanoví úkoly a organizační strukturu kanceláře hlavního města Prahy a jmenuje a odvolává ředitele kanceláře hlavního města Prahy a jemu přímo podřízené vedoucí pracovníky."

24. Za § 25 se vkládá nový § 25a, který zní:

"§ 25a

Kancelář hlavního města Prahy

/1/ Úkoly obecního úřadu ve věcech samostatné působnosti plní v hlavním městě Praze kancelář hlavního města Prahy.

/2/ Kancelář hlavního města Prahy řídí ředitel; který odpovídá za výkon své funkce radě. Ředitel kanceláře hlavního města Prahy se účastní s hlasem poradním zasedání zastupitelstva a schůze rady.

/3/ Ředitel kanceláře hlavního města Prahy je nadřízený všem jejím pracovníkům a plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů.".

25. V § 26 se v nadpise a odstavcích 1 a 2 nahrazují slova "magistrátní úřad" slovem "magistrát".

26. v § 26 odstavci 1 se vypouštějí slova "s výjimkou věcí, které patří do působnosti rady zastupitelstva /§ 15, § 16 odst. 3, § 1/

27. V § 26 odstavce 3 a 4 znějí:

"/3/ Magistrát přezkoumává rozhodnutí orgánů městských částí vydaná ve správním řízení.

/4/ Magistrát se člení na referáty. Magistrát řídí přednosta magistrátu."

28. Za § 26 se vkládají nové § 26a a 26b, které znějí:

"§ 26a

/1/ Přednostu magistrátu jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra vnitra České republiky. Přednosta magistrátu odpovídá za výkon funkce radě.

/2/ Funkce přednosty magistrátu je neslučitelná s funkcí poslance zákonodárného sboru, s funkcí člena zastupitelstva orgánu územní samosprávy, s jinou funkcí ve státní správě a s funkcemi v politických stranách a hnutích.

/3/ Přednosta magistrátu nesmí dále vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti pedagogické, literární, publicistické, vědecké a umělecké za předpokladu, že taková činnost neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost magistrátu.

/4/ Přednosta magistrátu bude vždy odvolán z funkce,

a) byl-li pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin,

b) zjistí-li se u něho skutečnosti uvedené v odstavcích 2 a 3,

c) byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo tato způsobilost byla omezena.

§ 26b

Přednosta magistrátu

a) je nadřízeným všem pracovníkům magistrátu, jmenuje a odvolává vedoucí referátů,

b) plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, pokud tím nepověří vedoucí referátů,

c) zřizuje a zrušuje referáty magistrátu, stanoví jejich vnitřní organizaci a náplň jejich činnosti,

d) účastní se schůzí rady s hlasem poradním.".

29. § 27 zní:

"§ 27

/1/ Místní úřad plní úkoly ve věcech přeneseně působnosti v rozsahu stanoveném Statutem.

/2/ Místní úřady se člení na referáty. Přednosta magistrátu zřizuje a zrušuje referáty místního úřadu, stanoví jejich vnitřní organizaci a náplň jejich činnosti."

30. Za § 27 se vkládají nové § 27a, 27b a 27c, které znějí:

"§ 27a

/1/ Místní úřad řídí přednosta, kterého jmenuje a odvolává přednosta magistrátu se souhlasem rady po projednání v místních radách dotčených městských částí. Přednosta místního úřadu je řízen přednostou magistrátu.

/2/ Přednosta místního úřadu je nadřízený pracovníkům místního magistrátu a plní vůči nim funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů.

/3/ Přednosta místního úřadu je oprávněn zúčastnit se s hlasem poradním schůzí místní rady v městských částech, které patří do územního obvodu místního úřadu.

/4/ Ustanovení § 26a odstavců 2, 3, 4, 5.a 6 se vztahují obdobně na přednostu místního úřadu.

§ 27b

/1/ Kancelář městské části plní v rozsahu stanoveném místní radou úkoly městské části ve věcech samostatné působnosti a úkoly přenesené působnosti podle § 13 odst. 2 tohoto zákona.

/2/ Místní rada jmenuje a odvolává ředitele kanceláře městské části., zřídí-li tuto funkci místní zastupitelstvo.

/3/ Místní rada stanoví organizační strukturu kanceláře městské části a jmenuje, řídí a odvolává vedoucí pracovníky kanceláře městské části.

§ 27c

V rozsahu působnosti svěřené městským částem, tímto zákonem, popřípadě Statutem, se na místní zastupitelstva, místní rady jejich orgány, starosty městských částí a jejich zástupce vztahují přiměřeně ustanovení zákona o obcích15/. "

31. V § 28 odstavec 2 zní:

"/2/ Odporuje-li opatření rady nebo jiných orgánů v otázkách samostatné působnosti zákonu, pozastaví vláda jeho výkon. Nesjedná-li nápravu rada ani zastupitelstvo, předloží vláda do 10 dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí."

32. V § 28 odst. 3 se před slovo "nebo" vkládají slova "kanceláře hlavního města Prahy" a slova "magistrátního úřadu" se nahrazují slovem "magistrátu".

33. § 29 zní:

"§ 29

/1/ Odporuje-li opatření místního zastupitelstva, místní rady, jejich orgánů nebo kanceláře městské části, vydané v samostatné působnosti zákonu, pozastaví magistrát jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží magistrát do 30 dnů od pozastavení věc zastupitelstvu k rozhodnutí.

/2/ Nesprávné opatření místního zastupitelstva, místní rady a jejích orgánů, místního úřadu, kanceláře městské části v otázkách přenesené působnosti zruší magistrát, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal."

34. V § 32 odstavec 1 zní:

"1/ Skutečnosti nasvědčující vyloučení z projednávání a rozhodování věci se oznamují

a) u pracovníka magistrátu nebo místního úřadu vedoucímu referátu magistrátu nebo místního úřadu,

b) u vedoucího referátu magistrátu nebo místního úřadu přednostovi magistrátu nebo místního úřadu,

c) u přednosty místního úřadu přednosti magistrátu,

d) u přednosty magistrátu vedoucímu příslušného ústředního orgánu státní správy,

e) u pracovníka kanceláře hlavního města Prahy nebo kanceláře městské části řediteli kanceláře hlavního města Prahy nebo městské části, není-li tato funkce zřízena, starostovi městské části,

f) u ředitele kanceláře městské části místní radě, pokud se jedná o věc samostatné působnosti, nebo přednostovi magistrátu, pokud se jedná o věc přenesené působnosti,

g) u ředitele kanceláře hlavního města Prahy radě,

h) u člena komise nebo zvláštního orgánu radě nebo místní radě."

35. § 34 se vypouští.

Čl. II

/1/ Do šesti měsíců od počátku účinnosti tohoto zákona uvede zastupitelstvo stávající statut do souladu s tímto zákonem, popřípadě přijme nový statut.

/2/ Do doby úpravy věcí uvedených v § 20 odstavci 1 písm. f) tohoto zákona ve Statutu zůstává dosavadní působnost městských částí ve věcech přenesené působnosti nedotčena.

Čl. III

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona české národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených zákonem ČNR č. 439/1991 Sb. a tímto zákonem.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dne

Důvodová zpráva

Obecná část:

Návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, byl zpracován k provedení harmonogramu postupu legislativních prací nutných při realizaci koncepce výstavby orgánů místní správy v České republice, který vláda České republiky schválila svým usnesením ze dne 21. srpna 1991 č. 292.

Cílem navrhované právní úpravy je upřesnit a doplnit stávající zákon o hlavním městě Praze tak, aby odpovídal připravovaným koncepčním záměrům v oblasti místní správy a současným potřebám hlavního města Prahy a zohledňoval zkušenosti získané z jeho aplikace.

Navrhovanou právní úpravou se zejména upřesňuje postavení hlavního města Prahy jako hlavního města státu.

Další podstatnou změnou oproti stávající právní úpravě je upřesnění postavení Magistrátu hlavního města Prahy tím, že bude přímo ze zákona plnit úkoly okresního úřadu v oblasti státní správy. Dalšími navrhovanými úpravami se vyjasňuje postavení přednosty magistrátu a místního úřadu v určených městských částech a odstraňují se nepřesnosti či neúplnosti stávající právní úpravy.

Cílem návrhu je především vyjádřit změny v uspořádání a kompetencích orgánů hlavního města Prahy a městských částí, které sledují důslednější oddělení samosprávy a státní správy.

Oddělením samosprávy a státní správy se usnadňuje proces slučování městských částí, popřípadě vytvoření nové městské části, pokud to bude nezbytné pro zlepšení fungování samosprávy v Praze. Změny v územním členění městských částí tak nemusí být spojeny s předáváním rozsáhlých správních agend. Městské části, v nichž nebude zřízen místní úřad, by zásadně vykonávaly pouze omezený rozsah přenesené působnosti, který je žádoucí pro zabezpečení jejich funkcí.

Oddělení výkonu přenesené a samostatné působnosti velmi ulehčí činnost orgánů malých městských částí, kde většinu státní správy dosud vykonávají neprofesionálně občané zapojení do činnosti orgánů městské části, což nezajišťuje ve všech případech potřebnou úroveň výkonu státní správy.

Návrh vztahů mezi městskými částmi a hlavním městem Prahou, jakož i mezi jejich orgány, sleduje co nejpřesnější a nejjednoznačnější vymezení jejich pravomocí a odpovědností.

V roce 1991 se podle požadavků Magistrátního úřadu hl. m. Prahy a městských částí očekává nárůst počtu pracovníků o 500 osob vzhledem ke skutečnosti, že úřady městských částí nejsou dosud dostatečně personálně vybaveny pro výkon nových agend /životní prostředí, živnostenské úřady, správa místních poplatků, správa obecního majetku apod./. Předpokládá se, že tyto požadavky budou pokryty již v posílení rozpočtu hl. m. Prahy na rok 1992 při respektování platné regulace mzdových prostředků /směrný nárůst/ Budou-li požadavky takto zabezpečeny, pak schválení novely zákona o hl. m. Praze by si již nevyžádalo podstatné zvýšení nároku na státní rozpočet a zamýšlená reorganizace aparátu hl. m. Prahy a městských částí bude proveditelná v mezích daných rozpočtem hl. m. Prahy na rok 1992.

Zvláštní část:

K čl. I

K bodu 2:

Navrhovanou právní úpravou se zohledňuje specifické postavení hlavního města Prahy, zakotvené v zákoně o územním členění státu. V návrhu zákona české národní rady o zemské samosprávě v České republice, který je souběžně připravován, je zakotveno, že hlavní město Praha je součástí země České, s tím, že úprava jeho vztahů k ústředním orgánům České republiky se ponechává zákonu o hlavním městě Praze.

K bodu 3:

Navrhuje se územní členění hlavního města Prahy na městské části řešit přímo v zákoně o hlavním městě Praze. Současně se ve vymezení území jednotlivých městských částí zohledňuje i vývoj po 24. listopadu 1990, kdy nabyl účinnosti zákon ČNR o hlavním městě Praze. Z důvodu zajištění jednotnosti při územní organizaci výstavby státních a správních orgánů na území hlavního města Prahy se stanoví zásada, že území jednotlivých městských částí musí spadat vždy do území jednoho městského obvodu.

K bodu 4:

Současně se s ohledem na potřeby praxe výslovně řeší nejen zřizování nových městských částí, ale i otázka zrušování městských částí. Zákonem ČNR č. 439/1991 Sb. byly ze zákona ČNR o hlavním městě Praze vypuštěny úpravy vztahující se k místnímu referendu. Počítá se s tím, že problematiku místního referenda upraví komplexně zvláštní zákon. Proto v návaznosti na ustanovení § 10 a 11 zákona o obcích se pouze obdobným způsobem stanoví, že i ke zřízení a zrušení městských částí se přistupuje na základě výsledků místního referenda konaného v dotčených městských částech.

K bodu 5 a 11:

Navrhovanými ustanoveními se provádí pouze dikční úprava, pokud jde o nahrazení pojmu "organizace" pojmem "právnické osoby".

K bodu 6 a 7

Navrhovaná ustanovení realizují a konkretizují právní úpravu čl.141 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, podle níž je Praha hlavním městem České republiky. Navrhuje se specifický systém vztahů hlavního města Prahy k nejvyšším orgánům České republiky tak, aby bylo zohledněno zvláštní postavení Prahy jako politického, kulturního, hospodářského a finančního centra české republiky a zároveň samosprávné územní jednotky, kde žije více jak milion obyvatel.

To se týká zejména navrhovaného ustanovení § 6b, které řeší přímý vztah rozpočtu hl. m. Prahy ke státnímu rozpočtu České republiky.

Navrhovaným ustanovením se zohledňuje zvláštní postavení hlavního města Prahy v rámci země České. Hlavnímu městu Praze se přiznávají vůči jeho městským částem některá oprávnění, která má mít země Česká ve vztahu k obcím v jejím územním obvodu.

K bodu 8:

Ustanovení se dikčně přizpůsobuje zákonu ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.

K bodu.9:

Výslovně se umožňuje, aby městská část mohla své trvalé či dočasné účelové fondy zrušovat.

K bodu 11:

S ohledem na skutečnost, že hlavní město Praha bude mít ve vztahu ke svým městským částem oprávnění ve výjimečném případě rozpustit místní zastupitelstvo a rozhodnout o vzniku nové městské části, je potřeba řešit i zabezpečení výkonu samostatné působnosti dotčené městské části do doby, než v nich bude zvoleno nové místní zastupitelstvo.

K bodu 12:

Smyslem úpravy obsažené v § 12 odst. 3 je umožnit místnímu zastupitelstvu vydávat obecně závazné vyhlášky pro jeho územní obvod a zohlednit v nich specifické místní podmínky a potřeby. Vyhláška by byla vydávána se zřetelem na ústavní zákon č. 294/ 1990 Sb. jménem hlavního města Prahy.

K bodům:13 a 14:

Zákon ČNR o hlavním městě Praze ani zákon ČNR o okresních úřadech /č. 425/1990 Sb./ nestanoví, který orgán vykonává na území hlavního města Prahy státní správu svěřenou zvláštními zákony okresním úřadům. Tato skutečnost činí v praxi při výkonu státní správy velké potíže; proto se navrhuje jednoznačně řešit tuto otázku přímo v zákoně o hlavním městě Praze

Není sporu o tom, že hlavnímu městu Praze patří i působnost na úseku územního rozhodování. Podle § 142 stavebního zákona dočasně vykonávala pravomoc stavebního úřadu na úseku územního rozhodování, odborná organizace zřízená bývalým Národním výborem hl. m. Prahy, pokud by rozhodování nebylo svěřeno správním orgánům nižšího stupně zřízeným v hl. m. Praze. I nadále se ponechává možnost, aby hlavní město Praha mohlo svou působnost na úseku územního plánování svěřit své organizaci, konkrétně Útvaru hlavního architekta.

Ustanovení odstavců 3 a 4 řeší výkon přenesené působnosti v městských částech. Základní taxative určená působnost se podle odstavce 3 svěřuje všem městským částem. V odstavci 4 se pak odkazuje na Statut, který svěří širší rozsah přenesené působnosti pouze těm městským částem, v nichž budou zřízeny místní úřady.

Jde o výjimku ze sledovaného principu oddělení výkonu státní správy a samosprávy na území hlavního města Prahy. Navržené agendy tvoří minimální rozsah státní správy, kterou bude vykonávat každá městská část. Jedná se o agendy, u nichž je žádoucí maximální decentralizace na všechny městské části. Všechny ostatní věci výkonu státní správy v městských částech, kromě věcí uvedených v tomto ustanovení, budou vykonávat plně kvalifikované a profesionální místní úřady. Počítá se, že těchto místních úřadů bude kolem 25.

K bodům 15 až 18:

Navrhuje se, aby Statut hlavního města Prahy obligatorně vymezoval i území jednotlivých městských částí a jejich názvy, obdobně jako je tomu u statutů statutárních měst. Současně se navrhuje řešit ve Statutu i otázky spojené s tím, že na území hlavního města budou mít určené městské části "místní úřady".

Stávající ustanovení § 20 odst. 4 se ukázalo jako nepraktické. Ve svých důsledcích znamená, že by se vláda ČR musela několikrát ročně zabývat schvalováním Statutu. Zákony ČNR totiž ve své většině neupravují přímo působnost městských částí v oblasti jejich přenesené působností a nechávají na zvážení hlavního města Prahy, jak si tuto otázku upraví podle místních podmínek ve Statutu. V zájmu odstranění pochybností, jakou formou a opatřením kterého orgánu se vydává Statut, navrhuje se řešit tento otázku přímo v zákoně.

K bodům 19 a 20:

Navrhovaná úprava zohledňuje oddělení samosprávy a státní správy na území hlavního města Prahy ve struktuře orgánů hlavního města Prahy a jeho městských částí. Nově se počítá s tím, že orgánem hl. m. Prahy bude též kancelář hlavního města Prahy a že obdobně budou zřizovány kanceláře městských částí.

K bodům 21 a 22:

Navrhuje se výslovně zakotvit pouze ty působnosti zastupitelstva, které nepřísluší zastupitelstvu již podle zákona o obcích. Dosavadní odst. § 24 odst. 3. které bylo duplicitně uvedeno, neboť je obsaženo již v zákoně o obcích. Navíc se v návrhu novely zákona o obcích navrhuje tuto úpravu vypustit. V praxi docházela k tomu, že obecní zastupitelstva si vyhrazovala zejména kompetenci svěřenou zákonem o obcích přímo obecním radám.

K bodu 23:

Z textu zákona se vypouští dosavadní odst. 1 § 25, neboť postavení rady zastupitelstva vyplývá již ze subsidiarity zákona o obcích, který v tomto směru je navrhován k novelizaci. Rada by napříště měla být výkonným orgánem pouze v oblasti samostatné působnosti.

S ohledem na zvláštní úpravu struktury orgánů hlavního města Prahy je potřebné výslovně specifikovat otázku zániku funkce člena rady zastupitelstva a vztahu rady zastupitelstva a kanceláře hlavního města Prahy.

K bodu 24:

Zřízení nového orgánu - kanceláře hlavního města Prahy - je vyvoláno potřebou rozdělit na úrovni hlavního města Prahy funkci orgánu, který má zabezpečovat úkoly přenesené působnosti, a funkci orgánu, který bude zabezpečovat úkoly samostatné působnosti. Úkoly v oblasti obou působností hlavního města Prahy jsou diametrálně odlišné svou povahou i náročností na předpoklady k jejich vyřizování určenými pracovníky. Pokud tyto úkoly jsou dosud vykonávány na úseku samostatné i přenesené působnosti týmiž pracovníky, je tím narušována plynulost plnění úkolů i žádoucí zvyšování specializace určených pracovníků a v neposlední řadě je tím způsobována i nejednotnost jejich řízení a ztěžována kontrola jejich práce.Odpovědnost ředitele kanceláře radě je dána tím, že kancelář hlavního města bude plnit úkoly na úseku samostatné působnosti svěřené jí radou.

K bodu 25:

Navrhovaná úprava reaguje na zavedení legislativní zkratky "magistrát" v § 22 odst. 1.

K bodu 26:

Navrhovaná úprava je vyvolána změnou postavení rady zastupitelstva.

K bodu 27 a 28:

S ohledem na navrhované rozšíření působnosti hlavního města Prahy o působnosti okresního úřadu v oblasti státní správy, navrhuje se řešit komplexně otázku postavení a působnosti magistrátu, jakož i postavení, pravomoci, jmenování, slučitelnosti funkce a důvody pro obligatorní odvolávání přednosty magistrátu s přihlédnutím ke zvláštním podmínkám v hlavním městě Praze.

V dosavadním znění zákona o hl. městě Praze nebyla dostatečným způsobem řešena otázka určování orgánu, který přezkoumává rozhodnutí orgánů městských částí vydaná ve správním řízení, zejména ve věcech uvedených v § 31 písm. a) tohoto zákona. Navrhuje se proto tuto otázku v zákoně výslovně řešit.

K bodu 29 a 30:

Nově se upravuje postavení orgánů městských částí. Místní úřady se budou zřizovat jen v těch městských částech, u nichž to stanoví Statut. V tom směru je navrhováno pod bodem 17 doplnění otázek, které lze Statutem upravovat.

Na rozdíl od navrhované obecné úpravy zákona ČNR o obcích se navrhuje odlišná organizační struktura. V čele místního úřadu bude přednosta, jmenovaný přednostou magistrátu.

K výkonu této pravomoci však přednosta magistrátu potřebuje předchozí souhlas rady zastupitelstva. Jmenování i odvolání z funkce musí předcházet projednání v místní radě dotčené městské části.

Postavení přednosty místního úřadu vůči ostatním pracovníkům místního úřadu je obdobné jako postavení tajemníka vůči pracovníkům obecního úřadu.

Ve struktuře orgánů vybraných městských částí jsou odděleny místní magistráty jako složky zajišťující výkon státní správy a kanceláře městských částí jako složky zajišťující výkon samostatné působnosti. Kanceláře se zřizují ve všech městských částech.

Ve vztahu k místnímu magistrátu plní veškeré řídící funkce jeho přednosta. Místní rada řídí kancelář městské části jako výkonný orgán samosprávy. Do důsledku je doveden princip rovnoprávného vztahu všech místních samospráv k orgánům přenesené působnosti. Proto se také bude lišit územní obvod místního magistrátu a kanceláře městské části; kancelář působí pouze pro území vlastní městské části.

místní magistrát vykonává státní správu na území více městských částí.

Vztahy mezi místní radou a kanceláří městské části se koncipují stejně jako vztah mezi místní radou a místním úřadem.

K bodu 37 až 33:

Jedná se o formulační úpravy vyplývající jednak ze zavedení legislativní zkratky "rada" a "magistrát", jednak ze zřízení "kanceláře hlavního města Prahy" jako nového orgánu.

K bodu 34:

V ustanovení týkajícím se postupu při posuzování podjatosti pracovníků, popř. členů orgánů rozhodujících ve správním řízení, jsou promítnuty navrhované institucionální změny.

Ukazuje se potřeba stanovit příslušnost k rozhodování odděleně podle jednotlivých kategorií pracovníků a vedoucích konkrétních orgánů.

K bodu 35:

Navrhuje se vypustit ustanovení § 34, neboť shodná úprava je již v zákoně o obcích, která se vztahuje v tom směru i na hlavní město Prahu.

K čl. II

I když se předpokládá potřebná legisvakance při vydání připravované novely zákona, považuje se za potřebné pamatovat na to, že se nemusí podařit uskutečnit zamýšlené nové organizační uspořádání výkonu státní správy ve všech městských částech navrhovaným způsobem včas a jednotně k počátku účinnosti novely na celém území hlavního města Prahy. Je proto nutno zakotvit v tom směru přechodné ustanovení.

S tím souvisí i stanovení lhůty, do kdy zastupitelstvo hl. m. Prahy má povinnost uvést svůj statut do souladu s navrhovanou novelou, popřípadě vydat nový statut.

K čl. III

Z důvodů potřeb praxe se navrhuje, aby bylo vydáno úplné znění zákona ČNR o hlavním městě Praze.

K čl. IV

Počátek účinnosti tohoto zákona bude stanoven tak, aby byl shodný s datem účinnosti novely zákona ČNR o obcích a novely zákona ČNR o okresních úřadech.

Zpracoval:

JUDr. Pavel Zářecký, CSc.

 

náměstek ministra vnitra České republiky


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP