675
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne 1992
o statutárních městech a městech se zvláštním postavením
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Část první
Statutární města
§ 1
Základní ustanovení
/1/ Města Brno, Ostrava a Plzeň jsou městy se zvláštním statutem /dále jen "statutární město"/.
/2/ Území statutárního města se člení na městské obvody, které zřizuje a zrušuje zastupitelstvo města. Ve statutárním městě s počtem obyvatel nad 200 000 se zřizuje nejvýše 15 městských obvodů, ve statutárním městě s počtem obyvatel do 200 000 se zřizuje nejvýše 10 městských obvodů.
/3/ Městský obvod v rozsahu stanoveném statutem města vystupuje v právních vztazích svých jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
Statut města
§ 2
/1/ Statutární města přijmou statut města, ve kterém stanoví
a) počet jednotlivých městských obvodů a vymezení jejich území,
b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti [§ 13 a násl. zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/ ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.], tak i na úseku přenesené působnosti [§ 21 a 22 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.],
c) pravomoc obvodních zastupitelstev, obvodních rad a jejich orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským obvodům na úseku samostatné i přenesené působnosti,
d) majetek města, který se svěřuje městským obvodům, a oprávnění městských obvodů při nakládání s tímto majetkem,
e) podmínky, za kterých lze městským obvodům odejmout svěřený majetek města,
f) rozsah oprávnění zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,
g) způsob stanovení podílu městských obvodů na dotaci přiznané statutárnímu městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatné a přenesené působnosti.
/2/ Ve statutu města lze stanovit, že
a) některé působnosti náležející podle tohoto zákona statutárnímu městu s výjimkou státní správy na úseku památkové péče budou vykonávat městské obvody,
b) některý městský obvod bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti i pro jiný městský obvod nebo pro všechny obvody.
§ 3
Statut města vydává zastupitelstvo města obecně závaznou vyhláškou.
§ 4
Obecně závazné vyhlášky
/1/ Statutární město projedná návrh obecně závazné vyhlášky [§ 16 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] s městskými obvody, jichž se týkají záležitosti ve vyhlášce upravované.
/2/ Obecně závazná vyhláška se vyvěsí též na úřední desce úřadů městských obvodů, jichž se týkají záležitosti ve vyhlášce upravované, a musí být u těchto úřadů každému přístupná.
/3/ V rozsahu stanoveném ve statutu města může jménem statutárního města a s jeho souhlasem vydávat obecně závazné vyhlášky pro své území též městský obvod.
/4/ Obecně závazná vyhláška vydaná městským obvodem se vyvěsí též na úřední desce magistrátu.
Výkon přenesené působnosti
§ 5
Statutární města:
a) vykonávají státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostravu a Plzeň, státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena [§ 61 odst. 2 písm. c) zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění před novelou provedenou zákonem ČNR č. /1992 Sb.], a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,
b) přezkoumávají rozhodnutí orgánů městských obvodů vydaná ve správním řízení,
c) kontrolují činnost úřadů městských obvodů a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.
§ 6
Městské obvody vykonávají státní správu v rozsahu
a) působnosti obcí [§ 21 odst. 1 a § 22 zákona ČNR č.367/1990 Sb.] a pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1990 Sb.],
b) ve kterém na ně byla ve statutu města přenesena působnost města.
§ 7
Pokud městský obvod není schopen zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti, určí magistrát, že tuto působnost bude vykonávat maximálně po dobu 6 měsíců jím pověřený městský obvod. Pokud ani po uplynutí této doby městský obvod není schopen zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti, zastupitelstvo města rozhodne o sloučení tohoto městského obvodu s jiným městským obvodem.
Orgány statutárních měst a městských obvodů
§ 8
/1/ Orgány statutárních měst jsou zastupitelstvo města, rada města, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů, kancelář města a magistrát.
/2/ Orgány městských obvodů jsou obvodní zastupitelstvo, obvodní rada její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad městského obvodu.
§ 9
/1/ Zastupitelstvo města a v městském obvodu obvodní zastupitelstvo v rozsahu stanoveném ve statutu města plní funkci obecního zastupitelstva [§ 27 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].
/2/ Zastupitelstvo města dává souhlas k vydání obecně závazné vyhlášky obvodním zastupitelstvem.
§ 10
Zastupitelstvo města stanoví počet svých členů i počet členů obvodních zastupitelstev tak, aby
a) zastupitelstvo města mělo 40-60 členů,
b) obvodní zastupitelstvo mělo 25-50 členů.
§ 11
/1/ Rada města a v městském obvodu obvodní rada plní funkci obecní rady [§ 44 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].
/2/ Dále rada města
a) dává souhlas k vydání obecně závazné vyhlášky obvodní radou
b) stanoví úkoly a organizační strukturu kanceláře města a jmenuje a odvolává ředitele kanceláře města a jemu přímo podřízeně vedoucí pracovníky.
§ 12
Úkoly starosty a zástupce /zástupců/ starosty [§ 52 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] plní ve statutárních městech primátor města a náměstek /náměstci/ primátora a v městském obvodu starosta a zástupce /zástupci/ starosty městského obvodu. Primátor jako představitel města má právo užívat primátorských insignií.
§ 13
Funkci obecního úřadu [§ 58 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] plní ve statutárním městě magistrát a kancelář města.
§ 14.
/1/ Úkoly obecního úřadu ve věcech samostatné působnosti plní ve statutárním městě kancelář města.
/2/ Kancelář města řídí ředitel, který odpovídá za výkon své funkce radě města. Ředitel kanceláře města se účastní s hlasem poradním zasedání zastupitelstva města a rady města.
/3/ Ředitel kanceláře města je nadřízený všem jejím pracovníkům a plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů.
§ 15
/1/ Magistrát vykonává státní správu v rozsahu působnosti statutárního města s výjimkou věcí, které byly svěřeny do působnosti komise rady města a věcí, které vyřizuje podle zvláštních zákonů zvláštní orgán města.
/2/ Ve věcech přenesené působnosti je magistrát nadřízen orgánům městských obvodů a je podřízen příslušnému, ústřednímu orgánu státní správy.
/3/ Magistrát přezkoumává rozhodnutí orgánů městských obvodů vydaná ve správním řízení.
/4/ Magistrát se člení na referáty. Magistrát řídí přednosta magistrátu.
§ 16
/1/ Přednostu magistrátu jmenuje a odvolává vláda České republiky na návrh ministra vnitra České republiky. Přednosta magistrátu odpovídá za výkon funkce radě města.
/2/ Funkce přednosty magistrátu je neslučitelná s funkcí poslance zákonodárného sboru, s funkcí člena zastupitelstva orgánu územní samosprávy, s jinou funkcí ve státní správě a s funkcemi v politických stranách a hnutích.
/3/ Přednosta magistrátu nesmí dále vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti pedagogické, literární, publicistické umělecké a vědecké za předpokladu, že taková činnost neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost magistrátu.
/4/ Přednosta magistrátu se vždy odvolá
a) byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,
b) zjistí-li se u něho skutečnosti uvedené v odstavci 2 a 3,
c) byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo tato způsobilost byla omezena.
§ 17
Přednosta magistrátu
a) je nadřízený všem pracovníkům magistrátu, jmenuje a odvolává vedoucí referátů,
b) plní funkcí statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, pokud tím nepověří vedoucí referátů,
c) zřizuje a zrušuje referáty magistrátu, stanoví jejich vnitřní organizaci a náplň jejich činnosti,
d) účastní se schůzí rady města s hlasem poradním.
§ 18
V městských obvodech působí tajemník městského obvodu. Tajemníka městského obvodu jmenuje a odvolává obvodní rada na návrh přednosty magistrátu.
§ 19
Skutečnosti nasvědčující vyloučení z projednávání a rozhodování ve věci se oznamují
a) u pracovníka magistrátu vedoucímu referátu magistrátu,
b) u pracovníka kanceláře města řediteli kanceláře města,
c) u vedoucího referátu magistrátu přednostovi magistrátu.
Náprava nesprávných opatření
§ 20
/1/ Odporuje-li obecně závazná vyhláška nebo jiné opatření zastupitelstva města v samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstva vnitra České republiky /dále jen "ministerstvo vnitra"/ jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc příslušnému orgánu zemské samosprávy k rozhodnutí.
/2/ Odporuje-li opatření rady města, jejich orgánů nebo kanceláře města v otázkách samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu rada města ani zastupitelstvo města, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc příslušnému orgánu zemské samosprávy k rozhodnutí.
/3/ Nesprávné opatření zastupitelstva města, rady města, jejích orgánů nebo magistrátu v otázkách přenesené působnosti zruší příslušný ústřední orgán státní správy, nezjedná-li nápravu orgán který je vydal.
§ 21
/1/ Odporuje-li opatření obvodního zastupitelstva, obvodní rady nebo jejích orgánů vydané v samostatné působnosti zákona, pozastaví magistrát jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží magistrát do 30 dnů od pozastavení věc zastupitelstvu města k rozhodnutí. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, předloží ministerstvo vnitra věc k rozhodnutí příslušnému orgánu zemské samosprávy. Nepozastavil-li magistrát výkon opatření, učiní tak ministerstvo vnitra.
/2/ Nesprávné opatření obvodního zastupitelstva, obvodní rady, jejích orgánů a úřadu městského obvodu v otázkách přenesené působnosti zruší magistrát, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal Není-li zjednána náprava tímto způsobem, zruší opatření příslušný ústřední orgán státní správy.
§ 22
Ustanovení § 20 a 21 se nevztahují na přezkoumání rozhodnutí vydaných ve správním řízení [Zákon č 71{1967 Sb., o správním řízení /správní řád/].
Část druhá
Města se zvláštním postavením
Základní ustanovení
§ 23
/1/ Města České Budějovice, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Zlín, Olomouc, Opava a Havířov jsou městy se zvláštním postavením.
/2/ Území města se zvláštním postavením se může členit na městské části, které zřizuje zastupitelstvo města. V městech se zvláštním postavením se zřizuje nejvýše 10 městských částí.
/3/ Městská část v rozsahu stanoveném obecně závaznou vyhláškou zastupitelstva města vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
§ 24
/1/ Zastupitelstvo města se zvláštním postavením členěného na městské části stanoví obecně závaznou vyhláškou
a) počet jednotlivých městských částí a vymezení jejich území,
b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti, tak i na úseku přenesené působnosti,
c) pravomoc místních zastupitelstev, místních rad a jejích orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským částem na úseku samostatné i přenesené působnosti,
d) majetek města, který se svěřuje městským částem a oprávnění městských částí při nakládání s tímto majetkem,
e) podmínky, za kterých lze městským částem odejmout svěřený majetek města,
f) rozsah oprávnění zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,
g) způsob stanovení podílu městských částí na dotaci přiznané městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatně a přenesené působnosti.
/2/ Obecně závaznou vyhláškou zastupitelstva města lze stanovit, že
a) některé působnosti náležející podle tohoto zákona městu se zvláštním postavením s výjimkou státní správy na úseku památkové péče budou vykonávat městské části,
b) některá městská část bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti i pro jinou městskou část nebo pro všechny městské části,
§ 25
Města se zvláštním postavením
a)vykonávají pro své území státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která na ně byla okresními úřady přenesena [§ 61 odst. 2 písm. c) zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění před novelou provedenou zákonem ČNR č. /1992 Sb.] a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,
b) přezkoumávají rozhodnutí orgánů městských částí vydaná ve správním řízení,
c) kontrolují činnost úřadů městských částí a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.
§ 26
/1/ Městské části vykonávají státní správu v rozsahu
a) působnosti obcí [§ 21 odst. 1 a § 22 zákona ČNR č.367/1990 Sb.] a pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1990 Sb.],
b) ve kterém na ně byla obecně závaznou vyhláškou podle § 24 odst. 2 přenesena působnost města se zvláštním postavením.
/2/ Nečlení-li se město se zvláštním postavením na městské části, vykonává toto město státní správu i v rozsahu uvedeném v odstavci 1 písmeno a).
§ 27
Ustanovení § 4 a 7 pro města se zvláštním postavením a jejich městské části platí obdobně.
Orgány měst se zvláštním postavením a městských částí
§ 28
/1/ Orgány měst se zvláštním postavením jsou zastupitelstvo města, rada města, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad města.
/2/ Orgány městských částí jsou místní zastupitelstvo, místní rada, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad městské části.
/3/ Ustanovení § 9 až 12 platí obdobně.
§ 29
/1/ hřad města a v městské části úřad městské části plní funkci obecního úřadu [§ 58 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].
/2/ Ve věcech přenesené působnosti je úřad města nadřízen orgánům městských částí a je podřízen okresnímu úřadu.
§ 30
/1/ V městech se zvláštním postavením působí tajemník města; v městských částech působí tajemník městské části.
/2/ Tajemníka města jmenuje a odvolává rada města a tajemníka městské části jmenuje a odvolává místní rada na návrh přednosty okresního úřadu.
§ 31
Náprava nesprávných opatření
/1/ Odporuje-li opatření místního zastupitelstva, místní rady nebo jejích orgánů kydané v samostatné působnosti zákonu, pozastaví úřad města jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgány který je vydal, předloží úřad města do 30 dnů od pozastavení věc zastupitelstvu města k rozhodnutí. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, předloží okresní úřad věc k rozhodnutí příslušnému orgánu zemské samosprávy. Nepozastavil-li úřad města výkon opatření, učiní tak okresní úřad.
/2/ Nesprávné opatření místního zastupitelstva, místní rady, jejích orgánů a úřadu městské části v otázkách přenesené působnosti zruší úřad města nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, zruší opatření okresní úřad.
§ 32
Ustanovení § 31 se nevztahuje na přezkoumávání rozhodnutí vydaných ve správním řízení.
Část třetí
Ustanovení přechodná a závěrečná
§ 33
/1/ Do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona statutární města a města se zvláštním postavením uvedou stávající statut do souladu s tímto zákonem, popřípadě přijmou nový statut (§ 2) nebo obecně závaznou vyhlášku (§ 24) odpovídající tomuto zákonu.
/2/ Ve statutárních městech, ve kterých je k počátku účinnosti tohoto zákona zřízeno více obvodů než je uvedeno v § 1 odst. 2 a v městech se zvláštním postavením, ve kterých je ke stejnému dni zřízeno více část, než je uvedeno v § 23 odst. 2., musí být dosavadní členění změněno nejpozději ke dni nových voleb do zastupitelstev obcí; rovněž zůstává do uvedené doby nezměněný dosavadní stanovený počet členů zastupitelstva města, obvodního zastupitelstva a místního zastupitelstva.
§ 34
Tento zákon nabývá účinnosti dnem