ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

675

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne 1992

o statutárních městech a městech se zvláštním postavením

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Statutární města

§ 1

Základní ustanovení

/1/ Města Brno, Ostrava a Plzeň jsou městy se zvláštním statutem /dále jen "statutární město"/.

/2/ Území statutárního města se člení na městské obvody, které zřizuje a zrušuje zastupitelstvo města. Ve statutárním městě s počtem obyvatel nad 200 000 se zřizuje nejvýše 15 městských obvodů, ve statutárním městě s počtem obyvatel do 200 000 se zřizuje nejvýše 10 městských obvodů.

/3/ Městský obvod v rozsahu stanoveném statutem města vystupuje v právních vztazích svých jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.

Statut města

§ 2

/1/ Statutární města přijmou statut města, ve kterém stanoví

a) počet jednotlivých městských obvodů a vymezení jejich území,

b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti [§ 13 a násl. zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/ ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.], tak i na úseku přenesené působnosti [§ 21 a 22 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.],

c) pravomoc obvodních zastupitelstev, obvodních rad a jejich orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským obvodům na úseku samostatné i přenesené působnosti,

d) majetek města, který se svěřuje městským obvodům, a oprávnění městských obvodů při nakládání s tímto majetkem,

e) podmínky, za kterých lze městským obvodům odejmout svěřený majetek města,

f) rozsah oprávnění zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,

g) způsob stanovení podílu městských obvodů na dotaci přiznané statutárnímu městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatné a přenesené působnosti.

/2/ Ve statutu města lze stanovit, že

a) některé působnosti náležející podle tohoto zákona statutárnímu městu s výjimkou státní správy na úseku památkové péče budou vykonávat městské obvody,

b) některý městský obvod bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti i pro jiný městský obvod nebo pro všechny obvody.

§ 3

Statut města vydává zastupitelstvo města obecně závaznou vyhláškou.

§ 4

Obecně závazné vyhlášky

/1/ Statutární město projedná návrh obecně závazné vyhlášky [§ 16 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] s městskými obvody, jichž se týkají záležitosti ve vyhlášce upravované.

/2/ Obecně závazná vyhláška se vyvěsí též na úřední desce úřadů městských obvodů, jichž se týkají záležitosti ve vyhlášce upravované, a musí být u těchto úřadů každému přístupná.

/3/ V rozsahu stanoveném ve statutu města může jménem statutárního města a s jeho souhlasem vydávat obecně závazné vyhlášky pro své území též městský obvod.

/4/ Obecně závazná vyhláška vydaná městským obvodem se vyvěsí též na úřední desce magistrátu.

Výkon přenesené působnosti

§ 5

Statutární města:

a) vykonávají státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostravu a Plzeň, státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena [§ 61 odst. 2 písm. c) zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění před novelou provedenou zákonem ČNR č. /1992 Sb.], a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,

b) přezkoumávají rozhodnutí orgánů městských obvodů vydaná ve správním řízení,

c) kontrolují činnost úřadů městských obvodů a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.

§ 6

Městské obvody vykonávají státní správu v rozsahu

a) působnosti obcí [§ 21 odst. 1 a § 22 zákona ČNR č.367/1990 Sb.] a pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1990 Sb.],

b) ve kterém na ně byla ve statutu města přenesena působnost města.

§ 7

Pokud městský obvod není schopen zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti, určí magistrát, že tuto působnost bude vykonávat maximálně po dobu 6 měsíců jím pověřený městský obvod. Pokud ani po uplynutí této doby městský obvod není schopen zabezpečit řádný výkon přenesené působnosti, zastupitelstvo města rozhodne o sloučení tohoto městského obvodu s jiným městským obvodem.

Orgány statutárních měst a městských obvodů

§ 8

/1/ Orgány statutárních měst jsou zastupitelstvo města, rada města, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů, kancelář města a magistrát.

/2/ Orgány městských obvodů jsou obvodní zastupitelstvo, obvodní rada její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad městského obvodu.

§ 9

/1/ Zastupitelstvo města a v městském obvodu obvodní zastupitelstvo v rozsahu stanoveném ve statutu města plní funkci obecního zastupitelstva [§ 27 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].

/2/ Zastupitelstvo města dává souhlas k vydání obecně závazné vyhlášky obvodním zastupitelstvem.

§ 10

Zastupitelstvo města stanoví počet svých členů i počet členů obvodních zastupitelstev tak, aby

a) zastupitelstvo města mělo 40-60 členů,

b) obvodní zastupitelstvo mělo 25-50 členů.

§ 11

/1/ Rada města a v městském obvodu obvodní rada plní funkci obecní rady [§ 44 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].

/2/ Dále rada města

a) dává souhlas k vydání obecně závazné vyhlášky obvodní radou

b) stanoví úkoly a organizační strukturu kanceláře města a jmenuje a odvolává ředitele kanceláře města a jemu přímo podřízeně vedoucí pracovníky.

§ 12

Úkoly starosty a zástupce /zástupců/ starosty [§ 52 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] plní ve statutárních městech primátor města a náměstek /náměstci/ primátora a v městském obvodu starosta a zástupce /zástupci/ starosty městského obvodu. Primátor jako představitel města má právo užívat primátorských insignií.

§ 13

Funkci obecního úřadu [§ 58 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.] plní ve statutárním městě magistrát a kancelář města.

§ 14.

/1/ Úkoly obecního úřadu ve věcech samostatné působnosti plní ve statutárním městě kancelář města.

/2/ Kancelář města řídí ředitel, který odpovídá za výkon své funkce radě města. Ředitel kanceláře města se účastní s hlasem poradním zasedání zastupitelstva města a rady města.

/3/ Ředitel kanceláře města je nadřízený všem jejím pracovníkům a plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů.

§ 15

/1/ Magistrát vykonává státní správu v rozsahu působnosti statutárního města s výjimkou věcí, které byly svěřeny do působnosti komise rady města a věcí, které vyřizuje podle zvláštních zákonů zvláštní orgán města.

/2/ Ve věcech přenesené působnosti je magistrát nadřízen orgánům městských obvodů a je podřízen příslušnému, ústřednímu orgánu státní správy.

/3/ Magistrát přezkoumává rozhodnutí orgánů městských obvodů vydaná ve správním řízení.

/4/ Magistrát se člení na referáty. Magistrát řídí přednosta magistrátu.

§ 16

/1/ Přednostu magistrátu jmenuje a odvolává vláda České republiky na návrh ministra vnitra České republiky. Přednosta magistrátu odpovídá za výkon funkce radě města.

/2/ Funkce přednosty magistrátu je neslučitelná s funkcí poslance zákonodárného sboru, s funkcí člena zastupitelstva orgánu územní samosprávy, s jinou funkcí ve státní správě a s funkcemi v politických stranách a hnutích.

/3/ Přednosta magistrátu nesmí dále vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti pedagogické, literární, publicistické umělecké a vědecké za předpokladu, že taková činnost neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost magistrátu.

/4/ Přednosta magistrátu se vždy odvolá

a) byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,

b) zjistí-li se u něho skutečnosti uvedené v odstavci 2 a 3,

c) byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo tato způsobilost byla omezena.

§ 17

Přednosta magistrátu

a) je nadřízený všem pracovníkům magistrátu, jmenuje a odvolává vedoucí referátů,

b) plní funkcí statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, pokud tím nepověří vedoucí referátů,

c) zřizuje a zrušuje referáty magistrátu, stanoví jejich vnitřní organizaci a náplň jejich činnosti,

d) účastní se schůzí rady města s hlasem poradním.

§ 18

V městských obvodech působí tajemník městského obvodu. Tajemníka městského obvodu jmenuje a odvolává obvodní rada na návrh přednosty magistrátu.

§ 19

Skutečnosti nasvědčující vyloučení z projednávání a rozhodování ve věci se oznamují

a) u pracovníka magistrátu vedoucímu referátu magistrátu,

b) u pracovníka kanceláře města řediteli kanceláře města,

c) u vedoucího referátu magistrátu přednostovi magistrátu.

Náprava nesprávných opatření

§ 20

/1/ Odporuje-li obecně závazná vyhláška nebo jiné opatření zastupitelstva města v samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstva vnitra České republiky /dále jen "ministerstvo vnitra"/ jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc příslušnému orgánu zemské samosprávy k rozhodnutí.

/2/ Odporuje-li opatření rady města, jejich orgánů nebo kanceláře města v otázkách samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu rada města ani zastupitelstvo města, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc příslušnému orgánu zemské samosprávy k rozhodnutí.

/3/ Nesprávné opatření zastupitelstva města, rady města, jejích orgánů nebo magistrátu v otázkách přenesené působnosti zruší příslušný ústřední orgán státní správy, nezjedná-li nápravu orgán který je vydal.

§ 21

/1/ Odporuje-li opatření obvodního zastupitelstva, obvodní rady nebo jejích orgánů vydané v samostatné působnosti zákona, pozastaví magistrát jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží magistrát do 30 dnů od pozastavení věc zastupitelstvu města k rozhodnutí. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, předloží ministerstvo vnitra věc k rozhodnutí příslušnému orgánu zemské samosprávy. Nepozastavil-li magistrát výkon opatření, učiní tak ministerstvo vnitra.

/2/ Nesprávné opatření obvodního zastupitelstva, obvodní rady, jejích orgánů a úřadu městského obvodu v otázkách přenesené působnosti zruší magistrát, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal Není-li zjednána náprava tímto způsobem, zruší opatření příslušný ústřední orgán státní správy.

§ 22

Ustanovení § 20 a 21 se nevztahují na přezkoumání rozhodnutí vydaných ve správním řízení [Zákon č 71{1967 Sb., o správním řízení /správní řád/].

Část druhá

Města se zvláštním postavením

Základní ustanovení

§ 23

/1/ Města České Budějovice, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Zlín, Olomouc, Opava a Havířov jsou městy se zvláštním postavením.

/2/ Území města se zvláštním postavením se může členit na městské části, které zřizuje zastupitelstvo města. V městech se zvláštním postavením se zřizuje nejvýše 10 městských částí.

/3/ Městská část v rozsahu stanoveném obecně závaznou vyhláškou zastupitelstva města vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.

§ 24

/1/ Zastupitelstvo města se zvláštním postavením členěného na městské části stanoví obecně závaznou vyhláškou

a) počet jednotlivých městských částí a vymezení jejich území,

b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti, tak i na úseku přenesené působnosti,

c) pravomoc místních zastupitelstev, místních rad a jejích orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským částem na úseku samostatné i přenesené působnosti,

d) majetek města, který se svěřuje městským částem a oprávnění městských částí při nakládání s tímto majetkem,

e) podmínky, za kterých lze městským částem odejmout svěřený majetek města,

f) rozsah oprávnění zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,

g) způsob stanovení podílu městských částí na dotaci přiznané městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatně a přenesené působnosti.

/2/ Obecně závaznou vyhláškou zastupitelstva města lze stanovit, že

a) některé působnosti náležející podle tohoto zákona městu se zvláštním postavením s výjimkou státní správy na úseku památkové péče budou vykonávat městské části,

b) některá městská část bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti i pro jinou městskou část nebo pro všechny městské části,

§ 25

Města se zvláštním postavením

a)vykonávají pro své území státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která na ně byla okresními úřady přenesena [§ 61 odst. 2 písm. c) zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění před novelou provedenou zákonem ČNR č. /1992 Sb.] a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,

b) přezkoumávají rozhodnutí orgánů městských částí vydaná ve správním řízení,

c) kontrolují činnost úřadů městských částí a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.

§ 26

/1/ Městské části vykonávají státní správu v rozsahu

a) působnosti obcí [§ 21 odst. 1 a § 22 zákona ČNR č.367/1990 Sb.] a pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. ve znění zákona ČNR č. /1990 Sb.],

b) ve kterém na ně byla obecně závaznou vyhláškou podle § 24 odst. 2 přenesena působnost města se zvláštním postavením.

/2/ Nečlení-li se město se zvláštním postavením na městské části, vykonává toto město státní správu i v rozsahu uvedeném v odstavci 1 písmeno a).

§ 27

Ustanovení § 4 a 7 pro města se zvláštním postavením a jejich městské části platí obdobně.

Orgány měst se zvláštním postavením a městských částí

§ 28

/1/ Orgány měst se zvláštním postavením jsou zastupitelstvo města, rada města, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad města.

/2/ Orgány městských částí jsou místní zastupitelstvo, místní rada, její komise, zvláštní orgány zřizované podle zvláštních zákonů a úřad městské části.

/3/ Ustanovení § 9 až 12 platí obdobně.

§ 29

/1/ hřad města a v městské části úřad městské části plní funkci obecního úřadu [§ 58 a násl. zákona ČNR č.367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. /1992 Sb.].

/2/ Ve věcech přenesené působnosti je úřad města nadřízen orgánům městských částí a je podřízen okresnímu úřadu.

§ 30

/1/ V městech se zvláštním postavením působí tajemník města; v městských částech působí tajemník městské části.

/2/ Tajemníka města jmenuje a odvolává rada města a tajemníka městské části jmenuje a odvolává místní rada na návrh přednosty okresního úřadu.

§ 31

Náprava nesprávných opatření

/1/ Odporuje-li opatření místního zastupitelstva, místní rady nebo jejích orgánů kydané v samostatné působnosti zákonu, pozastaví úřad města jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgány který je vydal, předloží úřad města do 30 dnů od pozastavení věc zastupitelstvu města k rozhodnutí. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, předloží okresní úřad věc k rozhodnutí příslušnému orgánu zemské samosprávy. Nepozastavil-li úřad města výkon opatření, učiní tak okresní úřad.

/2/ Nesprávné opatření místního zastupitelstva, místní rady, jejích orgánů a úřadu městské části v otázkách přenesené působnosti zruší úřad města nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal. Není-li zjednána náprava tímto způsobem, zruší opatření okresní úřad.

§ 32

Ustanovení § 31 se nevztahuje na přezkoumávání rozhodnutí vydaných ve správním řízení.

Část třetí

Ustanovení přechodná a závěrečná

§ 33

/1/ Do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona statutární města a města se zvláštním postavením uvedou stávající statut do souladu s tímto zákonem, popřípadě přijmou nový statut (§ 2) nebo obecně závaznou vyhlášku (§ 24) odpovídající tomuto zákonu.

/2/ Ve statutárních městech, ve kterých je k počátku účinnosti tohoto zákona zřízeno více obvodů než je uvedeno v § 1 odst. 2 a v městech se zvláštním postavením, ve kterých je ke stejnému dni zřízeno více část, než je uvedeno v § 23 odst. 2., musí být dosavadní členění změněno nejpozději ke dni nových voleb do zastupitelstev obcí; rovněž zůstává do uvedené doby nezměněný dosavadní stanovený počet členů zastupitelstva města, obvodního zastupitelstva a místního zastupitelstva.

§ 34

Tento zákon nabývá účinnosti dnem


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP