kterým se mění a doplňuje nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č.35/1979 Sb., o úplatách ve vodním
hospodářství ve znění nař.vlády
ČSSR č.91/1988 Sb.
Nařízení vlády Československé
socialistické republiky č.35/1979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství ve znění
nařízení vlády Československé
socialistické republiky č.91/1988 Sb. se mění
a doplňuje takto:
1. Za § 10 se zařazují nové paragrafy
10a a 10b, které znějí:
Základní úplata vypočtena podle §
10 se násobí koeficientem 2,0.
(1) Pokud vypouštějící organizace prokazatelně
zahájila práce na výstavbě čistírny
odpadních vod nebo jiného zařízení
investičního charakteru ke snížení
znečištění odpadních vod minimálně
na ukazatele přípustného stupně znečištění
vod ve vypouštěných vodách, stanovených
rozhodnutím příslušného orgánu,
odkládá se jí placení poplatku ve
výší 60 %, po dobu realizace opatření.
(2) Skutečnosti podle odst.1 sdělí vypouštějící
organizace správci toků.
(3) Odklad se stanoví od prvního dne měsíce
následujícího po zahájení výstavby
do posledního dne měsíce stanoveného
pro dokončení výstavby v pravomocném
rozhodnutí příslušného orgánu.
(4) Pokud příslušným stavebním
úřadem bylo vydáno pravomocné kolaudační
rozhodnutí před uplynutím povolené
lhůty výstavby, sdělí správce
toků znečišťující organizaci,
že splnila podmínky odkladu a odloženou část
úplat nemusí doplácet.
(5) Pokud příslušným stavebním
úřadem nebylo do uplynutí povolené
doby výstavby vydáno pravomocné kolaudační
rozhodnutí, je znečišťující
organizace povinna celou odloženou část úplat
zaplatit zvýšenými splátkami podle §
14.
2. Za § 15 se vkládá nový § 15a,
který zní:
Správce toků upraví výší
úplaty za dobu od účinnosti tohoto zákona
do konce roku 1992 a sdělí ji vypouštějící
organizaci podle § 13 odst.4.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1.7.1992.
(2) Vůči provozovatelům veřejných
kanalizací nabývá účinnosti
dnem 1.1.1993.
Č. Hofhanzl v. r.
P. Kraus v. r.
J. Žižka v. r.
Čistá voda patří mezi nejvýznamnější
součásti národního bohatství
a kvalitního životního prostředí.
Stav v čistotě povrchových vod je však
stále nevyhovující. Nejdůležitějším
a zásadním cílem právních a
ekonomických opatření proto musí být
stimulace všech subjektů k omezení vypouštěného
znečištění na co nejmenší
míru v co nejkratším termínu.
Úplaty jako ekonomická stimulace nutící
znečišťovatele k budování čistíren
odpadních vod prostřednictvím úplat
za vypouštěné znečištění
byla zavedena jíž od roku 1966. Tato stimulace úplatami
byla založena na vyšší ekonomické
výhodnosti pro ty, kdo provozují čistírnu
odpadních vod (ČOV) proti těm, kteří
odpadní vody vypouštějí bez čištění.
Zásadní úprava úplat za vypouštění
odpadních vod bude připravena v průběhu
dalšího období. V ní by se měly
promítnout úpravy v rozsahu a výši zpoplatnění
(rozšíření na další škodliviny,
úpravy sazeb), dále výraznější
vazba na celý komplex ekonomických nástrojů
(sjednocení úprav u obdobných nástrojů,
větší provázání negativní
a pozitivní stimulace) a současně i přiblížení
naší právní úpravy ekonomických
nástrojů úpravám v zemích ES.
Celkový roční vliv navrhovaného zvýšení
úplat bude představovat asi 1 mld.Kčs. V
této částce však není promítnuta
kvantifikace 60% odkladu placené úplaty při
realizaci příslušných ekologických
opatření.
K § 10a
Základní úplata musí být minimálně
ekvivalentem provozních nákladů čistírny,
neboť jedině tímto způsobem bude docíleno
toho, aby znečišťovatel odpadních vod
byl zainteresován na výstavbě a řádném
provozu čistírny (provoz včetně odpisů
pro něho bude ekonomicky výhodnější
než placení úplaty).
Dosavadní výše úplat platná od
1.ledna 1980 byla konstruována v polovině 80 let
a vycházela z předpokladu velmi pomalého
cenového vývoje. Provozní náklady
se započtením růstu investičních
nákladů na výstavbu čistíren
odpadních vod se však zvýšily jen za I.čtvrtletí
1991 pří propočtu podle reprezentativního
vzorku čistíren oproti úrovni roku 1989 o
60%. Propočty jsou uvedeny v tabulce 1 a 2. Pro zachování
stimulačního efektu je proto nezbytné zvýšit
(valorizovat) základní úplaty minimálně
o 100%.
Pokud zvýšení úplat nebude urychleně
provedeno, bude mít dnešní stav především
tyto negativní důsledky:
- nebude existovat žádná ekonomická
zainteresovanost znečišťovatelů vod na
výstavbě a provozu čistírny. Dnešní
stav, kdy platí nízké úplaty, je pro
ně výrazně ekonomicky výhodnější,
- stávající nízké úplaty
představují v nastupujícím tržním
hospodářství výrazný protiekologický
prvek, neboť zvýhodňují subjekty, které
znečišťují povrchové vody. Na druhé
straně jsou výrazně ekonomicky postiženy
subjekty, které mají odpovídající
čistírnu a její provoz podstatně zatěžuje
jejich náklady,
- nízké úplaty představují
v současné době i výrazné riziko
pro využívání naších ekologicky
nevhodných výrob zahraničním kapitálem.
Ten bude využívat především toho,
že ve většině našich výrobků
a výrob nejsou nebo jsou jen v omezeném rozsahu
promítnuty náklady na ochranu vod (v případě,
že neexistuje čistírna, promítají
se náklady prostřednictvím úplat),
- bude porušena kontinuita jejich vazby na ekvivalent nákladů
na provoz čistíren odpadních vod. Jejich
zvýšení v pozdějším období
pak může znamenat tak výrazný nárůst,
že jej nebude možno realizovat jako jednorázový,
ale pouze časově rozložený, což
opět sníží stimulativní funkci
úplat.
K § 10b
Dvojnásobné zvýšení úplat
bude doplněno pozitivním stimulem v případě,
že plátce realizuje opatření ke snížení
znečištění odpadních vod. V tomto
případě mu bude umožněno, aby
si část úplaty ve výši 60% ponechal
na financování uvedeného opatření.
Odklad povinnosti platit úplaty trvá po celou dobu
výstavby čistírny odpadních vod.
Znečišťovatel by tedy měl v nákladech
celou úplatu jako dosud, ale úlevu by použil
jako zdroj pro krytí části potřeb
financování výstavby čistícího
zařízení.
Odložení platby úplat je konstruováno
tak, aby úprava byla co nejjednodušší.
Proto na odložení úplat je nárok, jakmile
je splněna podmínka, že byla podle rozhodnutí
příslušného stavebního úřadu
zahájena stavba. Organizace má nárok na odložení
celé částky 60%. Nebude-li splněna
podmínka dokončení stavby ve lhůtě
určené ve stavebním povolení (popřípadě
legálně prodloužené), musí vypouštějící
organizace doplatit celou odloženou úplatu. Jde o
opatření poněkud tvrdé, zejména
v případech, kdy bude kolaudační rozhodnutí
vydáno krátkou dobu po ukončení termínu
výstavby. V opačném případě
by zde musel být orgán, který by rozhodoval,
jaká částka by byla přiměřena
nedodržení podmínek a tím by se zavádělo
nové řízení, dokazování,
které by mohlo trvat určitou dobu. Bude proto na
vypouštějící organizaci, aby se snažila
za každou cenou dodržet podmínky výstavby.
V převážné většině
bude příslušným stavebním úřadem
vodohospodářský orgán, který
si bude muset pohlídat, aby organizace splnila podmínky
a zejména parametry stavby, jinak stavbu nezkolauduje.
Tím bude mít dohledu, aby možnost odkladu nebyla
spekulativně využívána. Podmínky
výstavby bude moci kontrolovat též inspekce
životního prostředí.
K čl.II
Účinnost zákona vůči provozovatelům
veřejných kanalizací by se musela promítnout
do státního rozpočtu, protože jejich
zřizovatelem resp. provozovatelem jsou obce a města.
Proto je navržena účinnost až ode dne,
kdy má být zrušena regulace vodného
a stočného. Oddálením účinnosti
na veřejné kanalizace však vydělají
ty organizace, které nevypouštějí odpadní
vody přímo do vodního toku, ale do kanalizace,
protože podniky VAK nemají na vypouštějící
organizace co přenést.