Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o Hospodářské komoře

Obecná část

Základním cílem současného politického a ekonomického úsilí je realizace ekonomické reformy schválené Federálním shromážděním a urychlený přechod do podmínek fungujícího tržního hospodářství. K zabezpečení realizace ekonomické reformy přijaly nejvyšší zákonodárně orgány federace a republik v relativně krátké době celou řadu zákonů vytvářejících rámec tržního mechanismu v oblasti nástrojů řízení i při prosazování nové struktury podnikatelských forem, zvláště rozvoje soukromého sektoru, vytváření rovnováhy na jednotlivých trzích i rozvíjení podmínek jejich konjunktury.

V souvislosti s tím se začaly jednotlivě subjekty spojovat do zájmových sdružení k uplatňování svých zájmů. Tak vznikly např. Sdružení československých podnikatelů v České republice, Svaz průmyslu, Unie zaměstnaneckých svazů ČSFR a celá řada dalších.

Institucemi, které se v západní Evropě rozhodující měrou podílejí na podpoře rozvoje hospodářství, jsou hospodářské komory. Komory plní řadu důležitých funkcí vůči svým členům, např. v oblasti odborného a právního poradenství, v oblasti informovanosti o tržní situaci, nových technologií a o opatření v případě hrozícího úpadku, zabezpečují propagaci, koordinují účast na výstavách a veletrzích. Zájmy svých členů hájí i vysíláním svých zástupců do státních a nestátních orgánů, komisí a výborů a posuzováním obecně závazných právních předpisů majících dopad na podnikatelskou činnost. Předkládají stanoviska vládě, ministerstvům a parlamentu v hospodářských záležitostech, a tak pomáhají získat odborný názor na řešení problémů. Komory se účastní prosazování zájmů podnikatelů při tripartitním projednávání záležitostí mzdové a sociální politiky s odborovými orgány a orgány státní správy.

Důležitou činností hospodářských komor je i uplatňování zájmů podnikatelů v zahraničí obstaráváním informací o situaci na trzích, spoluprací s obdobnými institucemi v jiných zemích, pomocí při řešení sporů mezi domácími a zahraničními podnikateli prostřednictvím smírčích orgánů.

V československém státě byly hospodářské komory s podobným určením činné do roku 1948. V současně době u nás existuje a vyvíjí činnost Československá obchodní a průmyslová komora, zřízená zákonem č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších změn a doplňků. Jejím základním úkolem je podpora rozvoje československých hospodářských styků se zahraničím. Členství v ní je fakultativní.

Některé další činnosti jinak zabezpečované komorami u nás provádějí dnes částečně odvětvová ministerstva, různá zájmová sdružení, některé výzkumné ústavy, aktivity ČSVTS a podobně. Tato činnost především u ministerstev je v rozporu s jejich posláním v podmínkách tržního hospodářství. Přitom potřeba řešit a sledovat rozporné zájmy hospodářských subjektů rychle roste v souvislosti s poklesem reglementace jejich jednání a s růstem jejich počtu. Na druhé straně vstup do konkurenčních podmínek vytvoří obrovskou poptávku po všech druzích poradenství tykajícího se horizontálních vztahů mezi podnikateli navzájem a podnikateli a zákazníky, poradenství v oblastech techniky, technologie a řízení. Zvlášť významná bude pomoc v konkurenčním boji v zahraničně hospodářských vztazích, kde bude rozhodujícím faktorem dostatek informací.

Již od počátku uskutečňování ekonomické reformy v ČSFR bylo zřejmé, že podpora podnikání nemůže být ponechána vlastnímu vývoji. Proto byl schválen plán legislativních prací k zabezpečení postupu ekonomické reformy. Z tohoto plánu vyplynula nutnost vypracování zákona o Hospodářské komoře. Zákon by měl vytvořit základ pro fungování těchto komor v tržní ekonomice, t. j. zastřešit podnikatelskou sféru hospodářskými komorami, které by sehrávaly obdobnou roli jako hospodářské komory v zemích s vyspělou tržní ekonomikou.

Hospodářské komory a jejich existence jsou v průmyslově vyspělých zemích výrazem dlouhodobé historicky kultivované potřeby všech podnikatelů s cílem sdružovat se a koordinovat a propojovat své podnikatelské záměry, bránit se nekalému podnikání naopak pomáhat i v otázkách podnikání jako takového, a vytvářet tím vhodně podmínky pro rozvoj podnikání a zejména demonstrovat nezávislost podnikatelské sféry na státních orgánech.

Účinnost působení hospodářských komor plně závisí na jejich charakteru jako tzv. povinně zájmových samosprávných organizací, tedy s obligatorním a plnoprávným členstvím. Aby hospodářská komora mohla nezaujatě naplňovat své poslání, musí být sama podnikatelsky neutrální. Znamená to, že sama nepodniká, ale jako veřejně právní subjekt žije z příspěvků svých členů. Zákaz podnikání pro hospodářskou komoru však sám o sobě nezaručuje její podnikatelskou neutralitu. Jí se rozumí, že rovněž nemůže stranit jedné podnikatelské sféře před druhou, případně jedné skupině podnikatelů před druhou skupinou. Jediným zatím praktikovatelným způsobem, jak takovou neutralitu zajistit, je povinné členství všech registrovaných podnikatelů. Institut povinného členství je v současné době zakotven ve všech hospodářských komorách zemí Evropského společenství s výjimkou Velké Británie. Kompatibilita s právní úpravou v zemích Evropského společenství je tak rovněž jedním z důvodů, proč je v návrhu zákona stanoveno povinné členství v hospodářské komoře.

Stanovení povinného členství v komoře nelze považovat za odporující Listině základních práv a svobod, protože za členy komory nelze považovat občana, ale fyzické či právnické osoby jako subjekty podnikání, které jsou vždy omezovány celou řadou daňových, hospodářských a jiných právních předpisů. Toto je zcela běžné i ve všech vyspělých demokraciích. Členství v komoře není podmínkou pro výkon podnikatelské činnosti, ale vzniká až po získání oprávnění k podnikání.

Hospodářské komory s dobrovolným členstvím by nebyly dostatečně reprezentativním partnerem pro státní orgány při obhajování obecných podnikatelských zájmů, naopak nesjednocené úsilí by tyto zájmy oslabovalo v rozporu s nejvyšším principem, kterým je podpora růstu hospodářské prosperity. Dobrovolným členstvím v komoře by došlo i ke zpochybnění nestrannosti v prosazování zájmů podnikatelských skupin komorou.

Postavení všech členů komory je nezávislé na formě podnikatele (fyzická osoba, akciová společnost apod.) na druhu podnikatelské činnosti či výsledcích hospodaření, neboť každý člen se na řízení a rozhodování komory bude podílet jedním hlasem. Tento způsob zajistí objektivnost v jednání komory.

Pro území Slovenské republiky byl přijat zákon SNR č. 9/1992 Sb., o obchodních a průmyslových komorách, který komoře mimo jiné svěřuje i účast na koordinaci a uskutečňování hospodářských vztahů Slovenské republiky se zahraničím a kterým byl zřízen i rozhodčí soud. Předložený návrh zákona ČNR o Hospodářské komoře předpokládá, že z vůle republikových komor a k interpretaci jejích zájmů bude vytvořena hospodářská komora na federální úrovni. Tato komora nevelkého rozsahu by měla plnit úkoly v oblasti spolupráce s mezinárodními organizacemi, se svazy komor, popř. s ústředními komorami v zahraničí a zajišťovat činnost rozhodčího soudu. Měla by vstupovat do kontaktů s federální vládou a působit v dalších případech, kdy půjde o styk spadající do kompetence federace.

Předložený návrh zákona nebude mít dopad na rozpočet České republiky. Předpokládá se, že komora pro zajištění prvních měsíců své činnosti využije překlenovacího úvěru Záruční a rozvojové banky.

Zvláštní část

K § 1

Hospodářská komora je zřízena jako právnická osoba ve smyslu § 18 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku.

K § 2

Činnost Komory se bude vyvíjet v několika směrech:

- podpora podnikání, tj. poskytování profesionálního poradenství v oblasti financování, daní, cla, normalizace a měření, právní apod. Komora bude vydávat vlastní informační materiály, zprostředkovávat služby externích poradců, organizovat výstavby a veletrhy, zprostředkovávat podnikatelské kontakty a informace o svých členech s jejich souhlasem;

- poskytování odborného poradenství pro soudy a státní orgány např. prováděním výkladů obchodních zvyklostí a morálky, posuzování připravovaných právních úprav. Komora se bude podílet i na rozhodování živnostenských úřadů ve věcech živnostenského podnikání;

- zvyšování úrovně podnikatelské činnosti zejména organizováním vzdělávání pro dospělé, kursů a školení, sledováním etiky podnikatelské činnosti a dodržování právních předpisů podnikateli. Závažné zjištění porušení právní povinnosti bude postupovat živnostenskému úřadu k dalšímu postupu;

- vystavování osvědčení o původu zboží a ověřování různých dokladů.

Předpokládá se, že po ustavení orgánů Komory a po vytvoření odpovídajících podmínek bude Komora plnit další úkoly svěřené jí právními předpisy tak, jak je tomu v zemích s vyspělou tržní ekonomikou např. v oblasti výchovy a přípravy mládeže k budoucímu povolání.

K § 3

Členství v Komoře bude povinné ze zákona pro podnikatele provozující činnost podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání a pro právnické osoby, zapsané do obchodního rejstříku, které vyvíjejí podnikatelskou činnost mimo rámec živnostenského zákona. Vyčlenění skupiny podnikatelů z oblasti zemědělství, potravinářství a lesnictví je dáno specifikou této činnosti a je i v souladu s úpravou platnou v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, kde se tato skupina vydělila přirozenou cestou a je organizována v samostatných komorách.

Tato široká členská základna a princip povinného členství by měly být základním předpokladem k vytvoření nezávislé Komory - Komory nezávislé na finančních prostředcích ze státního rozpočtu a na státních orgánech. Úkolem Komory je dosahování konsensu svých členů a uplatňování jej vůči ostatním subjektům. Má-li být Komora základnou pro sjednocování různých zájmů podnikatelů je nezbytné, aby tito měli v Komoře stejné postavení bez ohledu na druh vlastnictví, organizační formu (státní podnik, akciová společnost, družstvo, obchodní společnost, fyzická osoba apod.), rozsah a druh činnosti.

Šíře členské základny a povinné členství v Komoře se jeví nezbytné i z hlediska možnosti Komory plnit úkoly, vyplývající z tohoto zákona a u jiných právních předpisů. Např. vyjadřování se k odborné způsobilosti podnikatelů ve smyslu živnostenského zákona za předpokladu nepovinného členství by bylo obtížně realizovatelné.

Členství v Komoře vznikne dnem udělení živnostenského oprávnění popř. dnem, ke kterému bude právnická osoba zapsána do obchodního rejstříku. O těchto skutečnostech bude Komora informována jednak obdržením kopie živnostenského oprávnění podle § 48 a 55 živnostenského zákona, v případě zápisů do obchodního rejstříku se předpokládá využití ustanovení § 33 obchodního zákoníku.

Členy Komory se budou moci stát i jiné právnické a fyzické osoby, pokud o toto členství resp. o služby poskytované Komorou projeví zájem (dobrovolné členství) např. zahraniční podnikatelé nebo osoby neprovozující podnikatelskou činnost.

Členství v Komoře je vázáno na trvání podnikatelské činnosti a současně s ním i zaniká. Odlišný režim zániku je nutno zvolit pro členství dobrovolné, včetně možnosti vyloučit v zákonem stanovených případech dobrovolného člena z Komory.

K § 4

Člen Komory má právo, aby mu byly Komorou poskytovány služby, které v rámci své působnosti zajišťuje. Má právo obracet se ke smírčím komisím, jejichž úloha spočívá v urovnání sporů členů vzniklých z podnikatelské činnosti a zaujímání stanovisek k jednotlivým sporným případům. Smírčí komise regionálních komor budou oprávněny řešit spory mezi členy regionálních komor, v případě sporu mezi členy různých regionálních komor bude oprávněna smírčí komise Komory, zvolená shromážděním delegátů. Právem každého člena je i být volen do orgánů Komory.

Placení členských příspěvků patří mezi základní povinnosti členů. Shromáždění delegátů však může stanovit, že určité skupiny členů rozděleně např. podle výše dosaženého zisku nebudou členské příspěvky platit, popř. budou je platit v odlišné výši.

K § 5

Základní činnost komory by měla být soustředěna v regionálních komorách. Předpokládá se, že územní jednotky, ve kterých budou regionální komory vyvíjet svou činnost vzniknou na základě přirozené potřeby členské základny. Vztah regionálních komor a Komory bude upraven statutem Komory. Regionální komory budou vykonávat činnost pro "své členy", budou hospodařit s majetkem, který jim Komora resp. shromáždění delegátů svěří. Dále budou jednat jménem Komory v rámci regionu a v souladu se statutem Komory. Regionální Komory budou vytvářet své orgány a úřad regionální komory.

Orgány komory a regionálních komor vznikají převážně volbou členů ze členské základny. V základních článcích jsou volby přímé - volba všemi členy, volba vrcholných orgánů je prováděna shromážděním delegátů. Funkce v orgánech komory je čestná, funkcionáři mají nárok na náhradu nákladů spojených s výkonem této funkce.

Ustanovení o orgánech Komory jsou v zákoně upravena pouze rámcově a v nezbytné míře tak, aby ve statutu, volebních a jednacích řádech komory bylo možno vyjádřit skutečné potřeby jejích členů a aby počet členů orgánů, jejich vztahy a způsob práce odpovídal praxi.

K § 6

Nejvyšším orgánem regionální komory je valná hromada, tvořená všemi jejími členy, kteří na území, pro které je zřízena mají sídlo nebo bydliště. Každý člen regionální komory má jeden hlas při rozhodování ve valné hromadě a k přijetí usnesení valné hromady je nezbytná přítomnost nadpoloviční většiny všech jejích členů. Shromáždění delegátů je ponechána možnost rozhodnout o odlišném počtu členů pro usnášení se valné hromady. Valné hromadě je vyhrazeno rozhodování ve všech základních otázkách svěřených Komorou regionální komoře.

K § 7 a 8

Výkonným a řídícím orgánem regionální komory je její představenstvo. Počet členů představenstva bude určovat v souladu se statutem Komory valná hromada tak, aby tento počet odpovídal skutečným potřebám určité regionální komory. Člen představenstva, který je jeho předsedou, jedná jménem Komory v rozsahu vymezeném statutem.

K § 9

Kontrolu činnosti regionální komory zajišťuje dozorčí rada, která je oprávněna pozastavovat výkon rozhodnutí všech volených orgánů regionální komory, pokud tato jsou v rozporu s právními předpisy či vnitřními předpisy Komory. S ohledem na zajištění nestrannosti v činnosti dozorčí rady je pro její členy stanoveno omezení pro oblast aktivit mimo rámec Komory.

K § 10

Vedle čestných funkcionářů budou v regionální komoře působit i zaměstnanci a to v rámci úřadu. Pro zaměstnance regionální komory platí zákaz podnikání. Úřad regionální komory bude zajišťovat běžnou činnost vyplývající ze zákona a ukládanou mu představenstvem regionální komory.

K § 11

Rozhodování o základních otázkách Komory je svěřeno shromáždění delegátů volených valnou hromadou regionálních komor. Toto shromáždění přijímá a mění základní dokumenty Komory - statut, jednací a volební řád, volí příslušně orgány Komory a rozhoduje v dalších věcech určených zákonem, statutem nebo jejichž rozhodnutí si vyhradilo.

K § 12 až 15

V Komoře působí obdobné volební orgány, které jsou v regionálních komorách. Statutárním orgánem Komory je její prezident. Dozorčí radě Komory přísluší kontrolovat a pozastavovat výkon rozhodnutí nejen orgánů Komory, ale i valné hromady regionální komory.

K § 16

Podle odborné profese může Komora vytvářet odborné sekce např. pro řemesla, obchod, bankovnictví, průmysl či dopravu. Tyto sekce působí i v regionálních komorách. Jejich účelem je přispívat k prosazování společných zájmů určitých skupin podnikatelů v Komoře a jejím prostřednictvím i navenek.

K § 17

Komora samostatně spravuje svůj majetek a hospodaří na základě ročního rozpočtu. Regionální komora je oprávněna hospodařit s majetkem, který jí Komora svěřila.

K § 18

Jedná se o ustanovení přechodného charakteru, které vytváří předpoklady pro konstituování orgánů Komory tak, aby mohla v co nejkratší době zahájit svou činnost. Základní role je svěřena přípravnému výboru, který jedná jménem Komory až do zvolení řádných orgánů Komory. Přípravný výbor svolá ustavující valné hromady v regionálních komorách, které zvolí své zástupce na shromáždění delegátů.

V Praze dne 18. března 1992

JUDr. Petr Pithart, v.r.

předseda vlády

České republiky

Ing. Vlasta Štěpová, CSc., v.r.

ministryně obchodu a cestovního ruchu

České republiky

Zpracoval: JUDr. Taťána Chvalová vedoucí legislativně právního oddělení MOCR ČR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP