(1) Zřizuje se Státní fond České
republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie
(dále jen "Fond").
(2) Fond je právnickou osobou. Fond spravuje ministerstvo
kultury České republiky (dále jen "správce
Fondu").
(3) V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje
a odvolává ministr kultury České republiky
(dále jen "ministr").
(4) Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá
ministr.
(1) Poradním orgánem ministra pro hospodaření
s prostředky Fondu je Rada Fondu.
(2) Předsedu a členy Rady Fondu jmenuje z významných
osobností kultury a peněžnictví ministr
po projednání s organizacemi a sdruženími
tvůrců, zaměstnavatelů a pracovníků
působících v oblasti české
kinematografie a odvolává je. Členství
v Radě Fondu je čestné a nezastupitelné.
(3) Náklady spojené s činností Rady
Fondu nese Fond.
(4) Podrobnosti o organizaci a činnosti Rady Fondu upraví
statut Fondu.
Rada Fondu doporučuje ministrovi způsob a výši
čerpání prostředků Fondu a
posuzuje:
a) zásadní otázky tvorby a užiti prostředků
Fondu,
b) návrh ročního rozpočtu příjmů
a výdajů Fondu a návrh závěrečného
účtu Fondu,
c) žádosti o podporu Fondem.
(1) Správce Fondu sestavuje pro každý rozpočtový
rok návrh rozpočtu příjmů a
výdajů, přehled pohledávek a závazků
a závěrečný účet Fondu,
které předkládá ministerstvu financí
České republiky ve lhůtách stanovených
pro sestavování státního rozpočtu
České republiky (dále jen "státní
rozpočet") a státního závěrečného
účtu České republiky (dále
jen "státní závěrečný
účet").
(2) Návrh rozpočtu Fondu tvoří přílohu
návrhu státního rozpočtu a závěrečný
účet Fondu tvoří přílohu
státního závěrečného
účtu.
(3) Se závěrečným účtem
Fondu předkládá správce Fondu vyhodnocení
použití prostředků Fondem vynaložených.
(4) Fond vede účetnictví podle zvláštního
předpisu [Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví]
a zpracovává účetní závěrku,
kterou ověřuje auditor. Náklady s tím
spojené hradí Fond.
Finančními zdroji Fondu jsou:
a) výnosy z majetkových účastí
České republiky na podnikání právnických
osob ve filmovém průmyslu,
b) výnosy z cenných papírů nabytých
od jiných subjektů,
c) úvěry od právnických osob,
d) splátky úvěrů a půjček
poskytnutých Fondem žadatelům,
e) úroky z prostředků Fondu uložených
u peněžního ústavu a z úvěrů
a půjček poskytnutých Fondem žadatelům,
f) smluvní pokuty placené žadateli v případech,
ve kterých prostředky Fondu nebyly použity
podle stanovených podmínek (§ 9, odst. 5),
g) dary a dědictví pro Fond,
h) výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných Fondem,
i) sjednané podíly na příjmech z kinematografických
děl, na které byly poskytnuty prostředky
Fondu (§ 9 odst. 2),
j) dotace ze státního rozpočtu,
l) příjmy z využití filmových
děl [§ 6 zákona č. 35/1965 Sb., o
dílech literárních, vědeckých
a uměleckých (autorský zákon), ve
znění zákona č. 89/1990 Sb. (úplné
znění č. 247/1990 Sb.)],
pokud byly na Fond převedeny
m) další zdroje stanovené zvláštními
právními předpisy.
(1) Účastník veřejné produkce
kinematografického díla se vstupným zaplatí
k ceně vstupného příplatek ve výši
1 Kčs.
(2) Příplatek podle odstavce 1 vyúčtuje
a odvede pořadatel veřejné produkce Fondu
do 15 dnů po skončení kalendářního
čtvrtletí. Správce Fondu je oprávněn
přezkoumat správnost vyúčtování.
(3) Vláda České republiky může
s přihlédnutím ke změnám životních
nákladů stanovit nařízením
jinou výši příplatku.
(1) Prostředky Fondu lze poskytnout na tyto projekty:
a) výrobu českého kinematografického
díla (dále jen "dílo"),
b) distribuci díla,
c) propagaci české kinematografie,
d) technický rozvoj a modernizaci české kinematografie.
(2) Prostředky Fondu se poskytují jako účelové
dotace, půjčky nebo úvěry.
(3) Fond může peněžnímu ústavu
poskytnout záruku za úvěr nebo za půjčku
poskytnuté žadateli na projekty uvedené v odstavci
1.
(4) Prostředky z Fondu lze poskytnout jen do výše
jedné poloviny nákladů plánovaných
žadatelem. To neplatí, poskytují-li se prostředky
Fondu jako půjčka nebo úvěr.
(5) Na poskytnutí prostředků Fondu není
právní nárok. Prostředky Fondu nelze
poskytnout ke krytí ztráty z činnosti právnických
nebo fyzických osob.
(1) Žadatelem o poskytnutí prostředků
Fondu může být právnická osoba
se sídlem nebo fyzická osoba s trvalým pobytem
na území České republiky. Je-li žadatelem
československá právnická osoba s majetkovou
účastí zahraničních osob [§
24 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku],
lze prostředky Fondu poskytnout, jen pokud je podíl
majetkové účasti zahraniční
osoby nižší než padesát procent.
(2) Žadatel podává žádost písemně
správci Fondu. V žádosti žadatel uvede
označení a bližší charakteristiku
projektu, o jehož podporu se uchází, předpokládanou
výši nákladů, údaj o případné
zahraniční účasti, požadovanou
formu podpory a její výši, případně
označení pohledávky, o jejíž
zajištění žádá. Správce
Fondu může žadateli uložit povinnost doplnit
žádost o další údaje rozhodné
pro její posouzení a stanoví k tomu přiměřenou
lhůtu.
(3) Současně s podáním žádosti
složí žadatel na úhradu nákladů
spojených s jejím posouzením na účet
Fondu nevratnou částku stanovenou podle charakteru
předkládaného projektu diferencovaně
statutem Fondu, nejvýše však deset tisíc
Kčs. Tuto částku je povinen správce
Fondu žadateli vyúčtovat ve lhůtě
podle § 9 odst. 1. pokud náklady spojené s
posouzením žádosti převýší
složenou částku, hradí se rozdíl
z prostředků Fondu.
(4) Nedoplní-li žadatel žádost podle odstavce
2 nebo nesloží-li částku podle odstavce
3, hledí se na žádost, jako by nebyla podána.
(1) O poskytnutí prostředků Fondu rozhoduje
ministr na návrh Rady Fondu do tří měsíců
ode dne doručení žádosti nebo jejího
doplnění (§ 8 odst. 2). Rozhodnutí ministra
obsahuje:
a) označení projektu, který má být
Fondem podpořen,
b) označení žadatele,
c) formu podpory,
d) výši poskytnutých prostředků
nebo označení pohledávky, která má
být zajištěna,
e) dobu splatnosti, pokud jde o poskytnutí úvěru
nebo půjčky.
(2) Ministr může v rozhodnutí stanovit, do
jaké výše se Fond podílí na příjmech
plynoucích z projektu podle odstavce 1.
(3) Na rozhodování podle odstavce 1 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení.
(4) Na základě rozhodnutí ministra a v souladu
s ním uzavře Fond se žadatelem do 30 dnů
od doručení rozhodnutí podle odstavce 1 smlouvu
o výši a podmínkách poskytnutí
prostředků Fondu nebo o poskytnutí záruky
podle § 7 odst. 4 a o případném podílu
Fondu na příjmech plynoucích z projektu.
Nedojde-li k uzavření smlouvy v této lhůtě
z důvodů na straně žadatele, rozhodnutí
podle odstavce 1 zaniká a na žádost se hledí,
jako by nebyla podána.
(5) Prostředky poskytnuté z Fondu lze použít
výhradně ke stanovenému účelu;
budou-li použity jinak, zaplatí žadatel Fondu
pokutu ve výši a způsobem stanoveným
ve smlouvě podle odstavce 4, a to až do celkové
částky poskytnutých prostředků.
Povinnost vrátit Fondu prostředky užité
v rozporu se smlouvou tím není dotčena.
(6) Podrobnosti o nakládání s prostředky
Fondu upraví statut Fondu.
Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do následujícího
kalendářního roku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část:
V procesu současných hospodářských
přeměn vzrůstá v souvislosti s odstraněním
administrativně direktivních zásahů
státu do kultury význam ekonomických nástrojů
státního ovlivňování kultury,
do které bezesporu patří i kinematografie.
Filmové umění nelze s ohledem na relativně
nepočetnou diváckou obec pojímat jako odvětví
kultury, které je objektivně schopné samostatné
ekonomické existence založené na nestátních
zdrojích pocházejících výlučně
z tuzemského soukromého sektoru, tj. bez státní
podpory. Současně je s ohledem na - ve srovnání
se světovým průměrem - nižšími
výrobními náklady vynaloženými
na výrobu kinematografického díla předmětem
zájmu zahraničních podnikatelů ochotných
a schopných do kinematografie investovat.
Je pochopitelné, že kinematografická produkce
financovaná ze zahraničí bude svým
žánrovým zaměřením a obsahem
podřízena především zájmům
investorů. Nastává reálné nebezpečí
vzniku situace srovnatelné s vývojem v Polské
republice a v Maďarské republice, ve kterých
se národní charakter polské nebo maďarské
kinematografie pod tlakem zájmů zahraničních
investorů především z amerického
kontinentu vytrácí.
Zániku národní identity české
kinematografie je proto nezbytné poskytnout účinné
ekonomické bariéry a vytvořit jí příznivé
podmínky pro další existenci a rozvoj.
Do zrušení bývalého Ústředního
ředitelství československého filmu,
tj. federálně řízené výrobně
hospodářské jednotky, (nařízení
vlády ČSFR č. 429/1990 Sb., kterým
se ruší vládní nařízení
č. 13/1962 Sb., o nové organizaci Československého
filmu), se financování československého
filmu soustřeďovalo na financování činnosti
jednotlivých organizací, tedy bývalých
součástí VHJ Československy film.
V rámci VHJ docházelo k přerozdělovacím
procesům.
Posláním Státního fondu ČR
pro podporu a rozvoj české kinematografie je vytvořit
institucionální základ pro tvorbu zdrojů,
ze kterých bude možné financovat vybrané
projekty v oblasti české kinematografie. Finanční
prostředky Fondu budou využívány nikoliv
k podpoře či přímému financování
činnosti jednotlivých subjektů podnikajících
v kinematografii, nýbrž toliko a výlučně
k financování, přesněji řečeno
k podpoře konkrétních projektů českých
kinematografických děl nebo akcí, které
slouží k podpoře a rozvoji české
národní kinematografie.
Z hlediska tvorby zdrojů Fondu je kladen důraz na
mnohost zdrojů s maximálním možným
vyloučením dotace ze státního rozpočtu
České republiky jako základního zdroje
Fondu. Předpokládá se, že stávající
státní organizace českého filmového
průmyslu budou transformovány na akciové
společnosti, ve kterých stát podrží
ve vlastnictví určitý počet akcií
(cca 30%). Výnos z těchto akcií se jeví
jako perspektivní zdroj prostředků pro Fond.
Finanční prostředky soustředěně
ve Fondu budou poskytovány v různých formách
tak, aby i žadatel o podporu Fondu byl finančně,
vynaložením vlastních prostředků,
zainteresován na úspěšnosti investice.
Osnova předpokládá, že správcem
Fondu bude ministerstvo kultury ČR; bude nutné je
posílit o jedno systemizované místo a tomu
odpovídající mzdové prostředky.
Předběžný propočet ukazuje, že
náklady spojené s činností Rady Fondu
nebudou přesahovat ročně sto tisíc
Kčs.
Zvláštní část:
K § 1:
Návrh zákona ČNR o Státním
fondu pro podporu české kinematografie vychází
ze zákona ČNR čís. 576/1990 Sb., o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), který v ustanovení části
třetí upravuje postavení státních
fondů. S ohledem na zaměření Fondu
jej bude spravovat ministerstvo; Fond bude nadán samostatnou
právní subjektivitou.
K § 2:
Pro rozhodování o podpoře především
projektů kinematografických děl nelze nalézt
objektivní kritéria uměleckého nebo
kulturního charakteru, která lze vtělit do
právní normy. Kultura a umění včetně
umění filmového jsou kategorie právem
zásadně neuchopitelné. Objektivní
hlediska, jako je především komerční
úspěšnost podporovaného projektu, nejsou
s ohledem na nezbytnost podporovat národní charakter
kinematografie jediná, na která bude brán
zřetel.
Pri rozhodování o prostředcích Fondu
tak vzniká riziko subjektivistického přístupu
správce Fondu, kterým je ústřední
orgán státní správy. Současně
ovšem nelze se zřetelem na odpovědnost správce
Fondu a ministra kultury České republiky za hospodaření
s prostředky Fondu (které budou z části
také finančními prostředky státu),
svěřit rozhodování o nich jinému
subjektu.
Ministru se proto ukládá povinnost zřídit
poradní orgán. Zákon současně
upravuje způsob jeho vytváření s tím,
že podrobnosti o jeho činnosti budou předmětem
úpravy statutem Fondu. Členství v poradním
orgánu se konstituuje jako čestné a nezastupitelné.
K § 3:
Zákon taxativním způsobem vymezuje působnost
Rady Fondu tak, aby měla dostatek možnosti pro realizaci
své poradní funkce. Vedle koncepčních
otázek půjde především o posuzování
jednotlivých žádosti o podporu Fondu.
K § 4:
Povinnosti správce Fondu sestavit pro každý
rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů
a výdajů Fondu, přehled jeho pohledávek
a závazků a závěrečný
účet Fondu vyplývají z rozpočtových
pravidel republiky. V jediném ustanovení se pro
přehlednost tyto povinnosti správce Fondu deklarují.
Stanoví se také povinnost zpracovat účetní
závěrku, ověřovanou auditorem.
K § 5:
Základním zdrojem Fondu budou předpokládané
výnosy majetkových účastí státu
na podnikání obchodních společností
kinematografického průmyslu, které vzniknou
v procesu odstátnění existujících
dosud státních organizací filmového
průmyslu, případně dalších
subjektů, na jejichž podnikání v české
kinematografii se bude stát podílet majetkovým
vkladem s tím, že stát podrží v
odstátňovaných organizacích zhruba
třicetiprocentní majetkovou účast.
Důležitým zdrojem Fondu bude rovněž
podíl na příjmech z kinematografických
děl, na které budou jeho prostředky použity.
Příjmová základna Fondu je stanovena
tak, aby do budoucna byla otevřena cesta pro případné
další příjmy plynoucí do Fondu.
K tomu by však bylo zapotřebí vydání
jiných právních předpisů.
Majetek Fondu národního majetku ČR, na který
přechází majetek privatizované organizace,
netvoří podle ustanovení § 12 odst.
1 zákona čís.92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby součást
státního rozpočtu republiky a lze jej použít
jen k účelům stanoveným zákonem.
Podle ustanovení § 46 odst. 1 citovaného zákona
může zákon České národní
rady stanovit, ve kterých případech lze majetku
Fondu národního majetku ČR použít
k jiným účelům než k privatizaci.
Takovým zákonem je především
zákon ČNR čís. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České
republiky, který v ustanovení § 18 odst. 2
stanoví (a to nad rámec ustanovení §
12 odst. 2 zákona čís. 92/1991 Sb.) další
účely, ke kterým lze užít majetku
Fondu národního majetku ČR mimo vlastní
privatizaci (např. posílení zdrojů
bank a spořitelen určených k poskytování
úvěrů - ust. § 18 odst. 2 písm.
e) zákona čís. 171/1991 Sb.).
Rovněž navrhovaný zákon o Fondu jako
právní předpis stejné právní
síly jako zákon čís. 171/1991 Sb.,
může stanovit další okruh případů,
ve kterých se majetek Fondu národního majetku
ČR (jehož součástí by jinak výnosy
z majetkových účastí státu
na podnikání jiných právnických
osob byly) nepoužije k privatizaci, nýbrž k podpoře
české kinematografie. Fond národního
majetku ČR pak nebude muset vykonávat za stát
práva a povinnosti akcionáře, k čemuž
nemá ani dostatečně možnosti.
K § 6:
Zvlášť upraveným zdrojem Fondu je příplatek
k ceně vstupného placeny účastníkem
veřejné produkce kinematografického díla.
S ohledem na zatížení vstupného příslušnou
daní a místním poplatkem ze vstupného
(srov. ust. § 6 zákona čís. 565/1990
Sb., o místních poplatcích) nelze vstupné
podrobit další dávce. Příplatek
se proto platí nad rámec vstupného pořadateli
veřejné produkce kinematografického díla,
který jej odvádí Fondu. Protože jde
o právní povinnost účastníka
veřejné produkce příplatek platit,
je nezbytné konstituovat tuto povinnost zákonem
a nikoliv pouhým podzákonným předpisem.
Pořadateli veřejně produkce se současně
ukládá povinnost předložit správci
Fondu vyúčtování odváděného
příplatku a správce Fondu se opravňuje
správnost vyúčtování přezkoumat.
Bude-li stanovena výše příplatku ke
vstupnému 1,- Kčs, lze očekávat s
ohledem na počet prodaných vstupenek na filmová
představení v r. 1990, kterých bylo 36,361.230
(v r. 1988 byl tento počet 51,852.120 a v r. 1989 51,452.520)
výnos z placení příplatku ke vstupnému
ve výši cca 35 milionů Kčs.
Správce Fondu je současně zmocňován
k vydání prováděcího předpisu,
jímž by podle ekonomické situace valorizoval
výši příplatku.
K § 7:
Zákon stanoví taxativním výčtem
okruhy případů, ve kterých lze prostředky
Fondu použít.
Prostředky Fondu budou pro výrobce českých
kinematografických děl pouze druhotným zdrojem
finančních prostředků potřebných
pro výrobu českého kinematografického
díla, resp. pro realizaci jiného projektu, na který
lze podle tohoto ustanovení prostředky Fondu vynaložit.
Bude totiž možné podpořit projekt jen
do výše jedné poloviny předpokládaných
nákladů na realizaci projektu. Správce Fondu
přezkoumá výši plánovaných
nákladů včetně předpokládané
finanční úspěšnosti projektu
především v případech, ve kterých
se prostředky Fondu budou poskytovat formou nenávratné
subvence a Fond se bude podílet na příjmech
z šíření kinematografického díla,
na jehož výrobu Fond prostředky poskytne.
K § 8:
Okruh potencionálních žadatelů je omezován
censem pobytu či sídla. Jde výlučně
o podporu české národní kinematografie
a je-li proto žadatelem o prostředky Fondu podnik
se zahraniční majetkovou účastí,
nesmí být podíl zahraničního
účastníka, resp. zahraničních
účastníků většinový.
V obecné rovině, v důsledku vyloučení
správního řádu, se upravují
obecné náležitosti žádosti o podporu,
stanoví se její písemná forma i adresát,
kterým je správce Fondu.
Zakládá se povinnost žadatele složit přiměřenou
částku, jejíž horní hranici zákon
stanoví. Diferenciaci upraví statut podle druhu
projektu, o jehož podporu bude žádáno.
Částka má sloužit k náhradě
nákladů, spojených s odborným posouzením
žádosti. Nevyužitá částka
bude vyúčtována a vrácena žadateli,
případně vyšší náklady
budou zúčtovány k tíži Fondu.
Správci Fondu se ukládá zákonem povinnost
žádost odborně přezkoumat, především
výši plánovaných nákladů
a vytvořit tak solidní podklad pro jednání
Rady Fondu o žádosti.
K § 9:
S ohledem na postavení ministra kultury České
kultury jako člena vlády a subjektu odpovědného
za hospodaření s prostředky Fondu přísluší
právo rozhodovat o použití prostředků
Fondu ministru kultury ČR. V zájmu omezení
subjektivního přístupu k jednotlivým
žadatelům o prostředky Fondu rozhoduje ministr
o poskytnutí prostředků na návrh Rady
Fondu.
S ohledem na nenárokovost, omezení výše
finančních prostředků, kterými
Fond bude disponovat a se zřetelem na zásadní
změnu v přístupu státu k financování
kultury včetně kinematografie není namístě
při rozhodování o žádostech o
prostředky Fondu postupovat podle předpisů
o správním řízení (zák.
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
- správní řád).
Protože se rozhodování o žádostech
o poskytnutí prostředků Fondu nerozhoduje
podle správního řádu, nebyl by ministr
vázán při rozhodování řádnou
lhůtou. Protože však je žadatel při
svém rozhodování o realizaci projektu, na
kterou žádá finanční prostředky
Fondu, podmiňován vědomostí o tom,
zda s podporou Fondu může počítat, stanoví
se pro rozhodnutí o jeho žádosti přiměřená
lhůta.
S ohledem na postavení ministra jako člena vlády
a subjektu odpovědného za hospodaření
s prostředky Fondu vládě přísluší
právo rozhodovat o použití prostředků
Fondu jemu. V zájmu omezení subjektivního
přístupu k jednotlivým žadatelům
rozhoduje ministr na návrh Rady Fondu. Zákon stanoví
obligatorní náležitosti rozhodnutí a
současně umožňuje, aby s ohledem na
druh poskytnuté podpory byla zajištěna alespoň
částečná návratnost prostředků
Fondem poskytnutých.
Obsah rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory se
stanoví obligatorní součástí
smlouvy, kterou uzavírá Fond, jednající
prostřednictvím ministerstva se žadatelem.
Pro případ, že žadatel nebude podmínky
rozhodnutí akceptovat, se zakládá fikce o
zpětvzetí žádosti. Současně
se ze zákona rozhodnutí zrušuje.
Součástí smlouvy je i ustanovení o
smluvní pokutě, kterou zaplatí žadatel,
pokud prostředky užije jiným způsobem.
Současně je povinen vrátit neoprávněně
užité prostředky.
K § 10:
Prostředky Fondu se na konci rozpočtového
roku nevracejí státnímu rozpočtu.
K § 11:
Je navrhováno, aby zákon nabyl účinnosti
dnem vyhlášení; je veřejný zájem,
aby Fond začal neprodleně plnit svou funkci.@LH
6.
Zpracovatel: JUDr. Aleš Dvouletý, zástupce
ředitele odboru právního a legislativního
ministerstva kultury České republiky