Důvodová zpráva

I. Obecná část

Jedním z nových zákonů, který bude působit v nastávajících společensko ekonomických podmínkách je i zákon o správních poplatcích.

Současná právní úprava správních poplatků pochází částečně ještě z doby unitárního Československa; dosud platí zákon č. 105/1951 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 138/1960 Sb. V roce 1971 bylo rozhodnuto příslušnými legislativními orgány o vydání společné vyhlášky všech tří ministerstev financí o správních poplatcích, a to z důvodu racionalizace tehdejšího pojetí právního řádu.

Ve smyslu novelizovaného ústavního zákona o československé federaci (zákon č. 143/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů) upravuje zákon Federálního shromáždění poplatky, které mají podle své povahy výlučně nebo převážně vztah k zahraničí nebo souvisí s výkonem působnosti orgánů federace. V důsledku těchto kompetenčních změn je třeba vydat samostatné zákony ČNR a SNR o správních poplatcích a současně též zákon Federálního shromáždění o správních poplatcích v působnosti orgánů federace.

Již při přípravě zásad tohoto zákona bylo zvažováno přihlédnout k některým principům rakouského poplatkového práva, např. ke zpoplatňování písemností a právních jednání souvisejících s propůjčením nebo utvrzením práva či oprávnění, zejména smluv, majetkových vyrovnání, odstoupení od práva uzavíraných nebo sepsaných před komerčními právníky, advokáty nebo veřejnými notáři. Tyto úvahy však byly v rámci připomínkového řízení odmítnuty s poukazem na skutečnost, že je třeba správní poplatky vybírat výhradně za úkony spojené s činností orgánu státní správy a nikoliv za sepsání různých písemností před veřejnoprávními osobami, které za tuto činnost vybírají odměnu na základě tarifů stanovených příslušnými předpisy. Vzhledem k tomu, že je potřeba v tomto přechoném období zajistit návaznost na předchozí právní stav, zejména na činnost správních orgánů na jednotlivých úsecích státní správy, byla i právní úprava správních poplatků ponechána v logické návaznosti na dosavadní systém správního práva.

K potřebám Evropského společenství však je přihlédnuto u některých jednotlivých položek, kupř. u položky 36, kde poplatky za povolení zahraničních přeprav jsou navrženy v návaznosti na připravovanou koncepci Evropských společenství na tomto úseku.

Zásady zákona ČNR o správních poplatcích, které byly v průběhu prosince 1991 a ledna 1992 projednány ve výborech ČNR vycházely ze dvou variant. Podle varianty I. navrhované a doporučované ministerstvem financí ČR i většinou ústředních orgánů státní správy se vycházelo z dosavadního pojetí, kdy sazebník správních poplatků by byl stanoven prováděcím předpisem, zatímco zákon by upravoval všechny ostatní právní náležitosti. Důvodem jsou velmi časté změny v hmotně právních předpisech i pohyb cenové hladiny.

Tak např. v r. 1990 došlo ke třem dílčím novelizacím vyhlášky o správních poplatcích. Rovněž tak z důvodu operativnosti reakce na potřeby praxe se jeví uvedení jednotlivých poplatných úkonů a sazeb poplatků v prováděcí vyhlášce jako výhodnější.

Naproti tomu varianta II., požadovaná ve většině výborů ČNR při projednávání zásad zákona stanovila, že úkony, za které mají být poplatky placeny, a výše těchto poplatků by byly upraveny přímo v zákoně. Varianta II. byla navržena proto, že podle čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, schválené ústavním zákonem č. 23/1991 Sb., a podle čl. 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, lze daně a poplatky ukládat jen na základě zákona.

Z tohoto důvodu bylo přistoupeno k provedení varianty II. Vychází se z předpokladu, že sazebník správních poplatků bude přílohou zákona, kdy v sazebníku budou uvedeny sazby poplatků i nezbytně nutná zmocnění a poznámky k položkám.

Příjmy správních poplatků, které byly v roce 1990 placeny na účet státního rozpočtu ČR, včetně plateb kolkovými známkami do 1000 Kčs, činily cca 590 mil. Kčs. Příjmy tehdejších národních výborů z tohoto titulu představovaly v roce 1990 cca 187 mil. Kčs.

Z návrhu zásad federálního zákona o správních poplatcích vyplývá, že nebudou již úkony prováděné federálními orgány, u nichž výše poplatků nepřesahuje 1 000 Kčs, placeny kolkovými známkami, které jsou nyní příjmem rozpočtu republik.

Podle kvalifikovaného odhadu lze i při očekávaném snížení příjmů státního rozpočtu republiky z tohoto titulu ve výši 150 mil. Kčs předpokládat příjem státního rozpočtu České republiky ze správních poplatků za rok ve výši cca 800 mil. Kčs. S tímto příjmem lze uvažovat s přihlédnutím k dosavadnímu vývoji, z důvodu zpoplatňování některých žádostí a podání u orgánů státní správy podle nové položky 1, v důsledku zvýšení některých sazeb a zejména v návaznosti na zavedení nových správních poplatků vybíraných u katastrálních úřadů za úkony související s právními vztahy k nemovitostem. To je za vklady a jiné podobné úkony do katastru, které budou tyto orgány provádět namísto dnešních státních notářství, jež budou privatizována.

Z titulu nové právní úpravy správních poplatků nedojde k potřebě nových pracovních sil. Přechod části pracovníků ze státních notářství na nově vznikající katastrální úřady, příp. na finanční úřady, je důsledkem celkových změn v uspořádání notářství, nikoliv však zákona o správních poplatcích.

Pokud jde o příjmy okresních úřadů a obcí, dojde k jejich podstatnému nárůstu na částku cca 800 mil až 1 mld Kčs v roce 1993 a to z důvodu zpoplatnění vydání živnostenského listu nebo koncesní listiny novým správním poplatkem, zavedeným již nyní vyhl. č. 522/1991 Sb., v souvislosti s živnostenským zákonem a zřízením živnostenských úřadů.

II. Zvláštní část

K § 1 a 2

Zákon upravuje správní poplatky vybírané a vyměřované orgány státní správy České republiky, obcemi při výkonu přenesené působnosti a státními archivy.

Vychází se z předpokladu, že správní poplatky se budou vybírat především za úkony spojené s činností orgánů státní správy, uvedené v sazebníku správních poplatků, který bude přílohou zákona. Nově se navrhuje, aby poplatkům podléhala i podání ke správním orgánům, jejichž vyřízení si vyžaduje rozhodnutí správního orgánu ve správním řízení nebo daňovém řízení. Podle položky 1 sazebníku by poplatkům podléhaly i ostatní úkony orgánů státní správy, které nejsou výslovně uvedeny v ostatních položkách sazebníku, t. j, i úkony nově vzniklé na základě obecně závazných předpisů po nabytí účinnosti tohoto zákona, neboť nebude již možno okamžitě reagovat na vznik nových právních předpisů dodatečným stanovením příslušné položky v prováděcím předpise, jak to bylo možné dosud.

Zpoplatnění přiměřeným poplatkem za správní nebo daňové řízení u orgánů státní správy by mělo přispět k zamezení neuvážených podání a žádostí k orgánům státní správy a kompenzovat též vzrůstající náklady na vyřizování těchto žádostí a podání (poštovné, doručování apod.).

Poplatkům nebudou však podléhat podání, ke kterým je účastník povinen na základě obecně závazných právních předpisů (např. podání daňového přiznání či hlášení apod.).

K § 3

Uvedená ustanovení v podstatě přejímají dosavadní princip, že poplatek se vybírá za činnost v zájmu poplatníka, jako určitá protihodnota za tuto činnost orgánu státní správy. Ponechává se též solidarita poplatníků, kdy poplatek jsou poplatníci povinni zaplatit společně a nerozdílně.

K § 4

Ponechává se na základě současných zkušeností pouze sazba stanovená pevnou částkou nebo procentem ze základu poplatku. Z důvodu posílení právní jistoty poplatníků se již neuvažuje se sazbami stanovenými rozpětím.

K § 5

Toto ustanovení stanoví, co je základem procentního poplatku a povinnost poplatníka sdělit cenu předmětu úkonu správnímu orgánu vyměřujícímu poplatek, jakož i další postup správního orgánu, neučiní-li tak poplatník. Rovněž tak se zde upravuje zaokrouhlování základu poplatku a vyměřeného poplatku.

K § 6

Obecným principem poplatkového řízení má být jeho jednoduchost a neformálnost, kdy celé řízení musí být hospodárné a nesmí zbytečně zatěžovat správní orgány a poplatníky při placení poplatků. Proto je ve velké většině případů používáno pevné sazby poplatků a pouze v případech, kdy se vychází z ceny předmětu úkonu, která je základem poplatného úkonu, stanoví se poplatek procentní sazbou. U poplatků stanovených pevnou sazbou je splatnost zpravidla okamžitě při podání bez vyměření, v případě procentního poplatku je splatnost zpravidla do 15 dnů ode dne doručení platebního výměru. Současně se zde upravuje postup v případě nezaplacení poplatku.

K § 7

Zůstává dosavadní princip placení poplatků kolkovými známkami do 1000,- -Kčs, jde-li o úkony prováděné správními orgány České republiky, s výjimkou úkonů prováděných okresními úřady a orgány obcí. Možnost placení poplatků i převodem z účtu u peněžního ústavu nebo poukázkou na účet příslušného orgánu bude upravena v zákoně o správě daní a poplatků.

K § 8

Při vracení poplatků se postupuje v závislosti na tom, zda vůbec nedošlo k provedení úkonu nebo k věcnému projednání nebo zda nedošlo k provedení úkonu vinou poplatníka. Jde-li o vrácení poplatku zaplaceného kolkovými známkami, je příslušný k vracení poplatku na základě opisu pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu, pro celou Českou republiku, výhradně Finanční úřad pro Prahu 1, který je pro tyto účely vybaven jak dlouhodobými zkušenostmi, tak i materiálním zabezpečením při hospodaření s kolkovými známkami.

Částka 50,- Kčs, která se nevrací, je stanovena shodně s novým zákonem č.549/1991 Sb., o soudních poplatcích a poplatkem za výpis z rejstříku trestů.

K § 9

Toto ustanovení v odst. 1) a 2) přiznává osvobození od správních poplatků všem subjektům zde výslovně uvedeným;v těchto případech jde o osobní osvobození.

Věcné osvobození se navrhuje přiznat úkonům vázaným na mezinárodní ujednání, která ČSFR uzavřela a dále úkonům v tomto odstavci výslovně uvedeným na základě současného stavu a potřeb praxe.

K § 10

Při řízení ve věcech správních poplatků se bude postupovat podle vyhlášky č. 16/1962 Sb., popř. podle nově připravovaného zákona o správě daní a poplatků, který by měl nabýt účinnosti k 1. 1. 1993, pokud není tímto zákonem stanoveno jinak.

K § 11

Přechodné ustanovení řeší případy vybírání poplatků podle dosavadních předpisů, i když se stanou splatnými po nabytí účinnosti tohoto zákona.

K § 12

Zákon musí též umožňovat, aby MF ČR obecně závazným právním předpisem mohlo přiznat úplné nebo částečné osvobození od poplatků v budoucnosti i jiným skupinám osob nebo pro určité úkony.

V rámci posílení odpovědnosti za hospodaření s rozpočtovými příjmy se navrhuje okresním úřadům a Magistrátnímu úřadu hl. m. Prahy v jednotlivých odůvodněných případech přiznat možnost poplatek snížit nebo prominout, jde-li o úkon prováděný okresním úřadem nebo orgánem obce(obvodním nebo místním úřadem v městských částech hl. m. Prahy). Obdobné oprávnění se navrhuje též pro finanční ředitelství, jde-li o úkony prováděné správními orgány republiky.

K § 13

Derogační klausule uvádí, které obecně závazné předpisy uvedené ve Sbírce zákonů se zrušují.

K § 14

Nabytí účinnosti tohoto zákona se předpokládá k 1. 1. 1993.

K sazebníku správních poplatků:

Sazebník správních poplatků byl nově věcně uspořádán a doplněn též věcným rejstříkem. V rámci sazebníku došlo k přeskupení některých položek podle věcné příslušnosti, jakož i ke sloučení některých dříve samostatných položek, pokud to bylo možné (např. sňatky, státní občanství, zápisy držitelů motorových vozidel, zbraně, střelivo apod.).

U některých položek, kde sazby již neodpovídají dnešním cenovým relacím a jsou poplatné dřívějším přístupům(např. stavební povolení, zbraně, střelivo), dochází ke zvýšení sazeb, jiné položky zůstávají na dřívější úrovni.

Zcela nově se navrhuje zpoplatňování podání žádostí u orgánů státní správ, kdy se sazba za úkony prováděné ústředními orgány státní správy navrhuje v položce 1 a) ve dvojnásobné výši ve srovnání se sazbami u ostatních podřízených orgánů státní správy (též okresních úřadů a obcí) v položce 1b). Podle této položky se navrhuje zpoplatňovat všechny žádosti a podání u uvedených orgánů, pokud není v sazebníku stanovena samostatná položka a sazba za konkrétní úkon. Rovněž tak se navrhuje podle poznámky 1. k položce 1 zpoplatňovat těmito poplatky i mimořádné opravné prostředky na základě správního řízení nebo daňového řízení. Tato položka umožní též zpoplatnění nových úkonů orgány státní správy, které vzniknou na základě právních předpisů po nabytí účinnosti tohoto zákona, aniž by bylo nutno ihned přistoupit k novelizaci zákona o správních poplatcích a doplnění sazebníku o nově zpoplatňovaný úkon.

Novou položkou je též položka 35 za úkony prováděné katastrálními úřady z návrhu na vklad do katastru, jež nahradí dosavadní notářské poplatky za úkony při registraci smluv, které budou v souvislosti s privatizací státních notářství -rušeny, jakož i položky 46,47,48,49,50 a 51, jež jsou nově navrženy příslušnými ústředními orgány státní správy.

Ostatní položky jsou v podstatě převzaty ze současné právní úpravy, byť s některými drobnými odchylkami.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP