(1) Pokud nastala před účinností tohoto
zákona skutečnost, která byla podle dřívějších
předpisů předmětem poplatku (daně)
z dědictví, z darování a převodu
nebo přechodu nemovitostí, postupuje se podle dřívějších
předpisů.
(2) Nastala-li před účinností tohoto
zákona skutečnost, která byla předmětem
poplatku podle dosavadních předpisů, ale
poplatek nebyl ještě vyměřen a zaplacen,
příslušné územní finanční
orgány dokončí zahájené řízení
o vyměření notářských
poplatků uvedených v odstavci 1, které nebylo
v den účinnosti tohoto zákona pravomocně
skončeno.
(1) Ministerstvo financí České republiky
může obecně závazným právním
předpisem poskytnout daňové osvobození
nebo jinou úlevu pro určité druhy majetku
nebo i urči tým skupinám osob.
(2) Ministerstvo financí České republiky
může po projednání s federálním
ministerstvem financí ve vztahu k cizině podle potřeby
stanovit odchylky od zákona k zabránění
dvojímu zdanění, k zachování
vzájemně stejného postupu s cizinou nebo
k provádění opatření nutných
s ohledem na postup cizích orgánů.
(1) Zrušují se:
1. Zákon České národní rady
č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích,
ve znění zákona České národní
rady č. 201/1990 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 146/1984 Sb., o notářských
poplatcích.
2. Vyhláška ministerstva financí České
socialistické republiky č. 150/1984 Sb., kterou
se provádí zákon České národní
rady o notářských poplatcích, ve znění
vyhlášky ministerstva financí, cen a mezd České
republiky č. 237/1990 Sb., kterou se mění
a doplňuje vyhláška ministerstva financí
České socialistické republiky č. 150/1984
Sb. a vyhlášky ministerstva financí České
republiky č.
/1992 Sb.
3. Výnos ministerstva financí, cen a mezd České
socialistické republiky o opatření k odstranění
tvrdosti při vyměřování notářských
poplatků, č.j. 153/14 779/1988 ze dne 15. srpna
1988 (oznámeno v částce 29 Sbírky
zákonů 1988 ze dne 9. září
1988).
4. Výnos ministerstva financí, cen a mezd České
socialistické republiky o osvobození osobních
počítačů a mikropočítačů
od notářského poplatku z darování,
č.j. 153/17 283/1989 z 28. září 1989
(oznámeno v částce 30 Sbírky zákonů
1989 ze dne 28. listopadu 1989).
5. Výnos ministerstva financí, cen a mezd České
socialistické republiky o osvobození od notářských
poplatků za úkony, č.j. 153/17 282/1989 z
28. září 1989 (oznámeno v částce
34 Sbírky zákonů 1989 ze dne 22. prosince
1989).
6. Opatření ministerstva financí České
republiky o úlevách u notářských
poplatků ze dne 19. října 1990 (uveřejněno
v částce 73 Sbírky zákonů 1990
ze dne 25. října 1990).
7. Opatření ministerstva financí České
republiky o úlevě u notářských
poplatků z dědictví - odškodnění
podle zákona o soudní rehabilitaci ze dne 5. března
1991 (uveřejněno v částce 24 Sbírky
zákonů 1991 ze dne 29. března 1991).
8. Opatření ministerstva financí České
republiky o úlevách u notářských
poplatků souvisejících s vydáním
věci podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích ze dne 30. dubna 1991 (uveřejněno
v částce 47 Sbírky zákonů 1991
ze dne 20. června 1991).
(2) Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se nepoužijí:
1. Vynos ministerstva financí České socialistické
republiky k provedení zákona č. 146/1984
Sb., o notářských poplatcích, č.j.
153/l 690/1985 ze dne 7. února 1985.
2. Výnos ministerstva financí České
socialistické republiky o úlevách u notářských
poplatků. č.j. 153/2 350/1985 ze dne 7. února
1985.
3. Výnos ministerstva financí České
socialistické republiky o odvodu notářských
a soudních poplatků do státního rozpočtu
České socialistické republiky, č.j.
153/20 873/1986 ze dne 28. listopadu 1986.
4. Opatření ministerstva financí České
socialistické republiky o osvobození členů
Českého svazu protifašistických bojovníků
od soudních a notářských poplatků,
č. j. 153/8 399/1987 ze dne 12. června 1987.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Zpracoval: Ing. Michal Morawski ředitel odboru státních
příjmů ministerstva financí České
republiky
Všeobecná část
Jedním z nových zákonů, který
by měl plnit významou úlohu při rozvoji
tržního hospodářství, bude i
zákon o dani dědické, darovací a z
převodu nemovitostí. Podle schválených
principů a zásad daňové reformy má
tento zákon nahradit dosavadní notářské
poplatky z dědictví, darování a z
převodu nemovitostí, které jsou upraveny
zákonem České národní rady
č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích,
ve znění zákona České národní
rady č. 201/1990 Sb., a vyhláškou ministerstva
financí České socialistické republiky
č. 150/1984 Sb., ve znění vyhlášky
č. 237/1990 Sb.
Ministerstvo financí ČR zpracovalo v roce 1991 návrh
zásad zákona o dani dědické, darovací
a z převodu nemovitostí. Tyto zásady byly
schváleny vládou České republiky a
návazně předloženy k projednání
České národní radě. Výbory
České národní rady projednávaly
návrh zásad koncem roku 1991 a počátkem
roku 1992.
Při tvorbě paragrafovaného znění
tohoto zákona byly zohledněny doporučení
národohospodářského výboru,
rozpočtového a kontrolního výboru
a ústavně právního výboru České
národní rady. Do návrhu paragrafovaného
znění zákona se promítají i
změny, ke kterým by mělo dojít při
oddělení rozhodovací činnosti notářů
od činnosti listinné a osvědčovací,
kdy např. vlastní vyměřovací
daňová činnost přejde na územní
finanční orgány, vlastnické vztahy
k nemovitostem budou nově zakládány u katastrálních
úřadů, řízení o dědictví
přejde na soudy.
Při přípravě tohoto zákona
bylo přihlédnuto k některým principům
právní úpravy v SRN a Rakousku, zejména
při konstrukci jednotlivých skupin poplatníků,
daňových sazeb i osvobození podle příbuzenského
vztahu. Při zpracování návrhu zákona
o dani dědické, darovací a z převodu
nemovitostí byl přijat též princip progresívního
zdanění a klouzavé progresívní
sazby, na rozdíl od dřívějšího
poplatkového pojetí se sazbami lineárními,
princip daňového přiznání apod.
Muselo však být zároveň přihlédnuto
k návaznosti na předcházející
právní stav i na pojetí československého
občanského práva a jeho institutů
v tomto přechodném období. Podle názoru
předkladatele není tento návrh v rozporu
s právem a legislativními záměry Evropských
společenství.
Nově se zavádí označení "daň",
neboť jde o nabytí majetku děděním,
darem, zpravidla bez vlastního přičinění.
Nejde tudíž o poplatky za úkon nebo službu,
uvedené platby mají v podstatě povahu jednorázové
daně či dávky majetkového charakteru.
Navrhuje se zavedení progresívní daňové
sazby podle výše základu a skupin poplatníků
tak, aby vyšší základy daně byly
výrazněji zdaněny než dosud.
Celkové příjmy z notářských
poplatků činily v roce 1991 celkem 692 mil. Kčs
Kčs, z toho notářské poplatky z dědictví,
z darování a z převodu nemovitostí
(t. j. bez notářských poplatků za
úkony) byly dosazeny ve výši 535 mil. Kčs.
Vzhledem k nově navrženým progresívním
sazbám daní lze předpokládat vyšší
příjem z těchto daní, a to též
v souvislosti s vývojem cenové hladiny, zejména
u nemovitostí. Podle předběžného
odhadu lze uvažovat s příjmy ve výši
cca 800 mil. Kčs. Přesnější propočet
nelze zatím kvantifikovat, poněvadž není
zatím přesně známo, jaký bude
další vývoj cen zejména u nemovitostí.
V souvislosti s navrhovaným přechodem vyměřovací
činnosti u daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí ze státních
notářství na územní finanční
orgány se předpokládá zvýšení
počtu pracovníků územních finančních
orgánů zhruba o 300 osob. Půjde v podstatě
o delimitaci pracovníků ze sféry státních
notářství na územní finanční
orgány.
Zvláštní část
K § 1 - úvodní ustanovení
V tomto paragrafu se nově zavádí termín
"daň", neboť jde o nabytí majetku
děděním, darem zpravidla bez vlastního
přičinění. Současné
notářské poplatky z darování
a z převodu nemovitostí mají již dnes
povahu jednorázové majetkové daně,
o notářském poplatku z dědictví
to platí v převážné míře.
Notářské poplatky za úkony již
nejsou do návrhu této úpravy zahrnuty, neboť
v souvislosti s privatizací notářství
se počítá s tím, že se v převážné
většině stanou příjmem notářů,
část těchto poplatků bude vybírána
ve formě správních poplatků (např.
za vklady do katastrů) nebo soudních poplatků,
a to v závislosti na tom, který orgán bude
provádět konkrétní úkon (např.
dědické řízení, umořování
listin a úschovy listin budou provádět soudy).
K § 2 - poplatník daně dědické
Daň bude platit každá fyzická a právnická
osoba, která nabývá movitý a nemovitý
majetek dědictvím.
K § 3 - předmět daně dědické
Navrhované ustanovení vychází ze skutečnosti,
že zdanění podléhají jak movité
a nemovité věci, byty a nebytové prostory,
tak i pohledávky a jiná majetková práva
nabytá děděním. Dále se upravuje
postup při zdanění movitých věcí
a nemovitých věcí osob, které nebyly
v době své smrti československými
státními občany, pokud se majetek nachází
na území ČSFR.
K § 4 - základ daně dědické
V tomto ustanovení se upravuje, co je základem daně
dědické. Jde-li o cenu movitých věcí
a majetkových práv, je nutno vycházet z ceny
obvyklé v místě a v době úmrtí.
Při stanovení ceny nemovitostí bude nutno
ještě určitou dobu vycházet z ceny zjištěné
podle zvláštních předpisů. Předpokládá
se, že v přechodném období cca 3 - 5
let bude takovýmto zvláštním předpisem
vyhláška o cenách nemovitostí, v pozdějším
období po ustálení cenové hladiny
a vytvoření cenových map nemovitostí
budou zvláštní předpisy odkazovat na
tyto cenové mapy nebo vycházet z odborné
literatury.
K § 5 - poplatník daně darovací
Subjekt daně darovací je nutno rozlišit podle
toho, zda jde o dar v tuzemsku či z ciziny anebo jde-li
o dar do ciziny. Daň darovací je povinna platit
každá fyzická a právnická osoba,
která nabyla majetek zcela nebo zčásti bezúplatně
jinak než úmrtím občana.
K § 6 - předmět daně darovací
Předmět darovací daně a její
konstrukce jsou obdobné jako u daně dědické.
Bez této daně by docházelo k obcházení
daně dědické částečným
nebo úplným bezúplatným poskytnutím
daru a přechodu majetku zůstavitele za jeho života
budoucím dědicům. Pokud se jedná o
dary z ciziny, vychází se z dosavadních principů
současné právní úpravy.
K § 7 - základ daně darovací
Stanovení základu daně darovací vychází
z obdobných principů jako stanovení základu
daně dědické včetně ceny nemovitostí.
Cenu majetku nabývaného od téže osoby
tímtéž nabyvatelem v průběhu
dvou po sobě jdoucích kalendářních
roků je nutno sčítat, a to za účelem
zdanění v případě darování
majetku po částech do výše hranice pro
osvobození movitého majetku.
K § 8 - poplatník daně z převodu
nemovitostí
Při stanovení poplatníka se vychází
ze současné právní úpravy,
kdy poplatníkem je převodce, tj. prodávající,
pouze v případě nabytí nemovitosti
výkonem rozhodnutí, konkursem, vydržením
nebo je-li zřízeno věcné břemeno
či poskytnuto jiné plnění, poplatníkem
se stává nabyvatel. Toto ustanovení též
upřesňuje, kdo je poplatníkem v případě
bezpodílového spoluvlastnictví manželů
a podílového spoluvlastnictví.
K § 9 - předmět daně z převodu
nemovitostí
Ve většině případů půjde
o úplatné převody nemovitostí. Pokud
bude docházet k tzv. smíšeným smlouvám,
kdy půjde částečně o převod
bezúplatný (darování) a částečně
o převod úplatný, např. v důsledku
určitého protiplnění (doživotní
užívání nemovitostí) bude touto
daní zdaňována pouze část odpovídající
poskytnuté protihodnotě.
K § 10 - základ daně z převodu nemovitostí
Při stanovení základu daně z převodu
nemovitostí je třeba zásadně vycházet
z ceny sjednané dohodou, nejméně však
ve výši ceny zjištěné podle zvláštního
předpisu. Toto opatření by mělo zabránit
tomu, aby se za "úplatný převod"
nepodkládal i převod za symbolickou cenu, k čemuž
by mohlo i nepochybně docházet, dokud nebudou vytvořeny
všechny předpoklady k úplnému vytvoření
tržního mechanismu při zakládaní
trhu s nemovitostmi. Při nabytí nemovitosti vydržením
bude nutno vycházet z ceny zjištěné.
K § 11 - rozdělení osob do skupin pro účely
výpočtu daně
Rozdělení poplatníků do tří
skupin vychází ze zkušeností a poznatků
právní úpravy v Československu z dřívějších
let, zejména po roce 1957. Zároveň však
dochází k rozšíření okruhu
osob ve II. skupině, a to o příbuzné
manžela v řadě přímé (tcháni,
tchyně), manžele vlastních a osvojených
dětí (zeťové a snachy), synovce, neteře,
strýce a tety. Tyto osoby jsou za současné
právní úpravy zařazeny do III. skupiny.
K § 12, § 13, § 14 a § 15 - sazby daně
dědické, darovací a z převodu nemovitostí
Sazby daně dědické, darovací a z převodu
nemovitostí jsou stanoveny jako sazby progresívně
klouzavé s tím, že přechod z jednoho
pásma do druhého je povlovný. Vychází
se přitom ze zásady daňové spravedlnosti
s nižšími sazbami u osob I. a II. skupiny, zatímco
u III. skupiny se navrhuje progresívnějsí
sazba. Sazba daně se stanoví podle výše
hodnoty nabytého majetku a podle příbuzenského
vztahu či poměru mezi zůstavitelem (dárcem,
převodcem) a dědicem (nabyvatelem). Čím
vzdálenější bude příbuzenský
poměr a vyšší cena nabytého majetku,
tím vyšší je sazba daně. Jde o
zásadní rozdíl oproti dosavadní úpravě,
podle které je nyní stanovena lineární
sazba bez ohledu na výši základu daně
(poplatku).
V § 12 jsou stanoveny sazby daně dědické,
darovací a z převodu nemovitostí u osob zařazených
do I. skupiny v rozpětí od 1% do 5%.
§ 13 upravuje sazby daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí u osob zařazených
do II. skupiny, a to v rozpětí od 3% do 10%.
Při stanovení výše sazeb u těchto
skupin se vychází ze skutečnosti, ze sazba
daně darovací musí byt obdobná sazbě
daně z převodu nemovitostí, aby u příbuzných
nedocházelo k předstíraným úplatným
převodům nemovitostí namísto darování
z důvodu případné nižší
sazby daně z převodu nemovitostí.
Sazby daně dědické a darovací u osob
zařazených do III. skupiny jsou upraveny v §
14 a činí 7% až 40% ze základu daně.
U daně z převodu nemovitostí u osob zařazených
do III. skupiny se v § 15 navrhuje sazba od 4% do 20% ze
základu daně.
K § 16 - věcná břemena, opětující
se plnění
Toto ustanovení rámcově upravuje věcná
břemena a opětující se plnění,
která mohou být předmětem daně,
např. právo doživotního užívání
nemovitosti či jiná věcná břemena.
K § 17 - minimální výše a zaokrouhlování
Uvedené ustanovení stanoví minimální
výši daní, která činí
100,- Kčs a způsob zaokrouhlování
daní.
K § 18
Toto ustanovení upravuje splatnost daně.
Osvobození od daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí
K § 19
Navrhuje se osvobodit movité věci, které
neslouží prokazatelně podnikatelské
činnosti do určité výše v návaznosti
na příbuzenský vztah, a to za předpokladu,
že poplatník tyto věci řádně
uvede v daňovém při znání.
Současně se navrhuje do stejné výše
podle příbuzenského vztahu osvobodit i vklady,
finanční prostředky na účtech
u peněžních ústavů a peníze
v hotovosti. Toto částečné osvobození
uvedených hodnot by mělo přispět za
současného stavu, kdy dosud existuje anonymita vkladů,
k přiznání uvedených finančních
prostředků do dědictví, což napomůže
finančním úřadům při
vedení správy ostatních daní ke zjištění
skutečného stavu solventnosti dědiců
a k úhradě při placení jak daně
dědické, tak i ostatních daní.
Jako podmínku k osvobození těchto hodnot
se však navrhuje požadavek řádného
přihlášení těchto prostředků
do daňového přiznání.
K § 20
Toto ustanovení uvádí další případy,
kdy se daň nevybírá nebo kdy půjde
o osvobození od daně. Od daně dědické,
darovací a z převodu nemovitostí se navrhuje
osvobodit ČSFR, ČR a SR, rozpočtové
organizace, příspěvkové organizace,
okresní úřady a státní fondy.
Uvedené subjekty jsou napojeny na státní
rozpočet nebo rozpočet okresních úřadů
a rozpočet obcí a placení daní by
znamenalo zvýšení výdajové části
příslušných rozpočtů.
Současně se navrhuje osvobodit převody nemovitostí
v případech, jde-li o převody nemovitostí
prováděné při likvidaci státních
podniků a při slučování a rozdělování
obcí.
Pokud jde o osvobození od daně dědické
a darovací u darů a odkazů na veřejně
prospěšnou činnost, v podstatě se vychází
ze současné úpravy dle vyhlášky
č. 237/1990 Sb., k provedení zákona o notářských
poplatcích.
Další případy osvobození v odst.
4) až 7) se v podstatě přejímají
s dosavadních zákonů a opatření
ministerstva financí ČR o úlevách
u notářských poplatků (viz zejména
body 7. a 8. ve zrušovacím ustanovení), která
je třeba převzít i do nové právní
úpravy (např. nároky na základě
zákonů o soudní rehabilitaci, mimosoudní
rehabilitaci apod.).
Navrhuje se též osvobodit převody nemovitého
majetku z Federálního fondu národního
majetku, Fondu národního majetku ČR a Pozemkového
fondu ČR, pokud souvisejí s realizací privatizačních
projektů a vklady společníků vložené
do obchodních společností.
K § 21 - daňové přiznání
Navrhuje se, aby poplatník sám v daňovém
přiznání uvedl všechny hodnoty patřící
do dědictví, popř. které obdržel
darem nebo vznikla-li mu daňová povinnost vkladem
u katastrálního úřadu. Současně
je nutno uložit povinnost i dalším subjektům,
jejichž úkony předcházejí vyměřovací
činnosti, informovat finanční úřady
o těchto skutečnostech. Současně se
vymezuje předmět daně, který nepodléhá
daňovému přiznání.
Ustanovení přechodná a závěrečná
K § 22
Přechodné ustanovení vychází
z dosavadní zásady, kdy se postupuje podle dřívějších
předpisů i po nabytí účinnosti
nového zákona, vznikla-li skutečnost, která
byla předmětem poplatku za účinnosti
předchozí právní úpravy. Toto
ustanovení řeší též postup
při vyměření poplatků po nabytí
účinnosti nové právní úpravy.
K § 23
Navrhuje se, aby ministerstvo financí ČR mohlo poskytnout
osvobození a poplatkové úlevy obecné
povahy, týkající se určitého
druhu majetku nebo skupiny osob. Ve vztahu k zahraničí
se navrhuje zmocnění pro MF ČR, aby v případě
potřeby stanovilo v dohodě s FMF odchylky od zákona
k zachování stejného postupu s cizinou.
K § 24
Zrušovací ustanovení vychází
z obecných principů legislativní povahy a
kromě zákona a prováděcí vyhlášky
je nutno zrušit i další výnosy a opatření,
které byly na úseku notářských
poplatků vydány a byly registrovány ve Sbírce
zákonů.
K § 25