Zákon upravuje posuzování vlivů staveb
a souvisejících změn [§ 85 zákona
č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, ve znění
pozdějších předpisů, a §
1 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější
úpravě územního řízení
a stavebním řádu, ve znění
pozdějších předpisů.] (dále
jen "stavby"), činností [§ 17
odst. 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním
prostředí.], technologií [§ 17
odst. 3 zákona č. 17/1992 Sb.], rozvojových
koncepcí a programů [§ 20 odst. 2 zákona
č. 17/1992 Sb.] (dále jen "koncepce")
a výrobků [§ 17 odst. 3 zákona č.
17/1992 Sb.] na životní prostředí
a určuje orgány státní správy
příslušné k posuzování
vlivů na životní prostředí [§
21 odst. 1 a 2 zákona č. 17/1992 Sb.].
(1) Předmětem posuzování jsou stavby,
činnosti a technologie uvedené v příloze
č. 1 a č. 2 tohoto zákona.
(2) Předmětem posuzování jsou i stavby,
činnosti a technologie uvedené v příloze
č. 1 a č. 2 tohoto zákona, nedosahující
v přílohách uvedených limitních
hodnot, pokud mají být prováděny v
územích chráněných podle zvláštních
předpisů [Např. zákon ČNR
č...../1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, nařízení vlády ČSR
č. 40/1978 Sb., o chráněných oblastech
přirozené akumulace vod Beskydy, Jeseníky,
Jizerské hory, Krkonoše, Orlické hory, Šumava
a Žďárské vrchy, nařízení
vlády ČSR č. 10/1979 Sb., o chráněných
oblastech přirozené akumulace vod Brdy, Jablůnkovsko,
Krušné hory, Novohradské hory, Vsetínské
vrchy a Žamberk-Králíky.], stanoví-li
tak orgán příslušný k posuzování
vlivů na životní prostředí (dále
jen "příslušný orgán")
z vlastního podnětu nebo z podnětu
a) stavebního úřadu, u něhož
byl podán návrh na vydání územního
rozhodnutí o umístění stavby nebo
o využití území, popřípadě
byla podána žádost o vydání povolení,
b) jiného orgánu státní správy
nebo obce, v jejímž územním obvodu nebo
sousedství má být stavba, činnost
nebo technologie prováděna.
Posuzování zahrnuje zejména
a) zjištění, popis a hodnocení předpokládaných
přímých a nepřímých
vlivů stavby, činnosti nebo technologie na
1. klimatické poměry, ovzduší, povrchové
a podzemní vody, půdu, horninové prostředí,
způsob využívání krajiny, chráněná
území, flóru, faunu, funkčnost a stabilitu
ekosystémů, obyvatelstvo,
2. využívání přírodních
zdrojů,
3. kulturní památky,
b) porovnání navržených variant řešení,
pokud je jejich zpracování stanoveno (§ 6 odst.
2), a výběr nejvhodnější varianty,
c) navržení opatření a podmínek,
které vyloučí nebo sníží
předpokládané nepříznivé
vlivy, popřípadě zvýší
pozitivní vlivy stavby, činnosti nebo technologie,
d) hodnocení důsledků případného
neprovedení stavby, činnosti nebo technologie.
(1) Vlivy stavby, činnosti nebo technologie se posuzují
pro období jejího provádění
a užívání (provozu), odstraňování,
popřípadě i po jejím odstranění.
(2) Při posuzování vlivů stavby, činnosti
nebo technologie se přihlíží k podmínkám
v daném území.
(3) Při posuzování užívání
(provozu) stavby, činnosti nebo technologie se předpokládané
vlivy na životní prostředí hodnotí
jak při běžném provozu, tak při
případných havariích.
(1) Každý, kdo hodlá provádět
stavbu, činnost nebo technologii uvedenou v příloze
č. 1 a č. 2 tohoto zákona, je povinen to
oznámit příslušnému orgánu
(§ 17) (dále jen "oznamovatel").
(2) V oznámení uvede
a) základní údaje o stavbě, činnosti
nebo technologii, zejména název, účel,
charakter, rozsah, termín zahájení a dokončení,
b) stručný popis technického a technologického
řešení,
c) základní údaje o vlivech stavby, činnosti
nebo technologie na životní prostředí,
zejména nároky na zábor půdy, na energii
a suroviny, míru znečištění jednotlivých
složek životního prostředí,
d) vyjádření příslušného
stavebního úřadu o souladu navrhované
stavby, činnosti nebo technologie se schválenou
územně plánovací dokumentací.
(3) K oznámení připojí dokumentaci
o hodnocení vlivu staveb, činností nebo technologií
(dále jen "dokumentace") v šesti vyhotoveních.
Příslušný orgán si může
vyžádat v odůvodněných případech
předložení většího počtu
vyhotovení.
(4) Příslušný orgán do 30 dnů
po doručení podnětu podle § 2 odst.
2 stanoví, zda se posuzování vlivů
bude nebo nebude provádět, a uvědomí
o tom orgán, který dal podnět k posouzení,
jakož i příslušného navrhovatele
[§ 34 odst. 1 zák. č. 50/1976 Sb.],
popřípadě stavebníka [§ 59
odst. 1 zák. č. 50/1976 Sb.]. V případě
posuzování vlivů pak navrhovatel popřípadě
stavebník předloží příslušnému
orgánu oznámení a dokumentaci podle odstavce
2 a 3.
(5) Orgány těch obcí, na jejímž
území má být stavba umístěna,
činnost prováděna, technologie zaváděna,
nebo jejichž území podle zpracované
dokumentace stavba, činnost nebo technologie svými
důsledky, zasáhne (dále jen "příslušná
obec"), zajistí z podnětu příslušného
orgánu způsobem v místě obvyklým
zveřejnění informace o tom, že stavba,
činnost nebo technologie bude posuzována podle tohoto
zákona.
(1) Obsah a rozsah dokumentace je uveden v příloze
č. 3 tohoto zákona. Podrobněji se v dokumentaci
zpracuje zejména
a) rozbor předpokládaných vlivů na
životní prostředí,
b) rozbor variant řešení, pokud jejich zpracování
bylo stanoveno podle odstavce 2, a jejich vzájemné
porovnání,
c) opatření navržená ke snížení
nepříznivých vlivů na životní
prostředí.
(2) Příslušný orgán může
stanovit, že v dokumentaci budou zpracovány varianty
řešení.
(3) Zpracovávat dokumentaci mohou osoby s osvědčením
odborné způsobilosti (dále jen "oprávněné
osoby"), které vydává ministerstvo životního
prostředí České republiky (dále
jen "ministerstvo") po dohodě s ministerstvem
zdravotnictví České republiky.
(4) Základními předpoklady odborné
způsobilosti jsou vysokoškolské vzdělání
příslušného směru, 12 let praxe
v oboru a složení odborné zkoušky. Výjimky
ze vzdělání a praxe může udělit
ministerstvo. Bližší podmínky odborné
způsobilosti, postupu při jejím ověřování
a udělování osvědčení
stanoví ministerstvo vyhláškou.
(5) Ministerstvo vede seznam oprávněných
osob.
(1) Příslušný orgán zašle
po jednom vyhotovení zpracované dokumentace neprodleně
dotčeným orgánům státní
správy a příslušné obci, která
oznámí do 5ti dnů od jejího doručení
způsobem v místě obvyklým, kdy a kde
lze do dokumentace nahlédnout, činit se výpisy,
opisy, popřípadě kopie. Veřejné
nahlédnutí do dokumentace musí byt umožněno
po dobu 21 kalendářních dnů; v této
lhůtě lze uplatnit k dokumentaci písemné
připomínky.
(2) Písemné připomínky podle odstavce
1 a své vyjádření zašle příslušná
obec nejpozději do 7 dnů po uplynutí lhůty
podle odstavce 1 příslušnému orgánu.
(3) Dotčené orgány státní správy
zašlou svá vyjádření příslušnému
orgánu do 21 dnů od doručení dokumentace.
(4) Jestliže dokumentace obsahuje skutečnosti chráněné
podle zvláštních předpisů [Např.
zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, ve znění zákona č.
383/1990 Sb., nařízení vlády ČSFR
č. 419/1990 Sb., o základních skutečnostech
tvořící předmět státního
tajemství, nařízení vlády ČSFR
č. 420/1990 Sb., kterým se mění nařízení
vlády ČSFR č. 148/1971 Sb., o ochraně
hospodářského a služebního tajemství.],
ustanovení odstavců 1 až 3 se nepoužije.
(1) Příslušný orgán neprodleně
zajistí zpracování posudku na základě
dokumentace s přihlédnutím k písemným
připomínkám, k vyjádření
příslušné obce a k vyjádření
dotčených orgánů státní
správy ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení
těchto podkladů. Tato lhůta může
být v odůvodněných případech
překročena, nejdéle však o dalších
150 dnů.
(2) Posudek mohou zpracovat pouze oprávněné
osoby podle § 6 odst. 3 a 4.
(3) Oprávněné osoby, které se podílely
na zpracování dokumentace jsou z vypracování
posudku vyloučeny.
(4) Oznamovatel je povinen zpracovateli posudku na jeho žádost
poskytnout doplňující informace nezbytné
k vypracování posudku.
(5) Posudek zhodnotí zejména
a) úplnost dokumentace,
b) připomínky veřejnosti, vyjádření
příslušné obce a vyjádření
dotčených orgánů státní
správy,
c) úplnost zjištění veškerých
kladných a záporných vlivů stavby,
činnosti nebo technologie na životní prostředí,
včetně jejich vzájemného působení,
d) vliv stavby, činnosti nebo technologie ve vztahu k současnému
i budoucímu stavu v území,
e) návrh technického řešení vzhledem
k dosaženému stupni poznání, pokud jde
o vyloučení nebo omezení znečišťování
či poškozování životního
prostředí,
f) varianty řešení,
g) použité metody hodnocení a úplnost
vstupních informací,
h) návrh opatření a podmínek pro vyloučení
nebo snížení nepříznivých
vlivů stavby, činnosti nebo technologie na životní
prostředí, popřípadě pro provádění
stavby, činnosti nebo technologie a užívání
(provozu) stavby, činnosti nebo technologie.
(6) Posudek obsahuje vždy návrh stanoviska příslušného
orgánu.
(1) Příslušný orgán vydá
na základě posudku stanovisko, jehož obsah
je uveden v příloze č. 4 tohoto zákona.
Bez tohoto stanoviska nemůže správní
orgán vydat povolující rozhodnutí,
popřípadě opatření, podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
50/1976 Sb., zákon č. 138/1973 Sb., o vodách,
zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
(silniční zákon), ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 51/1965 Sb., o drahách, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
Č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, ve znění
pozdějších předpisů.].
(2) U stavby, činnosti nebo technologie pro účely
obrany státu vydá příslušný
orgán stanovisko po projednání s příslušným
orgánem Československé armády.
(1) Náklady na zpracování posudku hradí
oznamovatel.
(2) Příslušný orgán vede evidenci
vydaných stanovisek.
Při posuzování vlivů staveb, činností
nebo technologií a jejich důsledků na životní
prostředí přesahujících státní
hranice uvedených ve zvláštním předpise
[Příloha č. 3 zákona č.
17/1992 Sb.] se postupuje podle části druhé
tohoto zákona s těmito odchylkami
a) obsah a rozsah dokumentace o hodnocení vlivů
a důsledků na životní prostředí
se řídí zvláštním předpisem
[Příloha č. 4 zákona č.
17/1992 Sb.] a přílohou č. 3 tohoto zákona,
b) návrh stanoviska předloží příslušný
orgán Federálnímu výboru pro životní
prostředí,
c) po oznámení výsledku mezistátního
projednání [§ 26 odst. 1 zákona č.
17/1992 Sb.] vydá příslušný
orgán konečné stanovisko.
(1) Koncepcí se rozumí pro účely tohoto
zákona koncepce předkládaná a schvalovaná
na úrovni ústředních orgánů
státní správy (dále jen "schvalující
orgán"), a to v oblasti energetiky, dopravy, zemědělství,
nakládání s odpady, těžby a zpracování
nerostů, rekreace a turistiky. Za koncepci se dále
považují územně plánovací
dokumentace [§ 13 zákona č. 50/1976 Sb.],
lesní hospodářské plány [§
22 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích, §
3 zákona č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a o státní správě
v lesním hospodářství.] a směrný
vodohospodářský plán [§ 3
zákona č. 138/1973 Sb., o vodách, §
8 zákona č. 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství,
ve znění pozdějších předpisů.].
(2) Předkladatel koncepce (dále jen "předkladatel")
je povinen zajistit, aby její součástí
bylo posouzení vlivů koncepce na životní
prostředí zpracované přiměřeně
v rozsahu podle přílohy č. 3 části
C bodu III. a IV tohoto zákona.
(3) Předkladatel je povinen vhodným způsobem
zajistit zveřejnění návrhu koncepce,
popřípadě jejích zásad.
(4) Předkladatel zašle návrh koncepce zpracovaný
s přihlédnutím k případným
připomínkám veřejnosti příslušnému
orgánu, který ve lhůtě 30 dnů
od jeho doručení k němu vydá stanovisko,
s vyjímkou případů, kdy je sám
předkladatelem.
(5) Schvalující orgán neprojedná koncepci
bez stanoviska příslušného orgánu.
(1) Posuzování výrobků zahrnuje porovnání
vlastností výrobků z hlediska jejich vlivů
na životní prostředí s požadavky
stanovenými právními předpisy a technickými
normami.
(2) Předmětem posuzování jsou výrobky,
které z vlastního podnětu stanoví
příslušný orgán ve spolupráci
s ústředním orgánem státní
správy pro oblast státního zkušebnictví
[§ 117 zákona č. 194/1988 Sb. o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy, ve znění pozdějších
předpisů.] (dále jen "stanovené
výrobky"). Stanovené výrobky se vyhlašují
ve Věstníku ministerstva.
(3) Posuzování se provádí u výrobků
tuzemských i dovážených, kromě
potravin.
(4) Posuzování se provádí formou certifikace
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
ve znění pozdějších předpisů.].
(1) Stanovené výrobky nemohou být bez certifikátu
podle § 13 odst. 4 uvedeny do oběhu.
(2) Certifikát může být nahrazen označením
dováženého výrobku příslušnou
cizí certifikační značkou nebo cizím
certifikátem uznávaným na území
České republiky.
(3) Při zjištění, že dovážené
výrobky přes označení příslušnou
cizí certifikační značkou nebo cizím
certifikátem, podle odstavce 2 mají nepříznivý
vliv na životní prostředí, navrhne příslušný
orgán ústřednímu orgánu státní
správy pro oblast hospodářských styků
se zahraničím [§ 61 zákona č.
194/1988 Sb.] přijetí opatření
k zamezení jejich dovozu.
(4) Stanovené výrobky, které již jsou
v oběhu a které byly přihlášeny
k certifikaci ve lhůtě 30 dnů od jejich vyhlášení
podle § 13 odst. 2, mohou být v oběhu až
do ukončení jejich posouzení oprávněnou
právnickou nebo fyzickou osobou [§ 6 zákona
č. 30/1968 Sb.]. Stanovené výrobky, které
v této lhůtě nebyly k certifikaci přihlášeny,
nesmí být po uplynutí lhůty již
uváděny do oběhu.
Náklady spojené s certifikací a kontrolou
výrobků uvedených do oběhu hradí
jejich výrobce nebo dovozce.
(1) Příslušný orgán uloží
pokutu až do výše 500 000 Kčs osobám,
které
a) uvedly do oběhu stanovený výrobek, kterému
nebyl udělen nebo byl odejmut certifikát,
b) nepřestaly podle § 14 odst. 4 uvádět
do oběhu stanovené výrobky.
(2) Při uložení pokuty podle odstavce 1 se
přihlíží k závažnosti důsledků
pro životní prostředí, které
byly nebo mohly být způsobeny.
(3) Pokutu podle odstavce 1 lze uložit do jednoho roku ode
dne, kdy příslušný orgán zjistil
porušení povinnosti, nejpozději však do
tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
(4) Výnosy z pokut jsou v plné výši
příjmem Státního fondu životního
prostředí České republiky [§
2 odst. 1 písm. g) zákona ČNR č. 388/1991
Sb., o Státním fondu životního prostředí
České republiky.].
Příslušnými orgány jsou
a) ministerstvo,
b) Česká inspekce životního prostředí,
c) okresní úřady.
(1) Ministerstvo
a) posuzuje stavby, činnosti a technologie uvedené
v příloze č. 1 tohoto zákona a vydává
k nim stanovisko,
b) vede seznam oprávněných osob,
c) vede souhrnnou evidenci vydaných stanovisek,
d) vydává stanovisko k návrhu koncepce,
e) stanoví výrobky podléhající
posuzování podle § 13 odst. 2 a vyhlašuje
je ve Věstníku ministerstva,
f) vede seznam stanovených výrobků, kterým
nebyl udělen nebo byl odejmut certifikát, a oznamuje
jej ve Věstníku ministerstva,
g) vede evidenci udělených certifikátů,
h) určuje předpisy a technické normy pro
posuzování výrobků (§ 13 odst.
1),
i) navrhuje opatření podle § 14 odst. 3.
(2) Česká inspekce životního prostředí.
a) kontroluje, zda nejsou uváděny do oběhu
stanovené výrobky, kterým nebyl udělen
nebo byl odejmut certifikát,
b) ukládá pokuty podle tohoto zákona.
(3) Okresní úřady
a) posuzují stavby, činnosti a technologie uvedené
v příloze č. 2 tohoto zákona a stavby,
činnosti a technologie podle § 2 odst. 2 a vydávají
k nim stanoviska,
b) zasílají jedno vyhotovení svého
stanoviska ministerstvu k souhrnné evidenci.
(4) V hlavním městě Praze vykonává
působnost okresního úřadu podle tohoto
zákona Magistrátní úřad hlavního
města Prahy.
(5) Ministerstvo si může vyhradit vydání
stanoviska u stavby, činnosti nebo technologie, kde je
příslušným orgánem okresní
úřad, v případech, kdy stavba, činnost
nebo technologie má být prováděna
v územích chráněných podle
zvláštních předpisů.
(6) Ministerstvo může přenést působnost
k posuzování stavby, činnosti nebo technologie
uvedené v příloze č. 1 tohoto zákona
na okresní úřad, pokud to v jednotlivém
případě přispěje k rychlosti
a hospodárnosti posouzení.
Ministerstvo v dohodě s ministerstvem zdravotnictví
České republiky stanoví vyhláškou
závazné podmínky pro užívání
výrobků, popřípadě látek,
které mohou závažným způsobem
nepříznivě ovlivnit životní prostředí.
Správní řízení podle zvláštních
předpisů zahájená před nabytím
účinnosti tohoto zákona nejsou tímto
zákonem dotčena.
Na část druhou a třetí tohoto zákona
se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád).].