Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady písemnou
interpelaci poslance ČNR Kamila Procházky na předsedu
vlády ČR Petra Pitharta, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.,
Příloha: 2 listy
Vážený pane premiére,
předpokládám, že mám stále
kredit poslance, interpelujícího jen ve zcela výjimečných,
prokazatelně Váš zásah vyžadujících,
situacích.
Není tomu jinak ani v mé následující
interpelaci.
A. S. Svit, největší výrobce obuvi u
nás (25 mil. párů bot/rok, 7,5 mil. párů
bot do zemí konvertibilní měny) se dostal
do dlouhodobé platební neschopnosti cca 1,5 mld.
Kčs, zapříčiněnou zejména
neuhrazenými pohledávkami 1,3 mld. Kčs z
bývalého SSSR.
Ponechme stranou otázku míry zavinění
této pohledávky nebo naopak její kladné
strategické účinnosti pro blízkou
budoucnost, jakož i detailů celé záležitosti,
o nichž Vám mohou podat potřebné informace
členové vlády, páni ministři
Vrba a Horálek.
Rozhodující otázkou existence podniku je
získání dlouhodobějšího,
cca jednoročního překlenovacího úvěru
ve výši 800 mil. Kčs. Takováto výše
úvěru je už mimo pravomoc ministra financí
a je k ní třeba garancí vlády.
Zabývejme se tedy otázkou, co bude následkem
neposkytnutí garancí na tento nezbytně nutný
úvěr.
Bude jím zhroucení obuvnického giganta a
tím tedy
1) ztráta pracovní příležitosti
pro cca 16 tis. zaměstnanců
2) ztráta 60ti % odbytu velkého partnera akciové
společnosti Toma Otrokovice (odběr kůží)
3) těžké poškození odbytu nejméně
20ti % dalších partnerů jako např. Chemapol,
Kaučuk Kralupy, Spolana Neratovice, Gumotex Břeclav,
Technoplast Chropyně, Partex Nová Včelnice,
Benár Benešov, atd.
4) těžké poškození partnerů
v obuvnickém průmyslu, kteří jsou
složitými technickými, technologickými
a hlavně ekonomickými vazbami s tímto gigantem
spojeni, jako je BOPO Třebíč, Sázavan
Zruč, Botana Skuteč - slovenské partnery
ani neuvádím.
5) zhroucení zásobování teplem města
Zlína
6) vyřazení 20ti tis. pacientů z ošetření
v závodní poliklinice A. S. Svit
7) zhoršení situace mateřských škol
a jeslí v městě Zlíně
8) zhoršení obhospodařovaného úseku
veřejného stravování (mimo zaměstnanců
cca 2000 důchodců města Zlína)
9) likvidace městského giganta Prádelen a
čistíren
10) ztráta podpory kultury a sportu v městě
Zlíně.
Sečtu-li tyto nepříznivé dopady, musím
celou záležitost shrnout takto: Došlo by ke katastrofálnímu
ochromení života města Zlína ve všech
oblastech, došlo by k ochromení života celého
okresu Zlín, došlo by k silným zcela nežádoucím
vlivům na tři sousední okresy (Vsetín,
Uherské Hradiště, Kroměříž),
došlo by k řetězové reakci platební
neschopnosti velké řady podniků i zde nejmenovaných,
došlo by k mimořádnému zatížení
státního rozpočtu v důchodové
části částkou 1 mld. Kčs.
Vážený pane premiére,
pracoval jsem v tomto gigantu několik let a jsem proto
s to střízlivě posoudit škody k nimž
by došlo, v každém případě
však několikanásobně převyšující
riziko vyžadované garance. Jen politický a
společenský dopad takovéto události
by byl schopen otřást důvěrou veřejnosti
v oprávněnost porevoluční cesty.
Vážený pane premiére,
je mi známo, že garance na úvěr považuje
Česká vláda za záležitost Federální
vlády. Ale akciová společnost Svit je podnik
České republiky a také Česká
vláda ponese následky oddálení nebo
nerealizování záchranného požadavku
- garancí na překlenovací úvěr
ve výši 800 mi. Kčs. Prostředky dle
mého názoru zde potřebné k garanci
vytvořeny jsou v centru kuponové privatizace, kde
z 8,5 mil. DIKů je 6 mil. českých a rezerva
zde vytvořená není menší 4,5
mld. Kčs.
Žádám Vás, pane premiére, abyste
tuto interpelaci chápal jako naléhavou, protože
doufám v její podporu plénem ČNR a
zaujal k ní stanovisko na 32. schůzi ČNR.
S pozdravem a nadějí, že odpovědí
bude Vaše moudré a kladné stanovisko
V Praze dne 11. 3. 1992 |