Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon se vztahuje na poslance České
národní rady, členy vlády České
republiky (dále jen "ústavní činitel")
a kandidáty na funkci poslance České národní
rady (dále jen "kandidát").
Ústavní činitel je povinen
a/ zdržet se při výkonu funkce i v občanském
životě všeho, co by mohlo vést ke střetu
veřejného zájmu se zájmy osobními
a co by tak mohlo ohrozit důvěru v nestrannost jeho
osoby a znevážit vykonávanou funkci, zejména
nezneužívat informací nabytých v souvislosti
s výkonem funkce ve prospěch vlastní nebo
kterékoliv fyzické nebo právnické
osoby,
b/ nepřijímat v souvislosti s výkonem funkce
dary, vyjma darů oficiálních, nebo jiné
výhody.
Ústavní činitel je povinen písemně
oznámit předsednictvu ČNR, že
a/ provozuje podnikatelskou nebo jinou výdělečnou
činnost podle zvláštních předpisů,
s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti
vědecké, pedagogické, publicistické,
literární nebo umělecké,
b/ je členem řídících nebo
kontrolních orgánů právnických
osob.
c) vykonává jinou výdělečnou
činnost v pracovním či obdobném poměru.
Ústavní činitel doručí písemné
oznámení skutečností uvedených
v § 3 (dále jen "písemné oznámení)
předsednictvu ČNR do 15 dnů
a/ od nabytí účinnosti tohoto zákona,
anebo po účinnosti tohoto zákona
b/ ode dne, kdy skutečnost uvedená v § 3 nastala
anebo
c/ ode dne, kdy poslanec složil zákonem předepsaný
slib nebo ode dne, kdy se stal členem vlády České
republiky.
Pokud ústavní činitel přestal provozovat
podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost
anebo přestal být členem řídících
nebo kontrolních orgánů právnických
osob nebo vykonávat jinou výdělečnou
činnost v pracovním či obdobném poměru,
oznámí tuto skutečnost předsednictvu
ČNR do 15 dnů.
/1/ Každý poslanec má právo navrhnout
určené komisi předsednictva ČNR (dále
jen "komise"), aby rozhodla, zda jednání
ústavního činitele je nebo není v
souladu s tímto zákonem; předsednictvo ČNR
je rozhodnutím komise vázáno. Pokud se návrh
týká člena vlády ČR, vyžádá
si komise vždy stanovisko vlády České
republiky.
/2/ Ústavnímu činiteli, proti němuž
návrh směřuje, musí být umožněno
se k návrhu vyjádřit.
/3/ Komise návrh projedná a ve věci rozhodne
usnesením nejpozději do 30 dnů od doručení
návrhu. Směřuje-li návrh proti členu
komise, není tento poslanec oprávněn ve věci
hlasovat.
Rozhodne-li komise, že jednání ústavního
činitele není v souladu s tímto zákonem,
vyzve ho současně, aby takového jednání
zanechal.
Proti rozhodnutí podle § 6 odst. 3 může
dotčený ústavní činitel podat
námitky do 15 dnů od doručení usnesení
komise; obdobně má právo podat námitky
proti rozhodnutí i poslanec, který návrh
podal.
Námitky se podávají předsedovi ČNR.
/1/ O námitkách podle § 8 rozhoduje Česká
národní rada usnesením.
/2/ Česká národní rada rozhodnutí
komise buď potvrdí nebo zruší; toto rozhodnutí
je konečné.
Pokud ústavní činitel nesplní výzvu
komise podle § 7 nebo, pokud byly podány námitky,
rozhodnutí České národní rady,
nejpozději do 15 dnů od jeho doručení
a v téže lhůtě neoznámí
předsedovi ČNR, že rozhodnutí bylo splněno,
bude tato skutečnost veřejně oznámena
na nejbližší schůzi České
národní rady.
Část druhá Majetkové přiznání
Ústavní činitel a kandidát je povinen
učinit písemné majetkové přiznání
v rozsahu stanoveném tímto zákonem (dále
jen "přiznání).
V přiznání musí být správně
a úplně uveden zdroj, druh, výše a datum
a) příjmu z činností uvedených
v § 3 vyjma příjmu za výkon funkce ústavního
činitele,
b) příjmu z činnosti vědecké,
pedagogické, publicistické, literární
nebo umělecké a za projevy a veřejná
vystoupení, pokud jednotlivě přesáhly
500,- Kčs.
V přiznání musí být správně
a úplně uveden zdroj, druh a výše příjmu
z cenných papírů, dividend, tantiem, úroků
a nájmů, pokud jednotlivě přesáhly
500,- Kčs za kalendářní rok.
(1) V přiznání musí být správně
a úplně uveden zdroj, výše a stručný
popis darů a jiných výhod, zejména
úhrad za dopravu, ubytování, stravování
a zábavu, pokud jednotlivě přesáhly
500,- Kčs a nebyly poskytnuty osobami blízkými
či jako projev osobní pohostinnosti.
(2) Výše poskytnutého plnění
nemusí být uvedena, pokud ústavní
činitel veřejně požádal o poskytnutí
výjimky předsednictvo ČNR a tato mu byla
udělena.
V přiznání musí být správně
a úplně uveden druh a výše majetkové
účasti na podnikání obchodní
společnosti, družstva či jiné právnické
nebo fyzické osoby v nominální hodnotě
nad 1000,- Kčs.
V přiznání musí být správně
a úplně uveden druh, výše a původ
dluhu či zdroj úvěru, pokud kdykoliv v roce
přesáhl 100 000,- Kčs, vyjma případů,
kdy jako záruka byla poskytnuta nemovitost sloužící
výhradně k bydlení ústavního
činitele nebo kandidáta nebo jeho osobní
automobil, který není užíván
k podnikatelské činnosti.
V přiznání musí být správně
a úplně uveden druh, datum a stručný
popis převodu
a) cenných papírů nebo
b) nemovitostí vyjma nemovitosti sloužící
výhradně k bydlení ústavního
činitele nebo kandidáta.
(1) V přiznání je třeba uvést
dobu, kdy ústavní činitel fakticky nevykonával
svoji funkci.
(2) V přiznání musí být správně
a úplně uveden druh, datum a stručný
popis všech postavení, z kterých měl
ústavní činitel příjmy uvedené
v § 3 ve vykazovaném období a dohody či
ujednání o budoucích postaveních.
(1) Ústavní činitel doručí
přiznání za kalendářní
rok vždy do 15. května následujícího
roku předsednictvu ČNR.
(2) Člen vlády České republiky doručí
přiznání za minulý rok a za období
od začátku roku do dne jmenování členem
vlády předsednictvu ČNR do 15 dnů
po té, co se stal členem vlády České
republiky.
(3) Česká národní rada může
ve výjimečných případech prodloužit
lhůty uvedené v odst. 1 a 2.
(4) Kandidát předloží volební
komisi přiznání v rozsahu § 12, 15,
16 a 18 za uplynulý rok a za dobu od začátku
roku, v němž se konají volby, do dne podání
kandidátních listin volební komisi nejpozději
spolu s kandidátní listinou. Ústavní
činitel, který je současně kandidátem,
předloží pouze dodatek k přiznání
v rozsahu části druhé za dobu od začátku
roku do dne podání kandidátních listin
předsednictvu ČNR.
(5) Volební komise doručí do 10 dnů
přiznání předsednictvu ČNR.
(1) Evidenci písemných oznámení a
přiznání vede předsednictvo ČNR.
(2) Kopie písemných oznámení a přiznání
se uloží u výboru ČNR, který
určí předsednictvo ČNR (dále
jen "výbor").
Údaje uvedené v písemném oznámení
a přiznání, nesmí být užity
k protiprávnímu jednání, k jiné
než publicistické činnosti, která je
určena blíže neurčitému okruhu
osob a pro přímé či nepřímé
žádosti o podporu nebo příspěvek,
zejména na politickou či dobročinnou činnost.
(1) Každý občan je oprávněn na
základě písemné žádosti
nahlédnout do kopií písemných oznámení
a přiznání u výboru, kde jsou tyto
uloženy.
(2) V žádosti musí být uvedeno jméno
občana, rodné číslo, povolání
a jeho bydliště, dále název (jméno)
a sídlo (bydliště), popřípadě
identifikační číslo a způsob
užití, budou-li údaje sděleny jiné
osobě, která je hodlá užít způsobem
odpovídajícím tomuto zákonu.
(3) Výbor je oprávněn odmítnout žádost
o nahlédnutí, pokud občan či způsob
užití uvedený v žádosti vzbuzují
důvodnou obavu, že údaje budou užity v
rozporu s tímto zákonem. O námitkách
proti rozhodnutí výboru rozhoduje předsednictvo
ČNR.
Občan, který nahlédl do kopií písemných
oznámení a přiznání a naložil
s údaji, jež tam zjistil, tak, že jiná
osoba tyto údaje užila v rozporu s tímto zákonem,
je s ní odpovědný společně
a nerozdílně za vzniklou škodu. Tím
není dotčena případná trestní
odpovědnost.
(1) Výbor je oprávněn přezkoumat správnost
a úplnost údajů uvedených v písemném
oznámení a přiznání ve spolupráci
s finančními a daňovými orgány.
(2) Předsednictvo ČNR může na návrh
výboru vydat vzor písemného prohlášení
a přiznání a vyzvat ústavní
činitele a kandidáty, aby písemné
prohlášení a přiznání
bylo zpracováno podle tohoto vzoru.
(1) Skupina alespoň 20 poslanců může
požádat, aby na schůzi České
národní rady bylo zveřejněno, že
ústavní činitel nebo kandidát nepodal
včas správné a úplné přiznání.
(2) Skupina alespoň 20 poslanců může
podat stížnost k soudu, který je oprávněn
rozhodnout o volební stížnosti, proti ústavnímu
činiteli či kandidátu, který vědomě
nepodal včas nebo nepodal správné a úplné
písemné prohlášení nebo přiznání.
(3) Soud je oprávněn vyslovit zánik mandátu
poslance, anebo uložit ústavnímu činiteli
nebo kandidátu pokutu až do výše 100 000,-
Kčs. Pokuta je příjmem rozpočtu České
republiky.
(4) Zánik mandátu lze vyslovit, bude-li to zvláštním
zákonem stanoveno.
(1) Opatření na ochranu veřejného
zájmu stanovená tímto zákonem se přiměřeně
vztahují na pracovníky ústředních
orgánů České republiky.
(2) Podrobnosti stanoví vláda nařízením.
Přiznání za rok 1991 podají pouze
ústavní činitelé, kteří
budou kandidovat ve volbách do Federálního
shromáždění, České národní
rady nebo Slovenské národní rady v roce 1992.
Přiznání mohou podat přímo
předsednictvu ČNR.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Potřeba úpravy střetu zájmů
poslanců a členů vlády vyplývá
jak ze zkušeností v zahraničí, tak z
chování ústavních činitelů
v době 1. republiky. Téměř dvouletá
praxe polistopadového vývoje parlamentů a
vlád rovněž potvrzuje, že tato úprava
byla potřebná od počátku tohoto volebního
období.
Předkládaný návrh zákona vychází
v Části prvé z obdobného návrhu
poslanců FS. V Části druhé je původní
návrh rozšířen o majetkové přiznání,
které musí podat každý ústavní
činitel či kandidát na poslance ČNR.
Návrh zákona předpokládá, že
podle čl. 26 odst. 1 Listiny lidských práv
a svobod má každý právo podnikat a provozovat
jinou hospodářskou činnost. Příkladmo,
zákaz výkonu výdělečné
činnosti v pracovním či obdobném poměru
lze považovat za nespravedlivý ve srovnání
s pedagogickou či uměleckou činností,
jejíž rozsah může být časově
stejně náročný.
Každý ústavní činitel je však
povinen oznámit rozsah své výdělečné
činnosti předsednictvu parlamentu. Předsednictvo
pro tento účel vytvoří zvláštní
komisi, která bude posuzovat, zda rozsah činnosti
a zejména charakter činnosti je či není
v souladu s principy navrhovaného zákona. K návrhu
kteréhokoli poslance může komise vyslovit,
že jednání označeného poslance
není v souladu se zákonem a vyzve ho, aby jednání
zanechal. Proti tomuto rozhodnutí je přípustný
opravný prostředek - námitky, o kterých
rozhoduje ČNR. Sankcí za neuposlechnutí usnesení
komise je zveřejnění skutečnosti,
že poslanec nesplnil výzvu k zanechání
rozporného jednání.
Druhý způsob kontroly je formou majetkového
přiznání, jež se podává
jedenkrát ročně, a které zahrnuje
veškeré příjmy a podstatné pohyby
v majetku ústavních činitelů. Dále
jsou zde uváděny doby, kdy ústavní
činitel fakticky nevykonával svoji funkci a současná
či očekávaná profesní postavení.
Obdobné požadavky jako na ústavního
činitele je třeba klást na kandidáta
na poslance, neboť jedině tak mohou být vytvořeny
rovné podmínky ústavních činitelů
a kandidátů na poslance ve volbách.
Písemné oznámení a majetkové
přiznání je závažným zásahem
do soukromí ústavních činitelů
a kandidátů na pos¨ance. Ústavní
právo na soukromí se zde dostává do
rozporu s ústavním právem občanů
na informace. V tomto případě je právo
na informace silnější než ochrana soukromí
veřejného činitele. Každému občanu
musí být dána příležitost
ověřit majetkové vztahy a vazby svých
volených zástupců či kandidátů
na zástupce, aby se mohl odpovědně rozhodnout,
komu dát ve volbách svůj hlas. V průběhu
volebního období je každý občan
oprávněn kontrolovat, zda ústavní
činitel nepreferuje své soukromé finanční
a majetkové zájmy před zájmem o správu
věcí veřejných.
V zákoně je stanoven mechanismus přístupu
občanů ke kopiím písemných
oznámení a majetkových přiznání.
Současně je stanovena sankce za nesplnění
povinnosti majetkové přiznání podat
včas a řádně. Volební zákon
by mohl stanovit též sankci zániku mandátu.
K jednotlivým ustanovením:
K § 1:
Zákon se vztahuje pouze na poslance ČNR, členy
vlády ČR a kandidáty na funkci poslance ČNR,
neboť obdobná úprava pro poslance FS či
SNR je v pravomoci příslušného zákonodárného
sboru.
K § 2:
Zde stanovená povinnost zdržet se jednání,
jež má charakter střetu zájmů
soukromých se zájmy na řádném
výkonu funkce. je základním zájmem
demokratické společnosti. Současně
je zde striktní zákaz přijímat dary,
vyjma darů oficiálních či jiné
výhody v souvislosti s výkonem funkce.
K § 3:
Oznamovací povinnost se dotýká všech
činností, ze kterých by mohl pro ústavního
činitele plynout příjem a současně
mu bránit, aby se plně věnoval své
funkci.
K § 4 a 5:
Oznámení se doručuje předsednictvu
ČNR v uvedených lhůtách, obdobně
jako skutečnost, kdy došlo ke skončení
činností uvedených v § 2.
K § 6 a 7:
Zřizuje se komise předsednictva ČNR, s obdobnou
funkcí jako mají etické komise některých
parlamentů. Složení komise by mělo zahrnovat
vždy 1 či 2 členy z každé politické
strany v parlamentu. Složení komise nechť je
ponecháno na rozhodnutí poslaneckého sboru
formou interního usnesení.Komise může
přijímat rozhodnutí a požadovat po poslanci,
aby zanechal jednání, jež se podle názoru
komise neslučuje s tímto zákonem.
K § 8 až 10:
Rozhodnutí komise podléhá přezkumu
celého parlamentu. Pokud není rozhodnutí
komise splněno, nastupuje pouze morální sankce
zveřejnění na schůzi ČNR.
K § 11:
Je stanovena bezvýjimečná povinnost učinit
majetkové přiznání
K § 12 a 13:
Do majetkového přiznání jsou zahrnuty
veškeré příjmy z činnosti, které
mohou mít vliv na časové možnosti výkonu
funkce ústavního činitele a způsobit
konflikt s výkonem jeho funkce.
K § 14:
Přijímání darů a jiných
výhod může velmi závažně
ovlivnit činnost ústavního činitele
či vážně narušit důvěru
v jeho činnost. Jelikož není žádná
přímá sankce za porušení zákazu
uvedeného v § 2, odst. b, je nezbytné, aby
byl zjištěn úplný přehled o darech
a jiných výhodách. V některých
případech by přesto nebylo vhodné,
aby se zveřejnila výše plnění
například z důvodů politických
nebo mezinárodních. V těchto případech
je nutné požádat o výjimku tak, aby
kromě výše hodnoty daru či výhod
byl charakter darů a výhod podroben též
veřejné kontrole.
K § 15:
Tyto údaje jsou nutné pro posouzení případného
"lobbyování" z důvodů osobních
zájmů.
K § 16 a 17:
Dluh či úvěr může být
též formou, jak ovlivnit ústavního činitele,
rovněž jako některé výhodné
převody majetkových hodnot. Proto jsou též
zahrnuty do majetkového přiznání.
K § 18:
Údaje o postaveních současných a budoucích
ve srovnání se zameškanou dobou při
výkonu funkce lze též použít jako
jisté měřítko odpovědnosti
veřejného činitele.
K § 19 a 20:
Majetková přiznání se odevzdávají
vždy do 15.května, aby na jejich přípravu
byl dostatečný čas po podání
daňového přiznání. Odlišné
lhůty jsou stanoveny pro členy vlády a pro
kandidáty na poslance. Místem podání
je předsednictvo ČNR, které rovněž
vede evidenci písemných oznámení a
majetkových přiznání. U kandidátů
se majetková přiznání podávají
prostřednictvím volebních komisí.
Určený výbor má kopie těchto
dokumentů a umožňuje občanům
přístup k nim.
K § 21:
Údaje z písemných oznámení
a majetkových přiznání lze použít
pouze pro informaci občana či publicistickou činnost.
Deklaruje se zákaz použití informací
k protiprávnímu jednání, což
souvisí s osobní odpovědností každého
občana podle § 23.
K § 22 a 23:
Každý občan má právo nahlédnout
do uložených kopií písemných
oznámení a majetkových přiznání.
Tato žádost může být za určených
podmínek odmítnuta. Současně se deklaruje
solidární odpovědnost občana, který
údaje získal za jejich zneužití jinou
osobou. Způsob nahlížení do písemných
oznámení a majetkových přiznání
musí umožnit zpětné zjištění,
kdo informace získal.
K § 24:
Výbor může požádat daňové
a finanční orgány o pomoc při přezkoumání
údajů. Pro zjednodušení práce
při vyplňování písemných
oznámení a majetkových přiznání
lze vydat příslušné vzory.
K § 25:
Skupina 20 poslanců má právo požadovat
zavedení sankcí proti poslanci nebo kandidátu,
který porušil povinnost podat řádně
a včas majetkové přiznání.
Tyto sankce jsou buď morální anebo majetkové.
Volební zákony by mohly v budoucnu připustit
sankci ztráty mandátu poslance.
K § 26:
Toto podpůrné ustanovení může
být vyjádřeno pouze obecně, neboť
každý vedoucí ústředního
orgánu státní správy si vytvoří
obdobná pravidla pro své pracovníky a zakotví
je např.v pracovních smlouvách.
K § 27:
S ohledem na pozdní termín přijímání
tohoto návrhu není zcela odůvodněno
požadovat majetkové přiznání,
a tedy zasahovat do práva na soukromí, těch
ústavních činitelů, kteří
nehodlají dále kandidovat v letošních
volbách.
K § 28:
Zákon musí nabýt účinnosti dnem vyhlášení, aby bylo možno jej provést ještě před
letošními volbami.
Viktor Dobal v. r. | Oldřich Kužílek v. r. |
Čestmír Hofhanzl v. r. | Ivo Palkoska v. r. |
Ján Kadlec v. r. | Hana Vrchlavská v. r. |