Ministr financí České republiky Karel Špaček
zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Ladislava Krčmy dopisem ze dne 1. 4. 1992.
Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra financí České
republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Ladislava
Krčmy, která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci financování
vědy a technologií bych rád uvedl některé
skutečnosti, které podle mého názoru
mohou přispět k vyjasnění základních
otázek přímo se dotýkajících
výše uvedené problematiky.
Zákonem ČNR č. 579/1991 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1992 byl
schválen objem finančních prostředků
pro účely financování vědy
a technologií v rozsahu 3,8 mld Kčs. Tyto prostředky
představují maximální úroveň
výdajů, které mohly být v návaznosti
na zdrojové možnosti státního rozpočtu
pro tyto potřeby vyčleněny. Proto také
při projednávání této rozpočtové
položky ve výborech ČNR byl plně akceptován
jak celkový objem výdajů, tak i proporce
jeho vnitřního členění na prostředky
institucionální a účelové.
Výše institucionálních prostředků
je přímo závislá na počtu rozpočtových
a příspěvkových organizací
působících ve sféře vědy
a výzkumu. Vzhledem k tomu, že výzkumná
pracoviště i příslušné resorty
mají enormní snahu udržet své organizace
především v rozpočtové sféře,
která jim umožňuje pokrýt financování
vlastních výzkumných úkolů
ze zdrojů státního rozpočtu, je pokles
podílu institucionálního financování
pomalý.
Objem účelových finančních
prostředků v rozsahu 800 mil. Kčs, určený
ke krytí projektů vědy a technologií,
byl rozpočtován v rámci kapitoly "všeobecná
pokladní správa", a to v návaznosti
na připravovaný zákon ČNR o vědě
a technologiích, který předpokládá
pro uplatnění systému účelového
financování zřízení Rady vlády
České republiky pro vědu a technologie a
Grantové agentury. Uvedené instituce by měly
v plném rozsahu zabezpečit rozdělování
účelových finančních prostředků.
Protože však došlo k časovému skluzu
v přípravě výše uvedeného
zákona,zřídila vláda České
republiky svým usnesením č. 46 ze dne 22.
ledna 1992 Koordinační radu vlády České
republiky, která je pověřena předložením
návrhu na způsob financování již
zahájených vědeckých úkolů
a výzkumných projektů a dále má
vypracovat návrh zásad na rozdělení
účelové rozpočtové rezervy
pro vědu a technologie. Samotný fakt, že tato
rada je složena z významných zástupců
vědy a výzkumu, zásadním způsobem
mění přístup k rozhodování
o účelových prostředcích na
vědu a technologie. Do tohoto procesu tedy přímo
vstupují představitelé vědeckovýzkumné
základny, kteří jsou zárukou, že
politika vlády České republiky v této
oblasti bude realizováno na vysoké odborné
úrovni.
V návaznosti na Vaše připomínky uvádím
vysvětlení k problematice financování
programů výzkumu, rozvoje techniky a technologií
(usnesení vlády č. 124/91) v roce 1991. Ministerstvo
financí České republiky uvolňovalo
finanční prostředky na jednotlivé
programy nejpozději do čtyř dnů od
předložení podkladů ministerstvem pro
hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky. První konkrétní podklady pro rozpočtové
a příspěvkové organizace byly předloženy
13.8.1991 a první smlouva pro podnikatelské subjekty
12.9.1991. Poslední smlouva byla předložena
15.11.1991. Banky v důsledku dlouhých lhůt
pro otevírání účtů koncem
roku komplikovaly jednotlivým řešitelům
likvidaci faktur. V letošním roce je již tato
problematika řešena, neboť o finančních
proporcích, ve kterých budou kryty výše
uvedené programy rozhoduje vláda České
republiky na návrh Koordinační rady vlády
České republiky pro vědu a technologie.
V závěru bych se rád zmínil o problematice
aplikovaného výzkumu, jehož podpora je v mnoha
případech spojována výhradně
s pojmem přímého dotování ze
státního rozpočtu, v rámci uplatňování
finanční politiky nelze termín "podpora
státu" slučovat výhradně s dotacemi,
neboť tak se v podstatě neguje celý systém
nepřímých finančně ekonomických
nástrojů fungujících v tržní
ekonomice. Naopak právě ve sféře aplikovaného
výzkumu, jehož výsledky ovlivňují
komerční úspěšnost podnikatelských
subjektů v tržní ekonomice, jsou tyto nástroje
nosným systémem státní podpory (oblast
daňová, odpisová, úvěrová
atd.). Přitom ani forma dotací není vyloučena
s ohledem na skutečnost, že Koordinační
rada vlády České republiky, která
rozděluje účelové finanční
prostředky na konkrétní projekty, může
podpořit aplikovaný výzkum. Tyto přístupy
jsou též obsaženy v návrhu zásad
zákona České národní rady o
vědě a technologiích schváleném
vládou České republiky. Významnou
úlohu by v podpoře aplikovaného výzkumu
měla rovněž sehrát Českomoravská
záruční a rozvojová banka, která
v rámci státních prostředků,
jež jí byly při jejím založení
svěřeny (l,9 mld Kčs), má vytvořen
dostatečný prostor pro tuto činnost.
V Praze dne 1. 4. 1992 | Karel Špaček v. r. |