ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

636 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Ladislava Krčmy

na ministra financí České republiky Karla Špačka

ve věci problémů ve financování vědy a technologií v České republice

Ministr financí České republiky Karel Špaček zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy dopisem ze dne 1. 4. 1992.

Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady předkládám České národní radě odpověď ministra financí České republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Ladislava Krčmy, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 9. dubna 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 3 listy

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci financování vědy a technologií bych rád uvedl některé skutečnosti, které podle mého názoru mohou přispět k vyjasnění základních otázek přímo se dotýkajících výše uvedené problematiky.

Zákonem ČNR č. 579/1991 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 byl schválen objem finančních prostředků pro účely financování vědy a technologií v rozsahu 3,8 mld Kčs. Tyto prostředky představují maximální úroveň výdajů, které mohly být v návaznosti na zdrojové možnosti státního rozpočtu pro tyto potřeby vyčleněny. Proto také při projednávání této rozpočtové položky ve výborech ČNR byl plně akceptován jak celkový objem výdajů, tak i proporce jeho vnitřního členění na prostředky institucionální a účelové.

Výše institucionálních prostředků je přímo závislá na počtu rozpočtových a příspěvkových organizací působících ve sféře vědy a výzkumu. Vzhledem k tomu, že výzkumná pracoviště i příslušné resorty mají enormní snahu udržet své organizace především v rozpočtové sféře, která jim umožňuje pokrýt financování vlastních výzkumných úkolů ze zdrojů státního rozpočtu, je pokles podílu institucionálního financování pomalý.

Objem účelových finančních prostředků v rozsahu 800 mil. Kčs, určený ke krytí projektů vědy a technologií, byl rozpočtován v rámci kapitoly "všeobecná pokladní správa", a to v návaznosti na připravovaný zákon ČNR o vědě a technologiích, který předpokládá pro uplatnění systému účelového financování zřízení Rady vlády České republiky pro vědu a technologie a Grantové agentury. Uvedené instituce by měly v plném rozsahu zabezpečit rozdělování účelových finančních prostředků. Protože však došlo k časovému skluzu v přípravě výše uvedeného zákona,zřídila vláda České republiky svým usnesením č. 46 ze dne 22. ledna 1992 Koordinační radu vlády České republiky, která je pověřena předložením návrhu na způsob financování již zahájených vědeckých úkolů a výzkumných projektů a dále má vypracovat návrh zásad na rozdělení účelové rozpočtové rezervy pro vědu a technologie. Samotný fakt, že tato rada je složena z významných zástupců vědy a výzkumu, zásadním způsobem mění přístup k rozhodování o účelových prostředcích na vědu a technologie. Do tohoto procesu tedy přímo vstupují představitelé vědeckovýzkumné základny, kteří jsou zárukou, že politika vlády České republiky v této oblasti bude realizováno na vysoké odborné úrovni.

V návaznosti na Vaše připomínky uvádím vysvětlení k problematice financování programů výzkumu, rozvoje techniky a technologií (usnesení vlády č. 124/91) v roce 1991. Ministerstvo financí České republiky uvolňovalo finanční prostředky na jednotlivé programy nejpozději do čtyř dnů od předložení podkladů ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. První konkrétní podklady pro rozpočtové a příspěvkové organizace byly předloženy 13.8.1991 a první smlouva pro podnikatelské subjekty 12.9.1991. Poslední smlouva byla předložena 15.11.1991. Banky v důsledku dlouhých lhůt pro otevírání účtů koncem roku komplikovaly jednotlivým řešitelům likvidaci faktur. V letošním roce je již tato problematika řešena, neboť o finančních proporcích, ve kterých budou kryty výše uvedené programy rozhoduje vláda České republiky na návrh Koordinační rady vlády České republiky pro vědu a technologie.

V závěru bych se rád zmínil o problematice aplikovaného výzkumu, jehož podpora je v mnoha případech spojována výhradně s pojmem přímého dotování ze státního rozpočtu, v rámci uplatňování finanční politiky nelze termín "podpora státu" slučovat výhradně s dotacemi, neboť tak se v podstatě neguje celý systém nepřímých finančně ekonomických nástrojů fungujících v tržní ekonomice. Naopak právě ve sféře aplikovaného výzkumu, jehož výsledky ovlivňují komerční úspěšnost podnikatelských subjektů v tržní ekonomice, jsou tyto nástroje nosným systémem státní podpory (oblast daňová, odpisová, úvěrová atd.). Přitom ani forma dotací není vyloučena s ohledem na skutečnost, že Koordinační rada vlády České republiky, která rozděluje účelové finanční prostředky na konkrétní projekty, může podpořit aplikovaný výzkum. Tyto přístupy jsou též obsaženy v návrhu zásad zákona České národní rady o vědě a technologiích schváleném vládou České republiky. Významnou úlohu by v podpoře aplikovaného výzkumu měla rovněž sehrát Českomoravská záruční a rozvojová banka, která v rámci státních prostředků, jež jí byly při jejím založení svěřeny (l,9 mld Kčs), má vytvořen dostatečný prostor pro tuto činnost.

V Praze dne 1. 4. 1992Karel Špaček v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP