Zásada č. 1
Tímto zákonem se stanoví způsob a
podmínky ochrany veřejného zdraví
a zřizuje soustava orgánů ochrany veřejného
zdraví. Pro účely tohoto zákona se
pod pojmem veřejné zdraví rozumí zdravotní
stav populace a jejích skupin, vymezených územím,
věkem nebo profesí.
Právo na ochranu zdraví je zakotveno v Listině
základních práv a svobod v čl. 31.
Zdraví lze chápat jednak jako zdraví jednotlivce,
jednak jako veřejné zdraví, tj. zdraví
populace nebo jejích skupin, vymezených takovými
znaky jako je např. věk, region nebo profese. Není
však prostým souhrnem individuálního
zdraví. Má své specifické rysy, kterým
odpovídají i zvláštnosti péče
o veřejné zdraví. Přitom ochrana veřejného
zdraví je nedílnou součástí
ochrany zdraví jednotlivce a naopak. Ochrana zdraví
má jednak informační hodnotu, jednak v sobě
obsahuje aktivní dohled, pozitivní ovlivňování
veřejného zdraví, sledování
vývojových trendů, určování
příčinných vztahů a priorit.
Zásada č. 2
Ochrana veřejného zdraví spočívá
v péči o zdravé životní a pracovní
podmínky ve stanoveném rozsahu a stanovenými
prostředky, v předcházení vzniku,
šíření a omezení výskytu
infekčních onemocnění, hromadně
se vyskytujících onemocnění, nemocí
podmíněných prací a jiných
významných poruch zdraví a v ochraně
a posilování zdraví realizací programů
ochrany a podpory veřejného zdraví.
Důležitými předpoklady, za nichž
lze zdraví dosáhnout jsou zdravé životní
a pracovní podmínky, aktivní podpora zdravého
životního stylu, včetně prevence a eliminace
škodlivých návyků. Nedílnou součástí
ochrany zdraví je předcházení infekčním
a neinfekčním závažným a hromadně
se vyskytujícím onemocněním, nemocem
podmíněným prací a jiným významným
poruchám zdraví, zamezení jejich šíření,
popř. omezení jejich výskytu. Termín
nemoc podmíněná prací není
totožný s termínem nemoc z povolání.
Pod termínem nemoc podmíněná prací
se v tomto zákoně rozumí taková porucha
zdraví, na jejímž vzniku nebo rozvoji se podílejí
pracovní podmínky (pracovní prostředí
nebo způsob práce), např. některá
onemocnění páteře, chronický
zánět průdušek. Nemocemi z povolání
jsou nemoci uvedené v právních předpisech
o sociálním zabezpečení, pokud vznikly
za tam uvedených podmínek.
Zásada č. 3
Každá právnická osoba, jakož i
fyzická osoba, která provozuje podnikatelskou činnost,
je k ochraně veřejného zdraví povinna:
a) určit nebo zajistit určení škodlivých
nebo zatěžujících faktorů životního
a pracovního prostředí, které vznikají
při její činnosti a jejichž výskyt
je regulován prováděcími právními
předpisy a oznámit zdravotnímu ústavu
výskyt ostatních škodlivin, které by
mohly ohrozit veřejné zdraví;
b) měřit nebo zajistit měření
faktorů životního a pracovního prostředí,
které vznikají při její činnosti
a pro něž jsou stanoveny limity nebo jejich výskyt
je zakázán tak, aby včas zamezila jejich
vzniku nebo omezila jejich výskyt na míru co nejnižší,
alespoň do výše limitů;
c) kontrolovat nebo zajistit kontrolu svých výrobků
tak, aby splňovaly požadavky ochrany veřejného
zdraví, stanovené prováděcími
právními předpisy;
d) umožnit pověřeným pracovníkům,
zdravotním inspektorům a orgánu zřízenému
na ochranu veřejného zdraví vstup do budov,
provozoven, místností, objektů, zařízení
a na pozemky sloužící k provozování
podnikatelské činnosti a k činnosti právnické
osoby, vyšetření a prohlídky zaměstnanců,
šetření a odebírání vzorků
v potřebném množství a rozsahu a předkládat
jim požadované doklady a sdělovat požadované
údaje;
e) spolupůsobit při ochraně veřejného
zdraví.
V zásadě jsou stanoveny povinnosti právnických
a fyzických osob oprávněných k podnikání.
Plnění těchto povinností je předpokladem
ochrany veřejného zdraví. Jde o povinnosti
zaměřené na péči o životní
a pracovní prostředí, jeho ochranu před
škodlivými a zatěžujícími
faktory i péči o vlastní produkci kontrolou
plnění stanovených požadavků.
Limity stanoví prováděcí právní
předpisy. Vedle těchto základních
povinností jsou právnické osoby a podnikatelské
subjekty povinny spolupůsobit při ochraně
veřejného zdraví zejména tím,
že se v rozsahu své působnosti budou podílet
na péči o další složky životních
a pracovních podmínek (zásada č. 9),
zejména na péči o zdravý vývoj
dětí a dorostu (např. jako provozovatelé
zotavovacích akcí), na péči o údržbu
objektů, které užívají ke své
činnosti nebo souvisí s ochranou veřejného
zdraví (např. pozemky v pásmu hygienické
ochrany vod) a na zdraví nepoškozujícím
poskytování služeb, péči o zdravou
výživu a zdravý způsob výživy.
Zásada č. 4
Fyzické osoby jsou k ochraně veřejného
zdraví povinny:
a) podrobit se v případech stanovených prováděcími
právními předpisy zdravotním prohlídkám,
vyšetřením, diagnostickým zkouškám
a očkování, léčení infekčních
nemocí, izolaci a karanténním opatřením;
b) předložit orgánům ochrany veřejného
zdraví, pověřeným pracovníkům
a zdravotním inspektorům v případech
stanovených prováděcími právními
předpisy zdravotní průkaz, sdělit
okolnosti důležité v zájmu epidemiologického
vyšetřování, protiepidemických
opatření a z hlediska zajištění
ochrany veřejného zdraví;
c) při onemocnění infekční
nemocí sdělit lékaři na jeho výzvu
skutečnosti nezbytné pro určení zdroje
nákazy a osob, které mohly samy nakazit;
d) podrobit se v případech stanovených prováděcími
právními předpisy zákazu výkonu
zaměstnání nebo podnikatelské činnosti
a přezkoušení svých znalostí
orgánem ochrany veřejného zdraví,
které jsou nezbytné pro takový výkon
činnosti, aby nebylo ohroženo veřejné
zdraví;
e) podrobit se opatřením stanoveným prováděcími
právními předpisy na ochranu před
infekčními a hromadně se vyskytujícími
onemocněními, nemocemi podmíněnými
prací a jinými významnými poruchami
zdraví.
Aby bylo dosaženo účelu stanoveného
tímto zákonem je nezbytné, aby se na jeho
realizaci podílely všechny fyzické osoby. Jejich
podíl bude spočívat buď v aktivní
činnosti ve prospěch ochrany veřejného
zdraví nebo ve zdržení se činnosti s
negativními dopady na veřejné zdraví,
popřípadě ve strpění omezení,
stanovených právními předpisy nebo
orgány zřízenými na ochranu veřejného
zdraví podle těchto právních předpisů.
Stanovené povinnosti jsou předpokladem prevence
vzniku, šíření a omezení výskytu
infekčních, ale i neinfekčních hromadně
se vyskytujících onemocnění, nemocí
podmíněných prací a jiných
významných poruch zdraví.
Zásada č. 5
Orgány státní správy a územní
samosprávy jsou povinny:
a) spolupracovat s orgány zřízenými
na ochranu veřejného zdraví na jejich úkolech
v péči o ochranu veřejného zdraví,
zejména poskytovat jim k tomu účelu potřebné
údaje a informace, které mají k dispozici
nebo jsou povinny zjišťovat, popř. oprávněny
vyžadovat;
b) projednat s orgány zřízenými na
ochranu veřejného zdraví návrhy koncepčních
opatření, která se dotýkají
ochrany veřejného zdraví.
Ochrana veřejného zdraví se neobejde bez
spolupráce orgánů ochrany veřejného
zdraví s ostatními orgány státní
správy a územní samosprávy. Aby se
předešlo duplicitě v činnosti státních
a samosprávných orgánů, ukládá
se ostatním orgánům státní
správy povinnost poskytovat k ochraně veřejného
zdraví známé a zjišťované
údaje. Velmi podstatné z hlediska realizace zdravotní
politiky ve všech stupních státní správy
a samosprávy bude povinné projednávání
návrhů koncepčních opatření
ostatních orgánů státní správy
a územní samosprávy, která se dotýkají
ochrany veřejného zdraví.
Zásada č. 6
K ochraně veřejného zdraví se zřizují
orgány ochrany veřejného zdraví, kterými
jsou hlavní hygienik České republiky a okresní
zdravotní ústavy. Ministr zdravotnictví České
republiky může rozhodnout o sloučení
okresních zdravotních ústavů za podmínek,
které stanoví prováděcí právní
předpisy.
Hlavní hygienik České republiky je ustanoven
v ministerstvu zdravotnictví České republiky.
Jmenuje a odvolává ho na návrh ministra zdravotnictví
České republiky vláda České
republiky.
Okresní zdravotní ústavy jsou řízené
hlavním hygienikem České republiky. Mají
právní subjektivitu. Ředitele okresního
zdravotního ústavu jmenuje a odvolává
hlavní hygienik České republiky.
Okresní zdravotní ústavy mohou provádět
specializované odborné výkony pro větší
území než je příslušný
okres, a to na základě pověření
hlavním hygienikem České republiky.
Statutárním orgánem okresního zdravotního
ústavu je ředitel.
Okresní zdravotní ústavy mohou pro území
své působnosti vydávat obecně závazné
právní předpisy [čl.139a
ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, ve znění
později vydaných právních předpisů.].
Soustava orgánů ochrany veřejného
zdraví je dvoustupňová. Prvním stupněm
je okresní zdravotní ústav, druhým
stupněm hlavní hygienik České republiky,
ustanovený v ministerstvu zdravotnictví České
republiky. Při konstrukci orgánů ochrany
veřejného zdraví se vychází
ze zákona č. 1/1969 Sb., ve znění
později vydaných právních předpisů,
který zakotvil postavení hlavního hygienika
České republiky jako zvláštního
orgánu zřízeného pro usměrňování
péče o vytváření zdravých
podmínek života a práce. Dále se vychází
z nutnosti zrušit krajské články hygienické
služby a z faktu, že zřizovat zdravotní
ústavy na nižší úrovni než
je okres je ekonomicky nesmírně finančně
náročné - vybudování jednoho
průměrně vybaveného zdravotního
ústavu při ceně přístrojů,
chemikálií, výši nájemného
a platů by stálo desítky milionů korun.
Okresní zdravotní ústavy se vytvoří
na bázi okresních (městských, obvodních)
hygienických stanic, krajských hygienických
stanic (Hygienické stanice hl.m.Prahy), vykonávajících
dosud státní zdravotní dozor, usměrňování
zdravých životních podmínek a sledování
zdravotního stavu obyvatelstva, a oddělení
zdravotní výchovy zrušených OÚNZ
a KÚNZ. Pro plnění některých
specializovaných úkolů, jako je zejména
zacházení se zdroji ionizujícího záření
a jedy a ochrana zdraví před jejich účinky,
byly dosud vybaveny pouze krajské hygienické stanice.
Protože tyto stanice zaniknou, je třeba vytvořit
v zákoně předpoklady pro možnost pověření
některých okresních zdravotních ústavů,
které budou vybaveny pro takovou činnost, jejím
prováděním pro větší území
než je okres. Vybavení všech okresních
zdravotních ústavů by bylo rovněž
neúměrně finančně náročné.
Jmenováním ředitelem okresního zdravotního
ústavu se ve smyslu § 27 odd. 4 zákoníku
práce zakládá pracovní poměr.
Vnitřním předpisem bude stanoveno, kteří
jiní pracovníci mohou za orgán ochrany veřejného
zdraví činit právní úkony.
Zásada č. 7
Hlavnímu hygienikovi České republiky náleží:
a) stanovit jednotné metodické postupy pro šetření
a odebírání vzorků při výkonu
státního zdravotního dozoru;
b) stanovit jednotné zásady posuzování
návrhů a jiných podání z hlediska
jejich vlivu na veřejné zdraví a odborného
usměrňování ochrany veřejného
zdraví;
c) posuzovat návrhy podle zásady č.12 písm.
e) až g) a i), které mají být zavedeny
celorepublikově a provádět hodnocení
výrobků, technologií a služeb podle
zásady č. 13 písm. b);
d) stanovit jednotné zásady prevence hromadně
se vyskytujících onemocnění, nemocí
podmíněných prací a jiných
významných poruch zdraví a prevence infekčních
nemocí, včetně zásad aktivní
a pasívní imunizace;
e) dávat souhlas k výrobě, dovozu a použití
očkovacích látek, sér a biologických
diagnostických přípravků;
f) stanovit při epidemii nebo nebezpečí jejího
vzniku podle zásady č. 15 a při chemických,
radiačních a jiných haváriích
podle zásady č. 16 písm. e) opatření
pro ochranu veřejného zdraví, která
mají být provedena celorepublikově;
g) stanovit jednotné zásady monitorování
zátěže obyvatelstva faktory životních
a pracovních podmínek;
h) řídit celorepublikové programy ochrany
a podpory veřejného zdraví;
i) usměrňovat výchovu ke zdraví, prováděnou
okresními zdravotními ústavy a plnit úkoly
podle zásady č. 18 v celorepublikovém rozsahu;
j) spolupracovat podle zásady č. 5 s ústředními
orgány státní správy v ochraně
veřejného zdraví;
k) přezkoumávat rozhodnutí a stanoviska okresních
zdravotních ústavů;
l) vykonávat státní zdravotní dozor
nad právnickými osobami a fyzickými osobami,
provozujícími podnikatelskou činnost, nad
nimiž si to vyhradí a nad právnickými
a fyzickými osobami provozujícími podnikatelskou
činnost v oblasti činností s radioaktivními
látkami a ionizujícím zářením;
u těchto subjektů stanovit opatření
i podle zásady č. 14 a 16;
m) udělovat právnickým a fyzickým
osobám pověření k vyšetřováním
podle zásady č. 13 písm. c), hodlají-li
tuto činnost vykonávat celorepublikově a
kontrolovat tuto činnost, včetně oprávnění
odejmout pověření;
n) provádět související expertizní,
konzultační a poradenskou činnost.
V odůvodnění zásady č. 6 je
uvedeno, že funkce hlavního hygienika České
republiky vyplývá ze zákona č. 2/1969
Sb., ve znění později vydaných právních
předpisů. Jde o orgán státní
správy, jemuž jsou svěřeny specifické
správní funkce v oblasti péče o zdravé
podmínky života a práce. Úkoly druhostupňového
orgánu státní správy v ochraně
veřejného zdraví bude hlavní hygienik
České republiky plnit využitím kapacity
rozpočtové organizace s názvem Státní
zdravotní ústav. Státní zdravotní
ústav vznikl k datu 1. ledna 1992 jako právní
nástupce zrušeného Institutu hygieny a epidemiologie,
který patřil mezi organizace vědecko-výzkumné
základny resortu zdravotnictví. Pro plnění
všech základních úkolů v oblasti
státního zdravotního dozoru a posuzování
návrhů podle zásady č. 12 je nezbytné,
aby Státní zdravotní ústav byl doplněn
pracovníky z terénu hygienické služby.
Proto je připraveno sloučení Státního
zdravotního ústavu s krajskou hygienickou stanicí
Středočeského kraje a organizační
přizpůsobení struktury nově vzniklé
instituce úkolům ochrany veřejného
zdraví.
Zásada č. 8
K ochraně veřejného zdraví plní
okresní zdravotní ústavy tyto úkoly:
a) vykonávají státní zdravotní
dozor;
b) odborně usměrňují péči
o ochranu veřejného zdraví a odborně
posuzují návrhy a jiná podání,
která se dotýkají ochrany veřejného
zdraví;
c) stanoví opatření k předcházení
vzniku, šíření a omezení výskytu
infekčních nemocí, hromadně se vyskytujících
onemocnění, nemocí podmíněných
prací a jiných významných poruch zdraví;
d) sledují reakce lidského organismu na faktory
životních a pracovních podmínek; určují,
vyhledávají, objektivizují a regulují
faktory, které mají na zdraví významný
vliv;
e) sledují a analyzují veřejné zdraví
v souvislosti s vývojem životních a pracovních
podmínek; podílejí se na přípravě,
prosazování a realizaci programů ochrany
a podpory veřejného zdraví;
f) vychovávají občany k péči
o zdraví a k podpoře veřejného zdraví;
g) provádějí související expertízní,
konzultační a poradenskou činnost.
K plnění úkolů a) až g) okresní
zdravotní ústavy a k plnění úkolů
zásady č. 7 hlavní hygienik České
republiky sledují a hodnotí životní
a pracovní podmínky z hlediska jejich vlivu na veřejné
zdraví.
Zdraví člověka je třeba chápat
ve složitých bio-psycho-sociálních souvislostech.
O zdraví jedince spolurozhoduje rodina, on sám a
současně společnost tím, že vytváří
a usměrňuje podmínky života a práce
a zakládá instituce na ochranu zdraví. Vztah
občana a institucí ke zdraví, veřejnému
zdraví a životním a pracovním podmínkám
je třeba cíleně a aktuálně
usměrňovat výchovou ke zdraví. Na
uchování a upevňování individuálního
veřejného zdraví se podílejí
orgány ochrany veřejného zdraví tím,
že významně přispívají
k regulaci faktorů životních a pracovních
podmínek, zejména prevencí rizikových
faktorů nebo alespoň jejich nadměrné
intenzity a prosazováním ochranných faktorů
při tvorbě životních a pracovních
podmínek. Přitom jde o ochranu před patogenními
účinky chemických látek, biologických
agens, radiace a jiných fyzikálních faktorů,
o podchycení a prosazování zdravé
výživy a úpravu zátěže v
rozpětí adaptačních možností
organismu až do mezí fyziologického optima.
Současně půjde o přijatelné
zvládnutí nepřímých zdravotních
účinků široké škály
psychologických, sociálních a estetických
složek prostředí, k nimž patří
zejména pracoviště, bydlení, město,
využívání krajiny a doprava.
Zásada č. 9
Životními a pracovními podmínkami se
rozumí:
a) způsob a kvalita výživy;
b) podmínky pro vývoj dětí a dorostu;
c) jednotlivé složky životního a pracovního
prostředí;
d) způsob života a práce.
Zdravé životní a pracovní podmínky
se vytvářejí péčí o
zdravou výživu, zdravý způsob výživy
a uspokojování potřeb předměty
běžného užívání,
zdravé podmínky pro vývoj dětí
a dorostu, zdravý způsob života a práce
a jednotlivé složky životního a pracovního
prostředí. Životní a pracovní
podmínky nesmí být nad míru stanovenou
právními předpisy ovlivňovány
chemickými, fyzikálními, biologickými,
psychosociálními a ergonomickými faktory,
např. chemickými látkami a prachem, ionizujícím
a neionizujícím zářením, hlukem
a vibracemi a musí splňovat požadavky stanovené
pro zdravý vývoj dětí a dorostu a
ostatní složky životních a pracovních
podmínek. S tím souvisí potřeba plánovat,
projektovat, stavět, zřizovat a rekonstruovat budovy,
provozovny, objekty a zařízení, provozovat
či zavádět technologie, vyrábět
a prodávat zboží a poskytovat služby jen
za podmínek stanovených k ochraně veřejného
zdraví. Úroveň jednotlivých požadavků
se stanoví na základě současného
stavu poznání o vlivu chemických, fyzikálních,
biologických, psychosociálních a ergonomických
faktorů na veřejné zdraví.
Zásada č.10
Zdravotní péče poskytovaná orgány
ochrany veřejného zdraví je hrazena ze státního
rozpočtu České republiky s výjimkou
péče poskytované výhradně v
zájmu fyzických a právnických osob.
Rozsah této zdravotní péče poskytované
za ceny podle cenových předpisů stanoví
prováděcí právní předpisy.
Bude nutno jako dosud rozlišovat činnost prováděnou
z úřední povinnosti, tj. státem garantovanou
míru péče o veřejné zdraví
poskytovanou bezplatně a zdravotní péči
poskytovanou na žádost a ve výhradně
osobním zájmu fyzické a právnické
osoby. Za poskytování takové péče
se platí ceny podle příslušných
cenových předpisů.
Zásada č. 11
Státní zdravotní dozor spočívá
v kontrole dodržování tohoto zákona
a předpisů vydaných k jeho provedení
a v kontrole plnění rozhodnutí, vydaných
podle těchto právních předpisů.
Pracovníci pověření ředitelem
okresního zdravotního ústavu nebo hlavním
hygienikem České republiky výkonem státního
zdravotního dozoru se označují jako zdravotní
inspektoři.
Zdravotnímu inspektorovi náleží:
a) vydávat rozhodnutí k odstranění
zjištěných závad, včetně
zákazu určité činnosti nepříznivě
ovlivňující veřejné zdraví
a příkazu ke zničení zdravotně
závadných potravin a jiných výrobků
nebo k jejich použití pro jiné účely;
b) nařídit ověření odborné
způsobilosti podle prováděcích právních
předpisů;
c) ukládat blokové pokuty.
V koncepcích jednotlivých oborů hygieny a
epidemiologie se rozlišuje tzv. běžný
a preventivní hygienický dozor.Výkonem běžného
dozoru, který spočívá v kontrole plnění
požadavků stanovených příslušnými
právními předpisy a rozhodnutími,
vydanými na jejich základě, ředitel
okresního zdravotního ústavu a hlavní
hygienik České republiky pověřuje
pracovníky označované jako zdravotní
inspektoři. Svěřením některých
nových oprávnění a přímé
sankční pravomoci těmto inspektorům
se zvýší nepochybně účinnost
státního zdravotního dozoru. Posuzování
návrhů a jiných podání z hlediska
jejich vlivu na veřejné zdraví (zásada
č. 12) je činností odborně i administrativně
náročnější, vyžadující
v řadě případů týmovou
spolupráci různých oborů, která
je předpokladem všestranného posouzení
podání. Proto je výkon této činnosti
svěřen do působnosti okresních zdravotních
ústavů.
Zásada č. 12
Otázky vlivu na veřejné zdraví musí
být v rozsahu a za podmínek stanovených prováděcími
právními předpisy posouzeny v:
a) územně plánovacích podkladech,
územně plánovací dokumentaci a dokumentaci
staveb ve stavebním řízení;
b) zadání staveb;
c) návrzích na stanovení zvláštního
hygienického režimu území;
d) návrzích na výstavbu a provoz zařízení
hromadného zásobování obyvatel pitnou
a užitkovou vodou;
e) návrzích na výrobu poživatin a předmětů
běžného užívání;
f) návrzích na výrobu a dovoz strojů
a strojního zařízení;
g) návrzích na výrobu, dovoz a užívání
zdrojů ionizujícího záření;
h) návrzích na zřizování a
provoz zdravotnických zařízení;
i) návrzích na výrobu a používání
jedů a chemických karcinogenů;
j) řízení o uvedení staveb, jejichž
dokumentaci okresní zdravotní ústav posuzoval,
do trvalého provozu;
k) podáních, která si okresní zdravotní
ústav na základě předložení,
ohlášení nebo vlastního zjištění
vyhradí a návrzích určených
k posouzení podle zvláštních právních
předpisů.
Přísluší-li podle zvláštních
právních předpisů rozhodnutí
ve věci, ve které vydává posouzení
okresní zdravotní ústav jinému orgánu
státní správy, vydává okresní
zdravotní ústav posouzení formou stanoviska.
Týká-li se posuzovaný návrh dvou a
více okresních zdravotních ústavů,
vydají okresní zdravotní ústavy svá
stanoviska po vzájemné dohodě. Orgány
státní správy, kterým přísluší
podle zvláštních právních předpisů
rozhodnutí, nemohou toto rozhodnutí vydat v rozporu
se stanoviskem okresního zdravotního ústavu.
V ostatních případech je posouzení
provedeno formou správního rozhodnutí.
Na žádost okresního zdravotního ústavu
je navrhovatel podání podle písm. a) až
k) povinen doplnit všechny potřebné doklady
k objasnění návrhu, a to v kterékoli
fázi řízení o něm. Totéž
platí pro posuzování návrhů
hlavním hygienikem České republiky.
Ostatní podání, neuvedená pod písm.
a) až j), která by mohla mít negativní
vliv na zdravé životní a pracovní podmínky
a veřejné zdraví jsou fyzické a právnické
osoby povinny okresnímu zdravotnímu ústavu
ohlásit.
Zásada stanoví okruh návrhů a podání
fyzických a právnických osob, včetně
státních a územních samosprávných
orgánů, která vyžadují posouzení
z hlediska možného negativního dopadu na životní
a pracovní podmínky a veřejné zdraví.Posouzení
vydávaná okresními zdravotními ústavy
pro orgány, kterým přísluší
rozhodování podle zvláštních
předpisů (např. stavební úřady)
se navrhuje vydávat ve formě stanoviska, pro jehož
vydávání a přezkoumávání
platí zásady správního řízení
a předpisy o přezkoumávání
podnětu a stížností občanů.
O posouzení formou stanoviska půjde zejména
podle bodu a) až d) a bodu h) a j) této zásady,
kde odborné vyjádření tzv. neopomenutelných
účastníků řízení
je podkladem pro rozhodnutí vydávané v tzv.
koncentrovaném řízení. Tento postup
je zaveden nejen ve stavebním řízení
ale i řadou předpisů z oblasti ochrany jednotlivých
složek životního prostředí. Rozhodnutí
okresních zdravotních ústavů vydávaná
jako konečná fyzické nebo právnické
osobě zejména v případech podle písm.
e) až g) a i) budou mít formu správního
rozhodnutí.
Zásada č. 13
K odbornému usměrňování ochrany
veřejného zdraví okresní zdravotní
ústavy:
a) kontrolují způsob určení a měření
faktorů životního a pracovního prostředí
(zásada č. 3 písm. a) a b)) pro účely
posouzení dopadu na veřejné zdraví
a způsob zajištění kontroly výrobků
(zásada č. 3 písm. c)) a je-li to třeba
stanoví nebo upraví tyto postupy a stanoví
četnost měření;
b) hodnotí výrobky, technologie a služby z
hlediska ochrany veřejného zdraví a výsledky
hodnocení, zejména v případě
ohrožení veřejného zdraví, může
uveřejnit v hromadných sdělovacích
prostředcích;
c) udělují fyzickým a právnickým
osobám pověření k vyšetřením,
jejichž výsledky mohou sloužit pro hodnocení
účinnosti opatření na ochranu veřejného
zdraví. Kontrolují dodržování
podmínek pověření a správnost
měření a vyšetření a v
případě závad pověření
odejmou;
d) poskytují fyzickým a právnickým
osobám konzultace a poradenskou činnost a provádějí
pro fyzické a právnické osoby expertízní
činnost.
Základním prostředkem odborného usměrňování
péče o veřejné zdraví je stanovení
podmínek jeho ochrany cestou právních předpisů.
Významným způsobem odborného usměrňování
je i spolupráce s orgány státní správy
a samosprávy při plnění jejich úkolů
v péči o veřejné zdraví. Za
velmi potřebné, a právem dosud neupravené,
považujeme oprávnění okresních
zdravotních ústavů kontrolovat a odborně
usměrnit podnikatelské subjekty ve způsobu
provádění kontroly ochrany veřejného
zdraví. Přitom jde o usměrnění
v otázkách metod měření a vyšetřování
výrobků. S tím souvisí i oprávnění
okresních zdravotních ústavů udělovat
fyzickým a právnickým osobám oprávnění
k vyšetřování, které má
sloužit pro hodnocení účinnosti opatření
na ochranu veřejného zdraví. Se zřetelem
na prevenci závad v ochraně veřejného
zdraví a k omezení nutnosti represívní
činnosti budou okresní zdravotní ústavy
poskytovat i expertízní, poradenskou a konzultační
činnost.