Účelem tohoto zákona je upravit práva
a povinnosti fyzických a právnických osob
související s utvářením a využíváním
státního informačního systému
České republiky a stanovit podmínky vyhlašování
standardů státního informačního
systému České republiky. Tento zákon
nestanoví obsah informací, které vstupují
do státního informačního systému
České republiky.
Zákon obsahuje jen základní ustanovení
týkající se státního informačního
systému České republiky. Tato ustanovení
státní informační systém České
republiky definují, stanoví míru zpřístupnění
jeho informační základny, upraví některé
vztahy spojené s registry a určí nástroje
k jeho racionálnímu utváření.
Předmětem zákona není ani ochrana
informací a stanovení korektivů pro úpravu
nepravdivých nebo neoprávněně získaných
informací a sankce s tím spojené. Tato ustanovení
bude obsahovat zákon o informačních systémech
a ochraně informací, se kterými tyto informační
systémy nakládají, který je v současné
době předkládán Federálnímu
shromáždění jako iniciativní
poslanecký návrh.
Státní informační systém České
republiky /dále jen "systém"/ je funkční
celek zabezpečující činnost spočívající
v cílevědomém a systematickém shromažďování,
zpracovávání, uchovávání
a zpřístupňování informací
uložených na hmotném nosiči a reprodukovatelných
technickými prostředky /dále jen "informační
činnost"/. Tuto informační činnost
vykonávají:
a/ ústřední orgány státní
správy České republiky,
b/ místní orgány státní správy
České republiky,
c/ obce na úseku přenesené působnosti
[§ 21 a násl. zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení).],
d/ rozpočtové a příspěvkové
organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele
orgány státní správy České
republiky a okresní úřady,
e/ rozpočtové a příspěvkové
organizace, vůči nimž plní funkci zřizovatele
obce, pokud jim výkon informační činnosti
stanoví zřizovatel /dále jen "instituce"/.
Systém je definován jako funkční celek
vytvářený určitými institucemi.
Systém nelze vymezit přesným určením
informací, které do systému vstupují,
a to vzhledem k tomu, že každé organizační
opatření týkající se institucí
by vyžadovalo novelizaci tohoto zákona. Okruh institucí,
které systém utvářejí je omezen
pouze na orgány státní správy České
republiky a obce /§ 21 a násl. zákona ČNR
č. 367/1990 Sb./ a jim podřízené rozpočtové
a příspěvkové organizace, a to vzhledem
k tomu, že tyto instituce vytváří hierarchicky
budovanou strukturu. Další rozšiřování
tohoto okruhu by znamenalo i nepřijatelné rozšiřování
této struktury. Předmětem činnosti
systému se stávají pouze informace cílevědomě
a systematicky shromažďované, zpracovávané,
uchovávané a zpřístupňované
institucemi a uložené na hmotném nosiči,
jsou-li reprodukovatelné technickými prostředky.
Úprava vychází z toho, že by nebylo
racionální do této soustavy včleňovat
i informace získané ojediněle nebo náhodně
a informace, u nichž nejsou zabezpečeny předpoklady
jejich trvalejšího zachycení ve vnímatelné
formě.
Instituce svými informačními službami
uspokojují informační potřeby vznikající
při plnění úkolů státní
správy České republiky a jiné informační
potřeby, zejména potřeby veřejnosti,
a to v souladu se stanovenými úkoly. [Například
zákon č.53/1959 Sb., o jednotné soustavě
knihoven (knihovnický zákon).]
Zásada stanovuje účel informační
činnosti, kterým je uspokojování informačních
potřeb určitých subjektů. Těmito
subjekty mohou být i orgány státní
správy České republiky a v tomto případě
je informační činnost nedílnou součástí
výkonu státní správy České
republiky. Úkol poskytovat informace určitým
subjektům vyplývá z obecně závazných
právních předpisů /např. ze
zákona č.53/1959 Sb./.
Systém se člení na části. Části
systému vytvářejí instituce, jejichž
informační činnost je upravena obecně
závaznými právními předpisy
[Například zákon
ČNR č.97/1974 Sb., o archívnictví,
zákon č.53/1959 Sb., o jednotné soustavě
knihoven (knihovnicky zákon).],
které stanoví jejich základní práva
a povinnosti.
Formulace zásady respektuje skutečnost, že
instituce vykonávají informační činnost
velmi různorodým způsobem. Systém
je proto nutno vnitřně členit.
Instituce mohou pro potřeby vedení evidencí
obsahujícících informace o fyzických
osobách, právnických osobách a nemovitostech
využívané orgány státní
správy České republiky /dále jen"registr"/
vyžadovat pouze informace a informační činnosti
stanovené zákonem. Zákon stanoví:
a/ okruh informací, které jsou předmětem
registru,
b/ rozsah zpřístupňování informací,
c/ způsob zpřístupňování
informací,
d/ způsob nezaměnitelného označení
informací, který jednoznačně určuje
subjekt nebo objekt,
e/ způsob územní identifikace informací.
Navrhované ustanovení vychází z toho,
že informace zde uvedeného druhu obsažené
v registrech jsou citlivé z hlediska možného
zneužití a jsou významnou součástí
systému /podle usnesení vlády České
republiky č. 208/1991 jsou základem systému
registry obyvatel, nemovitostí, hospodářských
a správních subjektů a registry územně
identifikační/, že výkon informační
činnosti na tomto úseku musí být upraven
zákonem. Realizací tohoto ustanovení by měl
být získán přehled o informacích,
které jsou vedeny orgány státní správy
České republiky o jednotlivých subjektech
a současně by ve svém důsledku měly
být určeny zdroje informací pro výkon
státní správy České republiky
na úsecích citlivých pro jednotlivce.
Standardem pro účely tohoto zákona se rozumí
závazná úprava výkonu informační
činnosti. V případech uvedených v
zásadě č. 5 je standard stanoven vždy
zákonem.
Standardy vyhlašují:
a/ instituce uvedené v zásadě č. 2
písm. a/, b/ a c/ jejichž odpovědnost za určitou
část systému je stanovena zákonem,
v mezích této odpovědnosti,
b/ ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky /dále jen "ministerstvo"/
pro části systému, za které žádná
instituce nenese zákonem stanovenou odpovědnost.
Tyto standardy ministerstvo vyhlásí po projednání
s institucemi, jejichž informační činnost
je tímto standardem dotčena,
c/ ministerstvo, pokud se tyto standardy vztahují na více
částí systému. Pravomoc institucí,
jejichž odpovědnost za určitou část
systému je stanovena zákonem, však tímto
není dotčena.
Základním předpokladem k účelnějšímu
výkonu informační činnosti je její
racionální sjednocení. Toto sjednocení
by mělo být uskutečněno prostřednictvím
standardů. Lze předpokládat především
vyhlašování standardů pro zavádění
a využívání techniky a pro shromažďování
informací. Právo vyhlašovat standardy koresponduje
se zákonem stanovenou odpovědností za systém
a jeho jednotlivé části. Standardy budou
zpravidla vyhlašovány směrnicí. Ustanovení
však nevylučuje vyhlašování standardů
obecně závazným právním předpisem
(např.za takovýto obecně závazný
právní předpis je možno považovat
vyhlášku č.110/1965 Sb.). Vyhlásit standard
v této podobě může pouze subjekt oprávněný
vydávat obecně závazné právní
předpisy.
V případech uvedených v zásadě
č.5 je nutno standard vyhlásit formou zákona.
Standardy jsou běžné v Západní
Evropě (např. SRN, ES). Jejich vyhlašováním
se také navíc zjednoduší řízení
informační činnosti a odstraní dosud
přežívající neúčinné
metodické řízení.
Informace, které jsou předmětem informační
činnosti institucí, jsou, pokud tento nebo zvláštní
zákon [Například
zákon č.102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, ve znění zákona č.
383/1990 Sb. a zákona č.558/1991 Sb.]
nestanoví jinak, přístupné každému,
kdo o ně projeví zájem. V případech
stanovených zákonem může instituce podmiňovat
zpřístupnění informace závazkem,
že přejímající subjekt nebude
dále informaci zpřístupňovat, nebo
že ji bude využívat stanoveným způsobem.
Ustanovení vychází z toho, že systém
je sice utvářen především pro
účely uvedené v zásadě č.3,
jeho informace však mohou být využitelné
i jinak. Realizace ustanovení by měla pomoci odstranit
státní monopol na informace. Je však samozřejmé,
že informace nebudou zpřístupněny v
případech stanovených jiným obecně
závazným právním předpisem.
Obecně závazným právním předpisem,
který zpřístupnění informací
omezuje, resp. vylučuje, je např. zákon č.102/1971
Sb., o ochraně státního tajemství
ve znění pozdějších předpisů,
zákon ČNR č.97/1974 Sb., o archívnictví,
zákon č.20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu ve znění pozdějších předpisů
apod.
Informace, které jsou předmětem informační
činnosti institucí, si instituce uvedené
v zásadě č.2 písm. a/,b/ a c/ poskytují
navzájem bezplatně, v ostatních případech
se informace poskytují ze cenu sjednávanou podle
cenových předpisů. [Zákon
č.526/1990 Sb., o cenách]
Ustanovení vychází ze stávajících
obecně závazných právních předpisů
o cenách. Současně však stanovuje výjimku
pro případ předávání
informací mezi orgány státní správy
České republiky. Stávající
praxe ukazuje, že úplatné předávání
informací mezi orgány státní správy
České republiky nemá opodstatnění.
Požadavky na zpřístupnění informací,
jejichž zpracování by se časově
překrývalo a které není možno
zpracovat současně, instituce uspokojují
v tomto pořadí:
1. požadavky České národní rady,
2. požadavky vlády České republiky,
3. požadavky Federálního shromáždění,
4. požadavky institucí uvedených v zásadě
č. 2 písm.a/,b/ a c/,
5. požadavky ústředních orgánů
státní správy České a Slovenské
Federativní Republiky,
6. požadavky orgánů samosprávy na území
České republiky,
7. ostatní požadavky.
Při poskytování informačních
služeb může dojít ke střetu uživatelských
požadavků. Tento střet nastává
zejména v současné době, kdy instituce
ve značné míře využívají
manuální způsoby zpracování
informací, může však nastat i při
využívání moderních technologií.
Pořadí pro uspokojení požadavků
je stanoveno s ohledem na poslání systému.
Smlouvy na dodání věcí nebo vykonání
činnosti pro potřeby systému /dále
jen "smlouvy"/, instituce uzavírají obvykle
na základě výsledků veřejné
soutěže.
To se nevztahuje na smlouvy:
a/ jejichž zadávání prostřednictvím
veřejné soutěže by bylo v rozporu s
obecně závaznými právními předpisy,
které se vztahují na systém,
b/ uzavírané k realizaci projektů, pokud
tyto projekty byly schváleny přede dnem, kdy tento
zákon nabyl účinnosti a po 30.6. 1991,
c/ o nichž to v rámci své pravomoci stanoví
ústřední orgán státní
správy České republiky.
Ministerstvo může vydat obecně závazný
právní předpis, který stanoví
další případy, u nichž není
nutné uzavírání smluv na základě
výsledků veřejné soutěže.
Zásada vychází z občanského
zákoníku, zejména z jeho § 847 a násl.
upravujících veřejnou soutěž.
Smyslem této zásady je zabezpečit maximálně
možnou objektivitu při vynakládání
prostředků na systém a dále pak dosáhnout
úspory těchto prostředků. Současně
by pak konání veřejné soutěže
mělo vytvořit předpoklad pro ověření
správnosti a objektivity přijatých rozhodnutí.
To by ve svém důsledku mělo přispět
k prohloubení důvěry především
k orgánům státní správy České
republiky. Výjimky ze zásady konání
veřejné soutěže se vztahují na
situace, kdy by tímto byly narušeny obecně
závazné právní předpisy (v
úvahu připadá zejména zákon
č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství ve znění pozdějších
předpisů) a na situace, kdy by konání
veřejné soutěže znamenalo zbytečnou
administrativu. Okruh těchto výjimek pak může
dále rozšířit buď příslušný
ústřední orgán státní
správy České republiky nebo MHPR ČR,
které však toto musí učinit vydáním
obecně závazného právního předpisu.
Tento postup bude praktický zejména pro stanovení
cenového limitu, do jehož výše není
nutno veřejnou soutěž konat.
Veřejnou soutěž jsou instituce povinny organizovat
tak, aby se do soutěže mohly zapojit právnické
a fyzické osoby působící na trhu České
a Slovenské Federativní Republiky, o nichž
lze předpokládat, že jsou schopny vyhovět
podmínkám soutěže. Při stanovení
podmínek veřejné soutěže se instituce
řídí standardy a obecně závaznými
právními předpisy vztahujícími
se na systém. Dále instituce vezmou v úvahu
hledisko podpory domácího průmyslu.
Instituce jsou povinny postupovat při uzavírání
smluv společně, pokud je společným
postupem možno dosáhnout výhodnějších
obchodních podmínek. Vláda České
republiky může přijmout opatření
nezbytná k snazšímu dosažení spolupráce
institucí při uzavírání smluv.
Zásada stanovuje základní kritéria
pro veřejnou soutěž tak, aby mohly být
splněny cíle deklarované v odůvodnění
zásady č. 10.
Formulace této zásady dále vychází
ze skutečnosti, že řada dodavatelů poskytuje
při odběru většího množství
produkce výhodnější podmínky
(zejména slevy z ceny). Informace o možném
dosažení výhodnějších podmínek
lze získat např. z nabídek jednotlivých
firem. Spolupráci institucí při uzavírání
smluv má usnadnit Informační agentura státního
informačního sytému zřízená
usnesením vlády České republiky č.208/1991.
Pracovníci institucí mohou činnosti spojené
s řízením provozu počítačových
sítí, ochranou údajových základen
informačních systémů a ochranou technických
a programových prostředků vykonávat
pouze na základě osvědčení.
Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podmínky a způsob
vydání osvědčení.
Výkonem činnosti spočívající
v řízení provozu počítačových
sítí, ochraně údajových základen
informačních systémů a ochraně
technických a programových prostředků
je možné způsobit zvlášť závažnou
újmu, nebo naopak takové újmě předejít.
Proto je k výkonu určitých funkcí
v rámci systémů třeba ověření
způsobilosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne...
Datum účinnosti bude stanoveno s ohledem na další
projednávání zákona.
V Praze dne 29.ledna 1992.
zpracoval: | ing. Ladislav Chrudina, CSc. |
náměstek ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky |
Politicko ekonomický rozbor k zásadám
zákona České národní rady o
státním informačním systému
České republiky
Výkon funkce státní správy je spojen
se systematickým získáváním,
zpracováním a využitím potřebných
informací. Stát je také povinen zabezpečit
určité informační služby pro
veřejnost-např. na úseku knihovnictví
a archívnictví.Účelem státního
informačního systému je zabezpečení
výkonu státní správy a informačních
služeb pro veřejnost.
Každý informační systém zahrnuje
informační základnu, technické a programové
prostředky, technologie a procedury a pracovníky.
Příslušná právní úprava
proto musí stanovit práva a povinnosti s těmito
prvky spojené. V případě státního
informačního systému České
republiky však je tato problematika komplikována tím,
že informace, které vstupují do státního
informačního systému České
republiky, jsou velmi různorodé a nemůže
s nimi být nakládáno stejným způsobem.
Státní informační systém České
republiky se skládá z jednotlivých částí,
vymezených společnými základními
právy a povinnostmi pro všechny složky této
části.
Tato práva a povinnosti vyplývají z obecně
závazných právních předpisů,
z nichž je možno uvést např.:
- zákon č.21/1971 Sb., o jednotné soustavě
sociálně ekonomických informací ve
znění zákona č.128/1989 Sb.,
- zákon ČNR č.97/1974 Sb., o archívnictví,
- zákon č.53/1959 Sb., o jednotné soustavě
knihoven /knihovnický zákon/,
- vyhláška č.21/1985 Sb., o soustavě
vědeckých, technických a ekonomických
informací a jiné.
Obecně závazné právní předpisy,
které tyto oblasti upravují, dnešním
podmínkám nevyhovují tím, že
zajišťují státu určitý monopol
na informace. Současná právní úprava
však nevyhovuje ani z hlediska požadavků racionálního
získávání informací, a to z
těchto důvodů:
l. Platná úprava jednotlivé části
státního informačního systému
České republiky ve svém důsledku vzájemně
izoluje. Tím se stává problematické
plné využití existujících informačních
kapacit a dále se tímto vytváří
překážka pro účelné nasazení
moderních informačních technologií.
2. Některé části státního
informačního systému České
republiky se překrývají (např. řada
knihoven jednotné soustavy zároveň vykonává
funkce pracovišť soustavy vědeckých, technických
a ekonomických informací).
3. Stávající úprava je neúplná,
především není zřetelná
odpovědnost za státní informační
systém České republiky jako za celek.
Tento neuspokojivý stav byl v posledním období
nejdůrazněji konstatován usnesením
vlády České republiky č. 13 z 16.
ledna 1991.
Obecně závazné právní předpisy,
které by měly stanovit způsoby řešení
těchto problémů, lze vydat podle těchto
variant:
1. Varianta vydání zákona České
národní rady o státním informačním
systému České republiky, který by
v sobě zahrnoval jak ustanovení o jednotlivých
částech státního informačního
systému České republiky, tak ustanovení
o integraci těchto částí. Toto řešení
by samozřejmě z hlediska přehlednosti právní
úpravy ve vztahu ke státnímu informačnímu
systému České republiky bylo ideální.
Naráží však na problém způsobený
kompetencí federace k vydání předpisů
týkajících se některých částí
státního informačního systému
České republiky (např. v případě
statistiky). Některé informační soustavy
budou existovat jak vně, tak uvnitř státního
informačního systému České
republiky (např. knihovnictví a archívnictví),
takže trvat na této variantě by znamenalo zařadit
do zákona i řadu ustanovení, která
se státním informačním systémem
České republiky souvisí jen okrajově.
Tuto variatu proto nelze přijmout.
2. Varianta koordinovaného vydání obecně
závazných právních předpisů
týkajících se jednotlivých částí
státního informačního systému
České republiky a zákona, který bude
obsahovat ustanovení společná všem částem.
Tato varianta se jeví jako vhodná.
Z této úvahy pak vycházejí i navrhované
zásady zákona České národní
rady o státním informačním systému
České republiky.
Tento zákon tak bude řešit pouze část
problematiky spojené se státním informačním
systémem České republiky, a bude proto mít
rámcový charakter. V důsledku tohoto pojetí
zákon nestanoví obsah informační základny
státního informačního systému
České republiky a státní informační
systém České republiky bude definovat stanovením
okruhu subjektů, které vykonávají
informační činnost.
Znění těchto zásad zákona bylo
připraveno ve spolupráci s Komisí vlády
České republiky pro státní informační
systém a dopracováno podle připomínek
ústředních orgánů České
a Slovenské Federativní Republiky a České
republiky. Při formulaci bylo přihlédnuto
k právní úpravě v Západní
Evropě (ES, SRN). Tato úprava odpovídá
mnohem vyšší technologické úrovni
zpracování informací dosažené
těmito státy v porovnání s Českou
a Slovenskou Federativní Republikou a je velmi různorodá.
Každý stát však usiluje o to, aby informace
pro svou potřebu získával účelně.
Vlastní realizace tohoto zákona nezakládá
žádné další nároky vůči
státnímu rozpočtu České republiky.
Je však zřejmé, že k dosažení
vyšší úrovně zpracování
informací bude nutno výrazněji investovat
do technického vybavení institucí.
Odůvodnění jednotlivých zásad
je uvedeno odděleně u každé zásady.
l. K vydání osvědčení je nutno
prokázat znalosti:
- obecně závazných právních
předpisů vztahujících se k nakládání
s informacemi,
- způsobů ochrany informací před zneužitím,
- ovládání používané techniky
a programového vybavení.
2. Osvědčení vydává komise
jmenovaná vedoucím instituce. Instituce se mohou
dohodnout na zřízení společné
komise. Vedoucí ústředního orgánu
státní správy České republiky
může jmenovat pro podřízené instituce
společnou komisi. Komise má devět členů.
Jejími členy jsou odborníci s nejvyšší
kvalifikací v příslušných oborech.
Komise je schopna se usnášet, je-li přítomna
nadpoloviční většina členů.
Rozhodnutí, zda se osvědčení uděluje,
je přijaté hlasuje-li pro něj nadpoloviční
většina přítomných členů
komise, nejméně však čtyři členové.
O jednání komise se pořizuje zápis.
3. Prokazování znalostí potřebných
k vydání osvědčení se provádí
ústní formou nebo formou vykonání
určité činnosti. Každý člen
komise má právo položit prověřovanému
pracovníkovi dotaz nebo předložit požadavek
na vykonání určité činnosti.
Prokazování znalostí zpravidla netrvá
déle než šedesát minut.
4. Žádost o vydání osvědčení
podává pracovník, jehož se žádost
týká. Žádost pracovník podává
komisi, kterou zřídila instituce, s níž
pracovník uzavřel pracovní poměr.
V žádosti pracovník uvede své jméno
a příjmení, informace o své kvalifikaci,
dosavadní praxi a činnostech, které by měl
pro instituci vykonávat. Instituce pracovníkům
vytvoří předpoklady k potřebné
přípravě na prokázání
znalostí před komisí.
5. Osvědčení se vydává na dobu
5 let a má platnost pro všechny instituce.
6. V případě, že je rozhodnutí
komise záporné, může být žádost
o vydání osvědčení podána
znovu nejdříve po uplynutí 3 měsíců.
7. Náklady spojené s realizací této
vyhlášky hradí instituce ze svých prostředků.