ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI.volební období

618

Návrh

poslanců České národní rady Jiřiny PAVLÍKOVÉ, Jana KASALA, Milady VORLOVÉ a Jana SAPÁKA

na vydání zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č.20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona ČNR č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících

Jiřina PAVLÍKOVÁ v.r.
Jan KASAL v.r.
Milada VORLOVÁ v.r.
Jan SAPÁK v.r.

Návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ......... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících

Česká národní rada se usnesla na tomto.

zákoně:

Čl. 1

Zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, se mění a doplňuje takto:

1. § 14 odst. 8 zní:

"Obnovu kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, mohou provádět pouze fyzické osoby na základě oprávnění, které uděluje ministerstvo kultury. Právnické osoby mohou provádět obnovu kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi prostřednictvím fyzických osob majících oprávnění k restaurování.

V rozhodnutí může ministerstvo kultury stanovit rozsah činnosti, popř. další podmínky pro její vykonávání. Toto oprávnění jim může být odňato, jestliže nesplňují podmínky, za nichž jim bylo oprávnění uděleno, nebo jestliže restaurování kulturních památek nebo jejich částí provádějí způsobem narušujícím jejich hodnotu."

2. § 16 odst. 2 zní:

"V případě mimořádného společenského zájmu na zachování kulturní památky může na obnovu kulturní památky poskytnout příspěvek ministerstvo kultury."

3. v § 35 odst. 1 písmeno b) zní

" h) provádí obnovu kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob, které nemají oprávnění ministerstva kultury."

4. V § 35 odst. 2 písmeno c) zní

" c) provádí obnovu národních kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob, které nemají oprávnění ministerstva kultury."

5. v § 39 odst. 2 se za písmeno g) vkládá nové písmeno h), které zní

" h) provádí obnovu kulturních památek podle § 14 odst. 8 bez oprávnění ministerstva kultury,"

dosavadní písmeno h) se označuje písmenem i)

6. V § 39 odst. 3 se za písmeno e) vkládá písmeno f), které zní

" f) provádí obnovu národních kulturních památek uvedených v § 14 odst. 8 bez oprávnění ministerstva kultury."

Čl. 2

Tento zákon nabývá účinnosti .........................

Důvodová zpráva

Návrh novelizace zákona České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, provádí dílčí úpravu dvou institutů památkové péče, a to v oblasti restaurování a poskytování příspěvků na zachování a obnovu kulturních památek.

Tato novela reaguje na změny v právním řádu, ke kterým došlo přijetím nových právních předpisů a které se mimo jiné dotýkají uvedených oblastí památkové péče. Jedná se zejména o zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, restituční zákony, zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o převodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.

Současná právní úprava restaurování je zastaralá, neodpovídá potřebám praxe a tím nesplňuje hlavní požadavky památkové péče.

V oblasti restaurování je v novele navržena změna v udělování povolení k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi. Podle zákona č. 20/1987 Sb. uděluje ministerstvo kultury toto povolení pouze organizacím, aniž by umožňoval získání oprávnění fyzickými osobami. Tato praxe se v současné době neosvědčuje z toho důvodu, že restaurování patří k činnostem, vyžadujícím vysokou odbornost a osobní zodpovědnost za její provedení. Proto novela navrhuje udělování oprávnění k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, přímo fyzickým osobám. V novele se navrhuje udělování oprávnění k restaurování ministerstvem kultury, a to do doby, než tato věc bude upravena jinak.

Další oblastí je poskytování příspěvků na zachování a obnovu kulturní památky. Návrh novely předpokládá rozšíření možnosti poskytnout ministerstvem kultury příspěvek na obnovu kulturní památky bez ohledu na to, kdo má kulturní památku ve vlastnictví. Na základě dosavadní právní úpravy může ministerstvo kultury poskytnout tento druh příspěvku pouze na kulturní památky ve vlastnictví státu. S převodem některých kulturních památek na obce, navrácením kulturních památek na základě restitučních zákonů např. církvi, je nutno umožnit poskytnutí příspěvků také a zejména dalším subjektům.

Předložený návrh novely neklade žádné zvýšené nároky na státní rozpočet.

Zvláštní část

K bodu 1- udělování oprávnění k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, fyzickým osobám
K bodu 2- zrovnoprávněním všech forem vlastnictví možno poskytnout příspěvek širšímu okruhu kulturních památek
K bodům 3 a 4- do ustanovení o pokutách organizacím se promítají změny provedené v § 14 odst. 8
K bodům 5 a 6- vymezení nové skutkové podstaty přestupku fyzické osoby v souvislosti se změnou v § 14 odst. 8




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP