poslanců České národní rady
Jiřiny PAVLÍKOVÉ, Jana KASALA, Milady VORLOVÉ
a Jana SAPÁKA
na vydání zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č.20/1987 Sb., o státní památkové
péči, ve znění zákona ČNR
č.425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, ve znění zákona ČNR
č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících
Zákon České národní rady č.
20/1987 Sb., o státní památkové péči,
ve znění zákona ČNR č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
se mění a doplňuje takto:
1. § 14 odst. 8 zní:
"Obnovu kulturních památek nebo jejich částí,
které jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi, mohou provádět
pouze fyzické osoby na základě oprávnění,
které uděluje ministerstvo kultury. Právnické
osoby mohou provádět obnovu kulturních památek
nebo jejich částí, které jsou díly
výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými
pracemi prostřednictvím fyzických osob majících
oprávnění k restaurování.
V rozhodnutí může ministerstvo kultury stanovit
rozsah činnosti, popř. další podmínky
pro její vykonávání. Toto oprávnění
jim může být odňato, jestliže nesplňují
podmínky, za nichž jim bylo oprávnění
uděleno, nebo jestliže restaurování
kulturních památek nebo jejich částí
provádějí způsobem narušujícím
jejich hodnotu."
2. § 16 odst. 2 zní:
"V případě mimořádného
společenského zájmu na zachování
kulturní památky může na obnovu kulturní
památky poskytnout příspěvek ministerstvo
kultury."
3. v § 35 odst. 1 písmeno b) zní
" h) provádí obnovu kulturních památek
podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických
osob, které nemají oprávnění
ministerstva kultury."
4. V § 35 odst. 2 písmeno c) zní
" c) provádí obnovu národních
kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím
fyzických osob, které nemají oprávnění
ministerstva kultury."
5. v § 39 odst. 2 se za písmeno g) vkládá
nové písmeno h), které zní
" h) provádí obnovu kulturních památek
podle § 14 odst. 8 bez oprávnění ministerstva
kultury,"
dosavadní písmeno h) se označuje písmenem
i)
6. V § 39 odst. 3 se za písmeno e) vkládá
písmeno f), které zní
" f) provádí obnovu národních
kulturních památek uvedených v § 14
odst. 8 bez oprávnění ministerstva kultury."
Tento zákon nabývá účinnosti
.........................
Návrh novelizace zákona České národní
rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, provádí dílčí
úpravu dvou institutů památkové péče,
a to v oblasti restaurování a poskytování
příspěvků na zachování
a obnovu kulturních památek.
Tato novela reaguje na změny v právním řádu,
ke kterým došlo přijetím nových
právních předpisů a které se
mimo jiné dotýkají uvedených oblastí
památkové péče. Jedná se zejména
o zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání, restituční zákony,
zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o převodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí.
Současná právní úprava restaurování
je zastaralá, neodpovídá potřebám
praxe a tím nesplňuje hlavní požadavky
památkové péče.
V oblasti restaurování je v novele navržena
změna v udělování povolení
k restaurování kulturních památek,
které jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi. Podle zákona
č. 20/1987 Sb. uděluje ministerstvo kultury toto
povolení pouze organizacím, aniž by umožňoval
získání oprávnění fyzickými
osobami. Tato praxe se v současné době neosvědčuje
z toho důvodu, že restaurování patří
k činnostem, vyžadujícím vysokou odbornost
a osobní zodpovědnost za její provedení.
Proto novela navrhuje udělování oprávnění
k restaurování kulturních památek,
které jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi, přímo
fyzickým osobám. V novele se navrhuje udělování
oprávnění k restaurování ministerstvem
kultury, a to do doby, než tato věc bude upravena
jinak.
Další oblastí je poskytování
příspěvků na zachování
a obnovu kulturní památky. Návrh novely předpokládá
rozšíření možnosti poskytnout ministerstvem
kultury příspěvek na obnovu kulturní
památky bez ohledu na to, kdo má kulturní
památku ve vlastnictví. Na základě
dosavadní právní úpravy může
ministerstvo kultury poskytnout tento druh příspěvku
pouze na kulturní památky ve vlastnictví
státu. S převodem některých kulturních
památek na obce, navrácením kulturních
památek na základě restitučních
zákonů např. církvi, je nutno umožnit
poskytnutí příspěvků také
a zejména dalším subjektům.
Předložený návrh novely neklade žádné
zvýšené nároky na státní
rozpočet.
K bodu 1 | - udělování oprávnění k restaurování kulturních památek, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, fyzickým osobám |
K bodu 2 | - zrovnoprávněním všech forem vlastnictví možno poskytnout příspěvek širšímu okruhu kulturních památek |
K bodům 3 a 4 | - do ustanovení o pokutách organizacím se promítají změny provedené v § 14 odst. 8 |
K bodům 5 a 6 | - vymezení nové skutkové podstaty přestupku fyzické osoby v souvislosti se změnou v § 14 odst. 8 |