o působnosti orgánů České republiky
při provádění zákona č.
403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
zákonů č. 458/1990 Sb., a č. 137/1991
Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Ústředním orgánem státní
správy České republiky, u něhož
se uplatňuje nárok podle § 15 odst. 1 zákona
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
zákona č.458/1990 Sb. a zákona č.137/1991
Sb. (dále jen "zákon"), je ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky (dále jen "ministerstvo).
K uplatnění nároku na vrácení
kupní ceny a úhrady za zřízení
práva osobního užívání
pozemku připojí povinná osoba [§
4 odst. 2 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění
následků některých majetkových
křivd, ve znění zákonů č.458/1990
Sb. a č. 137/1991 Sb.] doklad
o výši kupní ceny a úhrady za zřízení
práva osobního užívání
pozemku a doklad o vydání věci oprávněné
osobě.
(1) Při vyřizování uplatněného
nároku poskytují okresní úřady,
orgány obcí, střediska geodézie a
archivy ministerstvu potřebnou součinnost.
(2) Orgány uvedené v odstavci 1 jsou povinny provést
požadované šetření a předložit
spisy stanovené v dožádání ministerstva.
Dožádání jsou povinny vyhovět
nejpozději do 30 dnů ode dne jeho doručení,
pokud ministerstvo nestanoví lhůtu delší.
Pro zajištění peněžní částky,
kterou je oprávněná osoba povinna uhradit
podle § 10 odst. 3 zákona, vázne na vydané
věci zástavní právo.
(1) Pro uplatnění nároku České
republiky na vydání věci podle § 23a
zákona je příslušný okresní
úřad, v jehož územním obvodu
se věc nachází.
(2) Povinnou osobou [§ 4 zákona
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
zákonů č. 458/1990 Sb. a č. 137/1991
Sb.] pro účely tohoto
ustanovení nejsou státní podniky, rozpočtové
a jiné státní organizace a státní
orgány České republiky.
(1) Příslušný okresní úřad
zjišťuje věci, kterých se týká
nárok České republiky na jejich vydání
(§5) v součinnosti s orgány obcí, státními
notářstvími, fyzickými a právnickými
osobami.
(2) Nevydá-li povinná osoba věc dobrovolně,
je okresní úřad povinen domáhat se
jejího vydání v občanském soudním
řízení.
S věcí vydanou České republice se
naloží podle zvláštních předpisů
[Vyhláška č. 61/1986
Sb., o prozatímní správě národního
majetku. Vyhláška č.119/1988 Sb., o hospodaření
s národním majetkem.].
Výnos z prodeje věcí, které Česká
republika nabyla do svého vlastnictví podle §
23a zákona ve výši 20% je příjmem
rozpočtu okresního úřadu a v hlavním
městě Praze obvodního úřadu
a ve výši 80% Fondu národního majetku
České republiky.
Působnost okresních úřadů podle
tohoto zákona vykonávají v hlavním
městě Praze obvodní úřady,
jejichž obvody se pro účely tohoto zákona
shodují s obvody obvodních národních
výborů ke dni účinnosti zákona
České národní rady č. 418/1990
Sb., o hlavním městě Praze.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
1. Obecná část
Dnem 15. dubna 1991 nabyl účinnosti zákon
č. 137/1991 Sb., kterým byl novelizován zákon
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd,ve znění
zák.č.458/1990 Sb. (dále jen "zákon").
V souvislosti s nově upravenou povinností fyzických
osob vydat věc, kterou nabyly od státu způsobem
uvedeným v § 4 odstavec 2 zákona, vznikl těmto
osobám nárok na vrácení kupní
ceny, kterou zaplatily při koupi věci a úhradu
za zřízení práva osobního užívání
pozemku, který musí uplatnit u příslušného
orgánu státní správy republiky.
Předpokladem aplikace tohoto ustanovení je určení
příslušného orgánu státní
správy České republiky.
Navrhovaný zákon České národní
rady o působnosti orgánů České
republiky při provádění zákona
o zmírnění následků některých
majetkových křivd by měl také upravit
podrobněji některá ustanovení zákona
obdobně, jak to činí zákon České
národní rady č. 231/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky v mimosoudních
rehabilitacích:
1. založit povinnost spolupráce pro okresní
úřady, orgány obcí, střediska
geodézie a archivy,
2. zajistit pohledávku ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky z titulu
zhodnocení vydávané nemovitosti,
3. upravit postup při uplatnění nároku
České republiky na vydání věci
podle § 23a zákona.
Navrhovaná právní úprava nebude mít
finanční dopad na státní rozpočet.
II. Zvláštní část
K § 1
Navrhovaná právní úprava vychází
ze skutečnosti, že veškeré peněžní
náhrady podle zákona poskytuje ministerstvo pro
správu národního majetku České
republiky a to z prostředků Fondu národního
majetku České republiky, tudíž vyplatí
i tyto částky, přestože tyto byly v
minulosti většinou příjmem státního
rozpočtu. Fond národního majetku České
republiky tato úprava nezatíží, protože
lze důvodně předpokládat, že
se bude jednat o nepatrné množství případů.
K § 2
Zákon nestanoví doklady, které je třeba
předložit k uplatnění nároku
na vrácení kupní ceny a úhrady za
zřízení práva osobního užívání
pozemku (např. kupní smlouvu, dohodu o vydání
věci, rozsudek soudu, potvrzení okresního
úřadu apod.).
K § 3
Požadovaná součinnost se týká
zejména středisek geodézie protože podkladem
pro stanovení výše peněžní
náhrady je ve většině případů
výpis z listu vlastnictví, identifikace parcel atd.
Tyto doklady si musí ministerstvo pro správu národního
majetku České republiky a jeho privatizaci vyžádat
samo, pokud nebyly předloženy oprávněnými
osobami. Vzhledem ke značnému zatížení
středisek geodézie nejrůznějšími
žádostmi občanů a vzhledem k zákonem
stanovené lhůtě pro výplatu peněžní
náhrady, je třeba zajistit přednost vyřizování
žádostí ministerstva.
Předseda Českého úřadu geodetického
a kartografického 30-ti denní lhůtu pro vyřízení
dožádání u středisek geodézie
navrhuje.
K § 4
Zákonem je stanovena povinnost oprávněné
osobě, v případě, že se rozhodne
pro vydání zhodnocené stavby, uhradit ministerstvu
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky jím stanovenou částku
představující zhodnocení. Tato pohledávka
však není žádným způsobem
zajištěna pro případ prodeje zhodnocené
stavby oprávněnou osobou jiné osobě
před zaplacením této částky.
Proto je tato úprava nezbytná.
K §§ 5 - 9
Uplatnění nároku České republiky
podle § 23a zákona svěřuje návrh
tohoto zákona České národní
rady okresním úřadům a na území
hlavního města Prahy obvodním úřadům,
jelikož u těchto úřadů je uložena
převážná část spisového
materiálu rozhodného pro uplatnění
nároku.
Z okruhu povinných osob, které stanoví přímo
zákon č. 403/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, se vylučují návrhem
zákona státní podniky, rozpočtové
a jiné státní organizace a státní
orgány České republiky, protože se jeví
nadbytečné, aby stát žádal sám
sebe o vydání věci.
V Praze dne 2. 3. 1992
Zpracoval: | JUDr. Jan Herda, v. r. |
náměstek ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky |