Ministerstvo
a) stanoví hlavní úkoly na úseku ochrany
zvířat a organizuje, řídí a
kontroluje jejich plnění,
b) řídí výkon státní
správy na úseku ochrany zvířat,
c) spolupracuje s ostatními ústředními
orgány státní správy, Československou
akademií věd, vysokými školami a zájmovými
sdruženími, které se podílejí
na plnění úkolů ochrany zvířat.
(1) Ústřední komise doporučuje opatření
a koordinuje plnění úkolů na úseku
ochrany zvířat.
(2) Ústřední komisi zřizuje, jejího
předsedu a členy jmenuje ministr zemědělství
České republiky z odborníků navržených
příslušnými státními orgány,
Společností pro vědu o laboratorních
zvířatech a zájmovými sdruženími,
které se podílejí na plnění
úkolů ochrany zvířat.
(3) Ústřední komise
a) projednává, koordinuje a kontroluje plnění
úkolů ochrany volně žijících
zvířat, hospodářských a pokusných
zvířat a zvířat v zoologických
zahradách,
b) vede ústřední evidenci počtu pokusných
zvířat použitých pro testace, bezpečnostní
záruky, projekty základního výzkumu,
vyhledávací výzkum a výuku,
c) stanovuje podmínky pro akreditaci uživatelských
zařízení a pro vydání osvědčení
pro chovná zařízení a dodavatelská
zařízení,
d) stanovuje okruh a rozsah znalostí potřebných
pro práci s pokusným i zvířaty,
e) rozhoduje o udělení akreditace uživatelským
zařízením,
f) projednává souhrnné zprávy o činnosti
příslušných státních orgánů
vymezené v § 24 odst. 1.
(4) Pro plnění úkolů uvedených
v odstavci 3 ústřední komise vytváří
jako své pracovní orgány výbory pro
ochranu hospodářských zvířat,
volně žijících zvířat,
zvířat v zájmových chovech včetně
zvířat v zoologických zahradách a
pokusných zvířat.
(5) Proti rozhodnutí ústřední komise
ve správním řízení podle odstavce
3 písm. e) se nelze odvolat; proti tomuto rozhodnutí
je přípustná žádost o jeho přezkoumání
soudem.
(1) Okresní a městské veterinární
správy
a) vykonávají dozor nad dodržováním
povinností uložených chovatelům a ostatním
fyzickým a právnickým osobám tímto
zákonem a obecně závaznými právními
předpisy vydanými na jeho základě,
b) rozhodují o odebrání týraného
zvířete chovateli nebo občanu, vyžaduje-li
to zdravotní stav zvířete a zabezpečují
na náklady chovatele nebo občana péči
o něj,
c) vydávají osvědčení, pokud
musí být podle § 19 odst. 1 tohoto zákona
vyžádáno pro vydání oprávnění
k provozování chovného nebo dodavatelského
zařízení a nebo k podnikatelské činnosti
v chovu zvířat určených pro zájmové
chovy a k obchodu s nimi,
d) navrhují orgánu příslušnému
k registraci změnu nebo odnětí oprávnění,
jestliže se změnily nebo odpadly podmínky,
za nichž bylo uděleno,
e) schvalují chov nebezpečných zvířat
podle § 13 odst. 3 tohoto zákona.
(2) Státní veterinární správa
České republiky
a) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
okresní nebo městské veterinární
správy podle odstavce 1 písm. b),
b) vykonává dozor nad dodržováním
povinností stanovených tímto zákonem
a obecně závazným i právními
předpisy vydanými na jeho základě
v případech, kdy si to vyhradí.
(l) Příslušné státní orgány
a) vydávají právnickým a fyzickým
osobám na základě vyjádření
odborných komisí (§ 18 odst. 3 písm.
b)) povolení k použití pokusných zvířat
pro projekty základního výzkumu, vyhledávacího
výzkumu, testací, bezpečnostních záruk
a výuky,
b) vedou evidenci o počtu a druhu zvířat
použitých pro pokusné účely,
c) v pravidelných časových intervalech uveřejňují
ve stanoveném rozsahu statistické údaje o
použití pokusných zvířat,
d) vydávají osvědčení podle
§ 17 tohoto zákona.
(2) Proti rozhodnutí příslušného
státního orgánu podle odstavce 1 písm.
a) lze podat do 15 dnů námitky k ústřední
komisi, která rozhoduje s konečnou platností.
(3) Příslušné orgány učiní
potřebná opatření, aby k plnění
úkolů podle odstavce 1 měly poradce z kruhu
odborníků.
Obce
a) projednávají přestupky na úseku
ochrany zvířat,
b) ukládají pokuty chovatelům podle §
28 tohoto zákona.
Pracovníci orgánů ochrany zvířat
pověření výkonem dozoru nad dodržováním
povinností stanovených tímto zákonem
a obecně závazným i právními
předpisy vydanými na jeho základě
jsou oprávněni
a) vstupovat do chovných, dodavatelských a uživatelských
zařízení, do objektů v nichž
je prováděna obchodní činnost se zvířaty,
do objektů chovatelů v nichž jsou chována
zvířata a do objektů, v nichž jsou zvířata
porážena,
b) vyžadovat od chovatelů potřebné doklady,
informace, věcnou osobní a jinou pomoc nezbytnou
k výkonu své činnosti; tato pomoc je bezplatná.
Pověřen výkonem dozoru může být
pouze odborný pracovník, který dosáhl
věku 18 let, získal osvědčení
o způsobilosti po úspěšném složení
zkoušek podle zkušebního řádu určené
organizace a prokázal v rámci zkoušky znalost
obecně závazných právních předpisů,
vztahujících se k činnosti jím vykonávané.
Zkušební řády schvaluje a organizace
pověřené prováděním
zkoušek určuje na návrh ústřední
komise ministerstvo.
(l) Správního deliktu [§
2 odst. 1 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.]
na úseku ochrany zvířat proti týrání
se dopustí chovatel, který
a) ztěžuje nebo maří výkon dozoru
prováděného příslušným
orgánem ochrany zvířat,
b) poruší jinou povinnost stanovenou chovateli tímto
zákonem a obecně závazným i právními
předpisy vydanými na jeho základě.
(2) Za porušení povinností podle odst. 1 se
uloží pokuta do výše 50.000 Kčs
a za opětovné porušení povinností
uvedené v odstavci 1 pokuta do výše 200.000
Kčs.
(3) Opětovným porušením povinnosti se
rozumí porušení povinnosti jehož se chovatel
dopustil v době do jednoho roku od předchozího
porušení povinnosti uvedené v odstavci 1, za
něž mu byla uložena pokuta.
(4) Při stanovení výše pokuty se přihlédne
zejména k závažnosti, způsobu, době
trvání a následkům protiprávního
jednání.
(5) Pokutu lze chovateli uložit do jednoho roku ode dne,
kdy příslušný orgán ochrany zvířat
zjistil porušení povinnosti, nejdéle však
do tří let ode dne kdy k porušení povinnosti
došlo.
(6) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
o jejím uložení nabylo právní
moci.
(7) Výnos pokut je příjmem obce.
(l) Přestupku na úseku ochrany zvířat
proti týrání se dopustí občan,
který
a) provádí bez povolení pokusy na zvířatech,
b) chová nebezpečné zvíře bez
schválení podle § 13 odst. 3 tohoto zákona,
c) poruší jinou povinnost stanovenou tímto
zákonem a obecně závaznými právními
předpisy vydanými na jeho základě.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. c) lze uložit
pokutu do 3.000 Kčs a za přestupek podle odstavce
1 písm. a) a b) a za opětovné spáchání
přestupku podle odstavce 1 písm. c) pokutu do výše
5.000 Kčs.
(3) Přestupek podle odstavce 1 písm. c) byl spáchán
opětovně, dopustil-li se ho občan, kterému
byla v posledním roce za jednání podle odstavce
1 písm. c) uložena pokuta pravomocným rozhodnutím
o přestupku.
(4) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,
platí o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy [Zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).].
Okresní nebo městská veterinární
správa může rozhodnout o odebrání
týraného zvířete chovateli nebo občanu,
vyžaduje-li to zdravotní stav zvířete
a zabezpečit na náklady chovatele nebo občana
péči o něj.
Ministerstvo upraví vyhláškou bližší
podmínky chovu a využití pokusných zvířat,
jejich označování a způsob vedení
jejich evidence a požadavky na rozsah odborných znalostí
nezbytných pro osvědčení způsobilosti
pracovníka.
Obecná část:
Návrh zákona o ochraně zvířat
proti týrání vychází z potřeby
upravit vztah člověka ke zvířatům
tak, aby byly respektovány konvence prohlubující
zabezpečení ochrany jednotlivých kategorií
živočichů před týráním
působeným přímo nebo nepřímo
člověkem, zejména Evropská konvence
o ochraně obratlovců používaných
pro pokusné a jiné vědecké účely,
Evropská konvence o ochraně zvířat
v chovech a Evropská konvence o ochraně oblíbených
zvířat, jejichž ustanovení je nezbytné
vzhledem k členství ČSFR v Radě Evropy
- zapracovat do právního řádu.
Předmětem navrhované právní
úpravy jsou společenské vztahy, které
vznikají při zajišťování
adekvátního zdravotního a psychického
stavu zvířat a povinností osob zdržet
se chování, kterým by přiměřený
zdravotní a psychický stav obratlovců narušovaly
nebo ohrožovaly. Jedná se tedy o specifický
druh společenských vztahů, odlišných
od vztahů upravovaných zákonem o veterinární
péči, i když spolu úzce souvisejících.
Přísnější a hlubší
ochrana, byt by se mohla jevit některým kruhům
veřejnosti žádoucí, by se nejenom vymykala
právním standardům v Evropě obvyklým,
ale vyžadovala by též finanční
náklady v neúměrném rozsahu.
Poslední komplexní právní úpravu
v této oblasti představovalo vládní
nařízení č. 106/1939 Sb., o ochraně
zvířat proti týrání. Tato právní
norma byla sice připravena za trvání Československého
státu, k jejímu vydání však došlo
již po počátku okupace, takže jako právní
předpis vydaný v době nesvobody pozbylo toto
vládní nařízení platnosti a
nestalo se součástí československého
právního řádu. Ukládat postih
za týrání zvířat umožnil
opět trestní zákon správní
č. 88/1950 Sb. V současné době je
zákaz týrání zvířat
upraven § 6 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči,ve znění zákona č.
239/1991 Sb., který v obecné poloze konstatuje,
že "zvířata nesmějí být
týrána", přičemž nevymezuje
pojem "týrání" legální
definicí a ponechává jej interpretaci orgánů
aplikujících právo.
Avšak nízká úroveň právního
vědomí, a to jak obecného, tak zejména
profesionálního právního vědomí
pracovníků orgánů veterinární
péče uvedených v § l zákona č.
108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární
péče České republiky, ve znění
zákona ČNR č. 437/1991 Sb., jimž přísluší
podle platných právních předpisů
uplatňovat v praxi ustanovení zákona o veterinární
péči a předpisů vydaných na
jeho základě, vedla k tomu, že toto ustanovení
nebylo efektivní a sankce za porušení tohoto
zákazu nebyly prakticky uplatňovány. Přitom
z platné právní úpravy zcela jasně
vyplývá, že většina porušení
povinností stanovených zákonem o veterinární
péči a obecně závazným i právními
předpisy vydanými na jeho základě,
zakládá skutkovou podstatu přestupku týrání
zvířat.
Nedocházelo ani k signalizacím porušování
zákazu týrání zvířat
ze strany veřejnosti, protože právní
úprava veterinární péče, upravující
úzkou oblast práva správního, se nestala
součástí obecného právního
vědomí.
Již z těchto důvodů je úprava
ochrany zvířat před týráním
samostatným zákonem České národní
rady krajně žádoucí. Navrhovaný
zákon upravuje tento okruh společenských
vztahů sice široce, ale tak, aby nerecipoval ustanovení
platných právních předpisů
upravujících souvisící oblasti společenských
vztahů. Návrh zákona chrání
racionálně vymezený okruh životního
prostředí, biotopu a živých organismů
- obratlovců, pokud jsou za daných poznatků
a stavu lidské společnosti chránitelné
též právním i prostředky. Návrh
zákona je zaměřen na ochranu obratlovců.
Jiní živočichové jsou chráněni
v určitém rozsahu obecně závaznými
právními předpisy upravujícími
ochranu přírody a ochranu volně žijících
živočichů. To však neznamená, že
by neexistovala morální povinnost člověka
chránit zvířata a nejširší
formy života i nad rámec nezbytné právní
úpravy. Toto nejširší působení
k ochraně života a zdraví zvířat
je zajišťováno především výchovným
působením, a to i za spolupůsobení
státních orgánů a jiných institucí.
Zároveň na tomto úseku se ve velké
míře uplatňují zájmové
organizace ochrany zvířat.
Při přípravě návrhu zákona
bylo kromě výše uvedených Evropských
konvencí přihlíženo i k právní
úpravě zemí Evropského hospodářského
společenství, zejména Spolkové republiky
Německo.
Realizace zákona bude mít dopad na státní
rozpočet nepřímo, při zajištění
podmínek pro chov a využití pokusných
zvířat ve státních organizacích,
které jsou v současné době organizacemi
příspěvkovými nebo rozpočtovými.
V rozsahu do 10 mil. Kčs lze předpokládat
náklady spojené s činností orgánů
ochrany zvířat. Realizace zákona patrně
přinese určité příjmy do rozpočtu
obcí, a to z výnosu pokut.
Návrh zákona byl předložen do širokého
připomínkového řízení
všem ústředním orgánům
České republiky, ústředním
orgánům federace, Československé akademii
věd, Státní veterinární správě
České republiky, zájmovým sdružením
a organizacím ochrany zvířat. V připomínkách
a námětech k návrhu zákona byla vyjádřena
doporučení k zpřesnění navrhované
právní úpravy a její formulace. K
uplatněným připomínkám bylo
v zásadě přihlédnuto při úpravě
předkládaného návrhu zákona.
Zvláštní část:
K § l:
Předmětem zákonné ochrany je život
a zdraví obratlovců, jak volně žijících,
tak i chovaných v zajetí. Zakazuje se jejich týrání,
kterým se rozumí nejen přímé
způsobení fyzické bolesti, ale i poškození
zdraví a utrpení jiné než tělesné.
K § 2:
Toto ustanovení vymezuje dopad zákona tak, že
se týká jak zvířat volně žijících
tak i chovaných v lidské péči.
K § 3 a 4:
Vymezují se základní pojmy v zákoně
používané. § 4 navazuje na obecné
ustanovení § l a vymezuje ta protiprávní
jednání, která zakládají skutkovou
podstatu týrání zvířat.
K § 5:
Jde o velice závažné ustanovení obsahující
- s výjimkou přiměřených důvodů
v návrhu uvedených - zákaz zabít zvíře.
Obdobný zákaz se jinde v československém
právním řádu nevyskytuje.
K § 6 až 8:
Povinnosti všech subjektů jsou vymezeny jak pozitivním,
tak i negativním způsobem, a to tak, aby nebyla
recipována ustanovení zákona č. 87/1987
Sb., o veterinární péči ve znění
zákona č. 239/1991 Sb., upravující
povinnosti chovatele.
K § 9 až 12:
Tato ustanovení upravují ochranu hospodářských
zvířat. Největším problémem
je - v současných hospodářských
podmínkách v zemědělství -
časté používání technologie
poškozující zdraví zvířat
a jejich chov v nevhodně velkých nebo nevhodně
uspořádaných skupinách, které
působí hospodářským zvířatům
utrpení. Proto návrh zákona upravuje povinnost
chovatele upravit nebo změnit nevhodnou technologii chovu,
působí-li poškozování zdraví
zvířat a povinnost chovat zvířata
v takových podmínkách, které jim nepůsobí
utrpení.
K § 13:
K zamezení týrání zvířat
v zájmových chovech je uloženo právnickým
a fyzickým osobám vytvářet podmínky
chovu nezbytné k zachování fyziologických
funkcí a zajištění biologických
potřeb zvířat a zabraňovat degenerativním
změnám a působení utrpení zvířeti
vlivem jeho nedostatečné domestikace. Z hlediska
ochrany života a zdraví lidí a zvířat
se podmiňuje chov nebezpečných zvířat
mimo zařízení zoologických zahrad
registrovaných státem schválením okresní
nebo městské veterinární správy,
příslušné podle místa chovu zvířete.
K § 14:
K zamezení týrání volně žijících
zvířat jsou taxativně vyjmenovány
zakázané způsoby lovu, nejde-li o výkon
práva upravený zvláštními předpisy.
Volně žijící zvířata jsou
též chráněna ve značném
rozsahu obecně závazným i právními
předpisy upravujícími ochranu přírody,
myslivost a rybářství.
K § 15 až 17:
Využívání zvířat pro pokusné
a diagnostické účely je v určitém
rozsahu nezbytné a je na ně vázán
pokrok zejména v lékařských a biologických
vědách, kde pokusy na živých tvorech
jsou zatím v některých oblastech nenahraditelné.
K tomu je nutné přihlížet i při
vytváření právních předpisů,
které musí zabezpečovat jak nezbytnou míru
ochrany pokusných zvířat proti zbytečnému
trápení, tak i dostatečný prostor
pro pokusnou práci. Tyto požadavky nejsou rozporné.
Zabezpečení optimálních a standardních
podmínek je nezbytné i pro samotné výsledky
práce a stupeň definovanosti a standardnosti použitého
pokusného zvířete se příznivě
promítne do snížení počtu pokusných
zvířat používaných k experimentálním
účelům, a tím i omezí jejich
týrání. Zároveň je účelem
omezit provádění pokusů, které
jsou někdy prováděny zbytečně,
bez využití jiných dostupných metod,
nekvalifikovanými osobami a bez respektování
pokusného zvířete jako živého
tvora. Zvířata jsou vystavována větším
než nezbytným útrapám, mnohdy se s nimi
jedná krutě jen z neznalosti. Poměrně
rozsáhlé znalosti a zahraniční zkušenosti,
zakotvené v řadě mezinárodních
úmluv, je třeba uplatnit i v našich podmínkách
a zajistit tak vysoce etický přístup k pokusným
zvířatům.
K § 18:
Úprava zvláštních povinností
chovných, dodavatelských a uživatelských
zařízení je nezbytná zejména
z důvodu možnosti přenosu zoonóz na
lidskou populaci, z důvodů možnosti neoprávněné
manipulace se zvířaty a v neposlední řadě
i z důvodů etických, které směřují
ke snižování počtu pokusných
zvířat vyšších vývojových
forem pro experimentální účely.
K § 19:
Účelem tohoto ustanovení je zamezit týrání
zvířat při podnikatelské činnosti
v chovech pokusných zvířat a zvířat
určených pro zájmové chovy a obchodu
s nimi. Proto se navrhuje vydávat oprávnění
k této činnosti pouze na základě osvědčení
orgánu ochrany zvířat, který garantuje,
že činnost bude prováděna osobou odborně
způsobilou a že budou vytvořeny takové
životní podmínky zvířat, které
vylučují jejich týrání.
K § 20 až 22:
Tato ustanovení stanoví orgány, jejichž
předním úkolem je ochrana zvířat,
upravují jejich působnost a vzájemné
vztahy. Konstituuje se Ústřední komise pro
ochranu zvířat jako zvláštní
orgán zřizovaný ministrem zemědělství
České republiky složený z odborníků.
Mezi nejdůležitější oprávnění
ústřední komise patří rozhodování
o udělení oprávnění (akreditace)
uživatelským zařízením k provádění
pokusů na zvířatech. V zájmu zabezpečení
právní jistoty se navrhuje, aby rozhodnutí
o udělení akreditace bylo přezkoumatelné
soudem.
K § 23:
Výkon dozoru nad dodržováním povinností
stanovených zákonem se svěřuje ve
vymezeném rozsahu orgánům veterinární
správy. Jako orgánu státní správy
jim přísluší i rozhodování
o odebrání týraného zvířete,
vydávání osvědčení,
na jehož základě může být
vydáno oprávnění k provozování
chovu pokusných zvířat, obchodu s nimi anebo
k podnikatelské činnosti v chovu zvířat
určených pro zájmové chovy a schvalování
chovu nebezpečných zvířat.
K § 24:
Ústřední orgány státní
správy, do jejichž působnosti spadá
řízení uživatelských zařízení
a Československá akademie věd plní
zejména úkoly vyplývající pro
Českou republiku z Evropské konvence o ochraně
obratlovců určených pro pokusné a
jiné vědecké účely. Dalším
důležitým oprávněním příslušných
orgánů státní správy je vydávat
v rámci své působnosti právnickým
a fyzickým osobám povolení k použití
pokusných zvířat pro projekty základního
výzkumu, vyhledávacího výzkumu, testací,
bezpečnostních záruk a výuky. Navrhuje
se, aby tato povolení přezkoumávala, na základě
vznesené námitky, ústřední
komise.
K § 25:
Obcím se svěřuje projednávání
přestupků a ukládání pokut,
jejichž výnos připadá obci, vzhledem
k tomu, že obce při rozhodování mohou
vycházet z kvalifikovaných znalostí místních
poměrů. Rovněž tak bylo vzato v úvahu,
že je nezbytné zajistit obcím prostředky
pro plnění úkolů na úseku ochrany
zvířat.
K § 26 a 27:
Upravují se nezbytná oprávnění
pracovníků orgánů ochrany zvířat
pověřených výkonem dozoru k zajištění
součinnosti kontrolovaných subjektů a zároveň
se stanoví zvláštní odborná způsobilost
těchto pracovníků.
K § 28 a 29:
Rozlišují se správní delikty chovatelů
a přestupky občanů. Týrání
zvířat ze strany chovatele je společensky
daleko nebezpečnější a je žádoucí
postihovat je vyšší pokutou, než protiprávní
jednání občany. Jinak by mohlo dojít
k případům, kdy pro chovatele bude finančně
výhodnější uhradit pokutu, než
zajistit zvířatům takové podmínky,
aby nemohlo docházet k jejich týrání.
Vymezují se skutkové podstaty deliktů a stanoví
výše pokut za ně. Nejzávažnější
porušení povinnosti se stíhá jako trestný
čin podle § 203 trestního zákona. Například
porušení povinností uvedených v §
4 písm. d) návrhu může být stíháno
podle § 203 odst. 2 trestního zákona s horní
hranicí trestu odnětí svobody až na
1 rok. Případná odpovědnost za náhradu
škody podle občanského zákoníku
není dotčena.
K § 30:
Z hlediska ochrany života a zdraví zvířete
se umožňuje orgánům veterinární
správy nařídit odebrání týraného
zvířete chovateli nebo občanu, vyžaduje-li
to zdravotní stav zvířete. Náklady
na péči o odebrané zvíře nese
chovatel nebo občan.
K § 31:
Ustanovení obsahuje zmocnění ministerstva
zemědělství České republiky
upravit vyhláškou bližší podmínky
chovu a využití pokusných zvířat,
jejich označování a způsob vedení
evidence a požadavky na rozsah odborných znalostí
nezbytných pro posouzení způsobilosti pracovníků.
Tuto problematiku je nutno blíže upravit již
z důvodů vstupu ČSFR do Rady Evropy a tedy
i vázaností Evropskou směrnicí na
ochranu obratlovců používaných pro pokusné
účely.
V Praze dne 4. března 1992
Předseda vlády České republiky
Ministr zemědělství České republiky
Zpracoval: | JUDr. Eduard Huth |
JUDr. Hana Málková |