Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Zbyňka
Máci na ministra školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky Petra
Vopěnku.
"Vážený pane ministře, dne 9. 2.
t. r. jsem dostal petici 284 občanů obcí
Holubov, Třísov a Krásetín a listinu
s podpisy 46 dětí ve věku 7-10 let z těchto
obcí. Občané nesouhlasí s rozhodnutím
ředitele školského úřadu v Českém
Krumlově odvolat z funkce ředitele základní
školy v Holubově. Jsou přesvědčeni,
že ředitel školy je člověk na svém
místě a bez morální úhony.
Petice je uvedena dopisem obecního úřadu
v Holubově s podepsána starostou obce. Na vědomí
byla zaslána ministerstvu.
Brzy jsem zjistil, že odvolání by se mělo
týkat 10 ředitelů školských a
předškolských zařízení
okresu Český Krumlov. Osobně a dobře
z nich znám pouze jednoho, a to bývalého
ředitele gymnázia, na němž jsem studoval.
V roce 1988 jej soudruzi z OV KSČ donutili toto místo
opustit. V současnosti zastává funkci ředitele
základní umělecké školy.
Brzy se na mne začalo obracet velké množství
občanů se žádostí o vysvětlení
možností ředitele školského úřadu
odvolávat ředitele škol, jeho volnosti při
aplikaci tzv. lustračního zákona i s obvyklými
informacemi o osobních aspektech důvodů k
odvoláním. Proto jsem navštívil ředitele
školského úřadu a téměř
tři hodiny jsme se touto věcí zabývali.
V listopadu loňského roku dostali všichni ředitelé
k podpisu mimo jiné i formulář "Čestné
prohlášení". Tím se měli
distancovat od aktivit uvedených v § 2, odst. 1, písm.
d-h, zákona 451/91 Sb., kterým se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, ČR a
SR.
Někteří z tehdejších ředitelů
toto prohlášení nepodepsali a byli odvoláni.
Potom však prý pan ředitel úřadu
měl několik telefonických upozornění,
že některá z prohlášení
nejsou podepsána podle pravdy a tudíž není
myslitelné, aby dotyčné osoby setrvávaly
ve funkcích. Pan ředitel se dle vlastních
slov rozhodl měřit každému stejným
metrem a prověřit pravdivost všech podepsaných
prohlášení. Mně neznámým
způsobem si opatřil nejrůznější
podklady, na jejichž základě odvolal oněch
deset ředitelů.
Nejdříve si je všechny bez oznámení
důvodu pozval na stejnou dobu na úřad. Tam
jim zřejmě sdělil svá zjištění
a vyzval je k odstoupení, jinak, že je odvolá.
To také udělal. Odvolání zní
takto: "Na základě § 14, odst. 1 zákona
č. 451/91 Sb., v souladu s § 6, odst. 2 zákona
ČNR č. 564/90 Sb. o státní správě
a samosprávě ve školství Vás
odvolávám z funkce... k 31. květnu 1992".
Mimochodem, zcela chybějí obvyklé náležitosti
jako značka, číslo, referent, datum, poučení.
Se značnou neochotou mi pan ředitel předložil
ony podklady pro odvolání. Z trezoru vyndal složku
písemností, nikterak neoznačenou ani nezapsanou.
Šlo o tzv. "Záznamy o pracovně politickém
hodnocení pracovníka" z roku 1970, které
bez bližšího označení podepisovali
3 až 4 lidé za tzv. "pohovorovou komisi".
Pan ředitel mi nevysvětlil, jak se dostal k těmto
materiálům, které byly brzy po převratu
v listopadu 1989 rozdávány s kádrovými
materiály občanům. Nemohl tedy doložit,
jak k nim přišel, nedoložil jejich kompletnost
ani hodnověrnost. Na jejich základě však
usoudil, že u oněch deseti byla splněna litera
g/ paragrafu 2 tzv. lustračního zákona, tedy
členství v prověrkové a normalizační
komisi po 21. 8. 1968. Odvolával se též na
jakési nařízení vlády č.
213 z roku 1970.
V celé věci je několik nejasností,
jež mi nevysvětlili ani telefonicky konzultovaní
pracovníci ministerstva.
Jestliže se v podkladech píše o "pohovorových
komisích", jde terminologicky o něco jiného
než o "prověrkové a normalizační
komise" uvedené v zákoně. Divím
se, že pan ředitel neměl potřebu dotázat
se na ministerstvu anebo se dle zákona obrátit na
nezávislou komisi při FMV.
Dále je možné, že sepsání
a podepsání "Záznamu" patřilo
v roce 1970 k povinnostem ředitelů škol, jakožto
vedoucích organizace, a tudíž vyplývalo
z pracovně právních norem, zejména
ze zákoníku práce a podobných předpisů,
o čemž by svědčila i zmínka o
nařízení vlády č. 213.
Pochybným se mi jeví i stav, kdy ředitel
školského úřadu se může
samostatně rozhodovat o kvalitě, kvantitě
a způsobu získávání materiálů,
podle nichž se sám rozhodne o setrvání
ve funkci.
Pokud by se nepodařilo zjistit a prokázat, co to
vlastně znamenají ony prověrkové a
normalizační komise ve srovnání s
pohovorovými, mohlo by se stát, že zákon
nezasáhne, tam, kde má, a naopak. Může
se stát, že tyto "Záznamy" budou
klasifikovány jakožto pozdější
"komplexní hodnocení pracovníka",
čímž získají pracovně-právní
charakter, a příslušné ustanovení
zákona, zaměřené na politickou odpovědnost,
se stane bezzubým, neboť neuplatnitelným. Je
tedy dle mého nezbytné mít k dispozici vyjádření
nezávislo komise při FMV a snad i názor FMV.
Rozhodně však nelze déle trpět stav,
kdy se nějaký ředitel školského
úřadu rozhodne důkladně prověřovat
údaje v Čestném prohlášení
a odvolávat ty, u nichž usoudí, že prohlášení
jsou v rozporu s pravdou, zatímco teoreticky může
ředitel sousedního školského úřadu
vědomě setrvat v naprosté nečinnosti.
Pak je zákon nejenom k ničemu, ale i nebezpečnou
zbraní jednotlivce. Ke skandalizaci kohokoli to stačí
určitě.
Rozhodnutí o odvolání vzbudilo v okrese Český
Krumlov veliký rozruch. V místním tisku se
objevilo mnoho protichůdných názorů,
jež mají s různou mírou objektivity
jedno společné - svědčí o malé
věcné znalosti veřejnosti o zákonu
č. 451, který je nepřesně nazýván
jako lustrační. Nedůsledný postup
při jeho realizaci jenom stupňuje napětí
ve veřejnosti. Napětí o to méně
žádoucí, že jde právě o
školství a tedy o mladou generaci.
Stranou ponechávám svůj osobní názor
na možnost případné osobní motivace
pana ředitele okresního školského úřadu
na jeho rozhodnutí.
Věřím, že záležitost bude
důkladně a rychle vyřízena.
V Praze dne 22. 2. 1992 | Zdeněk Máca v. r." |