ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

604 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Josefa Hejska

na vládu České republiky

ve věci některých negativních jevů ohrožujících průběh privatizačního procesu

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáš Ježek zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Josefa Hejska dopisem ze dne 10. 3. 1992.

Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše Ježka na interpelaci poslance Josefa Hejska, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 16. března 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 3 listy

Vážený pane poslanče,

ve své písemné interpelaci vznesené na vládu ČR a jejího předsedu pana Petra Pitharta jste vyjádřil obavy z existence některých jevů, které by podle Vašeho názoru mohly ohrozit průběh privatizačního procesu. Dovolte mi, abych se z pověření p. Petra Pitharta vyjádřil k základním bodům Vaší interpelace.

Hovoříte o umělém snižování ceny různých objektů, podléhajících privatizaci. Snaha o získání majetku za co nejnižší cenu je logická a pochopitelná a nemohla se neobjevit. Základním lékem, který v této souvislosti aplikujeme, je kupónová privatizace. Používáme však v hojné míře i preskripce léků jiných - veřejné aukce, veřejné soutěže, prodeje prostřednictvím burzy atd., tedy všech privatizačních metod, které v sobě obsahují prvek konkurence a mají tendenci zvyšovat cenu prodávaného majetku. Přímý prodej předem určenému vlastníkovi aplikujeme pouze tehdy, jestliže po privatizovaném majetku je malá poptávka - existuje-li jediný zájemce nebo jsme-li schopni vybrat nabídku nejvyšší. V případě prodeje majetku zahraničnímu zájemci musí byt určena tržní cena, jejíž správnost posuzuje tým nezávislých expertů.

K Vašemu výroku o umělém snižování cen v malé privatizaci bych chtěl dodat, že holandská aukce se uskutečnila pouze v 15% případů a převážně se týkala majetku málo atraktivního. Prodej za cenu nižší než je cena vyvolávací byl jednoznačně okrajovou záležitostí.

Obáváte se, že při rozhodování není kladen dostatečný důraz na zaměstnanost v příslušném regionu. Mohu vás ujistit, že tomu tak není. Zachování existujících pracovních příležitostí a vytvoření příležitostí nových považuji za jedno z kritérií dobrého privatizačního projektu. Není a nemůže být ovšem kritériem jediným.

Zastáváte stanovisko, že privatizovaný majetek se nesmí dostat do rukou bývalým nomenklaturním kádrům, komunistickým a novodobým mafiím. Souhlasím s Vámi potud, že jedním z kritérií pro schválení privatizačního projektu musí být i jistá morální způsobilost občana, který se o majetek uchází. V tomto ohledu spolupracujeme s okresními privatizačními komisemi, od nichž získáváme reference. Nedomnívám se však, že současné vedení privatizovaných státních podniků by mělo být plošně označeno nálepkou příslušnosti k minulosti a diskvalifikováno v procesu privatizace. Nebylo by to ani prospěšné ani spravedlivé.

Kritizujete práci posuzování privatizačních projektů v odvětvových komisích na příslušných ministerstev a jejich rozhodování a dokumentujete ji na příkladě konkrétního privatizačního podniku. Chtěl bych Vás nejprve upozornit, že odvětvové komise nemohou rozhodovat, není to v jejich kompetenci. Mohou pouze doporučit, aby příslušný privatizační projekt byl, resp. nebyl schválen. U projektu, o jehož potenciální efektivnosti hovoříte, zřejmě komise brala v úvahu rozpad východního trhu a jeho současnou nestabilitu.

Ještě několik slov k otázce konkurenčních privatizačních projektů. Nesouhlasím s Vámi v tvrzení, že podávání konkurenčních privatizačních projektů managementu je nežádoucí.

Není důvod vylučovat kohokoli z konkurence a skutečnost, že podnikový management navrhuje nejčastěji přímý prodej sám sobě, není v rozporu ani se zákonem ani s budoucí prosperitou podniku.

Souhlasím s Vámi, že žadatelé o informace pro zpracování konkurenčních privatizačních projektů naráželi na obtíže a neochotu informace vydat. Tento problém řeší novela zákona číslo 92/1991 Sb.

Jsem přesvědčen, že proces velké privatizace by měl být i procesem vzájemného vyjasňování názorů a stanovisek, zpětných vazeb a reakcí na vznikající problémy. V tomto směru považuji připomínky a podněty obsažené ve Vaší interpelaci za velmi cenné.

V Praze dne 10. 3. 1992Tomáš Ježek v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP