Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Josefa Hejska
na vládu České republiky, která je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 10 listů
Vážený pane premiére, vážení
ministři vlády České republiky.
Při projednávání různých
záležitostí týkajících
se privatizace jsem zjistil řadu nedostatků, které
mohou podle mého názoru mít neblahý
vliv na průběh samotné privatizace, na důvěru
občanů v ni i na budoucí ekonomický
vývoj naší země. Chápejte prosím
proto tuto interpelaci jako snahu domoci se řešení
problémů, které jsou s privatizací
spojeny, problémů, které podle mého
mínění řešitelné jsou,
aniž by to mělo neblahý dopad na časový
nebo faktický průběh celého privatizačního
procesu.
Ve snaze získat potřebná fakta o průběhu
privatizace jsem mluvil s řadou ředitelů
podniků, s dalšími pracovníky managementu,
s několika soukromými podnikateli podnikajícími
v různých oblastech podnikání, s úředníky
i dělníky. Vyslechl jsem názory několika
členů privatizačních komisí
i názory pracovníků různých
ministerstev. Prostudoval jsem řadu privatizačních
projektů základních i konkurenčních.
Zúčastnil jsem se i jednání ministerské
komise rozhodující o doporučení či
nedoporučení privatizačních projektů.
Toto uvádím, aby bylo zřejmé, že
to, co budu dále zmiňovat, vychází
ze znalosti faktů a má naprosto reálný
podklad.
První poznatek, který jsem učinil, je umělé
snižování ceny různých objektů,
podléhajících privatizaci. S tímto
jevem jsme se mohli setkat již při aukcích
malé privatizace, velmi často se však projeví
v privatizaci velké. Má několik různých
forem - od vyčlenění určitých
věcí z majetku privatizovaného objektu (například
dopravních prostředků, skladišť
a částí objektů), přes vyplácení
vysokých odměn které jsou hrazeny odprodejem
majetku až po umělé stlačení
zisku podniku. Setkáváme se s případy,
kdy ještě před rokem vysoce prosperující
podnik se najednou, doslova přes noc a bez skutečně
podstatného důvodu stává nesolventním
a ztrátovým. Takovéto podivné procesy
nikdo nepostihuje a já si dovedu docela dobře představit,
o jakou částku přijde stát například
při přímém prodeji takto předem
podhodnocených objektů. Podle toho, jak jsem poznal
způsoby rozhodování komisí doporučujících
určité privatizační projekty ke schválení
si dovolím vyslovit podezření, že záměrné
a uměle připravené podhodnocení není
a nebude postižitelné a stane se prostředkem
předání určitých objektů
do předem připravených rukou.
Při jedné z posledních plenárních
schůzí ČNR podával pan ministr Ježek
zprávu o přípravě kupónové
privatizace. Protože optimistický tón jeho
vystoupení poněkud kontrastoval s jeho vyjádřením
v tisku na sklonku minulého roku, byl jsem donucen se nad
tím zamyslit. Pan ministr jistě nelhal - a já
jsem dalek jej ze lži podezírat - když nám
vysvětloval, kolik podniků a za jakou částku
bude privatizováno již v první vlně,
jak je to s investičními privatizačními
fondy a se vstupem zahraničního kapitálu.
Nezmínil však jednu důležitou věc:
Totiž jak jsou privatizační projekty projednávány,
jaká jsou kritéria rozhodování komisí.
Opět z toho, o čem jsem se přesvědčil:
Základem rozhodování jsou ekonomické
ukazatele, čísla. Mám vážné
obavy, že při rozhodování není
kladen dostatečný důraz například
na zaměstnanost v příslušném
regionu a stabilizaci zaměstnanosti, na sociální
a další aspekty. Toto nechť pan ministr Ježek
nebere jako výtku, jestliže jeho komise mají
projednat všech 8 500 privatizačních projektů
za situace, že některým z těchto bylo
podáno až několik desítek projektů
konkurenčních, pak asi komise na takovéto
zvažování skutečně nemají
čas. Já však cítím povinnost
svou obavu vyslovit.
Další má pochybnost směřuje k
potřebné informovanosti těch, kteří
privatizační projekty posuzují. Jsem vyznavačem
filozofie, že privatizace je nutná a že je třeba
provést ji co nejrychleji, že by však neměla
být prováděna tak, aby se privatizovaný
majetek dostal do rukou bývalým nomenklaturním
kádrům, komunistickým a novodobým
mafiím. Opět musím vyslovit obavy, že
toto hrozí. Kdo má totiž nejlepší
a nejvšestrannější informace, potřebné
kontakty na ministerstvech, na kterých se toho mnoho nezměnilo,
potřebné zkušenosti a schopnosti? Odpověď
je nasnadě - bývalí ředitelé,
šéfové a bossové z dob totality. Tomu
ostatně nasvědčuje další má
osobní zkušenost. Při projednávání
privatizačních projektů v jedné komisi
určitého ministerstva právě takovýto
"kádr" natolik příznivě
zapůsobil na jednoho člena této komise, že
tento řekl: "Kdybychom dali přednost jeho projektu,
za dva roky by spolkl celý podnik i s chlupama". Dále
argumentoval tím, že podnik, jehož základní
privatizační projekt byl touto komisí nakonec
doporučen, prodává výrobky technicky
zastaralé. Nevěděl totiž nic o tom,
že zmíněný "kádr" stál
po léta - až do listopadu 1990 - v čele právě
tohoto podniku a podnik se dodnes nemůže zbavit své
minulosti, totiž prodat právě ty technicky
zastaralé výrobky, které byly ještě
za éry jeho panování vyrobeny. Takovíto
lidé však dnes vystupují jako velice progresivní
soukromí podnikatelé a příslušné
komise s neznalostí potřebných faktů
jsou schopny rozhodnout pro jejich projekt a tak jim zajistit
jejich další osobní prosperitu.
Setkal jsem se i s případem, kdy byla předkladateli
konkurenčního privatizačního projektu
vytknuta skutečnost, že ve svém projektu navrhuje
úhradu přímého prodeje podniku na
základě bankovního úvěru. Výtka
přišla ze strany představitele komise projednávající
privatizační projekty. Z tohoto jsem vyvodil závěr,
že tyto komise - a tak tomu bylo alespoň v tomto případě
- dávají přednost přímé
platbě, a to i při splacení desetimiliónových
částek. Kdo však má takovéto
peníze k dispozici, je zcela zřejmé. A zcela
zřejmé je i to, že v rámci privatizace
dochází opět k praní špinavých
peněz, které je tímto způsobem rozhodování
podporováno.
Při demonstraci další zjištěné
skutečnosti uvedu na tomto místě konkrétní
případ projednávání privatizačních
projektů na podnik HTN PISTOL. Vedle základního
byly podány další dva konkurenční
projekty. Jedním z nich je projekt zařazený
pod číslem 175 00176 761/03. Podnikatelský
záměr uvedený v tomto projektu je nejen velmi
zajímavý, ale je zcela v souladu s hospodářskou
politikou, kterou náš stát chce uplatňovat
a která skýtá záruky skutečně
žádoucího vývoje naší ekonomiky.
Je postaven na nákupu polotovarů a materiálu
ze zemí východní Evropy, jmenovitě
Ukrajiny, Gruzie a dalších států, kde,
jak víme, ceny výrobků ze železných
materiálů tvoří pouhý zlomek
cen podobných výrobků a materiálů
z naší produkce. Z těchto materiálů
a polotovarů by byly vyráběny výrobky,
které již nyní mají zajištěn
prodej do zemí západní Evropy, a to za velmi
lukrativní ceny. Vše potřebné v tomto
směru bylo již dojednáno s obchodníky
z výše zmíněných zemí,
naopak vyrobené vzorky byly předvedeny několika
západním firmám a získaly okamžitě
jejich velký zájem.
Přes tyto skutečnosti ministerská komise
pro tento projekt nerozhodla. Nerozhodla ani pro další
slibný projekt. Rozhodla pro projekt, za kterým
stojí firma METRINCH z USA. Považuji za správné
umožnit zahraničnímu kapitálu proniknout
do naší ekonomiky. Ale v tomto případě
jsem zjistil, že výše zmíněná
firma nefiguruje na seznamu vysoce výnosných a dobře
zavedených zahraničních firem, tato firma
patří podle mých informací k těm,
které jsou až v nejspodnější částí
tohoto seznamu. (Pro potvrzení této skutečnosti
přikládám fax s posledními získanými
informacemi o této firmě.) Proto se ptám:
Mají rezortní komise potřebné informace
o zahraničních firmách? Že ministerstvo
pro privatizaci potřebné informace má, to
nám pan ministr Ježek řekl. Ale zda je mají
rezortní komise, které dávají ministerstvu
pro privatizaci svá doporučení, o tom vážně
pochybuji.
Pro dokreslení situace bych měl ještě
uvést, že ředitel zmíněného
podniku po zjištění některých
skutečností o firmě METRINCH okamžitě
podal konkurenční privatizační projekt
- údajně z důvodů nesolventnosti této
firmy.
Ještě k poslední větě:
V uvedeném případě pokládám
to, že ředitel podniku za daného stavu věcí
podal konkurenční projekt, za správné
(i když by jistě bylo správnější,
kdyby si potřebné informace o oné zahraniční
firmě opatřil dříve a z těchto
vycházel při zpracování základního
projektu). Podávání konkurenčních
privatizačních projektů managementem podniku
však obecně za správné nemohu pokládat.
Kde máme totiž záruku, že základní
privatizační projekt byl vypracován skutečně
v zájmu podniku, když titíž lidé
podávají konkurenční projekty, v nichž
často navrhují přímý prodej
podniku - nebo jeho částí společnostem
a firmám, ve kterých jsou zastoupeni? V západních
zemích existuje něco, co je nazýváno
loajalitou k firmě. Toto u nás není. Proto
se domnívám, že takovíto lidé,
jednající vlastně proti zájmům
své firmy, měli by být neprodleně
ze svých funkcí odvoláni.
Opět se vrátím k již jednou zmíněnému
konkurenčnímu privatizačnímu projektu:
V jeho 14. bodě - Způsob zajištění
převodu úvěru, práv a závazků,
je uvedeno:
"Podklady závazků a povinností a vzniklého
úvěru nebyly přes několikrát
opakovanou žádost a výzvu člena Okresní
privatizační komise předány. Ani telefonické
apelace na příslušného pracovníka
MP ČR nepomohly k tomu, aby zpracovatel konkurenčního
projektu tyto podklady obdržel."
Je to skutečně tak. Předkladatelé
za účasti člena Okresní privatizační
komise žádali ředitele a náměstka
podniku o předání příslušných
podkladů, nebylo jim však vyhověno. Na telefonický
dotaz na ministerstvu průmyslu jim příslušný
pracovník potvrdil, že tyto údaje nedostanou.
Na dotaz předkladatelů, jak mají ve svém
projektu potvrdit, že závazky a povinnosti dodrží
když je neznají, odpověděl, že
dodržet je musí, i když informace o nich nedostanou.
Je to prý chyba v zákonech, kterou udělali
v parlamentu a že on to řešit nebude. Přitom
ovšem on jako člen dozorčí rady podniku
věděl, že jak základní, tak další
konkurenční projekt byl zpracován se znalostí
kompletních ekonomických informací včetně
dodavatelsko odběratelských vztahů, protože
tyto dva projekty zpracovávalo stávající
vedení podniku.
Další informaci obdrželi předkladatelé
telefonicky opět od pracovníka ministerstva po projednání
projektů. Komise prý jejich projekt nedoporučila
s odůvodněním, že v něm chybí
právě řešení dodavatelsko odběratelských
vztahů a ekonomické údaje, které se
od těchto měly odvíjet. Čímž
se prý jejich projekt stává takzvaně
nekonkrétní. Nebudu komentovat. Očekávám
však, že toto okomentuje příslušný
pan ministr a vyvodí patřičné závěry
včetně donucení svých pracovníků
k vydání zmiňovaných údajů
a nového projednání projektu.
Ještě k témuž projektu, ale z poněkud
jiného soudku: Předkladatelé vedle referencí
o svých firmách uvedli také údaje
o svém členství v KSČ, případně
jeho neexistenci a to samé o vztahu k STB. I toto jim bylo
pracovníkem ministerstva vytknuto jako zápor projektu,
prý se v projektu zbytečně zabývají
kádrovou politikou. Ani v tomto se s tímto pracovníkem
ani s komisí nemohu ztotožnit.
Alarmující je však další skutečnost
- k projednávání projektu předkladatelé
nebyli přizvání a nebyl jim sdělen
výsledek s tím, že je to tajné. Nebyli
přizváni ani zástupci Okresní privatizační
komise, byť o to písemně požádali.
Toto mi poněkud nehraje s mou zkušeností z
projednávání jiných projektů
jinou komisí téhož ministerstva, kterého
jsem se zúčastnil. Tam byli pozvání
předkladatelé základního i konkurenčních
projektů. Na závěr jednání
komise byli všichni přítomní předkladatelé
seznámeni s výsledkem - tedy s rozhodnutím
komise. Nechci vyslovovat žádné ukvapené
soudy, ale zcela zákonitě se naskýtá
otázka: Proč takový rozdíl mezi prací
komisí jednoho ministerstva?
A ještě jeden závažný moment -
předkladatelům projektu bylo pracovníkem
ministerstva řečeno, že z jejich projektu není
patrno, že úvěr ze zisku uhradí. Nechám-li
stranou řadu dalších otázek, zůstane
stále ještě ta, z jakých informací
asi tento pracovník vychází, je-li v projektu
uveden podnikatelský záměr včetně
zcela jasných údajů o spolupráci a
zájmu dalších zahraničních firem?
Může projekt obsahovat ještě něco
výmluvnějšího - samozřejmě
kromě konkrétních čísel, které
však vyplynou až ze smluv uzavřených po
schválení projektu?
Dalším problémem, na který jsem byl
upozorněn, je únik informací. Stalo se, že
ministerstvu byl předán základní projekt,
z něho byly "vykradeny" některé
velmi podstatné informace - nikoliv ty, ke kterým
má každý předkladatel konkurenčního
projektu ze zákona právo přístupu,
ale ty, které byly součástí podnikatelského
záměru a tyto byly v konkurenčních
projektech použity. Je zcela zřejmé, že
takováto znalost musí vyústit ve vypracování
takového projektu, který má při rozhodování
komise jasně výhodnější postavení.
Jedním z předkladatelů jsem byl upozorněn
na další problém. Vypracovatel základního
projektu prý musí každé číslo,
každý údaj zdokladovat, vypracovatel konkurenčního
projektu prý toto dělat nemusí. Tuto skutečnost
jsem neměl možnost ověřit, ale pokud
tomu tak je, pak opět vzniká zcela jasná
nerovnost. Vždyť některé údaje,
pokud je nemusí předkladatel zdokladovat, mohou
být nadhodnoceny a tak předkládaný
projekt již předem zvýhodnit.
Konečně poslední můj negativní
poznatek:
Někteří pracovníci stávajících
podniků jsou zřejmě ochotni předávat
důležité ekonomické informace a technologické
údaje tak říkajíc konkurenci, která
jich využije při vypracování konkurenčních
projektů. Děje se tak zřejmě za úplatu,
popřípadě takovíto pracovníci
odejdou brzy ke konkurenční firmě pracovat.
Jaké škody tak vzniknou, je nasnadě (byl jsem
informován například o případu
pracovníků konstrukce jednoho podniku, kteří
při odchodu ke konkurenci odnesli s sebou výkresy
a dokumentaci, kteréžto byly náplní
práce tohoto oddělení v posledním
roce jejich práce na tomto pracovišti). Nejde jen
o samotný privatizační projekt, ale i o to,
že zvláště znalost důležitých
faktů o technologii, chemických postupech, recepturách
a podobně umožní konkurenční
firmě podnik v budoucnosti možná i zlikvidovat.
Současný stav je však takový, že
jestliže k předání informací
prokazatelně došlo, popřípadě
existuje velmi vážné podezření
že k němu dojde, nemá vedení podniku
možnost pracovníka který se takového
jednání dopustí, ani přeřadit
na jiné místo, natož pak propustit.
V této souvislosti připomínám, že
jsem dne 15. listopadu 1991 navrhl usnesení ČNR,
které bylo posléze většinou 107. hlasů
sněmovnou přijato. Tímto usnesením
je Českou národní radou doporučeno
vládě ČR, aby přijala taková
opatření, která zamezí zneužívání
informací vyplývajících z postavení
osob jako pracovníků státních organizací
a orgánů. Toto usnesení však zřejmě
vládou ČR nebylo realizováno. To mi poněkud
kontrastuje s tím, že již na jaře roku
1991 například krajská správa spojů
Pardubice cítila nutnost upozornit všechny své
zaměstnance na možnost rozvázání
pracovního poměru s každým, kdo svůj
pracovní poměr při soukromých podnikatelských
aktivitách zneužije.
Vážený pane premiére, vážená
vládo,
nastínil jsem zde několik závažných
problémů, se kterými jsem se setkal. Je mi
jasné, že s některými z nich již
nic nenaděláme. Ale přesto jich zbývá
ještě řada, které jdou podle mého
skrovného mínění napravit. Žádán
Vás proto o urychlené řešení
právě těchto problémů.
V Praze dne 23. 2. 1992 | Josef Hejsek v. r. |