Rehabilitační pracovník (absol. bakalář. studia | § 29 směrnic | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky v lůžkovém zařízení | |
Zdravotní laborant | § 40 směrnic | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky v lůžkovém zařízení | |
Radiologický laborant | § 56 směrnic | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe | |
Zubní laborant | § 60 směrnic | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe |
Pozn.:
1) Pokud rehabilitační pracovník bude vykonávat
specializační pracovní činnost uvedenou
v § 30 a 31 směrnic, musí mít ukončené
specializační studium v uvedeném úseku
činnosti.
2) Pokud zdravotní laborant bude vykonávat specializační
pracovní činnost uvedenou v § 41, 42, 43, 44,
45, 46, 47, 48, 49, 50 směrnic, musí mít
ukončené specializační studium v uvedeném
úseku činnosti.
3) Pokud radiologický laborant bude vykonávat specializační
pracovní činnost uvedenou v § 57, 58, 59 směrnic,
musí mít ukončené specializační
studium v uvedeném úseku činnosti.
4) Pokud zubní laborant bude vykonávat specializační
pracovní činnost uvedenou v § 61, 62, 63 směrnic,
musí mít ukončené specializační
studium v uvedeném úseku činnosti.
Farmaceutický laborant | § 51 směrnic | úplné střední odbor. vzdělání | úplné střední odbor. vzdělání a pro výkon spec. činností uvedených v § 52, 53, 54, 55 směrnic je nezbytné absolvování specializačního studia v příslušném úseku práce | úplné střední odborné vzdělání, specializační studium v oboru zdravotnické potřeby, 5 let praxe na tomto úseku činnosti v zařízeních lékárenské péče |
Pozn.:
1) U ostatních farmaceutických laborantů
je kvalifikačním požadavkem úplné
střední odborné vzdělání.
Ošetřovatelka, pěstounka, zubní instrumentářka, masér, dezinfektor, laboratorní pracovník, pitevní laborant, preparátor | § 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 směrnic | Základní vzdělání a některá z následujících alternativ:
a) dlouhodobý kurs pro nižší zdravotnické pracovníky podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR, b) dvouleté střední odborné vzdělání na střední zdravotnické škole (odbor ošetřovatelka) c) střední odborné učiliště zdravotnické (odbor zdravotník) d) dlouhodobý kurs pro řidiče záchranné pomoci podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR. | |
Sanitář | 73 směrnic | Základní vzdělání a některá z následujících alternativ:
a) kurs sanitáře podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR, b) dvouletý obor středního odborného učiliště zdravotnického (provoz zdravotnických zařízení), c) kurs charitativní ošetřovatelka (organizovaný katolickou charitou) d) kvalifikační kurs - ošetřovatelka ČSCK podle osnov ministerstva zdravotnictví |
Pozn.:
1) Nižší zdravotničtí pracovníci
mohou poskytovat zdravotní péči pouze pod
vedením pracovníka s vyšší odbornou
kvalifikací, který určuje rozsah jejich samostatné
činnosti.
2) Pomocní zdravotničtí pracovníci
mohou poskytovat zdravotní péči pouze pod
vedením pracovníka s vyšší odbornou
kvalifikací, který určuje rozsah jejich samostatné
činnosti.
Klinický psycholog | Absolvent vysokoškolského jednooborového studia psychologie na filozofické fakultě, které je zakončeno předepsanou státní zkouškou a který absolvoval odbornou speciální přípravu v klinické psychologii zakončenou atestací | |
Klinický logoped | Absolvent vysokoškolského studia speciální pedagogiky se státní zkouškou z logopedie, který absolvoval odbornou speciální úpravu v klinické logopedii a získal atestaci. |
Pozn.:
1) V nestátním zdravotnickém zařízení
může samostatně pracovat pouze klinický
psycholog.
2) V nestátním zdravotnickém zařízení
může samostatně pracovat pouze klinický
logoped.
Obecná část
Až do konce roku 1991 zakotvoval zákon č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu státní
monopol zdravotnických služeb. Podle § 11 odst.
1 cit. zákona poskytoval zdravotnické služby
pouze stát svými zařízeními.
Přes tuto skutečnost i po vydání zákona
v roce 1966 přežívalo poskytování
zdravotnických služeb v soukromých ordinacích
na základě vyhlášky ministerstva zdravotnictví
č. 129/1958 Ú. 1., o soukromých ordinacích
lékařů a dentistů a vyhlášky
ministerstva zdravotnictví č. 209/1958 Ú.
1., o sazbách za úkony prováděné
v soukromých lékařských a dentistických
ordinacích.
Uvedený stav byl dán tehdejším politickým
přístupem, podle kterého v socialistické
společnosti bylo nutné omezovat soukromé
podnikání včetně soukromé lékařské
praxe. Soukromé ordinace mohly být podle vyhlášky
č. 129/1958 Ú. 1. ponechány pouze akademikům,
vysokoškolským profesorům, docentům
a doktorům lékařských věd,
kteří prokazatelně pokračovali ve
vědecké práci, popřípadě
i jiným vynikajícím odborníkům
- lékařům, pokud měli plný
pracovní úvazek pro státní zdravotní
nebo školskou správu. Dále mohla být
ponechána soukromá ordinace lékařům
a dentistům, kteří pobírali plný
invalidní důchod, nebo kteří pobírali
starobní důchod a byli starší 60 let,
ženy 55 let, nepřicházelo-li u nich v úvahu
plné zapojení do práce ve veřejných
zdravotnických zařízeních. O ponechání
oprávnění provozovat soukromou ordinaci rozhodoval
odbor zdravotnictví krajského národního
výboru na návrh odboru pracovních sil, zdravotnictví
a sociálního zabezpečení okresního
národního výboru. Pro tuto činnost
byl ze strany ministerstva zdravotnictví stanoven postup,
jehož cílem bylo omezit počet soukromých
lékařských a dentistických ordinací
a který vyústil ve zrušení soukromých
ordinací vyhláškou ministerstva zdravotnictví
ČSR č. 5/1978 Sb.
Demokratické přeměny v naší společnosti
umožnily provést skutečně objektivní
zhodnocení stavu československého zdravotnictví.
Bylo konstatováno, že rigidní hierarchická
soustava zdravotnických služeb, v níž
chybí moderní řízení, ekonomické
podněty a kontrola kvality, ztratila schopnost racionálně
zacházet se zdroji a odpovídat na potřeby
veřejnosti. Jednou z příčin nízké
efektivnosti zdravotnictví a nespokojenosti občanů
byl i umělý mocensky udržovaný státní
monopol zdravotní péče.
V novém systému zdravotní péče,
schváleném usnesením vlády České
republiky č. 339/1990 je konstatováno, že státní
monopol ve zdravotní péči se přežil.
Odstranění tohoto monopolu a vytvoření
plurality sektorů ve zdravotní péči
zvýší možnost výběru a efektivnost
užívání zdrojů, motivaci zdravotnických
pracovníků na kvalitním poskytování
zdravotní péče a povede i ke zlepšení
vztahů mezi zdravotnickými pracovníky a pacienty.
Většinu zdravotní péče bude poskytovat
síť veřejných zdravotnických
zařízení, tj. zařízení
bez ohledu na vlastnický subjekt smluvně napojených
na zdravotní pojišťovnu.
Novelizací zákona č. 20/1966 Sb., provedenou
zákonem č. 548/1991 Sb. došlo ke zrušení
uvedeného státního monopolu zdravotní
péče a je umožněno poskytovat zdravotní
péči ve zdravotnických zařízeních
státu, obcí, fyzických a právnických
osob. Předkládaný návrh zákona
o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních v návaznosti
na novelizaci zákona č. 20/1966 Sb. stanoví
podmínky, za nichž může být zdravotní
péče poskytována jinými subjekty než
státními a rovněž podmínky, za
nichž takové zařízení může
být provozováno.
Takováto úprava nevyžaduje podle názoru
předkladatele jednotu právního řádu
ve smyslu článku 37 odst. 3 ústavního
zákona o čs. federaci a spadá do kompetence
České republiky, neboť obsahuje pouze způsob
realizace jednoho z obecných principů péče
o zdraví. Poskytování zdravotní péče
nelze ztotožňovat s podnikatelskou činností,
byť se nepochybně jedná o formu soustavné
výdělečné činnosti. Cílem
výkonu zdravotnického povolání není
vytváření majetkových hodnot, ale
péče o zdraví občanů s výraznými
etickými aspekty, které je od ostatních profesí
odlišují. Nelze je proto kvalifikovat jako podnikání
a z ústavně právního hlediska na právní
úpravu poskytování zdravotní péče
aplikovat čl. 24 písm. b) ústavního
zákona o čs. federaci. Shodný názor
zastává i ministerstvo zdravotnictví Slovenské
republiky.
Přijetím zákona č. 550/1991 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění
a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně jsou vytvořeny
předpoklady pro napojení většiny nestátních
zařízení na zdravotní pojišťovnu
a tím by se tato zařízení, s výjimkou
těch, která budou poskytovat tzv. "nadstandardní
péči" měla stát dostupnými
pro většinu obyvatelstva a mohla by přispět,
spolu s dalšími změnami ve zdravotnictví
ke zlepšení zdravotní péče.
Předkládaný návrh si nevyžádá
nároků na státní rozpočet.
Z hlediska příjmů bude státní
rozpočet posílen o výnosy z ukládaných
pokut.
Zvláštní část
K § 1 a 2
Předmětem úpravy jsou jak podmínky
poskytování zdravotní péče
v nestátních zařízeních, tak
i podmínky jejich provozování. Nestátním
zařízením se rozumí nejen např.
družstevní, obecní, církevní,
soukromé zdravotnické zařízení,
ale i zdravotnické zařízení státní,
které je jiným než státním subjektem
pronajato.
Zdravotnickým zařízením se rozumí
nejen samostatné zdravotnické zařízení,
ale i ordinace umístěná např. v rodinném
domku nebo bytě, pokud odpovídá předpokládanému
druhu a rozsahu poskytované péče. Není
vyloučena ani návštěvní služba
v bytě nemocného. Nelze však připustit
poskytování zdravotní péče
zdravotnickým pracovníkem, který nemá
odpovídající pracoviště.
K § 3
Ustanovení umožňuje poskytovat v nestátních
zařízeních všechny druhy zdravotní
péče za předpokladu, že bude pro takovou
činnost náležitě vybaveno. Hygienické
požadavky na provoz zdravotnických zařízení,
jakož i technické a věcné požadavky
na jejich vybavení stanoví vyhlášky
MZ ČR vydané k provedení tohoto zákona.
K § 4
Obecné podmínky poskytování zdravotní
péče jak ve státních, tak i v nestátních
zdravotnických zařízeních vyplývají
ze zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu v platném znění a z předpisů
vydaných k jeho provedení. Ustanovení obsahuje
i další úkoly, které je nestátní
zařízení povinno plnit.
K § 5
Zdravotní péči mohou v nestátních
zařízeních poskytovat pouze zdravotničtí
pracovníci, jejichž výčet je přímo
uveden v zákoně. Tuto činnost však mohou
vykonávat vždy jen v rozsahu a způsobem odpovídajícím
jejich odborné způsobilosti. Odbornou způsobilost
budou u svých členů garantovat Komory, u
ostatních zdravotnických pracovníků
budou požadavky vyplývat ze zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění
zákona č. 548/1991 Sb. a z vyhlášky
ministerstva zdravotnictví ČSR č. 77/1981
Sb., o zdravotnických pracovnících a jiných
odborných pracovnících ve zdravotnictví.
Kvalifikační předpoklady jsou obsaženy
v příloze tohoto zákona. Na odbornost péče
poskytované ostatními zdravotnickými pracovníky
bude dbát orgán příslušný
k registraci podle § 16.
K § 6
Po zavedení všeobecného zdravotního
pojištění lze předpokládat, že
zdravotní péče v nestátních
zařízeních se bude převážně
poskytovat na základě smluvního vztahu s
pojišťovnou provádějící
všeobecné zdravotní pojištění.
Předpokládá se však i existence nestátních
zařízení, která nebudou mít
uzavřen smluvní vztah s pojišťovnou, ale
s některým jiným zdravotnickým zařízením,
které jim náklady poskytnuté péče
uhradí (půjde např. o provedení některých
diagnostických, laboratorních či jiných
vyšetření apod.). Zákon uvažuje
i s takovými případy, kdy provozovatel od
úhrady upustí (např. v církevních
zařízeních, z důvodu sociálních,
při poskytování zdravotní péče
rodinným příslušníkům
apod.). Úhrada se provádí podle zvláštních
předpisů. Příjmy z provozování
nestátních zařízení budou zdaněny
příslušnou daní podle zvláštních
předpisů.
K § 7
Oprávnění k provozování nestátního
zařízení je založeno na principu registrace.
Tento princip znamená, že registrující
orgán je povinen registraci provést, pokud žadatel
splní všechny podmínky uvedené dále
v § 9. Výčet podmínek je stanoven taxativně;
registrující orgán nemůže proto
požadovat podle své úvahy splnění
podmínek dalších. Rovněž není
oprávněn odmítnout registraci s poukazem
na skutečnost, že na území okresu zabezpečuje
daný druh zdravotní péče již
dostatečný počet odborníků.
Ustanovení dále uvádí, které
orgány provádějí registraci.
K § 8
Ustanovení obsahuje obecné podmínky registrace
nestátního zařízení. V případě
nestátních zařízení zřizovaných
právnickými osobami je třeba zajistit, aby
v takovém zařízení byla určena
fyzická osoba odpovědná za odborné
vedení tohoto zařízení. Tato osoba
musí splňovat všechny požadavky kladené
jinak na provozovatele, je-li jím fyzická osoba.
K § 9
Zákonem je nutné stanovit garance provozování
nestátních zařízení tak, aby
zdravotní péče byla poskytována odborně
a za podmínek, které zamezí nepříznivému
působení na zdraví občanů,
jimž je péče poskytována. Udělením
osvědčení Komory jsou garantovány
odborné předpoklady na straně provozovatele.
Souhlas s personálním a věcným vybavením
nestátního zařízení a s předmětem
a rozsahem činnosti zajišťuje v nestátních
zařízeních provozovaných zejména
právnickými osobami odbornost poskytované
péče. Působnost Komor se však nevztahuje
na všechny kategorie zdravotnických pracovníků.
Bude-li provozovatel poskytovat zdravotní péči
v oboru spadajícím do profese, na níž
se nevztahuje působnost Komory, bude povinen připojit
doklad o kvalifikačních předpokladech pro
výkon profese podle přílohy tohoto zákona.
V případě poskytování lékárenské
péče je také nutný souhlas ministerstva
zdravotnictví České republiky, popřípadě
orgánu jím pověřeného, aby
bylo zajištěno dodržování všech
podmínek vyplývajících zejména
z vyhlášky č. 284/1990 Sb., o správné
výrobní praxi, řízení jakosti
humánních léčiv a prostředků
zdravotnické a obalové techniky a vyhlášky
č. 10/1987 Sb., o závaznosti Československého
lékopisu - 4. vydání v ČSR. Souhlas
Českého inspektorátu lázní
a zřídel je odůvodněn především
skutečností, že poskytování lázeňské
péče je spojeno s ochranou přírodních
léčivých zdrojů, která podléhá
dozoru Českého inspektorátu lázní
a zřídel. Jde-li o poskytování péče
ve zdravotnickém zařízení na základě
nájemní smlouvy, je třeba doložit tuto
skutečnost předběžnou smlouvou s takovým
zdravotnickým zařízením tak, aby registrující
orgán mohl v rozhodnutí o registraci uvést
místo provozování nestátního
zařízení tak, jak vyplývá z
§ 10 odst. 1 a z § 9 odst. 2. Výpis z rejstříků
trestů je pak dokladem o bezúhonnosti provozovatele
či odborného zástupce, která je obecnou
podmínkou pro poskytování zdravotní
péče v nestátním zařízení.
K § 10 a 11
Z vydaného rozhodnutí o registraci musí být
zřejmé všechny podmínky, ke kterým
se registrace váže. Každou změnu údajů
obsažených v rozhodnutí nebo v dokladech na
základě nichž byla registrace provedena, je
nutno ohlásit orgánu příslušnému
k registraci tak, aby mohl rozhodnutí o registraci na základě
nových skutečností změnit, popřípadě
je zrušit.
K § 12 a 13
Zákon ukládá v těchto ustanoveních
pravomoc orgánu příslušnému k
registraci, registraci zrušit, popřípadě
uložit pokutu. Rozlišují se případy,
kdy tento orgán registraci zrušit musí a kdy
registraci zrušit pouze může. Tří
měsíční lhůta pro podání
žádosti o zrušení registrace uveden a
v § 12 odst. 2 je lhůtou pořádkovou.
Pro zrušení registrace i uložení pokuty
se stanoví lhůta. U zdravotnických zařízení
zřizovaných obcemi je nutno respektovat při
jejich zrušení ještě další
podmínku, stanovenou v zákoně č. 548/1991
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,
tj. že do 31. 12. 1992 lze zrušit zdravotnická
zařízení zřizovaná obcemi pouze
se souhlasem ministerstva zdravotnictví ČR.
K § 14 a 15
Ustanovení upravuje povinnost zaměstnavatele uzavřít
povinné smluvní pojištění odpovědnosti
za škodu vzniklou při plnění pracovních
úkolů. Občané, jímž je
poskytována zdravotní péče v nestátních
zařízeních, by z hlediska práva na
náhradu škody neměli být v horším
postavení než občané, kterým
je poskytována zdravotní péče ve zdravotnických
zařízeních státních. Náhrady
za škody způsobené v souvislosti s poskytováním
zdravotní péče představují
v některých případech pro zdravotnická
zařízení citelné finanční
zatížení. Vzhledem ke skutečnosti, že
nároky na náhradu škody nejsou u nestátních
zařízení garantovány státem,
je na místě, aby občan - pacient měl
zajištěny své případné
nároky na náhradu škody prostřednictvím
povinného pojištění. Nelze připustit
poskytování zdravotní péče,
při němž by pacient nesl riziko, že v
případě poškození zdraví
lékařským výkonem se bude muset soudní
cestou domáhat svých nároků, přičemž
v době jejich uplatnění nemusí nestátní
zdravotnické zařízení již existovat
a nárok poškozeného bude pro nesolventnost
lékaře obtížně vymahatelný.
K § 16
S ohledem na závažnost činnosti, kterou poskytování
zdravotní péče nepochybně je, je nutno
zajistit potřebné garance za odbornost této
péče u těch subjektů, které
získaly oprávnění k provozování
nestátního zařízení. Odbornost
svých členů zaručuje podle zákona
č. 220/1991 Česká lékařská
komora, Česká stomatologická komora a Česká
lékárnická komora. U ostatních zdravotnických
pracovníků se doporučuje, aby na jejich odbornost
dbal orgán příslušný k registraci
podle místa provozování zdravotnického
zařízení s tím, že bude k tomu
využívat ministerstva zdravotnictví, popřípadě
jeho poradních orgánů, jakož i různých
profesních občanských sdružení,
v nichž se pracovníci podle různých
oborů sdružují. Spolupráce s těmito
profesními občanskými sdruženími
vyplývá i ze zákona č. 548/1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 20/1966 Sb.
K § 17
V zájmu objektivity rozhodování je nutné
vymezit i pravidla procesního postupu při provádění,
změně nebo zrušení registrace a při
ukládání sankcí. Je tím zajištěna
i ochrana práv provozovatele jako účastníka
řízení. Na přezkoumávání
rozhodnutí orgánů příslušných
k registraci soudy se vztahují ustanovení občanského
soudního řádu (§ 244 a násl.).
K § 18
Pracovněprávní vztahy upravují zvláštní
předpisy.
K § 19
S ohledem na kontraktační povinnost upravenou v
§ 26 zákona ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky se navrhuje zasílání opisu rozhodnutí
o registraci nově vzniklých zdravotnických
zařízení i této pojišťovně.
Zpracoval:
doc. JUDr. Petr Tröster, CSc.
náměstek ministra zdravotnictví České
republiky
Příloha k tisku č. 603
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
podle § 3 odst. 4 zákona ČNR č. .../1992
Sb., o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních a podle
§ 42 a 70 odst. 1 písm. e) zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění
zákona ČNR č. 210/1990 Sb., zákona
ČNR č. 425/1990 Sb. a zákona ČNR č.
548/1991 Sb., stanoví:
Tato vyhláška stanoví základní
požadavky na technické řešení a
vybavení zdravotnických zařízení.
Rozsah zařízení, provozní a dispoziční
požadavky, požadavky na vybavení lékařskou
technologií a nábytkem, požadavky na hygienu
a bezpečnost, na stavební řešení
a technická zařízení stanoví
pro jednotlivé druhy zařízení stavebně
technické směrnice [§ 70 odst. 1 písm.
e) zákona č. 20/1966 sb., o péči o
zdraví lidu ve znění zákona ČNR
č. 548/1991 sb.].
(1) Zdravotnické zařízení je umístěno
tak, aby byla zjištěna dostupnost vhodnou sítí
veřejných komunikací, veřejnou dopravou
a plochami pro parkování.
(2) Je umístěno ve zdravotně nezávadném
prostředí a zajištěno z hlediska bezpečnosti.
(3) Pokud je zdravotnické zařízení
součástí jiných objektů, musí
tvořit provozně uzavřený funkční
celek.
Rozsah, skladba a druh zdravotnického zařízení
musí odpovídat rozsahu a druhu poskytované
zdravotní péče. Jeho vybavení musí
splňovat požadavky na bezpečnost a ochranu
zdraví.
Zdravotnické zařízení může
být vybaveno pouze přístrojovou technikou,
jejíž použití bylo schváleno podle
zvláštních předpisů [§
62 odst. 3 písm. b) zákona č. 20/1966 sb.,
ve znění pozdějších předpisů.].
(1) Řešení zdravotnických staveb musí
zajišťovat optimální provozní vztahy.
Komunikační systém musí umožňovat
přehledné, krátké a snadné
spojení jednotlivých částí
a musí umožňovat dodržování
hygienických podmínek provozu.
(2) Zdravotnické stavby musí splňovat hygienické
zásady provozu, požadavky na požární
bezpečnost a bezpečnost práce a ochranu zdraví.
Musí zajišťovat standard kvality prostředí,
zejména tepelnou pohodu, vlhkost a čistotu vzduchu,
světelnou pohodu a pohodu zvukovou.
(1) V prostorách zdravotnických staveb je nutno
zajistit optimální vnitřní klima podle
účelu jednotlivých místností
a provozů. Pokud tyto požadavky není možno
zaručit pouze vlivem vnějšího klimatu
(větrání, osvětlení, slunění),
je třeba prostředí ovlivnit technickým
zařízením a vybavením.
(2) Místnosti, mající povahu trvalého
pracoviště nebo pobytu musí být větratelné
okny. Ostatní místnosti bez přirozeného
větrání musí být opatření
zařízením pro nucené větrání
nebo pro obvod vzduchu. Pro místnosti, vymezené
hygienickými předpisy a směrnicemi je nutno
navrhnout vzduchotechnická zařízení
zabezpečující požadované parametry
prostředí.
Veškeré materiály použité pro zdravotnickou
stavbu musí být zdravotně nezávadné
a musí zaručovat snadnou čistitelnost. Musí
být odolné proti účinku desinfekčních
prostředků běžně používaných
ve zdravotnictví.
Řešení zdravotnických staveb musí
být v souladu s platnými hygienickými předpisy
a směrnicemi, technickými normami a souvisejícími
zákony a vyhláškami. Na zdravotnické
stavby se vztahuje vyhláška č. 53/1985 Sb.,
o obecných technických požadavcích zabezpečujících
užívání staveb osobami s omezenou schopností
pohybu.