ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

600 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Petra Loma

na vládu Česká republiky

ve věci porovnání výše zvláštních odměn uvedených v § 17 a § 51 vyhl. č. 568/1991 Sb.

Předseda vlády České republiky Petr Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Petra Loma dopisem ze dne 27. 4. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám Česká národní radě odpověď předsedy vlády České republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Petra Loma, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 26. dubna 1992

Dagmar Burešová v.r.

Příloha: 6 listů

Vážený pane poslanče,

v návaznosti na můj dopis čj. 7113/92/KPV ze dne 30. 3. 1992 Vám zasílám došlá vyjádření ministrů federální vlády p. Millera a J. Langoše k Vaší interpelaci na vládu České republiky ve věci porovnání výše zvláštních odměn policistů FPS podle vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb. a odměn zdravotnických pracovníků za výkon pohotovostních zdravotnických služeb (sněmovní tisk 600).

V Praze dne 27. 4. 1992
Petr Pithart v.r.


MINISTR
PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČSFR
V Praze dne 9. dubna 1992
č. j.: 221-9907-2212, 090492

Vážený pane předsedo vlády,

v příloze zasílám odpověď na interpelaci poslance ČNR MUDR. Loma, CSc., k otázce poskytování odměn za pracovní pohotovost policistů a zdravotnických pracovníků.

S pozdravem

Příloha

Vážený pan

JUDR. Petr Pithart

předseda vlády České republiky

Praha

Příloha

Odpověď na interpelaci poslance ČNR MUDr. P. Loma, CSc.

Věc: Poskytování odměn za pracovní pohotovost.

Prováděcí vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 568/1991 Sb., kterou se provádí zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie stanoví policistům v § 17 za hodinu služební pohotovosti odměnu ve výši 50§ odměny stanovené mu za výkon služby nad stanovenou základní dobu služby v týdnu. Zvláštní odměna za služební pohotovost a dosažitelnost se vyplácí za předpokladu, že je pohotovost nařízena vzhledem k bezpečnosti situaci v zemi ministrem nebo Radou obrany státu (§ 16); tyto prostředky jsou proto vypláceny jen výjimečně. Za ostatní doby pohotovosti si pracovník vybírá náhradní volno. Z § 17 zmíněné vyhlášky jsou vyloučeni zdravotničtí pracovníci, protože se jedná o jiný druh pracovní činnosti. Výše částek pro odměňování za pracovní pohotovost zdravotnických pracovníků uvedená v § 51 je převzata z výnosu ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČR ze dne 20. 4. 1990 čj. EP-600 z 19. 4. 1990 o odměňování zdravotnických pracovníků. V případě, že jsou do mimořádného bezpečnostního opatření (MBO) nebo mimořádné bezpečnostní akce (MBA) nasazeni i zdravotničtí pracovníci, vztahuje se § 17 i na ně.

Vyhláška federálního ministerstva vnitra byla projednána v rámci kompetencí s příslušnými orgány federace a také republikovými ministerstvy vnitra.

Od. 1. 5. 1992 bude platit zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, kde je mimo jiné v § 19 jednotně řešena odměna za pracovní pohotovost pro federální i republikové orgány.

MINISTR VNITRA
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Ing. Ján LANGOŠ
V Praze dne 21. dubna 1992
Č. j.: 20-649/L-92
Příloha: 1/2

Vážený pane předsedo vlády,

v příloze Vám zasílám vyjádření k interpelaci poslance ČNR MUDr. Petra Loma, CSc. ve věci porovnání výše odměn policistů Federálního policejního sboru podle § 17 a § 51 vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb., kterou se provádí zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.

S pozdravem




Vážený pan

JUDr. Petr Pithart

předseda vlády České republiky

Praha

Příloha k čj. 20-649/L-92

Vyjádření

k interpelaci poslance ČNR Petra LOMA ve věci porovnání výše odměn policistů Federálního policejního sboru podle § 17 a § 51 vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb.

Podle § 17 vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb., náleží policistovi FPS zvláštní odměna za služební pohotovost a dosažitelnost. Podmínkou pro nařizování služební pohotovosti a dosažitelnosti (§ 16 cit. vyhlášky) je závažnost bezpečnostní situace, kterou podle objektivně rozdílných místních a časových situací posuzuje příslušný služební orgán. Služební orgán současně posuzuje, zda je či není možné zabezpečit úkoly z bezpečnostní situace vyplývající běžným výkonem služby. Služební pohotovost a dosažitelnost znamenají podstatný zásah do nakládání s volným časem a jsou proto kompenzovány odměnami. Výše těchto odměn (§ 17 odst. 1 a 2 cit. vyhlášky) by měla být zárukou proti případnému nařizování služební pohotovosti pro jiné účely, než plnění úkolů vyplývajících z bezpečnostní situace. Služební pohotovost a dosažitelnost nařízená za podmínek stanovených v § 16 cit. vyhlášky není totožná s nařízenou pohotovostí zdravotnickou službou odměňovanou podle § 51 cit. vyhlášky.

Pokud je lékaři - policistovi FPS nebo střednímu zdravotnickému pracovníku - policistovi FPS nařízena služební pohotovost nebo dosažitelnost při zajišťování bezpečnostních opatření, je jim poskytována odměna podle § 17 odst. 1 a 2 cit. vyhlášky; odstavec 3 téhož paragrafu proto stanoví, že odměna podle odst. 1 a 2 se neposkytuje zdravotnickým pracovníkům při zabezpečování pohotovostních zdravotnických služeb nebo zdravotnické dosažitelnosti.

Pokud lékař - policista FPS, popř. jiný zdravotnický pracovník - policista FPS koná nařízenou pohotovostní zdravotnickou službu nad stanovenou základní dobu služby v týdnu, popř. je mu nařízena zdravotnická dosažitelnost konaná nad základní dobu služby v týdnu mimo zdravotnické zařízení, je odměňován podle § 51 cit. vyhlášky. Přitom výše odměny za službu konanou k zabezpečení pohotovostních zdravotnických služeb je stanovena v souladu s výnosem ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČR ze dne 20. 4. 1990 čj.: EP -600 - 19. 4. 1990 o odměňování zdravotnických pracovníků, v částkách určených ministerstvem zdravotnictví ČR.

Z výše uvedeného je zřejmé, že "disproporce" v odměňování policistů a lékařů, namítané poslancem ČNR, vyplývají z účelového vytržení jednotlivých ustanovení textu vyhlášky č. 568/1991 Sb. a jejich vzájemného porovnání bez kontextu celé vyhlášky. Pro úplnost se dodává, že vyhláška č. 568/1991 Sb. před schválením prošla legislativním procesem stanoveným Legislativními pravidly vlády ČSFR, včetně připomínkového řízení na úrovni ústředních orgánů republik.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP