Předseda vlády České republiky Petr
Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Petra Loma dopisem ze dne 27. 4. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám Česká národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Petra Loma, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 6 listů
Vážený pane poslanče,
v návaznosti na můj dopis čj. 7113/92/KPV
ze dne 30. 3. 1992 Vám zasílám došlá
vyjádření ministrů federální
vlády p. Millera a J. Langoše k Vaší interpelaci
na vládu České republiky ve věci porovnání
výše zvláštních odměn policistů
FPS podle vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb. a odměn
zdravotnických pracovníků za výkon
pohotovostních zdravotnických služeb (sněmovní
tisk 600).
V Praze dne 27. 4. 1992 |
V Praze dne 9. dubna 1992 | |
č. j.: 221-9907-2212, 090492 |
Vážený pane předsedo vlády,
v příloze zasílám odpověď
na interpelaci poslance ČNR MUDR. Loma, CSc., k otázce
poskytování odměn za pracovní pohotovost
policistů a zdravotnických pracovníků.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
JUDR. Petr Pithart
předseda vlády České republiky
Praha
Příloha
Odpověď na interpelaci poslance ČNR MUDr. P.
Loma, CSc.
Věc: Poskytování odměn za pracovní
pohotovost.
Prováděcí vyhláška federálního
ministerstva vnitra č. 568/1991 Sb., kterou se provádí
zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru
policistů zařazených ve Federálním
policejním sboru a Sboru hradní policie stanoví
policistům v § 17 za hodinu služební pohotovosti
odměnu ve výši 50§ odměny stanovené
mu za výkon služby nad stanovenou základní
dobu služby v týdnu. Zvláštní odměna
za služební pohotovost a dosažitelnost se vyplácí
za předpokladu, že je pohotovost nařízena
vzhledem k bezpečnosti situaci v zemi ministrem nebo Radou
obrany státu (§ 16); tyto prostředky jsou proto
vypláceny jen výjimečně. Za ostatní
doby pohotovosti si pracovník vybírá náhradní
volno. Z § 17 zmíněné vyhlášky
jsou vyloučeni zdravotničtí pracovníci,
protože se jedná o jiný druh pracovní
činnosti. Výše částek pro odměňování
za pracovní pohotovost zdravotnických pracovníků
uvedená v § 51 je převzata z výnosu
ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí
ČR ze dne 20. 4. 1990 čj. EP-600 z 19. 4. 1990 o
odměňování zdravotnických pracovníků.
V případě, že jsou do mimořádného
bezpečnostního opatření (MBO) nebo
mimořádné bezpečnostní akce
(MBA) nasazeni i zdravotničtí pracovníci,
vztahuje se § 17 i na ně.
Vyhláška federálního ministerstva vnitra
byla projednána v rámci kompetencí s příslušnými
orgány federace a také republikovými ministerstvy
vnitra.
Od. 1. 5. 1992 bude platit zákon č. 143/1992 Sb.,
o platu a odměně za pracovní pohotovost v
rozpočtových a některých dalších
organizacích a orgánech, kde je mimo jiné
v § 19 jednotně řešena odměna za
pracovní pohotovost pro federální i republikové
orgány.
V Praze dne 21. dubna 1992 | |
Č. j.: 20-649/L-92 | |
Příloha: 1/2 |
Vážený pane předsedo vlády,
v příloze Vám zasílám vyjádření
k interpelaci poslance ČNR MUDr. Petra Loma, CSc. ve věci
porovnání výše odměn policistů
Federálního policejního sboru podle §
17 a § 51 vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb.,
kterou se provádí zákon č. 334/1991
Sb., o služebním poměru policistů zařazených
ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní
policie.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Petr Pithart
předseda vlády České republiky
Praha
Příloha k čj. 20-649/L-92
Podle § 17 vyhlášky FMV č. 568/1991 Sb.,
náleží policistovi FPS zvláštní
odměna za služební pohotovost a dosažitelnost.
Podmínkou pro nařizování služební
pohotovosti a dosažitelnosti (§ 16 cit. vyhlášky)
je závažnost bezpečnostní situace, kterou
podle objektivně rozdílných místních
a časových situací posuzuje příslušný
služební orgán. Služební orgán
současně posuzuje, zda je či není
možné zabezpečit úkoly z bezpečnostní
situace vyplývající běžným
výkonem služby. Služební pohotovost a
dosažitelnost znamenají podstatný zásah
do nakládání s volným časem
a jsou proto kompenzovány odměnami. Výše
těchto odměn (§ 17 odst. 1 a 2 cit. vyhlášky)
by měla být zárukou proti případnému
nařizování služební pohotovosti
pro jiné účely, než plnění
úkolů vyplývajících z bezpečnostní
situace. Služební pohotovost a dosažitelnost
nařízená za podmínek stanovených
v § 16 cit. vyhlášky není totožná
s nařízenou pohotovostí zdravotnickou službou
odměňovanou podle § 51 cit. vyhlášky.
Pokud je lékaři - policistovi FPS nebo střednímu
zdravotnickému pracovníku - policistovi FPS nařízena
služební pohotovost nebo dosažitelnost při
zajišťování bezpečnostních
opatření, je jim poskytována odměna
podle § 17 odst. 1 a 2 cit. vyhlášky; odstavec
3 téhož paragrafu proto stanoví, že odměna
podle odst. 1 a 2 se neposkytuje zdravotnickým pracovníkům
při zabezpečování pohotovostních
zdravotnických služeb nebo zdravotnické dosažitelnosti.
Pokud lékař - policista FPS, popř. jiný
zdravotnický pracovník - policista FPS koná
nařízenou pohotovostní zdravotnickou službu
nad stanovenou základní dobu služby v týdnu,
popř. je mu nařízena zdravotnická
dosažitelnost konaná nad základní dobu
služby v týdnu mimo zdravotnické zařízení,
je odměňován podle § 51 cit. vyhlášky.
Přitom výše odměny za službu konanou
k zabezpečení pohotovostních zdravotnických
služeb je stanovena v souladu s výnosem ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí
ČR ze dne 20. 4. 1990 čj.: EP -600 - 19. 4. 1990
o odměňování zdravotnických
pracovníků, v částkách určených
ministerstvem zdravotnictví ČR.
Z výše uvedeného je zřejmé, že
"disproporce" v odměňování
policistů a lékařů, namítané
poslancem ČNR, vyplývají z účelového
vytržení jednotlivých ustanovení textu
vyhlášky č. 568/1991 Sb. a jejich vzájemného
porovnání bez kontextu celé vyhlášky.
Pro úplnost se dodává, že vyhláška
č. 568/1991 Sb. před schválením prošla
legislativním procesem stanoveným Legislativními
pravidly vlády ČSFR, včetně připomínkového
řízení na úrovni ústředních
orgánů republik.