Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 69 zákona ČNR č. 35/1969 Sb., o
jednacím rádu ČNR, poslancům České
národní rady následující písemnou
interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy na předsedu
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky Mariána Čalfu, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane předsedo vlády, jak
je všeobecně známo, současná
situace státní organizace ČSD, zejména
ekonomická je velice kritická. Je však zcela
zřejmé, že některé kroky, které
jsou v současné době prováděny
v žádném případě nemohou
danou situaci řešit. Zdá se, že stav jaký
nastal v železničním opravárenství
je věrným obrazem situace celé ČSD,
včetně způsobu jeho řešení.
Konkrétně:
Jednotlivá oblastní ředitelství ČSD
(Praha, Olomouc, Plzeň, Bratislava) uzavřela se
všemi ŽOS tedy také se ŽOS Šumperk,
smlouvy na přístavby vozidel na 1. a 2. čtvrtletí
1992. Zde je nutno uvést, že se jedná z hlediska
technického stavu a provozních potřeb o požadavky
naprosto minimální, které není možno
dále snížit.
Tyto požadované počty oprav sice nezajišťovali
plně kapacity v ŽOS Šumperk, ale na druhou stranu
nevyžadovaly zásadní snížení
stavu pracovníků. Bylo uvažováno pouze
se snížením cca 30ti pracovníků
předčasným odchodem do starobního
důchodu. V 6. a 7. týdnu letošního roku
bylo však do ŽOS Šumperk dálnopisně
sděleno, že všechny 4 Oblastní ředitelství
z finančních důvodů okamžitě
přerušují přístavbu všech
vozidel do opravy a jednostranně ruší již
uzavřené smlouvy na 1. a 2. čtvrtletí
1992.
Je naprosto zřejmé, že toto rozhodnutí,
jakkoliv je ekonomicky zdůvodňováno, nelze
považovat za rozumné, které by cokoliv řešilo.
ŽOS Šumperk totiž provádí monopolně
opravy všech motorových osobních vozů
pro celé ČSD a také elektrických motorových
jednotek pro osobní přepravu. Těchto typů
žel. motorových kolejových vozidel se pokles
přepravních výkonů netýká
a je naprosto zřejmé, že jakékoliv přerušení
kontinuity údržby a oprav se s daleko větší
intenzitou projeví v další budoucnosti. Nicméně
důsledkem tohoto kroku je fakt, že ŽOS Šumperk
má práci pro současné zaměstnance
pouze do prvních dnů března letošního
roku. Po té musejí následovat kroky, jejichž
realizaci si lze velice těžko představit:
- dočasné nebo trvalé zastavení provozu
- propouštění řádově stovek
zaměstnanců z pracovního poměru ze
současného stavu
1 400, případně jiná ať dočasná
nebo trvalá opatření, všechno však
se závažným dopadem do sociální
oblasti Šumperka.
Dají se pochopit a realizovat jakákoliv nepopulární
opatření, musí však převládat
pocit, že bylo uděláno maximum proto, aby k
současnému stavu nedošlo a tento pocit tu v
žádném případě není.
Současná vyhrocená situace je výsledkem
nejen ekonomického stavu, ale také neschopnosti
řídící sféry ČSD, seriozně
a zodpovědně řešit nazrálé
problémy. Je to důkaz naprosté krize ekonomického
řízení ČSD se všemi jeho ekonomickými,
sociálními a morálními důsledky.
V současné situaci je nutno okamžitě
zodpovědět a řešit tyto otázky:
- Je ČSD v současně době schopno vzniklou
situaci řešit?
- Má proto dostatek ekonomických a personálních
a organizačních předpokladů?
- Je ještě vůbec snaha řešit problémy
železničního opravárenství jinak
než prostě tím, že se ekonomicky zruinované
podniky ŽOS odkopnou od ČSD s představou, že
po privatizaci všemocná ruka trhu všechno, mávnutím
kouzelného proutku vyřeší.
- Jaké jsou představy o dalším fungování
ŽOS po zastavení veškeré přístavby
do oprav? Nyní není co dělat, ale za pár
týdnů zase nebude mít kdo všechna provozuneschopná
vozidla opravovat!!
- Kdo bude platit ty tisíce opravářů
v ŽOS, kteří nyní nemají co dělat
a musejí doslova houpat nohama jen proto, že problémy
nikdo neřeší jako ucelený systém,
ale řeší se podle zásady "od zdi
ke zdi".
Na všechny tyto zásadní otázky je třeba
odpovědět nejen v zájmu ŽOS Šumperk,
a tím celé, postižené oblasti, ale také
v zájmu celého železničního opravárenství
a ČSD jako celku.
18. 2. 1992 |