ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

598 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Ladislava Krčmy

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci lesního hospodářství České republiky

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy dopisem ze dne 24. 3. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslance Ladislava Krčmy, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 31. března 1992

Dagmar Burešová v.r.

Příloha: 2 listy

Vážený pane poslanče,

premiérem české vlády panem Petrem Pithartem jsem byl pověřen odpovědět na Vaši interpelaci ve věci reformy v lesním hospodářství.

Lesy i přes svůj mnohde nedobrý stav jsou stále jednou ze základních a stabilizujících složek životního prostředí a ministerstvo životního prostředí proto od počátku prací na reformě lesního hospodářství sleduje především to, aby touto reformou nebylo nepříznivě ovlivněno plnění funkcí lesů. Proto také při ministerstvem zemědělství navrhované transformaci lesních závodů na lesní akciové společnosti nemohlo souhlasit s pronájmem lesů ve vlastnictví státu těmto společnostem a požadovalo, aby lesy České republiky přímo odpovídaly za hospodaření ve státních lesích. Z toho pak vyplynul požadavek, aby odborný lesní hospodář i pracovníci ochranné služby byli zaměstnanci Lesů ČR a jim svěřené okrsky byly nejenom odborně, ale i fyzicky zvládnutelné, přičemž by si Lesy ČR ponechaly část výrobních kapacit ke zvládnutí mimořádných situací a zajištění určitého stupně nezávislosti na podnikatelských subjektech. Tyto principy byly ministerstvem zemědělství v podstatě akceptovány a postupně do návrhu reformy zapracovány.

Nicméně je od samého počátku vůči navrhované reformě značný odpor jak laické veřejnosti, tak i odborných kruhů. Důvod je v obou případech stejný - obava, aby v lesním hospodářství opět nepřevládly ekonomické zájmy. Nedůvěru budí i postup při jejím uplatňování, nedostatečná informovanost venkovního provozu, časté změny v koncepci i trpké zkušenosti z reformy v padesátých letech. Proto se také MŽP ČR připojilo k výboru pro životní prostředí ČNR a spolu s ním zadalo zahraničním institutům expertízu, která vyzněla v obou případech spíše negativně. Návrh reformy však prošel v hospodářské radě vlády i České národní radě.

Vážený pane poslanče, sdílím váš názor, že situaci zásadně změnila novela zákona č. 229/1991 Sb. o půdě, vyhlášená pod č. 93/1992 Sb., která podstatně rozšiřuje restituční nároky. Připočteme-li k tomu návrh zákona o navrácení majetku církvím, který po úpravách bude zřejmě schválen, a snahu o navrácení lesních majetků dalším právnickým osobám (lesní družstva ap.), lze předpokládat, že výměra lesů ve vlastnictví státu v nejbližší době podstatně poklesne. Každý krok reformy lesního hospodářství je proto nutné porovnávat s dnešní situací, neboť koncepce této reformy byla vytvořena na základě zcela jiných výchozích podmínek.

V Praze dne 24. 3. 1992
Ivan Dejmal v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP