ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

598 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Ladislava Krčmy

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci lesního hospodářství České republiky

Ministr zemědělství České republiky Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy dopisem ze dne 16. 3. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci poslance Ladislava Krčmy, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 23. března 1992

Dagmar Burešová v.r.

Příloha: 6 listů

Vážený pane poslanče,

Vaše interpelace svědčí o zájmu na dobrém skloubení ekonomické reformy a obhospodařování lesů v užším, tj. lesnickém slova smyslu. Mohu Vás ujistit, že stejný zájem má i MZe ČR, které řídím. Ke škodě věci však vyrůstá Vaše hodnocení připravovaných a probíhajících změn v lesním hospodářství ČR z neúplných i zkreslených informací a do jisté míry i z předsudků.

Dovolím si nejprve zdůraznit, že koncepce ekonomické reformy lesního hospodářství, vypracovaná MZe ČR, zcela jednoznačně usiluje o odstranění dvou státních monopolů:

- monopolu na vlastnictví a využívání lesů, založeného na dosud platném článku č. 10 Ústavy,

- monopolu na provádění činností v lese. Tento monopol se uskutečňuje prostřednictvím státních lesních podniků, které provádějí výkony, jimiž se realizuje péče o les i jeho využívání.

Rušení prvního monopolu je zajištěno restitucí původních vlastnických práv k lesům. V důsledku již vydaných zákonů a po očekávané obnově církevního vlastnictví bude podíl státu menší než 50% a v tom podíl "Lesů České republiky" menší než 40%, protože lesy národních parků mají být spravovány samostatnými právnickými osobami, obdobně jako jsou již nyní spravovány lesy vojenské, škol, výzkumných ústavů a podobně. Je však třeba připomenout, že monopol státního vlastnictví a využívání byl (a dosud je) doprovázen státním monopolem na činnosti v lesích. Tento druhý monopol se uskutečňuje prostřednictvím státních lesních podniků, které provádějí výkony, jimiž se realizuje využívání lesa i péče o les. Má-li stát jisté důvody k tomu, aby si zachoval postavení dominantního nebo téměř dominantního vlastníka lesů, pak účelnost nebo dokonce nezbytnost zachování monopolu na "dodávku" prací a služeb pro tyto lesy tím dána není.

Statut "Lesů ČR", který zakotvuje záměr zajišťovat činnosti v lesích prostřednictvím podnikatelských subjektů, má tedy výrazně demonopolizační charakter, protože ruší i druhý monopol státu, tj. monopol na provádění činností v lesích. Tvrzení o "monopolní struktuře státních lesů" je ve světle uvedených skutečností neudržitelné.

Následující část mé odpovědi bude reakcí na formulace, vztahující se k podmínkám činnosti podnikatelských subjektů v lesích. Tyto formulace překvapují absencí jakékoliv zmínky o přístupu nestátních (soukromých) vlastníků k činnostem v lesích, ačkoliv jim bude náležet více lesů než "Lesům ČR". Na druhé straně z formulací vyplývá zcela zkreslená představa o právech a povinnostech podnikatelských subjektů (zejména lesních akciových společností) vůči "Lesům ČR". Podnikatelské subjekty nezískávají v "Lesích ČR" ani práva ani povinnosti vlastníka lesů. Předmětem jejich podnikání není les, ale činnosti v lese a zužitkování produktů lesa a samozřejmě jím budou i činnosti realizované v lesích jiných vlastníků a činnosti s lesem nesouvisející.

Z toho vyplývá, že finanční zdroje potřebné pro obhospodařování "nevýnosových" lesních hospodářských celků musí (a bude) zabezpečovat vlastník lesů (tedy Lesy ČR), nikoliv "firmy", které činnosti a služby s obhospodařováním spojené provádějí.

V této souvislosti si dovolím doplněk k formulaci, že "hospodaření v lesích Šumavy bude zajišťovat stát, ale v podstatně horších podmínkách než lesní a. s."

Hospodaření v lesích Šumavského národního párku (i ostatních národních parků) mají perspektivně zajišťovat jiné právnické osoby než "Lesy ČR". Ony samy rozhodnou o proporcích, v jakých budou příslušné výkony realizovány "dodavatelsky" nebo ve vlastní režii. Zachování dosavadních státních lesních závodů v těchto oblastech a jejich pozdější delimitace k novým správním subjektům je výsledkem dohody mezi MZe ČR a MŽP ČR, nikoliv "paradoxem".

A nakonec k Vámi uváděným závěrům a návrhům. Není pravda, že lesnická odborná veřejnost nebyla ve své většině nikdy přesvědčena o správnosti reformní koncepce MZe.

Naopak lze konstatovat, že koncepce reformy v lesním hospodářství je přijímána lesnickou veřejností, kritická stanoviska jsou vznášena pouze pracovníky podniku Jihomoravských státních lesů. Lesnická veřejnost je připravena nést zvýšenou samostatnost a zodpovědnost za lesní provoz, ale má obavy z vnějších zásahů do koncepce, které tyto atributy ohrožují.

Dále bych chtěl seznámit pana poslance se stanoviskem MZe ČR k zahraničním expertízám na koncepci ekonomické reformy v lesním hospodářství ČR, které vypracovali universitní profesoři z Universität für Bodenkultur Wien pánové Dr. W. Sagl a Dr. P. Glück a samostatně profesor Dr. K. R. Volz z Ludwig-Maxmilians-Universität München.

K posudku prof. Sagla a Glücka:

Expertíza se omezuje pouze na teoretickou analýzu možných variant organizace LČR. Ke konkrétním ustanovením Statutu, základnímu organizačnímu schematu a k funkcím LČR zaujímá stanovisko jen v několika málo případech. To svědčí o úctyhodné vědecké korektnosti expertů, protože dodané podklady se organizační struktuře LČR věnují jen velmi rámcově a navíc byly pro špatnou kvalitu překladu téměř nesrozumitelné.

Expertíza se nevyjadřuje k privatizačnímu a transformačnímu procesu, experti nebyli seznámeni s právními normami, které privatizaci řídí, např. se zákonem 92/91 Sb., jak se v diskusi vyslovili. Názory expertů na budoucí organizační strukturu LČR nevyústily v žádný doporučený model. Zpracované modely (celkem 7) mají sloužit jako východisko k diskusi.

Z hlediska zpracovatelů koncepce MZe ČR je významné, že dvě z těchto variant jsou velmi blízké principům ekonomické reformy lesního hospodářství. Statut právnické osoby Lesy České republiky je zcela konformní s modelem druhým, tzv. redukovaným modelem Rakouských státních lesů, jehož bodové hodnocení je nejvyšší (vyjma autonomní model). Vývoj připomínek a pozměňovacích návrhů k první verzi koncepce, blízké autonomnímu modelu (model č. 7), potvrzuje pravdivost názorů expertů, že jde sice o model velmi výkonný a životaschopný, ale politicky a společensky za jistých okolností obtížně průchodný. Úloha vlastních kapacit a konkurence mezi podnikatelskými subjekty nabízejícími služby a práce pro státní lesy, kterou experti považují oprávněně za podmínku působení tržního prostředí, je v privatizační koncepci a ve Statutu respektována. Konkrétně byla zakotvena do Zásad hospodaření LČR.

Již z těchto důvodů není v expertíze nic, co by opravňovalo k vývodům, že by privatizace státních lesních podniků měla být odložena.

K posudku p. prof. Volze:

Expertíza se zjevně neopírá o v zadání uvedenou koncepci. Je nepravidelně deformována nekvalitním překladem a zřejmě i neznámým zdrojem dezinformací. Jen tím si lze vysvětlit skutečnost, že podstatná část vyjádření polemizuje s údajnými záměry privatizovat resp. pronajímat státní lesní půdu a lesní porosty, k čemuž nelze nalézt v koncepci žádné opodstatnění.

Obdobně jako předcházející expertíza nemá konkrétní připomínky a návrhy k vlastnímu transformačnímu procesu a vyjadřuje se pouze rámcově k organizační struktuře LČR. Nebere na vědomí, že tato struktura není objektem privatizace a je řešena v materiálech, které expert neměl k dispozici.

Z hlediska koncepce je podstatné, že jeho doporučení, která jsou obsažena zejména v bodech 11, 12, 14 a 15 se s ní téměř zcela shodují, a předcházející body z koncepce vůbec nevycházejí. Přístup experta k oblastním lesním správám (viz bod 13) je centralistický, zatímco Koncepce vychází z pojetí blízkého rakouským poměrům, které lépe odpovídají naší současné politické a hospodářské situaci.

Z uvedených důvodů nemůže být expertíza interpretována jako kvalifikovaná.

Imperativní formulace, jimiž se podstatně liší od expertízy rakouské, na tomto konstatování nemohou nic změnit.

Závěrem k oběma expertízám připomínáme rizika, vyplývající z nedostatečné znalosti současných politických, hospodářských, sociálních a vlastnických poměrů v ČR. Pro dokumentaci uvedeme názory p. prof. Glücka, vyžadující jednoznačné uplatnění maximálního zisku jako cílového kriteria LČR, nebo jeho odmítavý postoj k lesním hospodářským plánům. Do stejné kategorie patří i zkreslené představy p. prof. Volze o hospodářské zodpovědnosti za zalesňování imisních ploch a další.

Diskuse k ekonomické reformě v lesním hospodářství probíhaly na mnoha úrovních a nebyly to diskuse jednoduché. Poslední jednání na toto téma proběhlo v ČNR dne 21. února 1992, kde bylo přijato usnesení, v němž ČNR žádá vládu:

- o vytvoření pracovní komise, která zabezpečí zapracování osvědčených zkušeností našich lesníků a zahraničních expertů do koncepce lesnické politiky ČR

- o urychlenou přípravu zákona o lesích tak, aby mohl být projednán v ČNR do konce tohoto volebního období.

ČNR přijala toto usnesení téměř jednomyslně, bez rozpravy, bezprostředně po vystoupení ministra zemědělství ČR MVDr. Kubáta, který s oběma návrhy souhlasil. Překvapivé rychlé a bezkonfliktní přijetí usnesení by nepochybně nebylo možné u původního návrhu, který m. j. doporučoval privatizovat pouze podniky a závody nelesní výroby.

Podnětem ke změně byla intenzívní opakovaná jednání v komisi pro zemědělství a lesnictví ČNR i se skupinami poslanců. Jednání byla zakončena ve čtvrtek 20. února dohodou, kterou podepsali zástupci MZe ČR, zástupci výboru ČNR pro ochranu životního prostředí a další poslanci.

Zápis konstatuje, že byly odstraněny nejasnosti související se strukturou a činností Lesů České republiky, a přijat závěr, že současný stav ekonomické reformy v lesním hospodářství není v rozporu s usnesením ČNR ze dne 11.10. 1991, takže obě strany považují tuto dohodu za závěr jednání o privatizaci státních lesních podniků.

Zápis končí prohlášením, že dohoda je východiskem pro konstruktivní spolupráci v dalším období. Hlavní náplň této spolupráce je obsažena v obou na začátku uvedených bodech usnesení ČNR.

Vážený pane poslance, byl bych velmi rád, kdyby moje odpověď na Vaši interpelaci pomohla k odstranění zkreslených informací, které částečně ovlivňují Vaše hodnocení probíhajících změn v lesním hospodářství ČR a zároveň bych Vás chtěl ujistit, že zájem na co nejúčelnějším spojení ekonomické reformy s obhospodařováním lesů a tím i jejich zachování pro další generace je jistě naším společným zájmem.

V Praze dne 16. 3. 1992
Bohumil Kubát v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP