Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
poslance ČNR Ladislava Krčmy dopisem ze dne 16.
3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Ladislava Krčmy, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 6 listů
Vážený pane poslanče,
Vaše interpelace svědčí o zájmu
na dobrém skloubení ekonomické reformy a
obhospodařování lesů v užším,
tj. lesnickém slova smyslu. Mohu Vás ujistit, že
stejný zájem má i MZe ČR, které
řídím. Ke škodě věci však
vyrůstá Vaše hodnocení připravovaných
a probíhajících změn v lesním
hospodářství ČR z neúplných
i zkreslených informací a do jisté míry
i z předsudků.
Dovolím si nejprve zdůraznit, že koncepce ekonomické
reformy lesního hospodářství, vypracovaná
MZe ČR, zcela jednoznačně usiluje o odstranění
dvou státních monopolů:
- monopolu na vlastnictví a využívání
lesů, založeného na dosud platném článku
č. 10 Ústavy,
- monopolu na provádění činností
v lese. Tento monopol se uskutečňuje prostřednictvím
státních lesních podniků, které
provádějí výkony, jimiž se realizuje
péče o les i jeho využívání.
Rušení prvního monopolu je zajištěno
restitucí původních vlastnických práv
k lesům. V důsledku již vydaných zákonů
a po očekávané obnově církevního
vlastnictví bude podíl státu menší
než 50% a v tom podíl "Lesů České
republiky" menší než 40%, protože lesy
národních parků mají být spravovány
samostatnými právnickými osobami, obdobně
jako jsou již nyní spravovány lesy vojenské,
škol, výzkumných ústavů a podobně.
Je však třeba připomenout, že monopol
státního vlastnictví a využívání
byl (a dosud je) doprovázen státním monopolem
na činnosti v lesích. Tento druhý monopol
se uskutečňuje prostřednictvím státních
lesních podniků, které provádějí
výkony, jimiž se realizuje využívání
lesa i péče o les. Má-li stát jisté
důvody k tomu, aby si zachoval postavení dominantního
nebo téměř dominantního vlastníka
lesů, pak účelnost nebo dokonce nezbytnost
zachování monopolu na "dodávku"
prací a služeb pro tyto lesy tím dána
není.
Statut "Lesů ČR", který zakotvuje
záměr zajišťovat činnosti v lesích
prostřednictvím podnikatelských subjektů,
má tedy výrazně demonopolizační
charakter, protože ruší i druhý monopol
státu, tj. monopol na provádění
činností v lesích. Tvrzení o "monopolní
struktuře státních lesů" je ve
světle uvedených skutečností neudržitelné.
Následující část mé
odpovědi bude reakcí na formulace, vztahující
se k podmínkám činnosti podnikatelských
subjektů v lesích. Tyto formulace překvapují
absencí jakékoliv zmínky o přístupu
nestátních (soukromých) vlastníků
k činnostem v lesích, ačkoliv jim bude náležet
více lesů než "Lesům ČR".
Na druhé straně z formulací vyplývá
zcela zkreslená představa o právech a povinnostech
podnikatelských subjektů (zejména lesních
akciových společností) vůči
"Lesům ČR". Podnikatelské subjekty
nezískávají v "Lesích ČR"
ani práva ani povinnosti vlastníka lesů.
Předmětem jejich podnikání není
les, ale činnosti v lese a zužitkování
produktů lesa a samozřejmě jím budou
i činnosti realizované v lesích jiných
vlastníků a činnosti s lesem nesouvisející.
Z toho vyplývá, že finanční zdroje
potřebné pro obhospodařování
"nevýnosových" lesních hospodářských
celků musí (a bude) zabezpečovat vlastník
lesů (tedy Lesy ČR), nikoliv "firmy",
které činnosti a služby s obhospodařováním
spojené provádějí.
V této souvislosti si dovolím doplněk k formulaci,
že "hospodaření v lesích Šumavy
bude zajišťovat stát, ale v podstatně
horších podmínkách než lesní
a. s."
Hospodaření v lesích Šumavského
národního párku (i ostatních národních
parků) mají perspektivně zajišťovat
jiné právnické osoby než "Lesy
ČR". Ony samy rozhodnou o proporcích, v jakých
budou příslušné výkony realizovány
"dodavatelsky" nebo ve vlastní režii. Zachování
dosavadních státních lesních závodů
v těchto oblastech a jejich pozdější
delimitace k novým správním subjektům
je výsledkem dohody mezi MZe ČR a MŽP ČR,
nikoliv "paradoxem".
A nakonec k Vámi uváděným závěrům
a návrhům. Není pravda, že lesnická
odborná veřejnost nebyla ve své většině
nikdy přesvědčena o správnosti reformní
koncepce MZe.
Naopak lze konstatovat, že koncepce reformy v lesním
hospodářství je přijímána
lesnickou veřejností, kritická stanoviska
jsou vznášena pouze pracovníky podniku Jihomoravských
státních lesů. Lesnická veřejnost
je připravena nést zvýšenou samostatnost
a zodpovědnost za lesní provoz, ale má obavy
z vnějších zásahů do koncepce,
které tyto atributy ohrožují.
Dále bych chtěl seznámit pana poslance se
stanoviskem MZe ČR k zahraničním expertízám
na koncepci ekonomické reformy v lesním hospodářství
ČR, které vypracovali universitní profesoři
z Universität für Bodenkultur Wien pánové
Dr. W. Sagl a Dr. P. Glück a samostatně profesor Dr.
K. R. Volz z Ludwig-Maxmilians-Universität München.
K posudku prof. Sagla a Glücka:
Expertíza se omezuje pouze na teoretickou analýzu
možných variant organizace LČR. Ke konkrétním
ustanovením Statutu, základnímu organizačnímu
schematu a k funkcím LČR zaujímá stanovisko
jen v několika málo případech. To
svědčí o úctyhodné vědecké
korektnosti expertů, protože dodané podklady
se organizační struktuře LČR věnují
jen velmi rámcově a navíc byly pro špatnou
kvalitu překladu téměř nesrozumitelné.
Expertíza se nevyjadřuje k privatizačnímu
a transformačnímu procesu, experti nebyli seznámeni
s právními normami, které privatizaci řídí,
např. se zákonem 92/91 Sb., jak se v diskusi vyslovili.
Názory expertů na budoucí organizační
strukturu LČR nevyústily v žádný
doporučený model. Zpracované modely (celkem
7) mají sloužit jako východisko k diskusi.
Z hlediska zpracovatelů koncepce MZe ČR je významné,
že dvě z těchto variant jsou velmi blízké
principům ekonomické reformy lesního hospodářství.
Statut právnické osoby Lesy České
republiky je zcela konformní s modelem druhým, tzv.
redukovaným modelem Rakouských státních
lesů, jehož bodové hodnocení je nejvyšší
(vyjma autonomní model). Vývoj připomínek
a pozměňovacích návrhů k první
verzi koncepce, blízké autonomnímu modelu
(model č. 7), potvrzuje pravdivost názorů
expertů, že jde sice o model velmi výkonný
a životaschopný, ale politicky a společensky
za jistých okolností obtížně
průchodný. Úloha vlastních kapacit
a konkurence mezi podnikatelskými subjekty nabízejícími
služby a práce pro státní lesy, kterou
experti považují oprávněně za
podmínku působení tržního prostředí,
je v privatizační koncepci a ve Statutu respektována.
Konkrétně byla zakotvena do Zásad hospodaření
LČR.
Již z těchto důvodů není v expertíze
nic, co by opravňovalo k vývodům, že
by privatizace státních lesních podniků
měla být odložena.
K posudku p. prof. Volze:
Expertíza se zjevně neopírá o v zadání
uvedenou koncepci. Je nepravidelně deformována nekvalitním
překladem a zřejmě i neznámým
zdrojem dezinformací. Jen tím si lze vysvětlit
skutečnost, že podstatná část
vyjádření polemizuje s údajnými
záměry privatizovat resp. pronajímat státní
lesní půdu a lesní porosty, k čemuž
nelze nalézt v koncepci žádné opodstatnění.
Obdobně jako předcházející
expertíza nemá konkrétní připomínky
a návrhy k vlastnímu transformačnímu
procesu a vyjadřuje se pouze rámcově k organizační
struktuře LČR. Nebere na vědomí, že
tato struktura není objektem privatizace a je řešena
v materiálech, které expert neměl k dispozici.
Z hlediska koncepce je podstatné, že jeho doporučení,
která jsou obsažena zejména v bodech 11, 12,
14 a 15 se s ní téměř zcela shodují,
a předcházející body z koncepce vůbec
nevycházejí. Přístup experta k oblastním
lesním správám (viz bod 13) je centralistický,
zatímco Koncepce vychází z pojetí
blízkého rakouským poměrům,
které lépe odpovídají naší
současné politické a hospodářské
situaci.
Z uvedených důvodů nemůže být
expertíza interpretována jako kvalifikovaná.
Imperativní formulace, jimiž se podstatně liší
od expertízy rakouské, na tomto konstatování
nemohou nic změnit.
Závěrem k oběma expertízám
připomínáme rizika, vyplývající
z nedostatečné znalosti současných
politických, hospodářských, sociálních
a vlastnických poměrů v ČR. Pro dokumentaci
uvedeme názory p. prof. Glücka, vyžadující
jednoznačné uplatnění maximálního
zisku jako cílového kriteria LČR, nebo jeho
odmítavý postoj k lesním hospodářským
plánům. Do stejné kategorie patří
i zkreslené představy p. prof. Volze o hospodářské
zodpovědnosti za zalesňování imisních
ploch a další.
Diskuse k ekonomické reformě v lesním hospodářství
probíhaly na mnoha úrovních a nebyly to diskuse
jednoduché. Poslední jednání na toto
téma proběhlo v ČNR dne 21. února
1992, kde bylo přijato usnesení, v němž
ČNR žádá vládu:
- o vytvoření pracovní komise, která
zabezpečí zapracování osvědčených
zkušeností našich lesníků a zahraničních
expertů do koncepce lesnické politiky ČR
- o urychlenou přípravu zákona o lesích
tak, aby mohl být projednán v ČNR do konce
tohoto volebního období.
ČNR přijala toto usnesení téměř
jednomyslně, bez rozpravy, bezprostředně
po vystoupení ministra zemědělství
ČR MVDr. Kubáta, který s oběma návrhy
souhlasil. Překvapivé rychlé a bezkonfliktní
přijetí usnesení by nepochybně nebylo
možné u původního návrhu, který
m. j. doporučoval privatizovat pouze podniky a závody
nelesní výroby.
Podnětem ke změně byla intenzívní
opakovaná jednání v komisi pro zemědělství
a lesnictví ČNR i se skupinami poslanců.
Jednání byla zakončena ve čtvrtek
20. února dohodou, kterou podepsali zástupci MZe
ČR, zástupci výboru ČNR pro ochranu
životního prostředí a další
poslanci.
Zápis konstatuje, že byly odstraněny nejasnosti
související se strukturou a činností
Lesů České republiky, a přijat závěr,
že současný stav ekonomické reformy
v lesním hospodářství není
v rozporu s usnesením ČNR ze dne 11.10. 1991, takže
obě strany považují tuto dohodu za závěr
jednání o privatizaci státních lesních
podniků.
Zápis končí prohlášením,
že dohoda je východiskem pro konstruktivní
spolupráci v dalším období. Hlavní
náplň této spolupráce je obsažena
v obou na začátku uvedených bodech usnesení
ČNR.
Vážený pane poslance, byl bych velmi rád,
kdyby moje odpověď na Vaši interpelaci pomohla
k odstranění zkreslených informací,
které částečně ovlivňují
Vaše hodnocení probíhajících
změn v lesním hospodářství
ČR a zároveň bych Vás chtěl
ujistit, že zájem na co nejúčelnějším
spojení ekonomické reformy s obhospodařováním
lesů a tím i jejich zachování pro
další generace je jistě naším společným
zájmem.
V Praze dne 16. 3. 1992 |