Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta, která je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
V Praze dne 24. února 1992
Dagmar Burešová v.r.
Příloha: 4 listy
Vážený pane předsedo vlády,
lesní hospodářství České
republiky se ocitá na základní křižovatce
při časovém stresu, který je vyvolán
zařazením jeho podniků do 1. vlny kupónové
privatizace. V počátcích jsou restituce,
kde bude navráceno původním majitelům
asi 40% lesních porostů z celkové rozlohy
lesů ČR. Není nový zákon o
lesích, ten starý z roku 1977 je nyní funkční
jen omezeně. Chybí nový zákon o myslivosti,
která je nedílnou součástí
zemědělské a lesní výroby.
Ten, který nyní platí, je z roku 1962 a pro
současnou praxi téměř nepoužitelný.
Podniky Státních lesů byly zařazeny
do velké privatizace a prakticky téměř
všechny jejich lesní závody vypracovaly privatizační
projekty na akciové společnosti, ovšem bez
neprivatizovatelných lesních porostů, lesních
cest, hájenek a lesoven. Začala se budovat nová
monopolní struktura státních lesů,
pod názvem Lesy České republiky, státní
podnik se sídlem v Hradci Králové, který
má mít v celé ČR 26 oblastních
lesních správ, dělených dále
na menší celky, v zásadě totožnými
s nynějšími lesními závody. Organizační
struktura tohoto vznikajícího kolosu, který
by měl zabezpečit řádné obhospodařování
cca 1,6 mil. ha lesa toho není v navrženém
členění schopna. Lesní akciová
společnost jako podnikatelský subjekt má
vykonávat objednané lesnické práce
v souladu s potřebami lesa, které by měl
vyjadřovat Lesní hospodářský
plán stanovený na 10 let.
V lese se budou tedy nacházet dva právní
subjekty s rozdílnou zodpovědností. Lesní
akciová společnost nemá zodpovědnost
za stav lesa a její ekonomická životaschopnost
bude v drtivé většině závislá
na tržbách za prodané dříví,
za které má před vytěžením
zaplatit Lesům ČR stanovenou "nákupní
cenu nastojato", která bude stejná pro určité
období (minimálně 1 rok) a pro výměru
lesa o nynější rozloze lesního závodu.
Za to, aby a. s. těžila jen v souladu se zásadami
řádného lesnického hospodaření
budou ručit pracovníci lesů ČR. Tento
stav se vyvinul po dlouhotrvajících diskusích
na úrovni MZVž ČR, MŽP ČR. Původní
záměry hovořily o dlouhodobých (20-30ti
letých) pronájmech státního lesa Lesním
a. s. Současné hospodářské
smlouvy o provádění činností
v lesích mezi Lesy ČR a Lesními a. s. nehovoří
o pronájmu lesa a diskutuje se o délce na kterou
mají být uzavírány. Poslední
verze hovoří o krátkodobosti (1 rok).
Současná fáze reformy Státních
lesů ČR opět naplno poukázala na všechny
základní nedostatky, které byly předmětem
dlouhodobé kritiky od jejího vzniku. Velká
privatizace a lesní a. s. byly lesním závodům
stanoveny jako jediné řešení bez ohledu
na jejich výrobní a jiné podmínky.
Lesy celého severního pohraničí jsou
silně devastovány průmyslovými exhaláty,
u více závodů na celých plochách.
Trpí snížením výnosovosti následkem
nadměrných těžeb kvalitního dříví
před rokem 1989. Následkem neustále se opakujících
živelných kalamit byla mnohde zanedbána výchova
mladých porostů. V jeleních oblastech, ale
i mimo ně jsou lesní porosty výrazně
poškozovány touto zvěří, jejíž
stavy byly dříve neúnosné. Všemi
těmito vlivy výrazně narušené
smrkové hospodářství s sebou nese
zvýšený výskyt hmyzích škůdců,
hlavně kůrovců. Při tomto stavu bylo
rozhodnuto, že lesy se přesto stanou až na výjimky
předmětem podnikatelského zájmu akciových
společností. Výjimky tvoří
lesy na území národních parků
Krkonoše a Šumava.
Je trochu paradoxem, že hospodaření v poměrně
zachovalých a málo poškozených lesích
Šumavy bude zajišťovat stát, kdežto
v podstatně těžších podmínkách
co do stavu lesa, včetně obou moravských
pohoří Jeseníků a Beskyd budou ve
státním lese zajišťovat lesnické
obhospodařování lesní a. s. Specielně
stav lesa v Jeseníkách následkem působení
hlavně dálkových přenosů škodlivin
je totožný s Krkonošemi a prosperita a. s. hospodařících
v těchto lesích bude nemyslitelná, a když
ano, tak na úkor lesa. Lesní a. s. při svém
vzniku při nadstavu THP pracovníků a obaleny
balastem stávajícího systému výroby,
který nebude možno jednorázově přetvořit,
se zákonitě budou dívat na les jako na zdroj
svého přežití. Jestliže má
jeden státní lesní hospodář
ručit za stav lesa na nejnižší výměře
6 tis. ha, nemůžeme hovořit o funkčním
systému. V informaci k organizační struktuře
Lesů ČR z 13. 1. 1992 je uvedeno, že: Podmínkou
funkčností Lesů ČR a Lesních
akciových společností jsou korektní
vztahy mezi pracovníky obou subjektů". Další
systém dopracován není, ale je stanoveno
datum k 1. 4. 1992. Starší lesníci, kteří
pamatují násilné rozdělení
lesních činností počátkem 50.
let na pěstební a těžební podniky,
které se naprosto neosvědčilo a bylo po několika
letech zrušeno, říkají, že připravovaný
systém nynější je do určité
míry obdobný.
Lesnická odborná veřejnost nebyla ve své
většině nikdy přesvědčena
o správnosti a funkčnosti toho, co vytvořilo
několik vedoucích pracovníků odvětví
lesního hospodářství MZVž ČR.
Z větší části tam tvorba zásad
reformy LH zůstala na bedrech jednotlivců, nebo
doslova jednotlivce. Určitý přirozený
lesnický konservatismus, respekt k představeným
spolu s důvěrou, že to, co vytvoří
bude dobré, byl příčinou ne příliš
hlasitých oponentních připomínek v
roce 1991. Své sehrála i otázka objektivní
informovanosti.
Připomínky, a to podstatné byly od počátku
zřetelné z lesnických škol, hlavně
vysokých, výzkumných ústavů,
i z řad pracovníků odvětví
LH MZVž ČR.
Poslanci ČNR měli možnost být do problematiky
vpraveni na semináři pořádaném
Výborem pro ochranu životního prostředí
a urbanismus dne 6. 2. 1992 zde. Z odborně fundovaných
lesnických kruhů tu jednoznačně převážily
hlasy, které nedoporučují a nesouhlasí
se současnou koncepcí ekonomické reformy
v lesním hospodářství ČR. Na
fóru zde zazněl odborně doložený
konkrétní nesouhlas z řad vlastních
pracovníků odvětví LH MZVž ČR,
kteří přednesli rovněž návrh
nového organizačního uspořádání
Státních lesů ČR, který ovšem
není v souladu se zásadami velké privatizace.
Další seminář na stejné téma
proběhl rovněž zde 13. 2. 1992. V hlavních
bodech měl na programu přednesení závěrů
dvou expertiz ke koncepci ekonomické reformy lesního
hospodářství v ČR, které přednášeli
vedoucí realizačních skupin - autoři
Prof. Dr. Peter Blück Universiät für Bodenkultur,
Vídeň a Prof. Dr. K.-R. Volz Lehrstuhl für
Forstpolitik und Forstgeschichte, Ludwig-Maxmilians-Universität,
Mnichov. Oba závěry vyzněly v neprospěch
navrhované reformy a zvláště pak Prof.
Volz z Mnichova, jako bývalý vysoký řídící
pracovník Státních lesů SRN, který
pracoval dlouhá léta ve venkovním provozu
i v nižších funkcích, vystihl v podstatě
to negativní na koncepci, co je rozporováno i u
nás. Na příkladu řešení
obdobná problematiky ve státních lesích
bývalé NDR ukázal reálně směrem,
kterým by se měly Státní lesy ČR
ubírat. Doporučení byla jasná - neoddělovat
správu lesa od výkonu činností v něm,
zachovat jednu nedělitelnou odpovědnost a pravomoc
od nejnižší složky - od lesního.
Snížit počty THP bez výraznějších
sociálních dopadů - opět příklad
bývalé NDR. Při zachování 30
- 40% vlastních manuálních pracovníků
dát prostor ostatním pracovat jako soukromníci,
včetně rozšíření malé
privatizace. Odpovědnost za stav lesa a práci v
něm však v žádném případě
nedělit a forma akciových společností
v lese je považována za zcestnou.
Zvažme nyní, zda jsme schopni realizovat navrhovanou
ekonomickou reformu ve státních lesích ČR
a nezpůsobit tak další zhoršení
jejich stavu. Lesní porosty ČR mají hodnotu
několik set miliard korun. Reforma neřeší
organizačně ani legislativně odbornou správu
nestátních lesů, které se začínají
oddělovat, na což Prof. Volz rovněž poukázal.
Zde bychom se měli rovněž poučit ze
systému platného v SRN, který toto řeší
komplexně. Lesnictví SRN i Rakouska a naše,
se vyvíjelo celé historické období
v návaznosti. Není důvod, aby ČR při
podstatně horším stavu lesa se vydala nyní
při řešení lesnické problematiky
cestou, která by jej ohrozila ještě více.
V souladu s prohlášením mnoha lesnických
odborníků přítomných zde 13.
2. 1992 bude zřejmě nutné zastavit realizaci
stávající navrhované reformy v lesním
hospodářství a nezávislým týmem
odborníků vypracovat novou, která by nezahrnovala
lesní hospodářství České
republiky do velké privatizace. Využity by měly
být veškeré zkušenosti ze sousedních
vyspělých lesnických států.
Hlavně pak SRN, Rakouska. Ani v polském systému
obhospodařování Státních lesů
nevystupují žádné lesní akciové
společnosti. Neexperimentujme při řešení
nového systému lesního hospodářství
v České republice, když se máme kde
poučit. Neříkejme, že až čas
ukáže, jak se lesní akciové společnosti
osvědčil.
Les je živý organizmus, kde zralý strom roste
sto i více let. Nebojme se v tomto případě
odkladu několika měsíců. Musí
se vyplatit!
8. 2. 1992 |