ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

596

Návrh

Zákon

České národní rady

ze dne .....................

o Komoře středoškolských veterinárních pracovníků

§ 1

(1) Zřizuje se Komora středoškolských veterinárních pracovníků se sídlem v ............. (dále jen "Komora")

(2) Komora je samosprávnou stavovskou organizací sdružující absolventy středních odborných škol veterinárního oboru a absolventy pomaturitního studia veterinárního oboru zapsané v seznamu vedeném komorou (dále jen "středoškolští veterinární pracovníci").

(3) Komora je právnickou osobou.

§ 2

(1) Komora

a) dbá, aby členové vykonávali své povolání odborně v souladu s jeho etikou způsobem stanovenými zákony a řády Komory,

b) zaručuje odbornost svých členů a podává vyjádření k jejich způsobilosti pro výkon odborných veterinárních činností [§ 2 odst. 3 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči ve znění zákona č. 239/1991 Sb.],

c) prosazuje a hájí práva profesní, sociální a hospodářské zájmy svých členů,

d) chrání profesní čest svých členů,

e) spolupůsobí při zabezpečování dalšího vzdělávání středoškolských veterinárních pracovníků.

(2) Komora je oprávněna

a) vyjadřovat se k žádostem o povolení výkonu odborných veterinárních činností [§ 9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti na výkon povolání svých členů, který je v rozporu s odst. 1 písm a)],

b) vyjadřovat se k podmínkám požadovaným pro výkon odborných veterinárních činností,

c) účastnit se při tvorbě sazebníků veterinárních úkolů,

e) uplatňovat disciplinární pravomoc vůči svým členům v rozsahu stanoveném tímto zákonem,

f) vyžadovat od svých členů doklady spojené s výkonem odborných veterinárních činností,

g) vyjadřovat se k podmínkám a způsobu dalšího vzdělávání středoškolských veternárních pracovníků,

h) účastnit se provádění specializačních zkoušek [§ 16 odst. 1 vyhlášky č. 87/1987 Sb., kterou se upravují organizace a způsob specializační přípravy veterinárních lékařů a jiné formy dalšího vzdělávání veterinárních pracovníků],

i) vyjadřovat se k odborným problémům souvisejícím s poskytováním odborných veterinárních činností, výzkumem a školstvím souvisejícím s veterinární problematikou.

§ 3

(1) Každý středoškolský veterinární pracovník, který vykonává na území České republiky odborné veterinární činnosti, musí být členem Komory.

(2) Komora zapíše do jednoho měsíce od doručení žádosti do seznamu členů každého, kdo

a) řádně ukončil studium na středních odborných školách veterinárního oboru v České a Slovenské Federativní Republice nebo má rovnocenné vzdělání,

b) má plnou způsobilost k právním úkonům,

c) nebyl v průběhu předchozích pěti let vyloučen z Komory,

d) je československým státním občanem nebo má povolení pro práci v České republice.

(3) Uchazeč o členství v komoře, který nebyl Komorou zapsán do seznamu uchazečů, má právo domáhat se ochrany u soudu.

(4) Představenstvo vyškrtne ze seznamu členů Komory toho

a) kdo zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého,

b) kdo byl zbaven způsobilosti k právním úkonům, nebo komu byla způsobilost k právním úkonům omezena,

c) kdo byl pravoplatně odsouzen za trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem odborné veterinární činnosti,

d) kdo písemně požádal o ukončení členství v Komoře,

e) komu bylo čestnou radou uloženo disciplinární opatření podle § 12 odst. 1, písm. d).

§ 4

(1) Člen Komory je oprávněn

a) požádat Komoru o vyjádření k žádosti o povolení výkonu odborných veterinárních činností [§ 9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti na výkon povolání svých členů, který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],

b) volit a být volen do orgánů Komory,

c) využívat služby poskytované Komorou.

(2) Člen Komory je povinen

a) vykonávat své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným obecně závaznými právními předpisy,

b) dodržovat organizační, jednací, volební a disciplinární řád Komory,

c) vést průkaznou evidenci o výkonu odborné veterinární činnosti,

d) řádně platit stanovené příspěvky,

e) oznámit příslušným orgánům změny související s výkonem své odborné veterinární činnosti povolené podle zvláštních předpisů [§ 9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti na výkon povolání svých členů, který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],

f) vést předepsanou účetní evidenci,

g) uzavřít pojistnou smlouvu v rozsahu stanoveném Komorou.

§ 5

(1) Komora má tyto orgány

a) sněm,

b) představenstvo,

c) předsedu,

d) revizní komisi,

e) čestnou radu.

(2) Funkce v orgánech Komory jsou čestné; za jejich výkon je Komorou vyplácena náhrada za ztrátu času a náhrada hotových výdajů včetně nákladů na cestovné.

(3) Volební období volených orgánů Komory je dvouleté.

§ 6

(1) Nejvyšším orgánem Komory je sněm.

(2) Právo účastnit se jednání sněmu mají všichni členové.

(3) Sněm zejména

a) volí a odvolává představenstvo, revizní komisi a čestnou radu,

b) schvaluje organizační, jednací, volební a disciplinární řád, popřípadě další vnitřní předpisy Komory,

c) posuzuje činnost představenstva, revizní komise a čestné rady,

d) stanoví výši registračního poplatku a členských příspěvků a hospodaření s nimi,

e) schvaluje rozpočet a hospodaření Komory,

f) zřizuje sociální fond, popřípadě jiné fondy a schvaluje pravidla jejich tvorby a používání,

g) schvaluje výši náhrady za ztrátu času spojenou s výkonem funkcí v orgánech Komory.

(4) Sněm svolává představenstvo nejméně jedenkrát za dva roky. Mimo tuto dobu je představenstvo povinno svolat sněm vždy, požádá-li o to alespoň jedna pětina členů anebo revizní komise, a to ve lhůtě do dvou měsíců od doručení žádosti.

§ 7

(1) Představenstvo je řídícím a výkonným orgánem Komory.

(2) Představenstvo má sedm až patnáct členů.

(3) Představenstvo volí ze svých členů předsedu a může jej též odvolat.

(4) Představenstvo se schází dle potřeby nejméně však jedenkrát za šest měsíců.

(5) Představenstvo

a) vede seznam členů,

b) vyjadřuje se k žádostem členů o vydání povolení k výkonu odborných veterinárních činností [§ 9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti na výkon povolání svých členů, který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],

c) hospodaří s finančními prostředky Komory a spravuje její majetek,

d) připravuje a svolává sněm,

e) rozhoduje ve všech věcech pokud tento zákon nevyhradí rozhodování o nich jiným orgánům Komory.

§ 8

(1) Předseda zastupuje Komoru navenek.

(2) Předseda svolává a řídí jednání představenstva.

§ 9

(1) Revizní komise má tři až pět členů; ze svých členů volí předsedu, který řídí její činnost.

(2) Revizní komise

a) kontroluje činnost představenstva,

b) pozastavuje výkon rozhodnutí orgánů Komory, je-li v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, řády a ostatními předpisy Komory; pozastavené rozhodnutí předkládá sněmu Komory,

c) podává návrh na zahájení disciplinárního řízení.

§ 10

(1) Čestná rada má tři až pět členů, členství v čestné radě je neslučitelné s členstvím v jiném orgánu Komory.

(2) Čestná rada vykonává disciplinární pravomoc vůči všem členům.

§ 11

(1) Při závažném nebo opětovném porušení povinností stanovených tímto zákonem může čestná rada uložit disciplinární opatření

a) písemné napomenutí,

b) pokutu až do výše 10.000 Kčs,

c) podmíněné vyloučení,

d) vyloučení až na dobu pěti let.

(2) Opětovným porušením povinností se rozumí porušení povinností, jehož se člen dopustil v době do jednoho roku od předchozího porušení povinností, za něž mu bylo uloženo disciplinární opatření pravomocným rozhodnutím.

(3) Návrh na zahájení disciplinárního opatření může být podán do dvou měsíců ode dne, kdy se předseda revizní komise dozvěděl o porušení povinností, nejdéle však do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinností došlo.

(4) Rozhodnutí o uložení disciplinárního opatření musí být písemné a musí obsahovat výrok, odůvodnění a poučení o opravném prostředku.

(5) Proti rozhodnutí čestné rady o uložení disciplinárního opatření lze podat opravný prostředek do třiceti dnů ode dne doručení. O opravném prostředku rozhoduje soud [§ 244 a násl. občanského soudního řádu].

§ 12

Příjmy Komory tvoří členské příspěvky, dotace, dary, výnos pokut a jiné příjmy.

§ 13

Společnost veterinárních techniků zajistí svolání ustavující sněm Komory do tří měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona.

§ 14

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

V Praze dne 19. 2. 1992

J. Cabal v.r.K. Procházka v.r.
J. Růžička v.r.J. Kelnar v.r.
J. Kryčer v.r.V. Moskal v.r.


Důvodová zpráva

Obecná část

Dnem 1. 11. 1991 nabyla účinnost novela zákona ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky, t. j. zákon ČNR č. 437/1991 Sb. (úplné znění č. 457/1991 Sb.), která vyžaduje v § 9 odstavce 1 písmeno n) k vydání povolení k výkonu odborné veterinární činnosti dle zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči ve znění zákona č. 239/1991 Sb., i vyjádření příslušné stavovské organizace.

Těmito stavovskými organizacemi byly rozuměny jednak Komora veterinárních lékařů, která byla zřízena zákonem ČNR č. 381/1991 Sb., a dále se předpokládal vznik Komory veterinárních techniků. Komora veterinárních techniků by měla obdobné poslání jako Komora veterinárních lékařů, t. j. odpovídat za profesní úroveň středoškolsky vzdělaných veterinárních pracovníků, zabezpečovat jejich zájmy navenek, zejména vůči státním orgánům a ostatním právnickým a fyzickým osobám a podílet se na zabezpečování dalšího vzdělávání středoškolských veterinárních pracovníků včetně účasti zástupců Komory veterinárních techniků ve zkušebních komisích.

Současná právní situace je taková, že v okruhu veterinárních pracovníků vymezených § 25 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči ve znění zákona č. 239/1991 Sb., veterinární lékaři mají výhodnější právní postavení, protože všechny státní orgány jsou povinny respektovat oprávnění Komory veterinárních lékařů.

Společnost veterinárních techniků, která vznikla z iniciativy veterinárních techniků v září 1990 dle zákona o sdružování občanů nemůže - protože její statut není obecně závazným právním předpisem - zasahovat vůči orgánům státní správy a ostatním fyzickým a právnickým osobám takovým způsobem, aby účinně bránila zájmy středoškolsky vzdělaných veterinárních pracovníků.

Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů se ruší dnem nabytí účinnosti zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, t. j. 1. ledna 1992. Po tomto datu prakticky nemají středoškolští veterinární pracovníci možnost získávat nové oprávnění nebo změnu dosavadního oprávnění k výkonu svého povolání a dle § 9 odst. 1 písmeno n) zákona ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče v platném znění, neboť nemají příslušnou stavovskou organizaci.

Tento právní stav je v rozporu s Listinou základních práv a svobod uvozenou ústavním zákonem č. 23/1991 Sb., a to zejména čl. 1 případně ustanovením § 6 odst. 1 citovaného ústavního zákona.

Právní postavení veterinárních techniků není ve vztahu k postavení veterinárních lékařů plnoprávné, protože neexistuje právní předpis, který by zřídil Komoru veterinárních techniků, státním orgánům ukládal povinnost respektovat ji a této umožňoval hájit zájmy svých členů.

Závěrem je tedy nezbytné konstatovat, že zákon o Komoře středoškolských veterinárních pracovníků, který upraví žádoucím způsobem a ve stejném rozsahu jako zákon o Komoře veterinárních lékařů, její práva a povinnosti, je nezbytně nutný a jeho schválení vyžaduje jak Listina základních práv a svobod, tak i zákon č. 108/1987 Sb., ve znění zákona č. 437/91 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky, který vznik Komory středoškolských veterinárních pracovníků předpokládal.

Zvláštní část

K § 1:

Předložený návrh zákona obdobně jako v okolních ekonomicky vyspělých státech konstituuje Komoru jako nezávislou stavovskou organizaci středoškolsky vzdělaných veterinárních pracovníků provozujících odborné veterinární činnosti jako svobodné povolání zejména za účelem ochrany profesních, hospodářských a sociálních zájmů členů. Komora jako samostatný právní subjekt vystupuje v zájmu svých členů a jedná jejich jménem ve všemi orgány, organizacemi a institucemi.

K § 2:

Komora dbá o odbornost při provádění odborných veterinárních činností, hájí práva svých členů a jejich profesní čest. Vystupuje jako organizační prvek odborné veterinární činnosti zejména vyjadřováním se k udělování povolení pro soukromou veterinární činnost v zájmu vytváření zdravých komerčních vztahů a neustálého zvyšování kvality poskytovaných služeb. V tomto smyslu uplatňuje i vliv na střední odborné školství a další vzdělávání veterinárních pracovníků. Právo řešit konfliktní situace, které při poskytování veterinárních služeb nezbytně vzniknou, má důležitý preventivní charakter jako opatření proti možným vážným sporům.

K § 3:

Členství v komoře je navrhováno alternativně a to buď jako povinné členství pro všechny středoškolsky vzdělané veterinární pracovníky vykonávající odborné veterinární činnosti jako svobodné povolání (alt. 1) anebo jako členství dobrovolné (alt. 2). Členství v Komoře vzniká na základě písemné přihlášky, splňuje-li uchazeč základní odborné i občanské požadavky. Návrh zákona vymezuje taxativně i způsoby zániku členství.

K § 4:

Návrh vymezuje jak základní práva členů, t. j. zejména podílet se na činnosti Komory a využívat služeb poskytovaných Komorou, tak i jejich základní povinnosti, zvláště povinnosti zabezpečující odbornost poskytovaných veterinárních služeb.

K § 5 - 11:

Tato ustanovení upravují orgány Komory a jejich působnost. Vrcholným orgánem Komory je sněm. V jeho výlučné působnosti je rozhodování o organizaci, volbách do všech orgánů Komory včetně rozhodování o základních hospodářských otázkách. Sněm volí přímou volbou představenstvo, které je výkonným orgánem a jemuž přísluší rozhodovací pravomoc ve věcech, které nejsou svěřeny jiným orgánům Komory. Představenstvo volí ze svých členů předsedu, který zastupuje Komoru navenek. Kontrolní funkci zastává revizní komise. Čestná rada se zřizuje k řešení profesních sporů a řešení porušování etických pravidel a řádů Komory.

K § 13:

Komora spravuje a hospodaří se svým majetkem, jehož zdroji jsou členské příspěvky, dotace, dary, výnosy pokut a jiné příjmy.

K § 14:

V návrhu se upravuje mechanismus vzniku Komory.

Tento zákon nezakládá žádné nároky na státní rozpočet.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP