(1) Zřizuje se Komora středoškolských
veterinárních pracovníků se sídlem
v ............. (dále jen "Komora")
(2) Komora je samosprávnou stavovskou organizací
sdružující absolventy středních
odborných škol veterinárního oboru a
absolventy pomaturitního studia veterinárního
oboru zapsané v seznamu vedeném komorou (dále
jen "středoškolští veterinární
pracovníci").
(3) Komora je právnickou osobou.
(1) Komora
a) dbá, aby členové vykonávali své
povolání odborně v souladu s jeho etikou
způsobem stanovenými zákony a řády
Komory,
b) zaručuje odbornost svých členů
a podává vyjádření k jejich
způsobilosti pro výkon odborných veterinárních
činností [§ 2 odst. 3 zákona č.
87/1987 Sb., o veterinární péči ve
znění zákona č. 239/1991 Sb.],
c) prosazuje a hájí práva profesní,
sociální a hospodářské zájmy
svých členů,
d) chrání profesní čest svých
členů,
e) spolupůsobí při zabezpečování
dalšího vzdělávání středoškolských
veterinárních pracovníků.
(2) Komora je oprávněna
a) vyjadřovat se k žádostem o povolení
výkonu odborných veterinárních činností
[§ 9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987
Sb., o působnosti orgánů veterinární
péče České republiky ve znění
zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti
na výkon povolání svých členů,
který je v rozporu s odst. 1 písm a)],
b) vyjadřovat se k podmínkám požadovaným
pro výkon odborných veterinárních
činností,
c) účastnit se při tvorbě sazebníků
veterinárních úkolů,
e) uplatňovat disciplinární pravomoc vůči
svým členům v rozsahu stanoveném tímto
zákonem,
f) vyžadovat od svých členů doklady
spojené s výkonem odborných veterinárních
činností,
g) vyjadřovat se k podmínkám a způsobu
dalšího vzdělávání středoškolských
veternárních pracovníků,
h) účastnit se provádění specializačních
zkoušek [§ 16 odst. 1 vyhlášky č.
87/1987 Sb., kterou se upravují organizace a způsob
specializační přípravy veterinárních
lékařů a jiné formy dalšího
vzdělávání veterinárních
pracovníků],
i) vyjadřovat se k odborným problémům
souvisejícím s poskytováním odborných
veterinárních činností, výzkumem
a školstvím souvisejícím s veterinární
problematikou.
(1) Každý středoškolský veterinární
pracovník, který vykonává na území
České republiky odborné veterinární
činnosti, musí být členem Komory.
(2) Komora zapíše do jednoho měsíce
od doručení žádosti do seznamu členů
každého, kdo
a) řádně ukončil studium na středních
odborných školách veterinárního
oboru v České a Slovenské Federativní
Republice nebo má rovnocenné vzdělání,
b) má plnou způsobilost k právním
úkonům,
c) nebyl v průběhu předchozích pěti
let vyloučen z Komory,
d) je československým státním občanem
nebo má povolení pro práci v České
republice.
(3) Uchazeč o členství v komoře, který
nebyl Komorou zapsán do seznamu uchazečů,
má právo domáhat se ochrany u soudu.
(4) Představenstvo vyškrtne ze seznamu členů
Komory toho
a) kdo zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého,
b) kdo byl zbaven způsobilosti k právním
úkonům, nebo komu byla způsobilost k právním
úkonům omezena,
c) kdo byl pravoplatně odsouzen za trestný čin
spáchaný v souvislosti s výkonem odborné
veterinární činnosti,
d) kdo písemně požádal o ukončení
členství v Komoře,
e) komu bylo čestnou radou uloženo disciplinární
opatření podle § 12 odst. 1, písm. d).
(1) Člen Komory je oprávněn
a) požádat Komoru o vyjádření
k žádosti o povolení výkonu odborných
veterinárních činností [§
9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb.,
o působnosti orgánů veterinární
péče České republiky ve znění
zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti
na výkon povolání svých členů,
který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],
b) volit a být volen do orgánů Komory,
c) využívat služby poskytované Komorou.
(2) Člen Komory je povinen
a) vykonávat své povolání odborně,
v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným obecně
závaznými právními předpisy,
b) dodržovat organizační, jednací, volební
a disciplinární řád Komory,
c) vést průkaznou evidenci o výkonu odborné
veterinární činnosti,
d) řádně platit stanovené příspěvky,
e) oznámit příslušným orgánům
změny související s výkonem své
odborné veterinární činnosti povolené
podle zvláštních předpisů [§
9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb.,
o působnosti orgánů veterinární
péče České republiky ve znění
zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti
na výkon povolání svých členů,
který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],
f) vést předepsanou účetní
evidenci,
g) uzavřít pojistnou smlouvu v rozsahu stanoveném
Komorou.
(1) Komora má tyto orgány
a) sněm,
b) představenstvo,
c) předsedu,
d) revizní komisi,
e) čestnou radu.
(2) Funkce v orgánech Komory jsou čestné;
za jejich výkon je Komorou vyplácena náhrada
za ztrátu času a náhrada hotových
výdajů včetně nákladů
na cestovné.
(3) Volební období volených orgánů
Komory je dvouleté.
(1) Nejvyšším orgánem Komory je sněm.
(2) Právo účastnit se jednání
sněmu mají všichni členové.
(3) Sněm zejména
a) volí a odvolává představenstvo,
revizní komisi a čestnou radu,
b) schvaluje organizační, jednací, volební
a disciplinární řád, popřípadě
další vnitřní předpisy Komory,
c) posuzuje činnost představenstva, revizní
komise a čestné rady,
d) stanoví výši registračního
poplatku a členských příspěvků
a hospodaření s nimi,
e) schvaluje rozpočet a hospodaření Komory,
f) zřizuje sociální fond, popřípadě
jiné fondy a schvaluje pravidla jejich tvorby a používání,
g) schvaluje výši náhrady za ztrátu
času spojenou s výkonem funkcí v orgánech
Komory.
(4) Sněm svolává představenstvo nejméně
jedenkrát za dva roky. Mimo tuto dobu je představenstvo
povinno svolat sněm vždy, požádá-li
o to alespoň jedna pětina členů anebo
revizní komise, a to ve lhůtě do dvou měsíců
od doručení žádosti.
(1) Představenstvo je řídícím
a výkonným orgánem Komory.
(2) Představenstvo má sedm až patnáct
členů.
(3) Představenstvo volí ze svých členů
předsedu a může jej též odvolat.
(4) Představenstvo se schází dle potřeby
nejméně však jedenkrát za šest
měsíců.
(5) Představenstvo
a) vede seznam členů,
b) vyjadřuje se k žádostem členů
o vydání povolení k výkonu odborných
veterinárních činností [§
9 odst. 1 písm. n) zákona č. 108/1987 Sb.,
o působnosti orgánů veterinární
péče České republiky ve znění
zákona č. 437/1991 Sb. d) řešit stížnosti
na výkon povolání svých členů,
který je v rozporu s odst. 1 písm. a)],
c) hospodaří s finančními prostředky
Komory a spravuje její majetek,
d) připravuje a svolává sněm,
e) rozhoduje ve všech věcech pokud tento zákon
nevyhradí rozhodování o nich jiným
orgánům Komory.
(1) Předseda zastupuje Komoru navenek.
(2) Předseda svolává a řídí
jednání představenstva.
(1) Revizní komise má tři až pět
členů; ze svých členů volí
předsedu, který řídí její
činnost.
(2) Revizní komise
a) kontroluje činnost představenstva,
b) pozastavuje výkon rozhodnutí orgánů
Komory, je-li v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy, řády a ostatními
předpisy Komory; pozastavené rozhodnutí předkládá
sněmu Komory,
c) podává návrh na zahájení
disciplinárního řízení.
(1) Čestná rada má tři až pět
členů, členství v čestné
radě je neslučitelné s členstvím
v jiném orgánu Komory.
(2) Čestná rada vykonává disciplinární
pravomoc vůči všem členům.
(1) Při závažném nebo opětovném
porušení povinností stanovených tímto
zákonem může čestná rada uložit
disciplinární opatření
a) písemné napomenutí,
b) pokutu až do výše 10.000 Kčs,
c) podmíněné vyloučení,
d) vyloučení až na dobu pěti let.
(2) Opětovným porušením povinností
se rozumí porušení povinností, jehož
se člen dopustil v době do jednoho roku od předchozího
porušení povinností, za něž mu
bylo uloženo disciplinární opatření
pravomocným rozhodnutím.
(3) Návrh na zahájení disciplinárního
opatření může být podán
do dvou měsíců ode dne, kdy se předseda
revizní komise dozvěděl o porušení
povinností, nejdéle však do jednoho roku ode
dne, kdy k porušení povinností došlo.
(4) Rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření musí být písemné
a musí obsahovat výrok, odůvodnění
a poučení o opravném prostředku.
(5) Proti rozhodnutí čestné rady o uložení
disciplinárního opatření lze podat
opravný prostředek do třiceti dnů
ode dne doručení. O opravném prostředku
rozhoduje soud [§ 244 a násl. občanského
soudního řádu].
Příjmy Komory tvoří členské
příspěvky, dotace, dary, výnos pokut
a jiné příjmy.
Společnost veterinárních techniků
zajistí svolání ustavující
sněm Komory do tří měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
V Praze dne 19. 2. 1992
J. Cabal v.r. | K. Procházka v.r. |
J. Růžička v.r. | J. Kelnar v.r. |
J. Kryčer v.r. | V. Moskal v.r. |
Obecná část
Dnem 1. 11. 1991 nabyla účinnost novela zákona
ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče České
republiky, t. j. zákon ČNR č. 437/1991 Sb.
(úplné znění č. 457/1991 Sb.),
která vyžaduje v § 9 odstavce 1 písmeno
n) k vydání povolení k výkonu odborné
veterinární činnosti dle zákona č.
87/1987 Sb., o veterinární péči ve
znění zákona č. 239/1991 Sb., i vyjádření
příslušné stavovské organizace.
Těmito stavovskými organizacemi byly rozuměny
jednak Komora veterinárních lékařů,
která byla zřízena zákonem ČNR
č. 381/1991 Sb., a dále se předpokládal
vznik Komory veterinárních techniků. Komora
veterinárních techniků by měla obdobné
poslání jako Komora veterinárních
lékařů, t. j. odpovídat za profesní
úroveň středoškolsky vzdělaných
veterinárních pracovníků, zabezpečovat
jejich zájmy navenek, zejména vůči
státním orgánům a ostatním
právnickým a fyzickým osobám a podílet
se na zabezpečování dalšího vzdělávání
středoškolských veterinárních
pracovníků včetně účasti
zástupců Komory veterinárních techniků
ve zkušebních komisích.
Současná právní situace je taková,
že v okruhu veterinárních pracovníků
vymezených § 25 zákona č. 87/1987 Sb.,
o veterinární péči ve znění
zákona č. 239/1991 Sb., veterinární
lékaři mají výhodnější
právní postavení, protože všechny
státní orgány jsou povinny respektovat oprávnění
Komory veterinárních lékařů.
Společnost veterinárních techniků,
která vznikla z iniciativy veterinárních
techniků v září 1990 dle zákona
o sdružování občanů nemůže
- protože její statut není obecně závazným
právním předpisem - zasahovat vůči
orgánům státní správy a ostatním
fyzickým a právnickým osobám takovým
způsobem, aby účinně bránila
zájmy středoškolsky vzdělaných
veterinárních pracovníků.
Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů se ruší dnem nabytí účinnosti
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání, t. j. 1. ledna 1992. Po tomto datu prakticky
nemají středoškolští veterinární
pracovníci možnost získávat nové
oprávnění nebo změnu dosavadního
oprávnění k výkonu svého povolání
a dle § 9 odst. 1 písmeno n) zákona ČNR
č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče v platném
znění, neboť nemají příslušnou
stavovskou organizaci.
Tento právní stav je v rozporu s Listinou základních
práv a svobod uvozenou ústavním zákonem
č. 23/1991 Sb., a to zejména čl. 1 případně
ustanovením § 6 odst. 1 citovaného ústavního
zákona.
Právní postavení veterinárních
techniků není ve vztahu k postavení veterinárních
lékařů plnoprávné, protože
neexistuje právní předpis, který by
zřídil Komoru veterinárních techniků,
státním orgánům ukládal povinnost
respektovat ji a této umožňoval hájit
zájmy svých členů.
Závěrem je tedy nezbytné konstatovat, že
zákon o Komoře středoškolských
veterinárních pracovníků, který
upraví žádoucím způsobem a ve
stejném rozsahu jako zákon o Komoře veterinárních
lékařů, její práva a povinnosti,
je nezbytně nutný a jeho schválení
vyžaduje jak Listina základních práv
a svobod, tak i zákon č. 108/1987 Sb., ve znění
zákona č. 437/91 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče České
republiky, který vznik Komory středoškolských
veterinárních pracovníků předpokládal.
Zvláštní část
K § 1:
Předložený návrh zákona obdobně
jako v okolních ekonomicky vyspělých státech
konstituuje Komoru jako nezávislou stavovskou organizaci
středoškolsky vzdělaných veterinárních
pracovníků provozujících odborné
veterinární činnosti jako svobodné
povolání zejména za účelem
ochrany profesních, hospodářských
a sociálních zájmů členů.
Komora jako samostatný právní subjekt vystupuje
v zájmu svých členů a jedná
jejich jménem ve všemi orgány, organizacemi
a institucemi.
K § 2:
Komora dbá o odbornost při provádění
odborných veterinárních činností,
hájí práva svých členů
a jejich profesní čest. Vystupuje jako organizační
prvek odborné veterinární činnosti
zejména vyjadřováním se k udělování
povolení pro soukromou veterinární činnost
v zájmu vytváření zdravých
komerčních vztahů a neustálého
zvyšování kvality poskytovaných služeb.
V tomto smyslu uplatňuje i vliv na střední
odborné školství a další vzdělávání
veterinárních pracovníků. Právo
řešit konfliktní situace, které při
poskytování veterinárních služeb
nezbytně vzniknou, má důležitý
preventivní charakter jako opatření proti
možným vážným sporům.
K § 3:
Členství v komoře je navrhováno alternativně
a to buď jako povinné členství pro všechny
středoškolsky vzdělané veterinární
pracovníky vykonávající odborné
veterinární činnosti jako svobodné
povolání (alt. 1) anebo jako členství
dobrovolné (alt. 2). Členství v Komoře
vzniká na základě písemné přihlášky,
splňuje-li uchazeč základní odborné
i občanské požadavky. Návrh zákona
vymezuje taxativně i způsoby zániku členství.
K § 4:
Návrh vymezuje jak základní práva
členů, t. j. zejména podílet se na
činnosti Komory a využívat služeb poskytovaných
Komorou, tak i jejich základní povinnosti, zvláště
povinnosti zabezpečující odbornost poskytovaných
veterinárních služeb.
K § 5 - 11:
Tato ustanovení upravují orgány Komory a
jejich působnost. Vrcholným orgánem Komory
je sněm. V jeho výlučné působnosti
je rozhodování o organizaci, volbách do všech
orgánů Komory včetně rozhodování
o základních hospodářských
otázkách. Sněm volí přímou
volbou představenstvo, které je výkonným
orgánem a jemuž přísluší
rozhodovací pravomoc ve věcech, které nejsou
svěřeny jiným orgánům Komory.
Představenstvo volí ze svých členů
předsedu, který zastupuje Komoru navenek. Kontrolní
funkci zastává revizní komise. Čestná
rada se zřizuje k řešení profesních
sporů a řešení porušování
etických pravidel a řádů Komory.
K § 13:
Komora spravuje a hospodaří se svým majetkem,
jehož zdroji jsou členské příspěvky,
dotace, dary, výnosy pokut a jiné příjmy.
K § 14:
V návrhu se upravuje mechanismus vzniku Komory.