Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 31. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
31. I 01 Naléhavá interpelace poslanců KDU
vůči vládě ČR ve věci
projednávání zásad zákona o
České akademii věd a umění
přednesené poslancem Zdeňkem Smělíkem
Vážený pane předsedající,
vážené paní kolegyně, vážení
páni kolegové, naléhavá interpelace
klubu poslanců KDU, k níž se připojili
poslanci ČNR Jan Květ, Pavel Klener a Martin Bursík,
vládě ČR ve věci projednávání
zásad zákona o České akademii věd
a umění a zásad zákona o vědě
a technologii:
Práce na návrhu zákona o České
akademii věd a umění byly zahájeny
v srpnu 1990 na základě usnesení 59. valného
shromáždění ČSAV. Vzorem pro
cílovou přestavbu organizace České
akademie věd a umění je například
struktura MPG Max-Planck-Geselschaft zur Förderung der Wissenschaften
v NSR nebo CNRS Centre National de la Recherche Scientifigue ve
Francii vzhledem k flexibilitě jejich organizační
struktury a osvědčené spolupráci s
ostatními partnery v oblasti vědy a vzdělávání.
Na podzim roku 1990 proběhlo interní připomínkové
řízení v rámci ČSAV a v upraveném
znění byl návrh v únoru 1991 schválen
Komorou volených zástupců Akademie věd.
V březnu 1991 byl pak ministrem pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR Karlem Dybou podle plánu legislativních
prací vlády ČR návrh rozeslán
do meziresortního připomínkového řízení.
Po zapracování připomínek byl předložen
do Legislativní rady ČR, která jej v říjnu
1991 projednala a vrátila předkladateli k dopracování
s ohledem na nutnost aktualizovat jej podle nově přijímaných
zákonů - Obchodní a Občanský
zákoník.
Přepracovaný návrh zásad zákona
byl dodán ministerstvu pro hospodářskou politiku
a rozvoj 15. 11. minulého roku. Teprve v posledních
dnech prosince jej ministr Dyba předložil do Legislativní
rady vlády, která jej projednala 21. 1. 1992 a konstatovala,
že návrh byl projednán v meziresortním
připomínkovém řízení,
přičemž předkladatel neudával,
že by připomínkové řízení
bylo rozporné, a doporučila vládě
ČR schválit návrh zásad zákona
po zapracování připomínek Legislativní
rady vlády ČR.
Zásady vznikaly v úzké návaznosti
na návrh zásad zákona ČNR o vědě
a technologii s využitím našich i zahraničních
zkušeností. Zásady obou zákonů
vycházejí ze současného stavu organizace
vědecké činnosti v České republice
a umožňují postupnou transformaci institucionálně
oddělených oblastí základního
výzkumu, aplikovaného výzkumu a vzdělávání
ve vzájemně propojenou soustavu, efektivně
využívající potenciál Akademie,
vysokých škol a resortních ústavů
v oblasti vědecké činnosti a vzdělávání.
Podotýkáme, že návrh zásad zákona
o České akademii věd a umění
byl poprvé dán na pořad vlády 21.
1. 1992, ale byl předkladatelem, ministrem Karlem Dybou
stažen z programu jednání. Znovu byl na program
jednání vlády zařazen 12. 2., ale
jeho projednávání bylo opět oddáleno
na základě stanoviska ministra školství,
mládeže a tělovýchovy prof. Petra Vopěnky,
které předpokládalo strukturální
změnu organizace České akademie věd
a umění, a to postupnou integrací do vysokých
škol a následně zřízením
ministerstva školství a vědy po červnových
volbách.
To konstatuje i usnesení č. 218/92 výboru
pro vědu vzdělání a kulturu České
národní rady ze dne 13. 2. s tím, že
návrh pana ministra Vopěnky je v rozporu se zákonem
České národní rady č. 105/91
§ 29 odst. 2, neboť na rozdíl od něj nepředpokládá
vůbec zákon o akademii. Přitom plán
legislativních prací vlády České
republiky předpokládá předložení
zásad tohoto zákona do konce února 1992.
Stejně tak nebyly dosud ve vládě České
republiky projednány zásady zákona o vědě
a technologii, ačkoliv jejich projednání
bylo v legislativním plánu už v roce 1991.
Naléhavá potřeba urychleného projednání
těchto zásad byla obsahem i interpelace posl. Jana
Květa, tisk 423 a byla též součástí
usnesení pléna České národní
rady - zákon o státním rozpočtu České
republiky ze dne 22. 12. m. r., po připomínce posl.
Pavla Klenera.
Důsledky tohoto zdržení jsou pro akademii jako
významnou součást české vědy
mimořádně nepříznivé.
Akademie je dosud federální institucí, kterou
není možno podle současných zákonů
zcela restrukturovat. Federální shromáždění
nemůže, vzhledem ke kompetenčnímu zákonu
č. 556/90 prodloužit platnost dosavadního zákona
o České akademii věd. Pokud nebudou České
národní radě předloženy zásady
zákona o České akademii věd a umění
před 15. 3. 92, Česká národní
rada nebude moci tyto zásady projednat v tomto volebním
období a akademie by mohla zaniknout k 31. 12. 92, kdy
končí platnost dosavadního federálního
zákona o Československé akademii věd.
Obáváme se rovněž, že nebudou-li
v České národní radě ještě
v tomto volebním období projednány zásady
zákona o vědě a technologii, nebude moci
ani tento zákon vyjít včas, tj. nejpozději
do konce roku 1992 s účinností od 1. 1. 1993.
Tím se vzhledem k červnovým volbám
stává nereálné přijetí
zákona o České akademii věd a umění
do konce roku 1992. Nebude možno připravovat věcné
ani finanční zajištění České
akademie věd pro následující rok.
Tak by nastalo v lednu 1993 právní vakuum a rozklad
Československé akademie věd se všemi
plynoucími důsledky sociálními i ekonomickými
i s negativním dopadem na českou vědu a vzdělanost.
To si úspěchy české vědy a
umění i bez uvádění přídomků
nezaslouží. Téměř 10 tisíc
vysoce kvalifikovaných pracovníků přestane
plnit své úkoly, množství mezinárodních
kontaktů a závazků bude násilně
přerušeno. Po léta budované týmy
a vědecké školy se rozpadnou. Došlo by
k výraznému úniku mozků nejen do zahraničí,
ale i do řady náhradních profesí,
kde kvalifikace těchto pracovníků nebude
racionálně využita. Důsledky se sice
neprojeví okamžitě, ale v průběhu
několika let, v dlouhodobém oslabení intelektuálního
a v důsledku toho i hospodářského
potenciálu České republiky. Takové
hospodaření s duševním bohatstvím
národa, k němuž věda patří,
považujeme za neuvážené a politicky neodpovědné.
Žádáme proto vládu České
republiky, aby ve světle těchto okolností
znovu uvážila své rozhodnutí ze 12.
2. 92 a na své nejbližší schůzi
obnovila projednávání zásad zákona
o České akademii věd a umění
a splnila legislativní plán, tj. předložila
tyto zásady k projednání České
národní radě do konce února 1992.
Dále žádáme stejně naléhavě
vládu České republiky, aby návrh zásad
zákona o vědě a technologii předložila
k projednání České národní
radě do 15. 3. 92, tj. bez dvou týdnů a jednoho
roku od původně stanoveného termínu.
Odpověď očekáváme do pátku,
tj. 21. 2. t. r. Děkuji za pozornost.
31. PO 1 Podnět poslance Aloise Válka na vládu
České republiky ve věci pionýrské
organizace
Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové, nedávno byl poslancům
ČNR doručen dopis předsedy Českého
pionýra. Na něj jsem reagoval otevřeným
dopisem. Dovolte mi, abych vás s jeho obsahem a následným
návrhem obeznámil:
Vážený pane předsedo České
rady pionýra, v minulých dnech mi byl doručen
váš dopis s přiloženými materiály
ze dne 11. 2. 1992, obsahující stanovisko okresních
organizací a Rady vaší pionýrské
organizace. V tomto stanovisku se hovoří o současné
kampani vedené proti občanskému sdružení
Pionýr a požadujete v něm, aby se k pionýrské
organizaci přistupovalo stejně jako k jiným
občanským sdružením. Dále v přiložených
materiálech uvádíte, že jste obviňováni
z držení značného majetku, o který
se nechcete s ostatními dětskými organizacemi
dělit. Musím oponovat vašim názorům
na tento problém na základě vlastních
zkušeností. Je vám snad známo, že
tato organizace vznikala v roce 1949 z potřeby KSČ,
která se touto formou pokoušela zpracovávat
myšlení a vývoj dětí v duchu
své ideologie. Všechny další dětské
organizace, například Junák, Sokol a Orel
byly zakázány a jejich majetek převáděn
na ČSM a Pionýr. Vím také, jakými
metodami byly děti naháněny do pionýrské
organizace a jakému tlaku byli vystaveni jejich rodiče,
mající obavy o další osud svých
potomků po ukončení základní
školy.
V letech 1968 až 1969, pro KSČ krizových, došlo
také k první metamorfóze pionýra motivované
rozkladem ČSM, i k pokusům o jeho přijatelnější
podobu. V období normalizace je obnovený Junák
opět zakázán a majetek zabaven, avšak
Pionýr pokračuje dál ve své činnosti
pod křídly SSM a jeho malí členové
oživují slavnostní tribuny sjezdů a
tzv. manifestací lidu, aby byli již tradičně
zahrnováni pocely nejvyšších funkcionářů.
Patrně šlo o nějakou ilegální
pionýrskou organizaci, neboť dle vaší
argumentace byla tato zlikvidována v roce 1970, asi proto,
že údajně měla být - cituji -
jedním z neprogresivnějších proudů
v procesu Pražského jara. Váš pionýr
prostě pokračoval v určené cestě
po vyjetých kolejích minulosti, prohloubených
normalizačním úporným úsilím
KSČ o ovládnutí myšlení všech
občanů.
Za vrchol ideologické ekvilibristiky a k sarkastickému
smíchu mě donutilo vaše vysvětlení
symbolů názvu vaší nové organizace,
údajně odvozené od francouzského "pioneer",
když každý ví, že pochází
ze země, kde padl výstřel z lodi zvané
Aurora. Nevím, pane Bělohlávku, zdali jste
byl předsedou Rady pionýrské rady v lednu
1990, kdy se vaší organizaci povedl neuvěřitelný
administrativní manévr, jímž byla separace
pionýra od spontánně se rozpadajícího
SSM. Tato druhá metamorfóza pionýra je jádrem
problému dneška, kdy je majetek SSM předáván
dle ústavního zákona ze dne 16. 11. 1990
lidu ČSFR, s výjimkou § 2 odstavce 5, kde se
praví - ustanovení odst. 4 se nevztahuje na věci,
peněžité prostředky a majetková
práva, které jsou v držení organizace
Pionýr. Vznikla tak absurdní situace, kdy například
22 pionýrů středně velikého
města Příbor v okrese Nový Jičín
má k dispozici prostředky pro desítky či
stovky dalších dětí, které je
nemohou využívat, a můžeme si domyslet,
kolik ne právě laciných stanů, spacích
pytlů a dalších věcí v celé
republice zbytečně zahálí a znehodnocuje
se. O myšlenkové, argumentační a výtvarné
úrovni letáčků se nemíním
zmiňovat dále, i když mě pobuřuje
zneužití citátů Tolstého a Husa
v sousedství staronové demagogie Zaujal mě
však závěrečný text: Vyzýváme
opět všechny, kterým jde skutečně
o děti, ke spolupráci v jejich prospěch.
Nešpiňme dětský svět hrátkami
dospělých.
Nechme raději stranou fakt, že lidé dobře
vědí, kdo to špinil nejen dětský
svět hrátkami jistých známých
dospělých. Vřele však souhlasím
s tím, že nám všem by mělo jít
o děti. A to bez přihlédnutí k rozdílům
politických sympatií či příslušností
jejich rodičů k té nebo oné straně.
Majetek Pionýra jsme totiž vytvořili všichni,
jsouce daňovými poplatníky. Musí proto
patřit všem dětem a pokud budou mít
zájem o členství v Pionýru, tak také
jim. Majetek pionýrské organizace je třeba
rovnoměrně rozdělit podle počtu registrovaných
mezi všechny organizace dětí v republice. Obracím
se proto na vás, pane předsedo, a českou
radu pionýra, kterým jde tak o blaho dětí,
aby se existujícího majetku vzdala v jejich prospěch.
Nepředpokládám však že tohoto činu
budete schopni. V tomto případě vás,
pane předsedo, mohu ujistit o svém úmyslu
udělat vše, co je v mých možnostech, aby
onen ostudný § 2 pozbyl platnosti a věřím,
že ve svém úsilí nebudu osamocen.
Jsem přesvědčen o tom, že naše
děti nesmí být již nikdy zneužívány
ve jménu jakékoli ideologie a zásadní
povinností nás všech je zajistit jim zdravý
tělesný a duševní rozvoj v libovolné
organizaci na základě vlastní vůle.
Vaši reakci očekává Alois Válek.
Dne 23. 2. 1992.
Odpověď jsem dosud neobdržel.
Na závěr uvádím, že si autoři
pionýrského letáčku na téže
straně naprosto protiřečí. Víme-li,
že ideologie znamená nauku o ideálech. V prvním
bodě totiž tvrdí, že jejich organizace
je -cituji - demokratická, na politických stranách
a hnutích a jiných ideologiích nezávislá,
aby v bodě posledním prohlásili, že
je mimo jiné spojují ideály. Jaké
asi ideály mají na mysli, to je další
záhadou. Proč tedy měli a dosud vlastní
majetek pionýra číslo jedna, který
působil od roku 1949 do roku 1968 a pak od roku 1970 jako
jednotná dětská organizace, od níž
se distancují. Nástupnický charakter pionýra
číslo dvě dokládá například
předání nemovitosti plzeňskému
Junáku, zabavené v roce 1970, kterou předal
již zcela nový, nezávislý Pionýr
v lednu 1991. Vyluští někdo hlavolam, kde vlastně
přišel k majetku pionýr číslo
dvě, který působil od 20. ledna 1990 jako
údajně zcela nové občanské
sdružení?
Záhad ohledně pionýra je ještě
více, a proto se obracím s prosbou na příslušné
ministry České vlády, aby iniciovali, pokud
to půjde, prošetření a vyřešení
tohoto problému na úrovni federace, kde byl onen
ústavní zákon přijat. Děkuji.