Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
1) Účelem tohoto zákona je usnadňovat
zakládání a upevňovat ekonomické
postavení malých a středních podniků
(dále jen "podniky") působících
na území České republiky. Takovými
podniky se pro účely tohoto zákona rozumí
podniky s nejvýše 500 zaměstnanci.
2) Tento zákon se nevztahuje na podniky zemědělské
a lesnické prvovýroby.
1) K provádění tohoto zákona přijímají
ústřední orgány státní
správy České republiky podpůrná
opatření, zejména zajišťují
finanční prostředky z rozpočtu České
republiky a zakládají instituce k podpoře
podnikání (dále jen "instituce").
2) Podpůrná opatření podle tohoto
zákona posilují výkonnost a konkurenceschopnost
podniků a vyrovnávají tak jejich nevýhody
plynoucí z malé ekonomické síly, usnadňují
podnikům přizpůsobení hospodářským
a technologickým změnám a vedou podniky ke
svépomoci.
Finanční podpora ze státního rozpočtu
České republiky [Zákon č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky) ve znění zákona č. 579/1991
Sb.] (dále jen "podpora") se poskytuje podnikatelům
[§ 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník] z prostředků vyčleněných
v rámci rozpočtových kapitol ústředních
orgánů státní správy České
republiky nebo z dotací k tomu účelu založeným
institucím.
1) Vláda České republiky stanoví zásady
a podmínky pro poskytování podpory podnikatelům
schválením programů finanční
podpory podnikatelských záměrů (dále
jen "programy podpory").
2) Programy podpory musí obsahovat zejména:
a) předmět a účel podpory,
b) vymezení příjemců podpory,
c) ústřední orgán státní
správy České republiky nebo instituci vyhlašující
program,
d) orgán rozhodující o poskytnutí
podpory a způsob rozhodnutí o poskytnutí
podpory,
e) druhy podpor a podmínky jejich získání,
f) sankce za nedodržení podmínek, za nichž
byla podpora poskytnuta,
g) vymezení výše jednotlivých druhů
podpor pro jeden podnikatelský záměr,
h) náležitosti žádosti o poskytnutí
podpory a způsob jejího předložení,
i) dobu trvání programu.
1) Zveřejnění programů, posuzování
a výběr jim odpovídajících
žádostí podnikatelů o podporu provádějí
ústřední orgány státní
správy České republiky nebo instituce.
2) Žádosti o poskytnutí podpory se předkládají
ústředním orgánům státní
správy České republiky nebo institucím
podle § 4, odstavce 2, písm. c).
3) Podpora se poskytuje na základě smlouvy mezi
žadatelem a příslušným ústředním
orgánem státní správy České
republiky nebo institucí. Tato smlouva musí stanovit
především účel, výši
a podmínky podpory, lhůtu jejího čerpání
a sankce za neplnění smlouvy.
4) Kontrolu využití rozpočtových prostředků
v souladu s vládou schválenými programy podpory
a uzavřenými smlouvami podle odstavce 3 provádí
příslušný kontrolní ústřední
orgán státní správy České
republiky.
1) K založení nových podniků nebo k
podpoře činnosti stávajících
podniků, zejména pro účely investic
[§ 4 vyhlášky federálního
ministerstva financí č. 586/1990 Sb., o odpisování
základních prostředků] mohou být
poskytnuty z prostředků určených na
podporu záruky na úvěry, úvěry
se zvýhodněnou úrokovou sazbou a dobou splatnosti,
úhrady části úroků, popřípadě
dotace (dále jen "finanční příspěvky").
1) Finančně může být podporována
výchova učňů a zvyšování
odbornosti dospělých, a to podnikatelů i
zaměstnanců podniků.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků podnikatelům nebo
fyzickým a právnickým osobám, které
poskytují podnikům služby ke zvyšování
odbornosti za zvýhodněných podmínek.
1) Finančně může být podporováno
hospodářské a technické poradenství
zaměřené na pomoc podnikům.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků fyzickým a právnickým
osobám poskytujícím podnikům poradenské
služby za zvýhodněných podmínek.
1) Finančně může být podporováno
zřizování společných, zejména
neziskových zařízení poskytujících
služby více podnikům nebo jejich zájmovým
sdružením.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků společným
zařízením podniků.
1) Finančně může být podporováno
získávání, zpracování
a zprostředkování informací pro potřeby
podniků.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků fyzickým a právnickým
osobám poskytujícím podnikům informační
služby podle odstavce 1 za zvýhodněných
podmínek.
1) Finančně mohou být podporovány
záměry v oblasti aplikovaného výzkumu,
technického rozvoje a přezkušování
způsobilosti, jejichž výsledky se v podnicích
využívají.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků fyzickým a právnickým
osobám, které za zvýhodněných
podmínek nebo bezplatně poskytnou podnikům
výsledky své výzkumné a vývojové
činnosti nebo přezkušování způsobilosti.
1) Finančně může být podporováno
vytváření nových pracovních
míst v podnicích, zvláště pro
pracovníky se sníženou pracovní schopností.
2) Podpora se poskytuje ve formě finančních
příspěvků podnikatelům na pokrytí
nákladů spojených s vytvořením
pracovního místa.
Finančně mohou být podporováni podnikatelé
v hospodářsky slabých oblastech s vážnými
sociálními a ekologickými důsledky.
Podporu ve formě finančních příspěvků
nebo bezplatnými službami lze poskytnout k navazování
kontaktů a spolupráce se zahraničními
partnery a k umožnění aktivní účasti
podniků na vnitrostátních i zahraničních
výstavách a veletrzích.
Z prostředků vyčleněných na
podporu lze financovat výsledky výzkumů podstatných
z hlediska poznatků týkajících se
malého a středního podnikání
za podmínky, že tyto výsledky budou přístupné
veřejnosti.
Vláda České republiky předkládá
České národní radě jedenkrát
ročně zprávu o vývoji malého
a středního podnikání včetně
vyhodnocení účinnosti podpůrných
opatření a hospodárnosti využívání
prostředků rozpočtu České republiky
podle tohoto zákona a návrhů na další
podpůrná opatření.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne ............... 1992.
Malé a střední podniky tvoří
významný sektor vyspělých tržních
ekonomik, který se podílí zhruba polovinou
na hrubém národním produktu a zaměstnává
kolem poloviny práceschopného obyvatelstva těchto
zemí. Malé a střední podniky jsou
také ekonomickou základnou významné
sociální vrstvy vyspělých demokracií,
tzv. středního stavu.
Střední stav byl v naší zemi prakticky
vymýcen včetně své ekonomické
základny a soukromého kapitálu. Státní
podpora vzniku a rozvoje malých a středních
podniků je proto součástí státní
politiky oživení ekonomiky a obnovy občanské
společnosti.
I. Současná právní úprava
V současné době není státní
podpora malého a středního podnikání
právně upravena. Předkládaný
návrh zákona je realizací původního
záměru vlády České republiky
upravit právně tuto oblast a vytvořit tak
legislativní předpoklady systémové
podpory vzniku a rozvoje malých a středních
podniků v souladu se Zásadami státní
politiky podpory středního stavu, přijatými
usnesením vlády České republiky č.
249/1991.
II. Odůvodnění navrhované právní
úpravy
V současné době vláda České
republiky podporuje malé a střední podnikání
několika programy zaměřenými na kapitálové
posílení nově zakládaných nebo
již založených podniků formou ručení
za úvěry, bezúročných půjček,
úhrad části úroků z úvěrů
a dotací podnikům (jedná se o programy pokračující
z minulého roku i o nově vyhlášené
programy pro rok 1992). Jsou k tomu využívány
prostředky z rozpočtu České republiky,
z toho část v závislosti na vývoji
zdrojů rozpočtu a tvorbě jeho rezerv. Částečně
jsou podpory poskytovány též v rámci
rozpočtů jednotlivých ústředních
orgánů státní správy.
Na základě zkušeností z poskytování
podpory v minulém roce a ověřené praxe
státní podpory malých a středních
podniků ve vyspělých ekonomikách byla
založena Českomoravská záruční
a rozvojová banka, a. s., na níž bude realizace
převážné části státní
podpory malého a středního podnikání
po stupně převáděna.
Cílem navrhované právní úpravy
je zákonem založit povinnost státní
podpory malého a středního podnikání,
vymezit zaměření této podpory, její
formy a právně podložit možnost zakládat
k realizaci státní podpory nestátní
instituce. Bude tak legislativně zakotvena současná
praxe, která musí hledat v rámci stávajících
předpisů různá náhradní
řešení. To vyloučí z procesu
státní podpory malého a středního
podnikání nahodilost a závislost na subjektivních
přístupech ústředních orgánů
státní správy.
Navrhovaná právní úprava je rámcová
a vychází z obdobných právních
předpisů používaných v některých
zemích Evropských společenství, především
z právní úpravy státní podpory
malých a středních podniků ve Spolkové
republice Německo. Státní podporu malých
a středních mají právně upravenu
i mimoevropské ekonomicky vyspělé země,
jako např. Spojené státy a Japonsko.
Realizace státní podpory malých a středních
podniků podle tohoto zákona si vyžádá
výdaje rozpočtu České republiky. Výše
těchto výdajů bude odpovídat možnostem
rozpočtu na jedné straně a významu,
který bude státní podpoře malých
a středních podniků přiznáván
na straně druhé.
Při odhadu ročních výdajů rozpočtu
lze vycházet ze zkušeností roku 1991 a schválených
prostředků pro rok 1992. Na podporu malého
a středního podnikání bylo v roce
1991 z rozpočtu České republiky vynaloženo
celkem 2,105 mld. Kčs (bez podpor pro zemědělské
podniky), z toho návratným způsobem (na bezúročné
půjčky) 0,505 mld. Kčs. Pro letošní
rok bylo pro dosud schválené programy na podporu
podnikání vyčleněno 900 mil. Kčs
jako trvalý garanční fond a 1 mld. Kčs
jako nenávratná dotace pro Českomoravskou
záruční a rozvojovou banku na poskytování
pomoci. K tomu je třeba připočíst
část prostředků z rezervy státního
rozpočtu ČR na sociální potřebnost
stanovené ve výši 3 mld Kčs, která
bude použita na podporu aktivní politiky zaměstnanosti.
Tyto prostředky jsou v podstatě též
používány na podporu podnikání.
Zřejmě je tedy nutné uvažovat v rozpočtu
České republiky i v dalších letech s
částkou na podporu podnikání v rozsahu
kolem 2 až 3 mld. Kčs, i když struktura užití
rozpočtových prostředků se bude měnit
- potřeba prostředků pro záruční
činnost bude postupně klesat, což by umožnilo
i postupné snižování celkových
nároků na státní rozpočet.
Předložený návrh zákona nevyžaduje
zvýšení počtu pracovníků
ústředních orgánů státní
správy. Spíše naopak, v zákoně
obsažený systém státní podpory
prostřednictvím programů a nestátních
institucí pro podporu malých a středních
podniků by měl vést ke snížení
nároků na pracovníky ústředních
orgánů státní správy. Např.
založení Českomoravské záruční
a rozvojové banky vedlo k uvolnění 12 pracovníků
ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
pro tuto banku a totéž lze očekávat
při zakládání dalších
nestátních institucí pro podporu malého
a středního podnikání.
K části prvé - základní
ustanovení
K § 1:
Malé a střední podniky představují
nově se rodící sektor naší ekonomiky
v podmínkách, které jsou pro tento sektor
poměrně nepříznivé. Proto tyto
podniky vyžadují podporu jak pro usnadnění
jejich založení, tak i pro jejich posílení
v průběhu další existence.
V tržních ekonomikách jsou malé a střední
podniky přirozeně vzniklou kategorií podniků
a v praxi těchto ekonomik nečiní potíží
rozeznávat, který konkrétní podnik
do této kategorie lze ještě zahrnout a který
již ne. Proto se nepoužívají k odlišení
této kategorie od kategorie velkých podniků
jiná kritéria než pragmaticky stanovená
hranice počtu zaměstnanců v době poskytnutí
podpory. V současné době se v evropských
podmínkách uvažuje se snížením
dosud všeobecně uznávané hranice 500
zaměstnanců na 300 zaměstnanců.
Pokud z jakýchkoliv důvodů je třeba
vztáhnout podporu na podniky menší než
je uvedená hranice 500 zaměstnanců, nic nebrání
vymezit v konkrétním programu podpory hranici nižší.
Vyjmutí malých a středních podniků
zemědělské a lesnické prvovýroby
z působnosti tohoto zákona neznamená v žádném
případě jejich diskriminaci. Je odůvodněno
specifickým charakterem zemědělství
a lesnictví, který vyžaduje samostatně
řešit podporu podnikání v rámci
agrární politiky státu.
K § 2:
Státní orgány mohou k podpoře malých
a středních podniků přijímat
různá podpůrná opatření
- legislativní, organizační, v oblasti daní,
odpisů apod. Z hlediska finanční podpory
je důležité uvolnit z rozpočtu České
republiky prostředky na podporu a poskytovat tyto prostředky
především prostřednictvím nestátních
institucí, jako jsou specializované banky nebo různé
podpůrné agentury. To je osvědčená
praxe v organizaci státní podpory malých
a středních podniků ve vyspělých
ekonomikách.
Smyslem podpůrných opatření státu
je vyrovnávat objektivní nevýhody malých
a středních podniků plynoucí z jejich
malé ekonomické síly. Tato kategorie podniků
je zranitelná zejména při výraznějších
hospodářských změnách nebo
při nástupu nových technologií, pokud
tyto změny vyžadují větší
investice. Podpůrná opatření však
musí důsledně sledovat princip "pomoc
ke svépomoci" - znamená to, že podpora
je poskytována tak, aby se podnikatel na podporované
akci účastnil svým podílem.
K části druhé - zásady podpory
K § 3:
Finanční podpora z prostředků rozpočtu
České republiky je určena podnikatelům,
ale poskytuje se jim prostřednictvím ústředních
orgánů státní správy nebo,
což je vzhledem k praxi v ekonomicky vyspělých
státech efektivnější, zvlášť
k tomu účelu založených nestátních
institucí. Aby tento postup byl v souladu s platnými
rozpočtovými pravidly, musí být prostředky
na podporu malých a středních podniků
zahrnuty v rámci rozpočtových kapitol ústředních
orgánů státní správy nebo musejí
být převedeny jako dotace k tomu účelu
založeným institucím.
K § 4:
Ústřední orgány státní
správy a instituce založené k podpoře
malých a středních podniků hospodaří
s prostředky určenými na podporu malých
a středních podniků podle obecných
zásad stanovených zákonem. Obecný
charakter v zákoně stanovených zásad
plyne z nemožnosti stanovit apriori vyčerpávajícím
způsobem zásady a podmínky vhodné
pro různé způsoby a formy podpory. Proto
musí být konkrétní zásady a
podmínky podpory stanoveny v jednotlivých programech
podpory, které svým usnesením schvaluje vláda
České republiky.
K § 5:
Podmínky poskytnutí podpory je třeba zakotvit
ve smlouvě mezi příjemcem podpory a orgánem
nebo institucí oprávněným podporu
poskytovat. Zákon stanoví nezbytné náležitosti
smlouvy, zejména účel a výši
podpory a sankce pro případ, že podmínky
smlouvy nebudou plněny a vytváří prostor
pro zakotvení veškerých dalších
podmínek, jejichž nezbytnost vyplyne z vládou
schváleného programu. Spolu se zásadami uvedenými
v zákoně tvoří zásady a podmínky
stanovené příslušnými programy
a podmínky stanovené smlouvou základní
kriteria pro kontrolu využívání rozpočtových
prostředků k podpoře malých a středních
podniků.
K části třetí - druhy podpory
Vymezením jednotlivých druhů podpor v zákoně
se sleduje orientace podpor na taková opatření,
které slibují ve shodě se zahraničními
zkušenostmi relativně největší
účinnost využití rozpočtových
prostředků na podporu. Jde o taxativní výčet
možností užití rozpočtových
prostředků pro tento účel, který
je třeba respektovat při schvalování
programů podpory.
K § 6:
Kapitálové posílení nově zakládaných
i již existujících malých a středních
podniků patří k nejdůležitějším
druhům podpory v podmínkách, kdy je absolutní
nedostatek národního soukromého kapitálu
a kapitalizovatelného majetku. Podstatou této podpory
je především záruka na komerční
úvěry a zvýhodnění úvěrových
podmínek. Dotaci lze považovat za výjimečný
případ kapitálového posílení.
K § 7:
Privatizace státních podniků vnáší
mnoho nejistot do učňovského školství.
Podpora výchovy učňů podle tohoto
zákona sleduje její postupnou stabilizaci přesunem
těžiště péče o učně
do malých a středních podniků, které
např. ve Spolkové republice Německo vychovávají
kolem 80% učňů. Zvyšování
odbornosti dospělých je předpokladem efektivního
zhodnocování kapitálu zejména proto,
že většina lidí v této zemi nemohla
získat ekonomické vzdělání
ani praktické zkušenosti adekvátní tržní
ekonomice.
Preferovaná forma podpora výchovy a vzdělávání
- dotace - odpovídá tomu, že ve většině
případů půjde o úhradu zpravidla
části poplatků za kursy a semináře
přímo podnikatelům, nebo o bezplatnou či
pouze z části hrazenou účast v kursech
a seminářích organizovaných různými
poradensko vzdělávacími organizacemi a dotovaných
z prostředků na podporu.
K § 8:
Podpora podnikového poradenství opět vyplývá
ze všeobecně nedostatečných znalostí,
dovedností a zkušeností našich podnikatelů
a jejich zaměstnanců. Preference finanční
podpory poradců - jednotlivců i organizací
- před dotováním samotných podnikatelů
je založena na zahraničních zkušenostech
a doporučeních.
K § 9:
Podpora zřizování společných
zařízení sloužících více
podnikům sleduje posilování vědomí
sounáležitosti a výhod spolupráce.
K § 10:
Podpora získávání, zpracovávání
a zprostředkování informací je významná
především vzhledem k tomu, že podmínky
pro malé a střední podnikání
stejně jako podmínky tržní ekonomiky
vůbec se u nás zatím velmi dynamicky mění
a vyvíjejí a tento vývoj často stačí
sledovat pouze profesionálové, kteří
o něm ostatní podnikatelskou veřejnost informují.
K § 11:
Podpora aplikovaného výzkumu a technického
rozvoje včetně přezkušování
odborné způsobilosti sleduje vytvoření
podmínek k dosažení takové technologické
úrovně v našich malých a středních
podnicích, která jim dovolí soutěž
na zahraničních trzích.
K § 12:
Podpora vytváření nových pracovních
příležitostí je motivována aktivním
přístupem k řešení problémů
zaměstnanosti přes vznik a rozvoj malého
a středního podnikání.
K § 13:
Podpora podnikatelů v hospodářsky slabých
oblastech je opět odrazem aktivní politiky řešení
problémů oblastí přes vznik a rozvoj
malého a středního podnikání.
K § 14:
Podpora spolupráce se zahraničím a účasti
na výstavách sleduje umožnit vstup malých
a středních podnikatelů do soutěže
na zahraničních trzích.
K § 15:
Podporou výsledků výzkumu o malém
a středním podnikání je sledována
možnost získat nové informace o vývoji
malého a středního podnikání
pro potřeby formulování státní
politiky vůči malým a středním
podnikům a sestavování dalších
programů na jejich podporu.
K části čtvrté - závěrečná
ustanovení
K § 16:
Považuje se za důležité, aby zákon
zavázal vládu České republiky k pravidelnému
hodnocení stavu a vývoje malých a středních
podniků jako nezastupitelného sektoru národní
ekonomiky a podávání informací o účinnosti
přijatých podpůrných opatření
a vynaložení rozpočtových prostředků
na podporu malého a středního podnikání.
Zpracoval: | Ing. Karel Čáp |
sekční ředitel |
Českomoravská záruční a rozvojová
banka, a. s.
I. Stav roku 1991
V roce 1991 bylo na podporu podnikání, s akcentem
na podporu malých a středních podniků
v oblasti průmyslové výroby a ve vybraných
regionech, vyčleněno ve státním rozpočtu
ČR 700 mil. Kčs. Z toho 500 mil. Kčs bylo
použito pro program podpory rozvoje průmyslové
výroby a 200 mil. Kčs na podporu podnikatelských
projektů z oblasti Ostravska. Kromě toho směřovaly
k podpoře podnikatelské aktivity ještě
další rozpočtové prostředky /na
tvorbu pracovních míst a na podporu soukromé
podnikatelské aktivity v agrokomplexu/.
V rámci programu rozvoje průmyslové výroby
byla poskytnuta podpora 173 projektům, z toho téměř
75% bylo předloženo soukromými podnikateli.
Uvolněnými prostředky státního
rozpočtu ve formě bezúročných
půjček byla iniciována investiční
aktivita v celkové výši 2,6 mld Kčs,
která by měla cílově přispět
k vytvoření více než 3,5 tis. nových
pracovních příležitostí. Očekávaný
přírůstek zisku v období 1993-94 představuje
cca 1,2 mld Kčs a dává předpoklad,
že formou daní spolu se splátkami půjček
se přibližně do tří let vrátí
do státního rozpočtu cca trojnásobek
poskytnuté podpory.
Prostředky vyčleněné na regionální
podporu byly využity v pěti vybraných okresech
Ostravsko-karvinské aglomerace a to ve formě jednorázové
finanční výpomoci na podporu soukromého
podnikání v drobné průmyslové
výrobě a placených službách výrobního
charakteru. Na základě poskytnuté podpory
lze nejpozději do poloviny roku 1992 počítat
s vytvořením cca 2,5 tis. nových pracovních
míst.
Přes nesporné přínosy se při
praktické realizaci programů projevily některé
problémy. Šlo především o:
- zdlouhavost celého procesu rozhodování
o podporách v důsledku složitého schvalovacího
mechanismu, vyžadujícího zapojení aparátů
ústředních orgánů do bezprostřední
operativní činnosti mající komerční
povahu,
- složité a komplikované zúčtovací
vztahy, ke státnímu rozpočtu,
- problematičnost převodu podpor, které podnikatelé
v daném rozpočtovém roce nevyčerpali,
do dalšího roku,
- nedostatečnost prostředků vyčleněných
na podpory /řada projektů splňujících
kritéria programu musela být koncem roku odmítnuta/,
- neprovázanost jednotlivých programů a odtrženost
regionálních aspektů podpory podnikání
od ostatních směrů podpory podnikání.
Tyto nedostatky by měl překonat nový mechanismus
podpory, opírající se o připravovaný
zákon na podporu malého a středního
podnikání, využívající
Českomoravskou záruční a rozvojovou
banku /ČMZRB/ a přinášející
podstatně širší a účinnější
systém realizace programové podpory.
2. Zaměření selektivní podpory
podnikání v roce 1992
Podpora podnikání uskutečňována
z prostředků státního rozpočtu
České republiky bude představována
těmito aktivitami:
a/ 4 programy podpory rozvoje malého a středního
podnikání vyhlášenými na základě
zadání ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR /podrobněji viz. část
5/,
b/ programy podpory privatizace v agrokomplexu orientovanými
na:
- podporu vzniku a rozvoje soukromých tržních
hospodářství v zemědělství,
- podporu podnikatelských aktivit občanů
v potravinářství a službách,
- podporu restrukturalizace a privatizace v APK,
- podporu vytváření tržní infrastruktury
v APK,
- podporu rozvoje oleoprogramu,
- podporu přechodu zemědělských podniků
na ekologické hospodářství.
V rámci těchto programů budou poskytovány
bezúročné půjčky do výše
60 - 80% nákladů projektu, úhrady splátek
úvěrů ve výši 60 - 80% jeho hodnoty,
úhrady úroků z poskytnutých bankovních
úvěrů do výše 80% celkové
hodnoty úroků. V případě, že
tyto programy budou realizovány po linii orgánů
státní správy nelze však zajistit převzetí
závazků na další léta a celá
podpora se bude realizovat v horizontu rozpočtového
roku, což je pro podnikatele nevýhodné.
Na tyto programy se počítá s částkou
2,7 mld. Kčs.
Kromě podpor zaměřených na kapitálové
posílení podniků je připravován
program podpory regionálních poradenských
center pro podnikatele, založení Domu podnikatelů
a rozvíjí se postupně činnost obchodně
inovačních center /tzv. BIC/. V jednání
je i vyhlášení specializovaného programu
na podporu podnikatelské aktivity v oblasti zdravotnických
a sociálních služeb, programu na podporu výstavby
a provozování netradičních zdrojů
výroby energie a programu snižování
spotřeby v obytných budovách a bytech, které
by měly vytvářet další impulsy
pro podnikatele.
V platnosti zůstávají i nadále podmínky
podpory nových pracovních míst pro nezaměstnané
formou dotací z prostředků úřadů
práce, což představuje jednu z doplňkových
forem podpory podnikání.
ČMZRB vznikla z iniciativy ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky a na základě
úkolu uloženého vládou ČR. Jejími
akcionáři jsou MHPR ČR, Agrobanka Praha,
Česká spořitelna, Československá
obchodní banka, Investiční banka a Komerční
banka.
Vznik banky je součástí cílevědomé
snahy vlády České republiky o praktické
kroky k podpoře rozvoje malého a středního
podnikání. V soustavě bank tak vznikl subjekt,
který zde dosud chyběl a který lze nalézt
v řadě ekonomik vyspělých průmyslových
zemí.
Banka bude svým klientům poskytovat tyto služby:
- přijímat od orgánů, organizací
a osob z tuzemské i zahraniční vklady určené
na podporu rozvojových podnikatelských záměrů
malých a středních podniků
- poskytovat záruky na úvěry určené
k nákupu pozemků, budov, strojů a zařízení,
výsledků vědy výzkumu a licencí,
k financování investiční výstavby
a k pořízení nezbytných provozních
prostředků v souvislosti s realizací podnikatelského
záměru,
- na základě zadání orgánů,
organizací a osob, z tuzemska i zahraničí
připravovat a vyhlašovat programy podpory malého
a středního podnikání a zajišťovat
jejich realizaci,
- účastnit se po dohodnuté období
/2 - 4 roky/ svým vkladem jako podílník či
akcionář na vzniku a rozvoji malých a středních
podniků.
- zprostředkovávat přímou účast
zahraničního kapitálu při zakládání
a rozvoji malých a středních podniků,
- poskytovat poradenské služby pro orientaci o možnostech
a podmínkách získání různých
druhů podpor pro malé a střední podniky,
- v omezené míře a jako doplňkovou
službu poskytovat úvěry pro financování
nadějných podnikatelských projektů,
v oblasti malého a středního podnikání.
4. Kapitálové vybavení ČMZRB
Základní kapitál banky je 305 mil. Kčs.
Banka obdržela ze státních aktiv 900 mil. Kčs,
z čehož bylo 100 mil. Kčs použito jako
vklad do základního kapitálu banky a 800
mil. Kčs vytvořilo silný rezervní
fond banky, umožňující relativně
značný rozsah záručních operací.
Podle dohody uzavřené s MF ČR a MHPR ČR
bude banka realizovat soubor programů podpory malého
a středního podnikání na základě
zadání MHPR ČR. Pro tyto účely
byla bance poskytnuta z účelové rezervy státního
rozpočtu na rok 1992 částka 1 mld Kčs,
z toho 500 mil. Kčs na řešení strukturálních
problémů, 200 mil. Kčs na podporu podnikatelských
aktivit ve vybraných regionech a 300 mil. Kčs na
podporu podnikatelských aktivit v pohraničí.
V současné době banka jedná s ministerstvem
zemědělství ČR o převedení
části finančních prostředků
určených na podporu privatizace a restrukturalizace
zemědělsko-potravinářského
komplexu a s ministerstvem zdravotnictví ČR o realizaci
programu privatizace zdravotnických a zdravotně
sociálních služeb. Předpokládá
se též, že Fond národního majetku
svým vkladem (min. 1 mld Kčs) posílí
zdroje banky pro záruční činnost.
Po jednání se zástupci Fondu PHARE byla této
instituci předána nabídka na zprostředkování
programu rozvoje drobného a středního podnikání
v předpokládaném rozsahu cca 150 mil. Kčs.
V jednání je též získání
zdrojů pro realizaci programů v oblasti netradičních
zdrojů energie a zateplování obytných
objektů v celkové výši 100 - 200 mil.
Kčs pro rok 1992.
Další zdroje získá banka vlastní
činností, protože podle svých stanov
nevyplácí dividendy a vytvořený zisk
bude používat na posílení podpory podnikání.
5. Programy podpory malého a středního
podnikání v roce 1992
ČMZRB zahájila svoji činnost realizací
těchto čtyř programů podpory malého
a středního podnikání připravených
na základě zadání MHPR ČR:
Program podpory drobných začínajících
podnikatelů /START/
Program podpory rozvoje malého a středního
podnikání /ROZVOJ/
Program podpory využívání výsledků
vědy a techniky v malých a středních
podnicích /PATENT/
Program podpory podnikání ve vybraných regionech
/REGION/.
Cílem programů je pomocí poskytnuté
záruky usnadnit získání úvěru
těm malým a středním podnikům,
které předloží nadějný
a dostatečně propracovaný podnikatelský
projekt. Při splnění podmínek diferencovaných
podle jednotlivých programů lze též
k překonání obtíží počáteční
fáze podnikání uhradit část
úroků z úvěrů, příp.
poskytnout za výhodných podmínek návratnou
finanční výpomoc na úhradu splátek
úvěrů v počáteční
fázi realizace.
Smyslem poskytnuté podpory je iniciovat vznik malých
a středních podniků a orientovat jejich podnikatelskou
aktivitu ke zvyšování exportu, využívání
tuzemských surovinových zdrojů, včetně
odpadů, k zavádění nových špičkových
výrobků a technologií, k využití
výsledků tuzemského výzkumu, zejména
patentů, a k tvorbě nových pracovních
míst, zejména ve vybraných ekonomicky slabých
a strukturálními změnami silně postižených
regionech.
Předpokládá se, že využitím
vyčleněných prostředků státního
rozpočtu (1 mld Kčs) a za přispění
dalších finančních zdrojů banky
ve výši cca 200 mil. Kčs bude možno v
rámci těchto programů pozitivně ovlivnit
realizaci podnikatelských záměrů v
celkovém rozsahu cca 9,5 mld Kčs pomocí záruk
za úvěry a přibližně ve stejné
výši formou příspěvků
na úhradu úroků, resp. splátek úvěrů.
6. Základní koncepční záměry
rozvoje ČMZRB
Hlavním dlouhodobým cílem je vybudování
svébytné, v české ekonomice jasně
rozpoznatelné bankovní instituce, schopné
operativně nabídnout širokou paletu bankovních
služeb vkladatelům a zadavatelům programů
z řad státních i nestátních
orgánů a organizací z tuzemska i ze zahraničí
a klientům z řad malých a středních
podnikatelů poskytnout dostatečně široký
okruh služeb, který by usnadňoval jejich rozvoj
bez větší závislosti na případných
výkyvech finanční účasti státu
na podpoře malého a středního podnikání.
V průběhu roku 1992 budou v činnosti banky
jednoznačně převažovat služby spojené
s realizací již vyhlášených, příp.
dalších uvažovaných programů. V
závislosti na personálním posilování
úseku bankovních služeb začne postupně
růst i objem typicky bankovních produktů,
tj. záruk za tržních podmínek, úvěrů
a kapitálových účastí. I zde
však zůstane trvale zachována jednoznačná
orientace banky na malé a střední podniky.
Další vývoj struktury služeb banky po
roce 1992 bude ovlivněn výší prostředků
ze státního rozpočtu či nevládních
zdrojů z tuzemska i ze zahraničí, které
bude možné pro podpůrné programy získat.
Bez ohledu na to však banka bude trvale usilovat o objemový
růst svých služeb poskytovaných mimo
rámec programů podpory podnikání s
přednostní orientací na krátkodobé
úvěry.
7. Problémy dalšího rozvoje ČMZRB
a/ kapitálová vybavenost
Nezbytným předpokladem pro účinné
ovlivňování vzniku a rozvoje malých
a středních podniků ze strany Českomoravské
záruční a rozvojové banky je nesporně
její dostatečná kapitálová
síla, zejména ve vztahu k záruční
činnosti. Aktuálnost této potřeby
je v letošním roce dále zvýrazněna
probíhajícími privatizačními
procesy, ale i změněnými podmínkami
úvěrování které značně
zužují prostor pro ručení movitým
majetkem a fakticky znevýhodňuje poskytování
záruk proti ostatním činnostem komerčních
bank. To ve svých důsledcích výrazně
zvyšuje zájem na poskytování záruk
ze strany ČMZRB. Banka však pro jeho uspokojení
nemá zatím vytvořenou dostatečně
velkou garanční jistinu, která by umožňovala
za stimulativních podmínek poskytovat tyto záruky.
Východisko a řešení této situace
vidí ČMZRB v posílení svých
zdrojů na základě dlouhodobého deponování
části prostředků Fondu národního
majetku ČR z malé privatizace u ČMZRB. Podmínkou
jejich použití jako záruční jistiny
je však jejich dlouhodobé uložení. Vzhledem
k tomu, že takovéto uložení uvedených
finančních prostředků by dosti výrazným
způsobem změnilo jejich likviditu, tj. schopnost
operativního použití pro platební účely,
je nezbytné, aby k celé záležitosti
zaujala stanovisko ČNR. V případě
kladného stanoviska ČNR by bylo možné
celou záležitost řešit formou termínovaných
depozit či cenných papírů příp.
směnek, které by Fond národního majetku
obdržel za svůj vklad u ČMZRB a které
by byly po dohodě periodicky vyměňovány
za nové s posunutou dobou splatnosti příp.
prolongovány, čímž by byly garantovány
jak zájmy ČMZRB, tak by se umožnilo podle potřeb
využití prostředků Fondu národního
majetku.
Prozatím bylo dohodnuto s Fondem národního
majetku deponování části jeho finančních
prostředků ve výši 1 mld Kčs
u ČMZRB jen do 15. 11. 1992, tj. formou krátkodobého
vkladu. Poté by v návaznosti na § 15 odst.
3 zákona č. 500/1990 Sb. bylo možné
rozhodnout o jejich dalším užití. Na základě
provedeného rozboru však pokládáme za
možné, aby změna povahy depozita prostředků
Fondu národního majetku u ČMZRB byla v případě
souhlasu ČNR s dlouhodobým deponováním
těchto prostředků provedena již před
uvedeným datem a bez nároků na přijetí
nové zákonné úpravy.
b/ krytí rizik a ztrát z operací za netržních
podmínek
Vznikem ČMZRB a jejím aktivním zapojením
procesu podpory nastala situace, na kterou není čs.
právní řád plně připraven.
Vzhledem ke svému charakteru a zaměření
pracuje ČMZRB zejména při realizaci programů
podpory podnikání s nadprůměrně
rizikovou skupinou podnikatelů, a to bez dalšího
jištění, přičemž poskytuje
své služby za podstatně výhodnějších
podmínek než jiné obchodní banky. Schválená
rozpočtová pravidla pro rok 1992 však nedávají
prostor pro vyrovnání zvýšených
nákladů a rizik banky, vyplývajících
ze specifického charakteru její činnosti.
Požadavek ekonomického chování banky
jako samostatného podnikatelského subjektu se tak
dostává do rozporu s potřebami jejího
ne zcela tržního chování při
podpoře vzniku a rozvoje malého a středního
podnikání, které je zadavateli programů
vyžadováno.
Tyto problémy by bylo možno řešit specifickou
rezervou státního rozpočtu, adresně
určenou na krytí prokazatelných ztrát
z netržního chování banky v procesu
podpory malého a středního podnikání
nebo na přímé krytí ztrát,
vyplývajících ze zvýšené
rizikovosti záručních operací ČMZRB.
Současné by však bylo potřebné
upravit příslušným způsobem rozpočtová
pravidla, aby vytvoření a užití obdobné
rezervy bylo možné.
Činnost banky, zejména v prvním období
bude nesporně ovlivňovat i obrovský společenskopolitický
tlak, který si v podstatě vynutil její založení.
Zahájení její činnosti je v podnikatelské
sféře spojováno s velkými nadějemi
a očekáváním, někdy však
též s nerealistickými představami a
s požadavky na angažovanost banky v projektech, jejichž
kvalita není odpovídající. Vzhledem
k omezenosti zdrojů bude muset banka nutně pracovat
a hodnotit především tržní stránku
projektů, což povede k jejich přirozenému
výběru.
Získat pochopení veřejnosti pro tento postup
i pochopení změn v úloze státu, která
je prostřednictvím banky při podpoře
malého a středního podnikání
realizována, lze považovat za jeden z hlavních
momentů upevnění postavení banky ve
vztahu k celé podnikatelské sféře.
Pomoc poslanců ČNR přicházejících
do kontaktu s rozsáhlými skupinami obyvatelstva
při vysvětlování podstaty podpory
malého a středního podnikání
a úlohy ČMZRB v něm považujeme za jeden
z důležitých momentů pro další
rozvoj banky i pro celou tuto oblast hospodářské
politiky. S tím je nerozlučně spjato i zohlednění
potřeb rozvoje a podpory malého a středního
podnikání při stanovování rozpočtové
politiky, kde sehrává ČNR klíčovou
úlohu, a proto její další pozitivní
vztah a pokračování v nastoupeném
trendu mají zásadní význam.