ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

594

VLÁDNÍ NÁVRH

zákona České národní rady

o státní podpoře malých a středních podniků

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon České národní rady č. ....... ze dne ............. 1991

o podpoře malých a středních podniků státem

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

Základní ustanovení

§ 1

1) Účelem tohoto zákona je usnadňovat zakládání a upevňovat ekonomické postavení malých a středních podniků (dále jen "podniky") působících na území České republiky. Takovými podniky se pro účely tohoto zákona rozumí podniky s nejvýše 500 zaměstnanci.

2) Tento zákon se nevztahuje na podniky zemědělské a lesnické prvovýroby.

1) K provádění tohoto zákona přijímají ústřední orgány státní správy České republiky podpůrná opatření, zejména zajišťují finanční prostředky z rozpočtu České republiky a zakládají instituce k podpoře podnikání (dále jen "instituce").

2) Podpůrná opatření podle tohoto zákona posilují výkonnost a konkurenceschopnost podniků a vyrovnávají tak jejich nevýhody plynoucí z malé ekonomické síly, usnadňují podnikům přizpůsobení hospodářským a technologickým změnám a vedou podniky ke svépomoci.

ČÁST DRUHÁ

Zásady podpory

§ 3

Finanční podpora ze státního rozpočtu České republiky [Zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) ve znění zákona č. 579/1991 Sb.] (dále jen "podpora") se poskytuje podnikatelům [§ 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník] z prostředků vyčleněných v rámci rozpočtových kapitol ústředních orgánů státní správy České republiky nebo z dotací k tomu účelu založeným institucím.

§ 4

1) Vláda České republiky stanoví zásady a podmínky pro poskytování podpory podnikatelům schválením programů finanční podpory podnikatelských záměrů (dále jen "programy podpory").

2) Programy podpory musí obsahovat zejména:

a) předmět a účel podpory,

b) vymezení příjemců podpory,

c) ústřední orgán státní správy České republiky nebo instituci vyhlašující program,

d) orgán rozhodující o poskytnutí podpory a způsob rozhodnutí o poskytnutí podpory,

e) druhy podpor a podmínky jejich získání,

f) sankce za nedodržení podmínek, za nichž byla podpora poskytnuta,

g) vymezení výše jednotlivých druhů podpor pro jeden podnikatelský záměr,

h) náležitosti žádosti o poskytnutí podpory a způsob jejího předložení,

i) dobu trvání programu.

§ 5

1) Zveřejnění programů, posuzování a výběr jim odpovídajících žádostí podnikatelů o podporu provádějí ústřední orgány státní správy České republiky nebo instituce.

2) Žádosti o poskytnutí podpory se předkládají ústředním orgánům státní správy České republiky nebo institucím podle § 4, odstavce 2, písm. c).

3) Podpora se poskytuje na základě smlouvy mezi žadatelem a příslušným ústředním orgánem státní správy České republiky nebo institucí. Tato smlouva musí stanovit především účel, výši a podmínky podpory, lhůtu jejího čerpání a sankce za neplnění smlouvy.

4) Kontrolu využití rozpočtových prostředků v souladu s vládou schválenými programy podpory a uzavřenými smlouvami podle odstavce 3 provádí příslušný kontrolní ústřední orgán státní správy České republiky.

ČÁST TŘETÍ

Druhy podpory

§ 6

Opatření ke kapitálovému posílení podniků

1) K založení nových podniků nebo k podpoře činnosti stávajících podniků, zejména pro účely investic [§ 4 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 586/1990 Sb., o odpisování základních prostředků] mohou být poskytnuty z prostředků určených na podporu záruky na úvěry, úvěry se zvýhodněnou úrokovou sazbou a dobou splatnosti, úhrady části úroků, popřípadě dotace (dále jen "finanční příspěvky").

§ 7

Podpora zvyšování odbornosti

1) Finančně může být podporována výchova učňů a zvyšování odbornosti dospělých, a to podnikatelů i zaměstnanců podniků.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků podnikatelům nebo fyzickým a právnickým osobám, které poskytují podnikům služby ke zvyšování odbornosti za zvýhodněných podmínek.

§ 8

Podpora podnikového poradenství

1) Finančně může být podporováno hospodářské a technické poradenství zaměřené na pomoc podnikům.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků fyzickým a právnickým osobám poskytujícím podnikům poradenské služby za zvýhodněných podmínek.

§ 9

Podpora spolupráce podniků

1) Finančně může být podporováno zřizování společných, zejména neziskových zařízení poskytujících služby více podnikům nebo jejich zájmovým sdružením.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků společným zařízením podniků.

§ 10

Podpora získávání, zpracování a zprostředkování informací

1) Finančně může být podporováno získávání, zpracování a zprostředkování informací pro potřeby podniků.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků fyzickým a právnickým osobám poskytujícím podnikům informační služby podle odstavce 1 za zvýhodněných podmínek.

§ 11

Podpora aplikovaného výzkumu a technického rozvoje

1) Finančně mohou být podporovány záměry v oblasti aplikovaného výzkumu, technického rozvoje a přezkušování způsobilosti, jejichž výsledky se v podnicích využívají.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků fyzickým a právnickým osobám, které za zvýhodněných podmínek nebo bezplatně poskytnou podnikům výsledky své výzkumné a vývojové činnosti nebo přezkušování způsobilosti.

§ 12

Podpora vytváření nových pracovních míst

1) Finančně může být podporováno vytváření nových pracovních míst v podnicích, zvláště pro pracovníky se sníženou pracovní schopností.

2) Podpora se poskytuje ve formě finančních příspěvků podnikatelům na pokrytí nákladů spojených s vytvořením pracovního místa.

§ 13

Podpora hospodářského rozvoje oblastí

Finančně mohou být podporováni podnikatelé v hospodářsky slabých oblastech s vážnými sociálními a ekologickými důsledky.

§ 14

Podpora spolupráce se zahraničím a účasti na výstavách

Podporu ve formě finančních příspěvků nebo bezplatnými službami lze poskytnout k navazování kontaktů a spolupráce se zahraničními partnery a k umožnění aktivní účasti podniků na vnitrostátních i zahraničních výstavách a veletrzích.

§ 15

Podpora výsledků výzkumu o malém a středním podnikání

Z prostředků vyčleněných na podporu lze financovat výsledky výzkumů podstatných z hlediska poznatků týkajících se malého a středního podnikání za podmínky, že tyto výsledky budou přístupné veřejnosti.

ČÁST ČTVRTÁ

Závěrečná ustanovení

§ 16

Vláda České republiky předkládá České národní radě jedenkrát ročně zprávu o vývoji malého a středního podnikání včetně vyhodnocení účinnosti podpůrných opatření a hospodárnosti využívání prostředků rozpočtu České republiky podle tohoto zákona a návrhů na další podpůrná opatření.

§ 17

Tento zákon nabývá účinnosti dne ............... 1992.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o podpoře malých a středních podniků státem

Malé a střední podniky tvoří významný sektor vyspělých tržních ekonomik, který se podílí zhruba polovinou na hrubém národním produktu a zaměstnává kolem poloviny práceschopného obyvatelstva těchto zemí. Malé a střední podniky jsou také ekonomickou základnou významné sociální vrstvy vyspělých demokracií, tzv. středního stavu.

Střední stav byl v naší zemi prakticky vymýcen včetně své ekonomické základny a soukromého kapitálu. Státní podpora vzniku a rozvoje malých a středních podniků je proto součástí státní politiky oživení ekonomiky a obnovy občanské společnosti.

OBECNÁ ČÁST

I. Současná právní úprava

V současné době není státní podpora malého a středního podnikání právně upravena. Předkládaný návrh zákona je realizací původního záměru vlády České republiky upravit právně tuto oblast a vytvořit tak legislativní předpoklady systémové podpory vzniku a rozvoje malých a středních podniků v souladu se Zásadami státní politiky podpory středního stavu, přijatými usnesením vlády České republiky č. 249/1991.

II. Odůvodnění navrhované právní úpravy

V současné době vláda České republiky podporuje malé a střední podnikání několika programy zaměřenými na kapitálové posílení nově zakládaných nebo již založených podniků formou ručení za úvěry, bezúročných půjček, úhrad části úroků z úvěrů a dotací podnikům (jedná se o programy pokračující z minulého roku i o nově vyhlášené programy pro rok 1992). Jsou k tomu využívány prostředky z rozpočtu České republiky, z toho část v závislosti na vývoji zdrojů rozpočtu a tvorbě jeho rezerv. Částečně jsou podpory poskytovány též v rámci rozpočtů jednotlivých ústředních orgánů státní správy.

Na základě zkušeností z poskytování podpory v minulém roce a ověřené praxe státní podpory malých a středních podniků ve vyspělých ekonomikách byla založena Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s., na níž bude realizace převážné části státní podpory malého a středního podnikání po stupně převáděna.

Cílem navrhované právní úpravy je zákonem založit povinnost státní podpory malého a středního podnikání, vymezit zaměření této podpory, její formy a právně podložit možnost zakládat k realizaci státní podpory nestátní instituce. Bude tak legislativně zakotvena současná praxe, která musí hledat v rámci stávajících předpisů různá náhradní řešení. To vyloučí z procesu státní podpory malého a středního podnikání nahodilost a závislost na subjektivních přístupech ústředních orgánů státní správy.

Navrhovaná právní úprava je rámcová a vychází z obdobných právních předpisů používaných v některých zemích Evropských společenství, především z právní úpravy státní podpory malých a středních podniků ve Spolkové republice Německo. Státní podporu malých a středních mají právně upravenu i mimoevropské ekonomicky vyspělé země, jako např. Spojené státy a Japonsko.

III.

Finanční dosah a dopad na pracovní síly

Realizace státní podpory malých a středních podniků podle tohoto zákona si vyžádá výdaje rozpočtu České republiky. Výše těchto výdajů bude odpovídat možnostem rozpočtu na jedné straně a významu, který bude státní podpoře malých a středních podniků přiznáván na straně druhé.

Při odhadu ročních výdajů rozpočtu lze vycházet ze zkušeností roku 1991 a schválených prostředků pro rok 1992. Na podporu malého a středního podnikání bylo v roce 1991 z rozpočtu České republiky vynaloženo celkem 2,105 mld. Kčs (bez podpor pro zemědělské podniky), z toho návratným způsobem (na bezúročné půjčky) 0,505 mld. Kčs. Pro letošní rok bylo pro dosud schválené programy na podporu podnikání vyčleněno 900 mil. Kčs jako trvalý garanční fond a 1 mld. Kčs jako nenávratná dotace pro Českomoravskou záruční a rozvojovou banku na poskytování pomoci. K tomu je třeba připočíst část prostředků z rezervy státního rozpočtu ČR na sociální potřebnost stanovené ve výši 3 mld Kčs, která bude použita na podporu aktivní politiky zaměstnanosti. Tyto prostředky jsou v podstatě též používány na podporu podnikání.

Zřejmě je tedy nutné uvažovat v rozpočtu České republiky i v dalších letech s částkou na podporu podnikání v rozsahu kolem 2 až 3 mld. Kčs, i když struktura užití rozpočtových prostředků se bude měnit - potřeba prostředků pro záruční činnost bude postupně klesat, což by umožnilo i postupné snižování celkových nároků na státní rozpočet.

Předložený návrh zákona nevyžaduje zvýšení počtu pracovníků ústředních orgánů státní správy. Spíše naopak, v zákoně obsažený systém státní podpory prostřednictvím programů a nestátních institucí pro podporu malých a středních podniků by měl vést ke snížení nároků na pracovníky ústředních orgánů státní správy. Např. založení Českomoravské záruční a rozvojové banky vedlo k uvolnění 12 pracovníků ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj pro tuto banku a totéž lze očekávat při zakládání dalších nestátních institucí pro podporu malého a středního podnikání.

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

Odůvodnění jednotlivých ustanovení

K části prvé - základní ustanovení

K § 1:

Malé a střední podniky představují nově se rodící sektor naší ekonomiky v podmínkách, které jsou pro tento sektor poměrně nepříznivé. Proto tyto podniky vyžadují podporu jak pro usnadnění jejich založení, tak i pro jejich posílení v průběhu další existence.

V tržních ekonomikách jsou malé a střední podniky přirozeně vzniklou kategorií podniků a v praxi těchto ekonomik nečiní potíží rozeznávat, který konkrétní podnik do této kategorie lze ještě zahrnout a který již ne. Proto se nepoužívají k odlišení této kategorie od kategorie velkých podniků jiná kritéria než pragmaticky stanovená hranice počtu zaměstnanců v době poskytnutí podpory. V současné době se v evropských podmínkách uvažuje se snížením dosud všeobecně uznávané hranice 500 zaměstnanců na 300 zaměstnanců.

Pokud z jakýchkoliv důvodů je třeba vztáhnout podporu na podniky menší než je uvedená hranice 500 zaměstnanců, nic nebrání vymezit v konkrétním programu podpory hranici nižší.

Vyjmutí malých a středních podniků zemědělské a lesnické prvovýroby z působnosti tohoto zákona neznamená v žádném případě jejich diskriminaci. Je odůvodněno specifickým charakterem zemědělství a lesnictví, který vyžaduje samostatně řešit podporu podnikání v rámci agrární politiky státu.

K § 2:

Státní orgány mohou k podpoře malých a středních podniků přijímat různá podpůrná opatření - legislativní, organizační, v oblasti daní, odpisů apod. Z hlediska finanční podpory je důležité uvolnit z rozpočtu České republiky prostředky na podporu a poskytovat tyto prostředky především prostřednictvím nestátních institucí, jako jsou specializované banky nebo různé podpůrné agentury. To je osvědčená praxe v organizaci státní podpory malých a středních podniků ve vyspělých ekonomikách.

Smyslem podpůrných opatření státu je vyrovnávat objektivní nevýhody malých a středních podniků plynoucí z jejich malé ekonomické síly. Tato kategorie podniků je zranitelná zejména při výraznějších hospodářských změnách nebo při nástupu nových technologií, pokud tyto změny vyžadují větší investice. Podpůrná opatření však musí důsledně sledovat princip "pomoc ke svépomoci" - znamená to, že podpora je poskytována tak, aby se podnikatel na podporované akci účastnil svým podílem.

K části druhé - zásady podpory

K § 3:

Finanční podpora z prostředků rozpočtu České republiky je určena podnikatelům, ale poskytuje se jim prostřednictvím ústředních orgánů státní správy nebo, což je vzhledem k praxi v ekonomicky vyspělých státech efektivnější, zvlášť k tomu účelu založených nestátních institucí. Aby tento postup byl v souladu s platnými rozpočtovými pravidly, musí být prostředky na podporu malých a středních podniků zahrnuty v rámci rozpočtových kapitol ústředních orgánů státní správy nebo musejí být převedeny jako dotace k tomu účelu založeným institucím.

K § 4:

Ústřední orgány státní správy a instituce založené k podpoře malých a středních podniků hospodaří s prostředky určenými na podporu malých a středních podniků podle obecných zásad stanovených zákonem. Obecný charakter v zákoně stanovených zásad plyne z nemožnosti stanovit apriori vyčerpávajícím způsobem zásady a podmínky vhodné pro různé způsoby a formy podpory. Proto musí být konkrétní zásady a podmínky podpory stanoveny v jednotlivých programech podpory, které svým usnesením schvaluje vláda České republiky.

K § 5:

Podmínky poskytnutí podpory je třeba zakotvit ve smlouvě mezi příjemcem podpory a orgánem nebo institucí oprávněným podporu poskytovat. Zákon stanoví nezbytné náležitosti smlouvy, zejména účel a výši podpory a sankce pro případ, že podmínky smlouvy nebudou plněny a vytváří prostor pro zakotvení veškerých dalších podmínek, jejichž nezbytnost vyplyne z vládou schváleného programu. Spolu se zásadami uvedenými v zákoně tvoří zásady a podmínky stanovené příslušnými programy a podmínky stanovené smlouvou základní kriteria pro kontrolu využívání rozpočtových prostředků k podpoře malých a středních podniků.

K části třetí - druhy podpory

Vymezením jednotlivých druhů podpor v zákoně se sleduje orientace podpor na taková opatření, které slibují ve shodě se zahraničními zkušenostmi relativně největší účinnost využití rozpočtových prostředků na podporu. Jde o taxativní výčet možností užití rozpočtových prostředků pro tento účel, který je třeba respektovat při schvalování programů podpory.

K § 6:

Kapitálové posílení nově zakládaných i již existujících malých a středních podniků patří k nejdůležitějším druhům podpory v podmínkách, kdy je absolutní nedostatek národního soukromého kapitálu a kapitalizovatelného majetku. Podstatou této podpory je především záruka na komerční úvěry a zvýhodnění úvěrových podmínek. Dotaci lze považovat za výjimečný případ kapitálového posílení.

K § 7:

Privatizace státních podniků vnáší mnoho nejistot do učňovského školství. Podpora výchovy učňů podle tohoto zákona sleduje její postupnou stabilizaci přesunem těžiště péče o učně do malých a středních podniků, které např. ve Spolkové republice Německo vychovávají kolem 80% učňů. Zvyšování odbornosti dospělých je předpokladem efektivního zhodnocování kapitálu zejména proto, že většina lidí v této zemi nemohla získat ekonomické vzdělání ani praktické zkušenosti adekvátní tržní ekonomice.

Preferovaná forma podpora výchovy a vzdělávání - dotace - odpovídá tomu, že ve většině případů půjde o úhradu zpravidla části poplatků za kursy a semináře přímo podnikatelům, nebo o bezplatnou či pouze z části hrazenou účast v kursech a seminářích organizovaných různými poradensko vzdělávacími organizacemi a dotovaných z prostředků na podporu.

K § 8:

Podpora podnikového poradenství opět vyplývá ze všeobecně nedostatečných znalostí, dovedností a zkušeností našich podnikatelů a jejich zaměstnanců. Preference finanční podpory poradců - jednotlivců i organizací - před dotováním samotných podnikatelů je založena na zahraničních zkušenostech a doporučeních.

K § 9:

Podpora zřizování společných zařízení sloužících více podnikům sleduje posilování vědomí sounáležitosti a výhod spolupráce.

K § 10:

Podpora získávání, zpracovávání a zprostředkování informací je významná především vzhledem k tomu, že podmínky pro malé a střední podnikání stejně jako podmínky tržní ekonomiky vůbec se u nás zatím velmi dynamicky mění a vyvíjejí a tento vývoj často stačí sledovat pouze profesionálové, kteří o něm ostatní podnikatelskou veřejnost informují.

K § 11:

Podpora aplikovaného výzkumu a technického rozvoje včetně přezkušování odborné způsobilosti sleduje vytvoření podmínek k dosažení takové technologické úrovně v našich malých a středních podnicích, která jim dovolí soutěž na zahraničních trzích.

K § 12:

Podpora vytváření nových pracovních příležitostí je motivována aktivním přístupem k řešení problémů zaměstnanosti přes vznik a rozvoj malého a středního podnikání.

K § 13:

Podpora podnikatelů v hospodářsky slabých oblastech je opět odrazem aktivní politiky řešení problémů oblastí přes vznik a rozvoj malého a středního podnikání.

K § 14:

Podpora spolupráce se zahraničím a účasti na výstavách sleduje umožnit vstup malých a středních podnikatelů do soutěže na zahraničních trzích.

K § 15:

Podporou výsledků výzkumu o malém a středním podnikání je sledována možnost získat nové informace o vývoji malého a středního podnikání pro potřeby formulování státní politiky vůči malým a středním podnikům a sestavování dalších programů na jejich podporu.

K části čtvrté - závěrečná ustanovení

K § 16:

Považuje se za důležité, aby zákon zavázal vládu České republiky k pravidelnému hodnocení stavu a vývoje malých a středních podniků jako nezastupitelného sektoru národní ekonomiky a podávání informací o účinnosti přijatých podpůrných opatření a vynaložení rozpočtových prostředků na podporu malého a středního podnikání.

V Praze dne 29. ledna 1992

předseda vlády

České republiky

Petr Pithart v.r.

ministr pro hospodářskou politiku

a rozvoj České republiky

v.z. Ladislav Chrudina v.r.
Zpracoval:Ing. Karel Čáp
sekční ředitel


Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s.

Podpora malého a středního podnikání v České republice a činnost Českomoravské záruční a rozvojové banky

/informace pro poslance ČNR/

I. Stav roku 1991

V roce 1991 bylo na podporu podnikání, s akcentem na podporu malých a středních podniků v oblasti průmyslové výroby a ve vybraných regionech, vyčleněno ve státním rozpočtu ČR 700 mil. Kčs. Z toho 500 mil. Kčs bylo použito pro program podpory rozvoje průmyslové výroby a 200 mil. Kčs na podporu podnikatelských projektů z oblasti Ostravska. Kromě toho směřovaly k podpoře podnikatelské aktivity ještě další rozpočtové prostředky /na tvorbu pracovních míst a na podporu soukromé podnikatelské aktivity v agrokomplexu/.

V rámci programu rozvoje průmyslové výroby byla poskytnuta podpora 173 projektům, z toho téměř 75% bylo předloženo soukromými podnikateli. Uvolněnými prostředky státního rozpočtu ve formě bezúročných půjček byla iniciována investiční aktivita v celkové výši 2,6 mld Kčs, která by měla cílově přispět k vytvoření více než 3,5 tis. nových pracovních příležitostí. Očekávaný přírůstek zisku v období 1993-94 představuje cca 1,2 mld Kčs a dává předpoklad, že formou daní spolu se splátkami půjček se přibližně do tří let vrátí do státního rozpočtu cca trojnásobek poskytnuté podpory.

Prostředky vyčleněné na regionální podporu byly využity v pěti vybraných okresech Ostravsko-karvinské aglomerace a to ve formě jednorázové finanční výpomoci na podporu soukromého podnikání v drobné průmyslové výrobě a placených službách výrobního charakteru. Na základě poskytnuté podpory lze nejpozději do poloviny roku 1992 počítat s vytvořením cca 2,5 tis. nových pracovních míst.

Přes nesporné přínosy se při praktické realizaci programů projevily některé problémy. Šlo především o:

- zdlouhavost celého procesu rozhodování o podporách v důsledku složitého schvalovacího mechanismu, vyžadujícího zapojení aparátů ústředních orgánů do bezprostřední operativní činnosti mající komerční povahu,

- složité a komplikované zúčtovací vztahy, ke státnímu rozpočtu,

- problematičnost převodu podpor, které podnikatelé v daném rozpočtovém roce nevyčerpali, do dalšího roku,

- nedostatečnost prostředků vyčleněných na podpory /řada projektů splňujících kritéria programu musela být koncem roku odmítnuta/,

- neprovázanost jednotlivých programů a odtrženost regionálních aspektů podpory podnikání od ostatních směrů podpory podnikání.

Tyto nedostatky by měl překonat nový mechanismus podpory, opírající se o připravovaný zákon na podporu malého a středního podnikání, využívající Českomoravskou záruční a rozvojovou banku /ČMZRB/ a přinášející podstatně širší a účinnější systém realizace programové podpory.

2. Zaměření selektivní podpory podnikání v roce 1992

Podpora podnikání uskutečňována z prostředků státního rozpočtu České republiky bude představována těmito aktivitami:

a/ 4 programy podpory rozvoje malého a středního podnikání vyhlášenými na základě zadání ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR /podrobněji viz. část 5/,

b/ programy podpory privatizace v agrokomplexu orientovanými na:

- podporu vzniku a rozvoje soukromých tržních hospodářství v zemědělství,

- podporu podnikatelských aktivit občanů v potravinářství a službách,

- podporu restrukturalizace a privatizace v APK,

- podporu vytváření tržní infrastruktury v APK,

- podporu rozvoje oleoprogramu,

- podporu přechodu zemědělských podniků na ekologické hospodářství.

V rámci těchto programů budou poskytovány bezúročné půjčky do výše 60 - 80% nákladů projektu, úhrady splátek úvěrů ve výši 60 - 80% jeho hodnoty, úhrady úroků z poskytnutých bankovních úvěrů do výše 80% celkové hodnoty úroků. V případě, že tyto programy budou realizovány po linii orgánů státní správy nelze však zajistit převzetí závazků na další léta a celá podpora se bude realizovat v horizontu rozpočtového roku, což je pro podnikatele nevýhodné.

Na tyto programy se počítá s částkou 2,7 mld. Kčs.

Kromě podpor zaměřených na kapitálové posílení podniků je připravován program podpory regionálních poradenských center pro podnikatele, založení Domu podnikatelů a rozvíjí se postupně činnost obchodně inovačních center /tzv. BIC/. V jednání je i vyhlášení specializovaného programu na podporu podnikatelské aktivity v oblasti zdravotnických a sociálních služeb, programu na podporu výstavby a provozování netradičních zdrojů výroby energie a programu snižování spotřeby v obytných budovách a bytech, které by měly vytvářet další impulsy pro podnikatele.

V platnosti zůstávají i nadále podmínky podpory nových pracovních míst pro nezaměstnané formou dotací z prostředků úřadů práce, což představuje jednu z doplňkových forem podpory podnikání.

3. Vznik Českomoravské záruční a rozvojové banky a poskytované služby

ČMZRB vznikla z iniciativy ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky a na základě úkolu uloženého vládou ČR. Jejími akcionáři jsou MHPR ČR, Agrobanka Praha, Česká spořitelna, Československá obchodní banka, Investiční banka a Komerční banka.

Vznik banky je součástí cílevědomé snahy vlády České republiky o praktické kroky k podpoře rozvoje malého a středního podnikání. V soustavě bank tak vznikl subjekt, který zde dosud chyběl a který lze nalézt v řadě ekonomik vyspělých průmyslových zemí.

Banka bude svým klientům poskytovat tyto služby:

- přijímat od orgánů, organizací a osob z tuzemské i zahraniční vklady určené na podporu rozvojových podnikatelských záměrů malých a středních podniků

- poskytovat záruky na úvěry určené k nákupu pozemků, budov, strojů a zařízení, výsledků vědy výzkumu a licencí, k financování investiční výstavby a k pořízení nezbytných provozních prostředků v souvislosti s realizací podnikatelského záměru,

- na základě zadání orgánů, organizací a osob, z tuzemska i zahraničí připravovat a vyhlašovat programy podpory malého a středního podnikání a zajišťovat jejich realizaci,

- účastnit se po dohodnuté období /2 - 4 roky/ svým vkladem jako podílník či akcionář na vzniku a rozvoji malých a středních podniků.

- zprostředkovávat přímou účast zahraničního kapitálu při zakládání a rozvoji malých a středních podniků,

- poskytovat poradenské služby pro orientaci o možnostech a podmínkách získání různých druhů podpor pro malé a střední podniky,

- v omezené míře a jako doplňkovou službu poskytovat úvěry pro financování nadějných podnikatelských projektů, v oblasti malého a středního podnikání.

4. Kapitálové vybavení ČMZRB

Základní kapitál banky je 305 mil. Kčs. Banka obdržela ze státních aktiv 900 mil. Kčs, z čehož bylo 100 mil. Kčs použito jako vklad do základního kapitálu banky a 800 mil. Kčs vytvořilo silný rezervní fond banky, umožňující relativně značný rozsah záručních operací.

Podle dohody uzavřené s MF ČR a MHPR ČR bude banka realizovat soubor programů podpory malého a středního podnikání na základě zadání MHPR ČR. Pro tyto účely byla bance poskytnuta z účelové rezervy státního rozpočtu na rok 1992 částka 1 mld Kčs, z toho 500 mil. Kčs na řešení strukturálních problémů, 200 mil. Kčs na podporu podnikatelských aktivit ve vybraných regionech a 300 mil. Kčs na podporu podnikatelských aktivit v pohraničí.

V současné době banka jedná s ministerstvem zemědělství ČR o převedení části finančních prostředků určených na podporu privatizace a restrukturalizace zemědělsko-potravinářského komplexu a s ministerstvem zdravotnictví ČR o realizaci programu privatizace zdravotnických a zdravotně sociálních služeb. Předpokládá se též, že Fond národního majetku svým vkladem (min. 1 mld Kčs) posílí zdroje banky pro záruční činnost. Po jednání se zástupci Fondu PHARE byla této instituci předána nabídka na zprostředkování programu rozvoje drobného a středního podnikání v předpokládaném rozsahu cca 150 mil. Kčs. V jednání je též získání zdrojů pro realizaci programů v oblasti netradičních zdrojů energie a zateplování obytných objektů v celkové výši 100 - 200 mil. Kčs pro rok 1992.

Další zdroje získá banka vlastní činností, protože podle svých stanov nevyplácí dividendy a vytvořený zisk bude používat na posílení podpory podnikání.

5. Programy podpory malého a středního podnikání v roce 1992

ČMZRB zahájila svoji činnost realizací těchto čtyř programů podpory malého a středního podnikání připravených na základě zadání MHPR ČR:

Program podpory drobných začínajících podnikatelů /START/

Program podpory rozvoje malého a středního podnikání /ROZVOJ/

Program podpory využívání výsledků vědy a techniky v malých a středních podnicích /PATENT/

Program podpory podnikání ve vybraných regionech /REGION/.

Cílem programů je pomocí poskytnuté záruky usnadnit získání úvěru těm malým a středním podnikům, které předloží nadějný a dostatečně propracovaný podnikatelský projekt. Při splnění podmínek diferencovaných podle jednotlivých programů lze též k překonání obtíží počáteční fáze podnikání uhradit část úroků z úvěrů, příp. poskytnout za výhodných podmínek návratnou finanční výpomoc na úhradu splátek úvěrů v počáteční fázi realizace.

Smyslem poskytnuté podpory je iniciovat vznik malých a středních podniků a orientovat jejich podnikatelskou aktivitu ke zvyšování exportu, využívání tuzemských surovinových zdrojů, včetně odpadů, k zavádění nových špičkových výrobků a technologií, k využití výsledků tuzemského výzkumu, zejména patentů, a k tvorbě nových pracovních míst, zejména ve vybraných ekonomicky slabých a strukturálními změnami silně postižených regionech.

Předpokládá se, že využitím vyčleněných prostředků státního rozpočtu (1 mld Kčs) a za přispění dalších finančních zdrojů banky ve výši cca 200 mil. Kčs bude možno v rámci těchto programů pozitivně ovlivnit realizaci podnikatelských záměrů v celkovém rozsahu cca 9,5 mld Kčs pomocí záruk za úvěry a přibližně ve stejné výši formou příspěvků na úhradu úroků, resp. splátek úvěrů.

6. Základní koncepční záměry rozvoje ČMZRB

Hlavním dlouhodobým cílem je vybudování svébytné, v české ekonomice jasně rozpoznatelné bankovní instituce, schopné operativně nabídnout širokou paletu bankovních služeb vkladatelům a zadavatelům programů z řad státních i nestátních orgánů a organizací z tuzemska i ze zahraničí a klientům z řad malých a středních podnikatelů poskytnout dostatečně široký okruh služeb, který by usnadňoval jejich rozvoj bez větší závislosti na případných výkyvech finanční účasti státu na podpoře malého a středního podnikání.

V průběhu roku 1992 budou v činnosti banky jednoznačně převažovat služby spojené s realizací již vyhlášených, příp. dalších uvažovaných programů. V závislosti na personálním posilování úseku bankovních služeb začne postupně růst i objem typicky bankovních produktů, tj. záruk za tržních podmínek, úvěrů a kapitálových účastí. I zde však zůstane trvale zachována jednoznačná orientace banky na malé a střední podniky. Další vývoj struktury služeb banky po roce 1992 bude ovlivněn výší prostředků ze státního rozpočtu či nevládních zdrojů z tuzemska i ze zahraničí, které bude možné pro podpůrné programy získat. Bez ohledu na to však banka bude trvale usilovat o objemový růst svých služeb poskytovaných mimo rámec programů podpory podnikání s přednostní orientací na krátkodobé úvěry.

7. Problémy dalšího rozvoje ČMZRB

a/ kapitálová vybavenost

Nezbytným předpokladem pro účinné ovlivňování vzniku a rozvoje malých a středních podniků ze strany Českomoravské záruční a rozvojové banky je nesporně její dostatečná kapitálová síla, zejména ve vztahu k záruční činnosti. Aktuálnost této potřeby je v letošním roce dále zvýrazněna probíhajícími privatizačními procesy, ale i změněnými podmínkami úvěrování které značně zužují prostor pro ručení movitým majetkem a fakticky znevýhodňuje poskytování záruk proti ostatním činnostem komerčních bank. To ve svých důsledcích výrazně zvyšuje zájem na poskytování záruk ze strany ČMZRB. Banka však pro jeho uspokojení nemá zatím vytvořenou dostatečně velkou garanční jistinu, která by umožňovala za stimulativních podmínek poskytovat tyto záruky.

Východisko a řešení této situace vidí ČMZRB v posílení svých zdrojů na základě dlouhodobého deponování části prostředků Fondu národního majetku ČR z malé privatizace u ČMZRB. Podmínkou jejich použití jako záruční jistiny je však jejich dlouhodobé uložení. Vzhledem k tomu, že takovéto uložení uvedených finančních prostředků by dosti výrazným způsobem změnilo jejich likviditu, tj. schopnost operativního použití pro platební účely, je nezbytné, aby k celé záležitosti zaujala stanovisko ČNR. V případě kladného stanoviska ČNR by bylo možné celou záležitost řešit formou termínovaných depozit či cenných papírů příp. směnek, které by Fond národního majetku obdržel za svůj vklad u ČMZRB a které by byly po dohodě periodicky vyměňovány za nové s posunutou dobou splatnosti příp. prolongovány, čímž by byly garantovány jak zájmy ČMZRB, tak by se umožnilo podle potřeb využití prostředků Fondu národního majetku.

Prozatím bylo dohodnuto s Fondem národního majetku deponování části jeho finančních prostředků ve výši 1 mld Kčs u ČMZRB jen do 15. 11. 1992, tj. formou krátkodobého vkladu. Poté by v návaznosti na § 15 odst. 3 zákona č. 500/1990 Sb. bylo možné rozhodnout o jejich dalším užití. Na základě provedeného rozboru však pokládáme za možné, aby změna povahy depozita prostředků Fondu národního majetku u ČMZRB byla v případě souhlasu ČNR s dlouhodobým deponováním těchto prostředků provedena již před uvedeným datem a bez nároků na přijetí nové zákonné úpravy.

b/ krytí rizik a ztrát z operací za netržních podmínek

Vznikem ČMZRB a jejím aktivním zapojením procesu podpory nastala situace, na kterou není čs. právní řád plně připraven. Vzhledem ke svému charakteru a zaměření pracuje ČMZRB zejména při realizaci programů podpory podnikání s nadprůměrně rizikovou skupinou podnikatelů, a to bez dalšího jištění, přičemž poskytuje své služby za podstatně výhodnějších podmínek než jiné obchodní banky. Schválená rozpočtová pravidla pro rok 1992 však nedávají prostor pro vyrovnání zvýšených nákladů a rizik banky, vyplývajících ze specifického charakteru její činnosti. Požadavek ekonomického chování banky jako samostatného podnikatelského subjektu se tak dostává do rozporu s potřebami jejího ne zcela tržního chování při podpoře vzniku a rozvoje malého a středního podnikání, které je zadavateli programů vyžadováno.

Tyto problémy by bylo možno řešit specifickou rezervou státního rozpočtu, adresně určenou na krytí prokazatelných ztrát z netržního chování banky v procesu podpory malého a středního podnikání nebo na přímé krytí ztrát, vyplývajících ze zvýšené rizikovosti záručních operací ČMZRB. Současné by však bylo potřebné upravit příslušným způsobem rozpočtová pravidla, aby vytvoření a užití obdobné rezervy bylo možné.

X X X

Činnost banky, zejména v prvním období bude nesporně ovlivňovat i obrovský společenskopolitický tlak, který si v podstatě vynutil její založení. Zahájení její činnosti je v podnikatelské sféře spojováno s velkými nadějemi a očekáváním, někdy však též s nerealistickými představami a s požadavky na angažovanost banky v projektech, jejichž kvalita není odpovídající. Vzhledem k omezenosti zdrojů bude muset banka nutně pracovat a hodnotit především tržní stránku projektů, což povede k jejich přirozenému výběru.

Získat pochopení veřejnosti pro tento postup i pochopení změn v úloze státu, která je prostřednictvím banky při podpoře malého a středního podnikání realizována, lze považovat za jeden z hlavních momentů upevnění postavení banky ve vztahu k celé podnikatelské sféře. Pomoc poslanců ČNR přicházejících do kontaktu s rozsáhlými skupinami obyvatelstva při vysvětlování podstaty podpory malého a středního podnikání a úlohy ČMZRB v něm považujeme za jeden z důležitých momentů pro další rozvoj banky i pro celou tuto oblast hospodářské politiky. S tím je nerozlučně spjato i zohlednění potřeb rozvoje a podpory malého a středního podnikání při stanovování rozpočtové politiky, kde sehrává ČNR klíčovou úlohu, a proto její další pozitivní vztah a pokračování v nastoupeném trendu mají zásadní význam.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP