Předseda vlády České republiky Petr
Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslanců
ČNR Viktora Dobala, Jaroslava Cabala, Jiřího
Fiedora, Jiřího Haringera, Jana Kadlece a Kamila
Procházky dopisem ze dne 16. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslanců Viktora
Dobala, Jaroslava Cabala, Jiřího Fiedora, Jiřího
Haringera, Jana Kadlece a Kamila Procházky, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
zasílám Vám odpověď na Vaši
interpelaci ve věci usnesení vlády ČR
ze dne 29. 1. 1992 č. 60 ke Zprávě o stavu
prací na návrhu strategie rozvoje farmaceutického
průmyslu a dalších oborů výroby
pro potřeby zdravotnictví, kterou jste na mne vznesl
spolu s poslanci J. Cabalem, J. Fiedorem, J Haringerem, J. Kadlecem
a K. Procházkou.
Úvodem bych Vás chtěl ujistit, že vláda
ČR má velký zájem na dalším
úspěšném rozvoji čs. farmaceutického
průmyslu a jeho věcně správné
privatizaci. To bylo také důvodem, že vláda
uložila vypracování strategie dalšího
rozvoje tohoto odvětví. Uvedeným problémem
se vláda od 8. 11. 1989 opakovaně zabývala.
Tak, jak se postupně měnily ekonomické i
politické podmínky, byl tento úkol zpřesňován.
Jeho původním nositelem bylo ministerstvo zdravotnictví
ČR a po delimitaci farmaceutického průmyslu
resort ministerstva průmyslu ČR. Na začátku
roku 1991 byl úkol usnesením vlády ČR
č. 211/1991 uložen ministerstvu průmyslu ČR
ve znění "Vypracovat strategii rozvoje farmaceutického
průmyslu a dalších oborů pro potřeby
zdravotnictví".
Vzhledem k závažnosti úkolu rozhodlo MP ČR
využít při jeho realizaci zkušeností
zahraniční konzultantské firmy. Při
zabezpečování takovéto firmy se ukázala
možnost financování úkolu - studie z
fondu PHARE. Tato možnost byla využita a na studii strategie
začala koncem září 1991 pracovat firma
Boston Consulting Group, která vyhrála konkurs provedený
podle pravidel fondu PHARE. Bylo to důležité
i s ohledem na cenu této studie, která přesahuje
částku 20 mil. Kčs.
Kromě toho vláda rozhodla o zařazení
s.p. Léčiva, s.p. Dental, s.p. Farmakon a s.p. Chemopharma
do první privatizační vlny. Toto rozhodnutí
bylo přijato na základě požadavku podniků
a doporučení MP ČR a v době rozhodnutí
nebyl, kromě určité časové
kolize s ukončením předpokládané
studie, žádný důvod k odsunutí
těchto podniků do druhé vlny.
S opožďováním postupu prací na
přípravě všeobecného zdravotního
pojištění, na přípravě
kategorizace léčiv, na legislativě v oblasti
léčiv a získáním dílčích
výsledků analýzy farmaceutického průmyslu,
se začal ukazovat rozpor jak časový, tak
i věcný mezi předloženými privatizačními
projekty (včetně privatizačních projektů
Sanitasu a Zdravotnického zásobování,
které jsou v druhé privatizační vlně)
a dílčími závěry studie k rozvoji
farmaceutického průmyslu.
Vláda ČR považuje rozhodnutí o způsobu
privatizace farmaceutického průmyslu za velice závažné,
vzhledem k jeho přímé vazbě na životní
úroveň, úroveň péče
o zdraví obyvatelstva a dopadům na státní
rozpočet. Považuje proto za správné
toto rozhodnutí provést na základě
všech dostupných podkladových materiálů.
Toto rozhodnutí je třeba provést tak, aby
byl vytvořen konsistentní systém počínaje
výzkumem a vývojem farmak a konče jejich
finálním využitím včetně
systému financování. Protože však
předložené privatizační projekty
tuto skutečnost plně nezabezpečují,
vláda ČR rozhodla na svém zasedání
dne 29. ledna 1992 usnesením č. 60 o schvalování
předložených privatizačních projektů
organizací farmaceutického průmyslu až
v návaznosti na schválené zásady restrukturalizace
čs. farmaceutického průmyslu včetně
systémových opatření. Toto rozhodnutí
má výhradně věcný charakter.
Dovolte mi, vážený pane poslanče, abych
Vás i Vaše interpelující kolegy znovu
ubezpečil, že vláda ČR svým usnesením
č. 60 nesleduje jiný cíl, než věcně
správné rozhodnutí o privatizaci tohoto důležitého
sektoru. Vaše obavy o likvidaci výzkumu, případně
výroby považuji za neopodstatněné a
domnívám se, že vycházejí z nedostatečných
nebo zkreslených informací. Je však možno
považovat za jisté, že další rozvoj
farmaceutických výrob se neobejde bez podpory státu,
tj. přijetí určitých systémových
opatření, která by měla řešit
nejen stránku např. správné výrobní
praxe, ale i vstup zahraničního kapitálu.
Řešení dalšího rozvoje farmaceutického
průmyslu bude navíc komplikované i tou skutečností,
že se bude muset zajišťovat bez prudkého
nárůstu cen léků pro konečné
spotřebitele a v podmínkách platební
neschopnosti našeho zatím největšího
odběratele, tj. SNS.
V Praze dne 16. 3. 1992 | Petr Pithart v. r. |