ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

592

INTERPELACE

poslanců ČNR Viktora Dobala, Jaroslava Cabala, Jiřího Fiedora, Jiřího Haringera, Jana Kadlece a Kamila Procházky

na předsedu vlády České republiky

Petra Pitharta

ve věci usnesení vlády ČR ze dne 29. ledna 1992 č. 60 ke Zprávě o stavu prací na návrhu strategie rozvoje farmaceutického průmyslu a dalších oborů výroby pro potřeby zdravotnictví.

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslanců ČNR Viktora Dobala, Jaroslava Cabala, Jiřího Fiedora, Jiřího Haringera, Jana Kadlece a Kamila Procházky na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. února 1992.

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 3 listy

Vážený pane premiere,

usnese-li se vláda, které byla svěřena důvěra především v otázce důsledné přestavby naší ekonomiky, na tom, že se vrátíme k již dávno zavrženému způsobu řízení vybraných odvětví průmyslu, je to na pováženou a musí k tomu mít velice pádné důvody. Obracíme se proto na vás s důvěrou, že nám je sdělíte.

Jeden z možných pohledů na to, co vláda inkriminovaným usnesením udělala, je tento. Rozhodla se svěřit strategii dalšího rozvoje farmaceutického průmyslu a jeho privatizaci úředníkům Ministerstva průmyslu ČR, jejichž zcela pochopitelným cílem je zachovat se a zachránit svoje dosud dominantní postavení všude tam, kde je to jen trochu možné. Starostmi, které si o zachování právě tohoto průmyslového odvětví dělají, se těmto pánům asi podařilo přesvědčit vládu o specifickém postavení farmaceutické výroby a o nutnosti, aby vláda jejich zraky na ní dále dohlížela. Žádné logičtější vysvětlení nás totiž nenapadá.

Ač laici, musíme se ptát. Proč si tyto starosti připouštějí až nyní? Proč celé dva roky nevymyslili náhle požadovanou strategii? Proč využívají služeb poradenské firmy, která, máme-li dobré informace, neviděla jediný privatizační projekt? Co nám asi tato firma poradí?

Na poslední otázku si dovolíme dát odpověď. Prohlásí, že výroba léčiv má v našem státě perspektivu. Měla by se však orientovat na výrobu konečných lékových forem. Přeloženo do lidské mluvy to znamená praktickou likvidaci prvovýroby, výzkumu a technického rozvoje. Takto radí všem zemím třetího světa. Sami se ptáme: máme je poslechnout? Zkušenost z jiných zemí, např. Maďarska, velí nikoliv.

Souhlasíte-li dosud s našimi vývody, musíme se ptát dál. Kdo jiný než samotné firmy, nejlépe zprivatizované, lépe rozhodou o strategii svého dalšího rozvoje?

Zamysleme se ještě nad tím, je-li vyčkávání na místě. Především si musíme uvědomit, že řada farmaceutických firem již dávno odevzdala své privatizační projekty a k řadě těchto projektů existují také projekty konkurenční. Souhrnně pro 1. vlnu kupónové privatizace se jedná o částku 1,383 mld. Kčs. To samozřejmě z hlediska nabídkové strany ČR představuje necelé 1%. Farmaceutická výroba jako celek však nikdy neměla v této republice větší zastoupení.

Nyní se ptejme jaké škody v tomto průmyslu způsobí čekání na úřednickou strategii? Především se prodlužuje vakuum, které má již dnes tyto neblahé důsledky:

- rozčarování a ztrátu důvěry těch, komu o něco jde,

- prodlužování improvizace v podnicích vyrábějících léčiva,

- nutné překážky v navazování pevných smluvních vztahů,

- odrazování potencionálních zahraničních investorů,

- stimulaci rychlého odlivu "mozků" do jiných oblastí a do zahraničí, atd.

Domnívá se vláda České republiky, že i kdyby se ministerským úředníkům podařilo vypracovat sebelepší strategii, že bude mít ty potřebné 3 mld. Kčs, které je nutno do obnovy tohoto průmyslu minimálně vložit?

A tak se musíme konečně tázat. Bude pro nás výhodnější rozpustit ambiciózní úředníky MP ČR nebo dát urychleně šanci těm podnikům, které se privatizace vehementně dovolávají?

Nemůžeme si v samotném závěru odpustit poznámku, která se vztahuje k bodu III./3. kritizovaného usnesení. Vláda zde ukládá ministru zdravotnictví zajistit vypracování privatizačních projektů Sanitas s.p. Říčany a Zdravotnické zásobování s.p. Praha tak, aby mohly být zahrnuty do 1. vlny kupónové privatizace. Z celého textu bodu III. je však jasné, že to může byt nejdříve 31. března 1992. Buď se jedná o překlep nebo o těžko řešitelnou hádanku.

Žádáme Vás, vážený pane premiere, abyste tuto interpelaci chápal jako naléhavou a požadované informace nám sdělil na nejbližším plenárním zasedání České národní rady. Národohospodářsky výbor ČNR přijal na své 64. schůzi ze dne 12. 2. 1992 usnesení v tomto smyslu.

S pozdravem a nadějí, že se nad tímto sdělením zamyslíte také jinak než vám zákon stejně ukládá,

V Praze dne 12. února 1992

Viktor Dobal v. r.

Jaroslav Cabal v. r.

Jiří Fiedor v. r.

Jiří Harringer v. r.

Jan Kadlec v. r.

Kamil Procházka v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP